Stockholm versus obskyra orter på landet

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Användarvisningsbild
Frasse
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Stockholm versus obskyra orter på landet

Inlägg av Frasse »

Startar ett nytt ämne då denna diskussion näpeligen har med Silly season att göra.
hehe det är ganska roligt att se den inbitne sthlmaren höja sin stad till skyarna om det stora utbudet av saker att göra osv....sanninen är den att om ni orkar er utanför tullarna och kollar in en medelstor stad så har den i princip det utbud av aktiviteter och annat som sthlm har...fast inom en mindre yta och med lättare kommunikationer o ch kanske lite mindre skala. OK Mora kanske inte är sååå stor men Skellefteå är ganska så precis en tiondel av sthlm och rätt lagom för många
Själv har jag hela landet som arbetsområde (inte minst norrland) och jag kan med lätthet säga att Skellefteå inte ens kommer i närheten av något som Stockholm har att erbjuda när det kommer till utbudet av nöjen.
Vad man har där uppe är självklart möjligheten att erbjuda spelare att köpa/hyra bostäder inom samma närområde.
Den möjligheten är svårare att erbjuda i Stockholm (lite av det piss-nisse gnällde på när han lämande oss för Timrå......).
Tro nu inte att jag har något mot norrland som landsdel, tvärtom det har sin charm men hur kul är det att bo i en landända som ligger i mörker ett kvartal varje år ?

Möjligheten till istider i samma ishall träning efter träning är i sig positivt men hur jävla kul är det att ha 13 mil till närmaste tätort ? och då dessutom till en tätort där kommunismen har en starkt fäste (om vi nu talar om Skellefteå).

Hade det handlat om Frölunda eller för den delen Linköping hade jag kunnat förstå ditt resonemang om att det faktist finns samma utbud av nöjen eller åtminstone närheten till dessa.
Mesta Mästarna är här, Djurgårdens IF
1926, 1950, 1954, 1955, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1983, 1989, 1990, 1991, 2000, 2001
FredrikA

Re: Stockholm versus obskyra orter på landet

Inlägg av FredrikA »

Frasse skrev:Startar ett nytt ämne då denna diskussion näpeligen har med Silly season att göra.
hehe det är ganska roligt att se den inbitne sthlmaren höja sin stad till skyarna om det stora utbudet av saker att göra osv....sanninen är den att om ni orkar er utanför tullarna och kollar in en medelstor stad så har den i princip det utbud av aktiviteter och annat som sthlm har...fast inom en mindre yta och med lättare kommunikationer o ch kanske lite mindre skala. OK Mora kanske inte är sååå stor men Skellefteå är ganska så precis en tiondel av sthlm och rätt lagom för många
Själv har jag hela landet som arbetsområde (inte minst norrland) och jag kan med lätthet säga att Skellefteå inte ens kommer i närheten av något som Stockholm har att erbjuda när det kommer till utbudet av nöjen.
Vad man har där uppe är självklart möjligheten att erbjuda spelare att köpa/hyra bostäder inom samma närområde.
Den möjligheten är svårare att erbjuda i Stockholm (lite av det piss-nisse gnällde på när han lämande oss för Timrå......).
Tro nu inte att jag har något mot norrland som landsdel, tvärtom det har sin charm men hur kul är det att bo i en landända som ligger i mörker ett kvartal varje år ?

Möjligheten till istider i samma ishall träning efter träning är i sig positivt men hur jävla kul är det att ha 13 mil till närmaste tätort ? och då dessutom till en tätort där kommunismen har en starkt fäste (om vi nu talar om Skellefteå).

Hade det handlat om Frölunda eller för den delen Linköping hade jag kunnat förstå ditt resonemang om att det faktist finns samma utbud av nöjen eller åtminstone närheten till dessa.

Ursäkta men vad har kommunismen med det här och göra? Själv är jag mycket nöjd med att bo i en kommun där vänstern styr.
m0ng00se

Inlägg av m0ng00se »

självklart finns det mer krogar och annat junk och bös i sthlm om det är det du kallar nöjen? Men det finns faktiskt andra nöjen som kan vara väl så bra...jakt/fiske kanske för att ta ett exempel....

jepps...vintern är mörk uppåt i landet men då ska ju en håkkylirare kriga inne i ishallarna såååå;)....sommarn däremot är ju hur ljus som helst...rätt nice om jag får säga det själv

errm är inte skellefteå med 70 000 en tätort?...och som resande så ser du nog inte allting som finns....om man bosätter sig i staden och börjar umgås med lite med de som varit där ett tag så finns det nog massor av nöjen som den resande inte vet nått om....

och man ska nog inte stirra sig blind på avstånd utan tiden det tar att ta sig från A till B...och du kan omöjligt påstå att det går snabbt att ta sig från ena sidan stan till andra sidan med SL

resonemanget att stockholm är huvudstaden och att ALLA måste vilja dit för att det är så mycket nöjen och annat skoj håller inte i mina ögon...sure....en 20 åring som vill ute på stureplan och kröka skulle säkert ha skitskoj men det är nog ingen sån som vi vill ha i vårat lag i så fall...
Användarvisningsbild
Frasse

Inlägg av Frasse »

resonemanget att stockholm är huvudstaden och att ALLA måste vilja dit för att det är så mycket nöjen och annat skoj håller inte i mina ögon...sure....en 20 åring som vill ute på stureplan och kröka skulle säkert ha skitskoj men det är nog ingen sån som vi vill ha i vårat lag i så fall...
Jag har aldrig påstått att alla skulle vilja flytta till Stockholm bara för att detta är huvudstaden, skulle nog säga att det är tvärtom.
Men närheten till både natur,kontinenten (ja det går att nå ifrån i stort sätt hela landet), nöjen (nej jag syftar inte på Stureplan) mm borde kunna få både norrlänningen som skåningen att i alla fall se möjligheterna till en bekväm stad att bo i.

Tror inte att Djurgården som klubb är ute efter någon som bara vill komma hit och spela bara av den anledning att det skulle vara nära till Stureplan.
Dock borde möjligheten för make/maka/partner/sambo att lättare kunna få en anställning eller utbildningsplats kunna vara ett gott argument för att välja Mesta Mästarna som klubb.

Huvudanledningen torde dock vara lönen, för kan man inte som klubb erbjuda en riktigt bra lön jag då är det svårt att locka en spelare ifrån landsort att välja att flytta ifrån hemorten (oavsett om det skulle handla om Sundsvall,Göteborg,Stockholm eller Linköping).

Skellefteå må vara en stad men det är ingen tätort (må vara att kommunen har 70000 invånare) och man har sannerligen inte en vacker ishall.....
1926, 1950, 1954, 1955, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1983, 1989, 1990, 1991, 2000, 2001
Användarvisningsbild
Enbom
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Enbom »

Landsorter är skit, hur vet jag? Jag bor i en.
Användarvisningsbild
Bautabröl
Kontakt:

Inlägg av Bautabröl »

Bautabröl skrev:Bystan är bystan och utan våra pengar genom det kommunala skatteutjämningssystemet skulle dessa orter inte klara sig länge!
m0ng00se

Inlägg av m0ng00se »

Frasse skrev:
Jag har aldrig påstått att alla skulle vilja flytta till Stockholm bara för att detta är huvudstaden, skulle nog säga att det är tvärtom.
Men närheten till både natur,kontinenten (ja det går att nå ifrån i stort sätt hela landet), nöjen (nej jag syftar inte på Stureplan) mm borde kunna få både norrlänningen som skåningen att i alla fall se möjligheterna till en bekväm stad att bo i.

Tror inte att Djurgården som klubb är ute efter någon som bara vill komma hit och spela bara av den anledning att det skulle vara nära till Stureplan.
Dock borde möjligheten för make/maka/partner/sambo att lättare kunna få en anställning eller utbildningsplats kunna vara ett gott argument för att välja Mesta Mästarna som klubb.

Huvudanledningen torde dock vara lönen, för kan man inte som klubb erbjuda en riktigt bra lön jag då är det svårt att locka en spelare ifrån landsort att välja att flytta ifrån hemorten (oavsett om det skulle handla om Sundsvall,Göteborg,Stockholm eller Linköping).

Skellefteå må vara en stad men det är ingen tätort (må vara att kommunen har 70000 invånare) och man har sannerligen inte en vacker ishall.....
bekväm stad att bo i håller jag inte med om...bökig och stressig skulle jag vilja säga...dryga kommunikationer.....bor man i Luleå så har man 50-70min med flyg till Arlanda och därefter kan man ju ta flyg vart man vill...

visst man har universitetet och KTH som utbildning men UMEÅ univ och Luleå tekniska högskola är om inte riktigt så nästan i samma klass som dessa...väl ansedda skolor i näringslivet...skellefteå har åxå högskola, vet inte så mycket om den men tror nog den håller väl så bra klass.....att få jobb/utbildning, dagisplats/skola och boende inom ett rimligt avstånd från varandra kan jag nästan garantera är lättare i tex Luleå än i sthlm

ja vi måste nog ligga några % över dom andra i lön för att det ska vara intressant att böka sig in i sthlm....och sen som jag sa i en annan tråd så tror jag det är rätt få förutom infödda sthlmare som trivs i storstadsmentaliteten och trivs man inte utanför isen så ger det följdverkningar på isen...
Användarvisningsbild
Frasse

Inlägg av Frasse »

bekväm stad att bo i håller jag inte med om...bökig och stressig skulle jag vilja säga...dryga kommunikationer.....bor man i Luleå så har man 50-70min med flyg till Arlanda och därefter kan man ju ta flyg vart man vill...
Detta är en vanesak men visst är man inte van med trängsel så visst kan det te sig stressigt.

Tur är väl att människan är olika för hur skulle det ha sett ut om alla hade det likadant och hade samma åsikter?
visst man har universitetet och KTH som utbildning men UMEÅ univ och Luleå tekniska högskola är om inte riktigt så nästan i samma klass som dessa...väl ansedda skolor i näringslivet...skellefteå har åxå högskola, vet inte så mycket om den men tror nog den håller väl så bra klass.....att få jobb/utbildning, dagisplats/skola och boende inom ett rimligt avstånd från varandra kan jag nästan garantera är lättare i tex Luleå än i sthlm
Tror inte det är lättare att få jobb i t.e.x Lulåe än vad det är i Stockholm.
Dagisplats är inte heller ett jätteproblem men smakar det så kostar det....
LTH håller nog i stort sett samma klass som KTH även om utbudet av kurser/program är avsevärt mindre.
m0ng00se

Inlägg av m0ng00se »

Frasse skrev:
Tur är väl att människan är olika för hur skulle det ha sett ut om alla hade det likadant och hade samma åsikter?
tycker jag summerar det hela rätt så bra:-)
Användarvisningsbild
Bautabröl
Kontakt:

Inlägg av Bautabröl »

m0ng00se skrev:men UMEÅ univ och Luleå tekniska högskola är om inte riktigt så nästan i samma klass som dessa...
Jag kan bara uttala mig om Luleå Tekniks Högskola. Jag läste maskinteknik och trivdes vare sig med skola eller stad.
Användarvisningsbild
Crashmash
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Crashmash »

Bautabröl skrev:Jag kan bara uttala mig om Luleå Tekniks Högskola. Jag läste maskinteknik och trivdes vare sig med skola eller stad.
Men du är ju som du är ;).

Men håller med, jag bor på landet. Skulle säkerligen trivas jävligt mycket bättre i Stockholm, fast det är klart, en stor del i att jag skulle trivas är att komma närmare DIF och kunna närvara på fler matcher.
Användarvisningsbild
Bautabröl
Kontakt:

Inlägg av Bautabröl »

Crashmash skrev:
Bautabröl skrev:Jag kan bara uttala mig om Luleå Tekniks Högskola. Jag läste maskinteknik och trivdes vare sig med skola eller stad.
Men du är ju som du är ;).

Men håller med, jag bor på landet. Skulle säkerligen trivas jävligt mycket bättre i Stockholm, fast det är klart, en stor del i att jag skulle trivas är att komma närmare DIF och kunna närvara på fler matcher.
Det är inget fel i att trivas där man bor och Sverige är ett fantastiskt vackert land. :D
espen21

Inlägg av espen21 »

Är Piss-Nisse Challe, Frasse?
Användarvisningsbild
Jack Daniel

Inlägg av Jack Daniel »

Jag har sista året fått möjligheten att närmare skärskåda Örnsköldsvik som stad (har aldrig satt min fot där innan) och visst är det en trevlig stad, men fan vad liten den är. :P

Tre gator är liksom city.
Och golfbanan (strax utanför) som Foppa anlagt ser inget vidare ut.
Men människorna är trevliga.

Att inbilla sig att en stad som är mindre än hälften så stor som Sthlm skulle vara i närheten av utbud, möjligheter, etc, är bara löjligt.

Å andra sidan är sthlm ett skämt i jämförelse med Las vegas. 8)
Användarvisningsbild
Bautabröl
Kontakt:

Inlägg av Bautabröl »

Jack Daniel skrev:Å andra sidan är sthlm ett skämt i jämförelse med Las vegas. 8)
Jag har varit i Tokyo. En stad som är lika stor som Skåne och som har 11 miljoner invånare.

Internationellt sätt är Stockholm en tämligen liten stad.
Skriv svar