Operation Derby

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Användarvisningsbild
Jojje

Operation Derby

Inlägg av Jojje »

Satt och fundrade lite och tänkte på den "gamla goda tiden". När DIF dominerade ES och det var drag runt hockeyn och då kom jag på vad jag verkligen saknar. Hockeyderbyn!

Det är ju det som är halva grejen med allsvenskan. Att snacka skit med och mot alla aikare och hammarbyare man känner och jobbar med. Hetsen innan och efter en match osv.

Jag tror att det skulle bli en stor skillnad på draget runt hockeyn om vi bara fick upp ett lag i Elitserien igen. "Helst" aik då det är dem man ogillar mest.

Skulle inte DIF kunna låna ut lite spelare som inte passar i DIF (Ericson och fimpen t ex) eller några lovande juniorer till aik och på så sätt ge dem en push i rätt riktning. För Stockholmshockeyn?

En tanke bara.
Användarvisningsbild
fullfartframaat

Inlägg av fullfartframaat »

Om vi åker ur så blir det derbyn igen.

"Vi ses vid Gullmarsplan..."
Kagen

Inlägg av Kagen »

Kanske inte så många derbyn ändå - både Huddingen och Hammarby kan ha åkt ur allsvenskan då.. Huddinge parkerar på sextonde och sista plats och Hammarby är inte så värst mycket bättre..

Det är naturligtvis enkelt att säga att hockeyn konkurrerar med fotbollen och just nu är det fotboll som är inne - men det hjälper ju föga.

Nej, Jojje är nog lite inne på rätt spår. Det spelas 55(?) omgångar i Elitserien och det är inget snack om att det handlar om serielunk - hur många "måstematcher" det ändå talas om. Alltså handlar det om att då publiken att komma och kolla på "lunken" i Globen, lite lagom bekvämt sådär efter jobbet - ungefär som att ta en öl med polarna eller gå på bio.

Jag snackar inte om klackpubliken nu utan om svensson på sittplats - de som genererar de verkliga intäkterna.

I Göteborg har Frölunda stöd av storpublik trots att laget går knackigt, i Jönköping upplever HV-71 samma sak när laget går trögt. Jag tror att det är så enkelt att snacket på arbetsplatser osv är annat än det är i Sthlm där Dif är en förening bland många andra på ett helt annat vis. Det blir mer glirningar från andra helt enkelt och supporter-svensson tappar så smått i intresse.

Kampen mellan DIF och AIK går generationer tillbaka och om AIK skulle hamna i Elitserien skulle det viktigaste för DIF inte vara hur svaga de var i förhållande till Färjestad, Frölunda eller HV-71 utan hur de står sig mot AIK - ärkefienden. Intresset skulle åter stiga på arbetsplatserna och nedåttrenden vändas till en uppåtgående spiral.

Möjligen är det mest realistiska alternativet att DIF och AIK möts i Allsvenskan istället - men frågan är om det finns några Svensson-supportrar kvar som orkar bry sig då.. Då när spelarna är okända andraklassens snedpassare och arenorna därefter.
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Kojak

Inlägg av Kojak »

Så, nu har jag smällt chocken.

Jojje, hur mår du? Du verkar ju skriva vettigt helt plötsligt ;)

Vi är många som saknar derbyna. Fyra matcher mot råttorna är någonting jag verkligen längtar efter!

Det blev dock droppen när det blev sex derbyn, tänk er samma upplägg och vi hade haft både Bajen och Solna Aik i elitserien...

Men i alla fall, Ja, jag skulle gärna se att vi hjälper till lite grann att få upp råttorna!
Användarvisningsbild
Jojje

Inlägg av Jojje »

Nu tror jag inte att detta är något som kommer att kunna realiseras tyvärr, men det vore bra om vi kude hjälpa dem på något sätt. Då främst genom att låna ut lite spelare då och då.

För som det är nu så är det för lite snack om hockeyn.

Alla bäckar små.
diffarn1
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av diffarn1 »

För en gångs skull kan jag jålla med jojje, skulle bli mycket roligare med fler derbyn och då skulle det troligtvis bli mer publik och intresset för hockey is thlm skulle säkert också höjas.
Jag har ett par gnagar kompisar, fast en kan jag inte kalla kompis för han blir så jävla uppkäftig när dif förlorat, men jag håller ändå med om att lite håller man på aik för att de ska gå upp.
Användarvisningsbild
Jack Daniel

Inlägg av Jack Daniel »

Derbyn mot skadedjuren utan en manglande Håkan Södergren är ungefär som hockey på Globen. :twisted:
Användarvisningsbild
fullfartframaat

Om vi ska spela derbyn igen så är den enda chansen till detta att vi åker ur. Varken gnaget eller bajen lär komma upp i Elitserien igen inom överskådlig tidsrymd.
Användarvisningsbild
Rash
Säsongskort: Ja
Kontakt:

Inlägg av Rash »

Visst skulle derbyna höja intresset för hockeyn i Stockholm på kort sikt. Men ska vi möta råttorna en gång i månaden som det kändes sista året packet lirade i ES så kommer även det bli urvattnat och ointressant.

Vi behöver färre omgångar och fler lag i ES, så att vi slipper möta t.ex. Malmö två ggr på rad hemma...

Gör som fotbollen, utöka antalet lag och ett tillägg för hockeyn skulle vara att man samtidigt drar ner på antalet omgångar.
Lycka är att vara djurgårdare
Användarvisningsbild
Jojje

Inlägg av Jojje »

Rash skrev:Visst skulle derbyna höja intresset för hockeyn i Stockholm på kort sikt. Men ska vi möta råttorna en gång i månaden som det kändes sista året packet lirade i ES så kommer även det bli urvattnat och ointressant.

Vi behöver färre omgångar och fler lag i ES, så att vi slipper möta t.ex. Malmö två ggr på rad hemma...

Gör som fotbollen, utöka antalet lag och ett tillägg för hockeyn skulle vara att man samtidigt drar ner på antalet omgångar.
Varför ens ta upp dessa utopier? Det kommer inte att bli färra omgångar, tvärt om. Det blir nog fler inom kort.

Finns en till fördel med att plocka upp två lag till i ES, det blir lättare att slå sig in i ES och aik kan komma upp igen.

Jag tror att det skulle göra underverk för hockeyn i Stockholm.
Användarvisningsbild
Rash
Kontakt:

Inlägg av Rash »

Jojje skrev: Varför ens ta upp dessa utopier? Det kommer inte att bli färra omgångar, tvärt om. Det blir nog fler inom kort.

Finns en till fördel med att plocka upp två lag till i ES, det blir lättare att slå sig in i ES och aik kan komma upp igen.

Jag tror att det skulle göra underverk för hockeyn i Stockholm.
Ungefär lika mycket utopi som att Stockholms stolthet skulle låna ut spelare till packet från solna?
Vi kanske ska börja med att hjälpa oss själva.
Användarvisningsbild
Jojje

Inlägg av Jojje »

Men läs vad jag skriver. Jag säger inte att vi ska lån ut linkan. Utan spelare som kanske inte tar en plats i laget just nu eller lovande juniorer som behöver lite matchträning. Typ Ericson, fimpen.

Det skulle vi båda tjäna på. Eller låta Den målvakt som inte spelad sist stå någon match för dem osv. Det är bara ett förslag. Men någon som man kanske borde titta lite på.
Användarvisningsbild
Rash
Kontakt:

Inlägg av Rash »

Jojje skrev:Men läs vad jag skriver. Jag säger inte att vi ska lån ut linkan. Utan spelare som kanske inte tar en plats i laget just nu eller lovande juniorer som behöver lite matchträning. Typ Ericson, fimpen.

Det skulle vi båda tjäna på. Eller låta Den målvakt som inte spelad sist stå någon match för dem osv. Det är bara ett förslag. Men någon som man kanske borde titta lite på.
Ok, ska kanske vara tydligare. Av ren princip ska Djurgårdens IF inte låna ut spelare till solna aik.

Jag kan tycka att det är illa nog att vi har haft Franzén i DIF och sen ska vi börja samarbeta med solnatattarna?!

Kan inte nån plocka fram Anrells krönika om Stockholm United så kan vi dra av en "We shall overcome" tillsammans med ba...

Kan dom inte klara sig till ES själva har dom inget här att göra.
Användarvisningsbild
fullfartframaat

Vad ska man göra åt problemet? Jag tycker att hockeyn ska bryta med Järnkaminerna, för allas bästa. Järnkaminerna har försökt i flera år men har inte lyckats få deras medlemmar att gå på hockeymatcherna. Ta bort ansvaret från Järnkaminerna, låt dom bli en fotbollssupporterförening istället. Då slipper dom känna att dom måste angagera sig i hockeyn när de egentligen inte vill det.

Om Järnkaminerna är borta kan också nya grupper växa fram. Se på Hammarby hockey som ett bra exempel. Där är det inte Bajen Fans utan Bamsingarna som är den största supportergruppen. Det hindrar inte många medlemmar i Bajen Fans från att gå på hockey, men organisationen slipper bära ansvaret för eventuella motgångar. Hammarby hockey är faktiskt en förebild i det här sammanhanget. Dom har värdelösa publiksiffror, men deras klack är mycket större än vår.

Vad tror ni? Kan Järnkaminerna någonsin få deras medlemmar att gå på hockeyn eller krävs det nya grepp för att få tillbaka stämningen på DIF-matcherna?
Användarvisningsbild
Jojje

Inlägg av Jojje »

Ok, du har sagt ditt. Men vi andra som har lite vett i skallen och inte är 12 år kan fortsätta att diskutera.
Skriv svar