Varför var publiksiffrorna så himla låga förra säsongen för?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
rebell

Varför var publiksiffrorna så himla låga förra säsongen för?

Inlägg av rebell »

Sveriges sörsta stad.... vad finns där jo om inte Djurgårdens IF. men finns det många djurgårdare där??? I så fall varför sviker publiken då för??? är det för dyrt??? ja jag vet inte. själv bor man 50 mil ifrån sthlm men 2-3 matcher hinner jag allt med att kolla på i globen eller hovet. och då åker jag dit för att se hockey och inget annat :lol:
sportis

Inlägg av sportis »

På tok för dyrt. Vid flera tillfällen var det två hemmamatcher i veckan och att då köpa biljetter för ca 160 spänn styck vecka ut och vecka in... det blir dyrt. DIF borde ha vett att sänka biljettpriserna till en vettig nivå, där 80 spänn borde vara max.
rebell

Inlägg av rebell »

sportis skrev:På tok för dyrt. Vid flera tillfällen var det två hemmamatcher i veckan och att då köpa biljetter för ca 160 spänn styck vecka ut och vecka in... det blir dyrt. DIF borde ha vett att sänka biljettpriserna till en vettig nivå, där 80 spänn borde vara max.
hmm det är väl inte så dyrt, tänk då på vad frölunda tar i pris mellan 150-225. så om det kostar 160 i globen är det inte så farligt tycker jag. färjestad är nogot dyrare till och med...
Användarvisningsbild
Ritterwand

Inlägg av Ritterwand »

Publiksiffrorna var inte så "himla låga". De var i princip vad man hade säsongen tidigare. Frågan borde vara: "Varför kom inte fler folk och tittade på Nils Ekman och Marcus Nilson"? Svaren är nog många då det är mycket som spelar in, men jag tror att den oseriösa jippostämpel som hockeyn fick pga lockoutspelarna är del av det. En till orsak tror jag kan vara att Mats Sundin aldrig kom. Många väntade nog på att #13 skulle glida in på isen, Marre Czerkawski och Nils Ekman och Dan Boyle är alla väldigt duktiga hockeyspelare. Men stockholmarna är mycket mer bortskämda och krävande än resten av landet, det krävs en Mats Sundin eller en Peter Forsberg för att fylla globen.
Användarvisningsbild
Philly Flu
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Sänk biljettpriserna

Inlägg av Philly Flu »

Nu är det väl så att det kostar 260 kr att se Djurgården i Globen om man vill ha de bästa platserna. Många hockeyintresserade kan bara tänka sig sitta på långsidan och då avstår man hellre än att betala det priset.

Att dra mycket publik till DIFs matcher handlar inte om att sälja ett antal billiga säsongskort på kortsidan, det handlar om att alla platser måste ha ett rimligt pris till efterfrågan. Just nu är efterfrågan mindre än tillgången på biljetter. Därför kommer bara 3765 personer en kulen novemberkväll för att se en match mot Luleå. Sätter man rätt pris på produkten fyller man arenan.

Kunde vi inte fylla Globen med förra säsongens lag kan vi inte göra det i år heller med mindre än att priserna sänks generellt. Dra av femtio spänn på de olika sektionera. 210, 170 resp. 110 kr är nog ett rimligare marknadsvärde.
Användarvisningsbild
Rash
Kontakt:

Inlägg av Rash »

Om man nu tycker att 160 spänn är dyrt så kan man väl lika gärna skaffa ett sässkort, tror dom platserna är reducerade till 995. Gå på 7 av 25 matcher så har du sparat in det du i vanliga fall skulle lägga på en lösbiljett!
Lycka är att vara djurgårdare
Jounior

Inlägg av Jounior »

Rash skrev:Om man nu tycker att 160 spänn är dyrt så kan man väl lika gärna skaffa ett sässkort, tror dom platserna är reducerade till 995. Gå på 7 av 25 matcher så har du sparat in det du i vanliga fall skulle lägga på en lösbiljett!
Håller med!
Spara in pengar på annat onödigt så kan ni nytja det nödvändiga, att se Djurgården! Samtidigt som man sponsrar Sverige bästa klubb.
Användarvisningsbild
Philly Flu

Gå på alla matcherna

Inlägg av Philly Flu »

Rash skrev:Gå på 7 av 25 matcher så har du sparat in det du i vanliga fall skulle lägga på en lösbiljett!
Vill vi få drag på matcherna och ett ökat intresse för bra ishockey i Stockholm skall vi inte sälja säsongskort med motiveringen: "Gå på 7 matcher av 25..." Har man säsongskort skall man se alla matcher med något undantag för bröllop, begravning eller halsfluss.
Användarvisningsbild
Rash
Kontakt:

Re: Gå på alla matcherna

Inlägg av Rash »

Philly Flu skrev:
Rash skrev:Gå på 7 av 25 matcher så har du sparat in det du i vanliga fall skulle lägga på en lösbiljett!
Vill vi få drag på matcherna och ett ökat intresse för bra ishockey i Stockholm skall vi inte sälja säsongskort med motiveringen: "Gå på 7 matcher av 25..." Har man säsongskort skall man se alla matcher med något undantag för bröllop, begravning eller halsfluss.
Givetvis borde det vara så att folk ska gå på så många matcher som möjligt. Men det där är väldigt olika från person till person. Jobbet går ju dessvärre före, väldigt många djurgårdare bor inte i 08-regionen och kan därför bara se vissa utvalda matcher. Det blir ju som att åka på en bortamatch varje gång. Och Philly Flu, med handen på hjärtat, hur många bortamatcher åker du på?

Det jag vill komma till är att om biljett priset inte får en att tveka se djurgårdens iskrigare så har ju DIF gjort allt i sin makt för att dra folk. Se det som ett "try & buy" erbjudande. Kunden får pröva produkten till ett billigare pris, om produkten levererar; alltifrån underhållningen på isen till trycket som skapas av oss (som redan går regelbundet på matcherna) på läktarna så ör kunden fast och vill se mer av våra järnkaminer.

Jag tror att antalet hockeyintresserade djurgårdare redan går på matcherna. Därför måste man nu vända sig till folk som är intresserade av både hockey och DIF men drar sig för att gå på matcherna pga olika anledningar.
Jag var tidigare av en liknande uppfattning att dessa "fans" inte behövdes. Men om man får dem att fatta tycke för att se matcherna live på Globen/Hovet så kan vi få en bredare publikbas.

För att skapa kvalté så behövs det lite kvantitet.
Lycka är att vara djurgårdare
rebell

Inlägg av rebell »

Ritterwand skrev:Publiksiffrorna var inte så "himla låga". De var i princip vad man hade säsongen tidigare. Frågan borde vara: "Varför kom inte fler folk och tittade på Nils Ekman och Marcus Nilson"? Svaren är nog många då det är mycket som spelar in, men jag tror att den oseriösa jippostämpel som hockeyn fick pga lockoutspelarna är del av det. En till orsak tror jag kan vara att Mats Sundin aldrig kom. Många väntade nog på att #13 skulle glida in på isen, Marre Czerkawski och Nils Ekman och Dan Boyle är alla väldigt duktiga hockeyspelare. Men stockholmarna är mycket mer bortskämda och krävande än resten av landet, det krävs en Mats Sundin eller en Peter Forsberg för att fylla globen.
nä du har nog rätt där jag överdrev lite väl mycket när jag sa att publiksiffrorna var så "himla låga" men jag tänkte mer på globens kapacitet..... :lol:
MonK

Inlägg av MonK »

Jag tycker grunderserien känns väldigt ointressant, bara en lång transprotsträcka. Men i år blir det troligtvis annorlunda då alla poäng är viktiga för att nå slutspelet. Så jag hoppas på en viss publik ökning.
Skriv svar