Nostalgi!!!

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Användarvisningsbild
Sinkan

Nostalgi!!!

Inlägg av Sinkan »

Tänkte bara tipsa om några gamla tidningsartiklar... (Från JK:s arkiv)

http://www.jarnkaminerna.se/images/dive ... erby91.gif
http://www.jarnkaminerna.se/images/dive ... inal89.gif
http://www.jarnkaminerna.se/images/dive ... guld83.gif
http://www.jarnkaminerna.se/images/dive ... guld90.gif

Fy f*n att man inte är lite äldre och kunde vara med på den tiden. Ryser när man läser artiklarna! Tänk om man någonsin kunde få uppleva det igen... (kanske inte slagsmålen, men)...

Hoppas verkligen att matchen mot SAIK 4/1-07 blir, i alla fall nästan, lika fantastisk som matchen mot FBK 5/1-06.
Hovet är DIF!
Användarvisningsbild
Andy
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Andy »

Själv har jag tydliga minnen från alla fyra händelserna. Nog fanken var det bättre förr!
Antie

Inlägg av Antie »

Fy fan vad najs det där lät, farsan brukar berätta historier från hans tid(80-90 talet) när det var apberget och klapp klapp spel från djurgårn`s sida. Visst önskar man att man var 20 år äldre nu...
Användarvisningsbild
Frasse
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Frasse »

Själv har jag tydliga minnen från alla fyra händelserna. Nog fanken var det bättre förr!
Instämmer det var helt enkelt mycket bättre förr !
Nästan så att man blir lite sentimental när man läser de där artiklarna.
Mesta Mästarna är här, Djurgårdens IF
1926, 1950, 1954, 1955, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1983, 1989, 1990, 1991, 2000, 2001
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Frasse skrev:
Instämmer det var helt enkelt mycket bättre förr !
Nästan så att man blir lite sentimental när man läser de där artiklarna.

Samma här, minns alla 4 som om det var igår.
På den tiden var DIF laget ingen ville möta i en viktig avgörande match, vi var helt enkelt för jobbiga & jävliga att försöka slå.
DIF hade alltid ett grymt psykologiskt övertag i det "stora" matcherna.

& som sagt,
Det var bättre förr, Ju förr desto bättre:)
mitte_70

Inlägg av mitte_70 »

Hehe... På den tiden räckte det att man sa Djurgår´n så sket folk på sig. Men det var annorlunda då...
DIF: Mer än KÄRLEK
Användarvisningsbild
fullfartframaat

Inlägg av fullfartframaat »

Ni borde gå in på Sverigescenen och deras forum istället för att hänga här eftersom Ni verkar tycka att detta med huliganism är kul.

Jag var med på den tiden och det är lätt att i efterhand se det som nostalgi, men det är ingen tid jag önskar åter. Låt killarna på isen ta fighten och stötta dom istället.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

fullfartframaat skrev:Ni borde gå in på Sverigescenen och deras forum istället för att hänga här eftersom Ni verkar tycka att detta med huliganism är kul.

Jag var med på den tiden och det är lätt att i efterhand se det som nostalgi, men det är ingen tid jag önskar åter. Låt killarna på isen ta fighten och stötta dom istället.
Jaaah.
Tänkte nog mest på det sportmässiga, det som hände på isen då & som inte händer idag.
Användarvisningsbild
fullfartframaat

Lee Harvey Oswald skrev:Jaaah. Tänkte nog mest på det sportmässiga, det som hände på isen då & som inte händer idag.
Jorå, det kan jag hålla med dig om.

Jag tänkte snarast på...
mitte_70 skrev:Hehe... På den tiden räckte det att man sa Djurgår´n så sket folk på sig. Men det var annorlunda då...
...när jag skrev mitt inlägg.
mitte_70

Inlägg av mitte_70 »

Jag tänkte också på det som hände på isen då, men när när DIF klacken, vart dom än kom, så malde dom sönder motståndarna... Tar Själv avstånd mot våld och hulliganer...
Mitt-i-klacken 1983

Inlägg av Mitt-i-klacken 1983 »

Japp..1983 var ett fantastiskt år :lol: och det stämmer att det var fruktansvärt stökigt i klacken. Men det var ett sånt ös och sån kärlek. Sen fanns det rötägg som slogs i DIF`s namn och som egentligen gav fullständigt fan i vad som hände i matchen och såg istället fram emot slagsmålet efter. Vad kan man säga? Det var ju ingenting som någon av oss hockeytokiga gillade iallafall, och det vore ju intressant om någon av er som var med då och slogs kan ge er syn på saken.
Men ni yngre har all rätt att vara vundsjuka och jag är så glad att jag fick vara med när Boorken, Riddarn,Waltin,Lilja, Eriksson (Thomas min absoluta favvo) Södergren,Stambert och hela det sköna gänget förde DIF till Elitseriens höjder under flera år. Men vi är snart där igen...tälamod bara...och vi 20-åringar från 80-talet kanske får komma tillbaka till klacken som 40-taggare och lära upp den nya generationen.Verkar som vi tappat bort en på vägen. Men nu blir det skönsång,finlir och kanelbullar.Batonger och slagträn lämnas hemma. 8)
Användarvisningsbild
fullfartframaat

mitte_70 skrev:Jag tänkte också på det som hände på isen då, men när när DIF klacken, vart dom än kom, så malde dom sönder motståndarna... Tar Själv avstånd mot våld och hulliganer...
OK! Då förstår jag. :D

Mitt-i-klacken 1983

Jag var med, men jag fightades inte utan var väl skam att sägande med och, bland många andra, eggade upp andra som tog fighten.

Idag skulle jag ta unge herr "Fullfartframaat" i örat och fråga vad f-n han höll på med.

Särkijärvi var inte rolig för motståndarna. Ibland hade han inte en susning om att klubban skulle användas i spelet och inte vara uppe i axelhöjd på motståndarna.
mitte_70

Inlägg av mitte_70 »

Precis... Fick en underbar dotter för tre månader sen, hon blir den yngsta Djurgårdare i våran släkt som går på hockey( med hörsel kåpor förstås) mot Brynäs. Jag själv var 4 år då jag gick med farsan på min första Djurgårdsmatch, sen dess var jag såld. Har varit med på matcherna under dom flesta säsongerna sedan dess, utom mitten på 90´talet då jag bodde utomlands. Jag var med i klacken under en stor del av 80´talet och slutet av 90´talet,har aldrig höjt någon hand mot någon, om femton år så hoppas jag att min dotter tar vid där jag slutar...
mitte_70

Inlägg av mitte_70 »

Mitt-i-klacken 1983 skrev:Japp..1983 var ett fantastiskt år :lol: och det stämmer att det var fruktansvärt stökigt i klacken. Men det var ett sånt ös och sån kärlek. Sen fanns det rötägg som slogs i DIF`s namn och som egentligen gav fullständigt fan i vad som hände i matchen och såg istället fram emot slagsmålet efter. Vad kan man säga? Det var ju ingenting som någon av oss hockeytokiga gillade iallafall, och det vore ju intressant om någon av er som var med då och slogs kan ge er syn på saken.
Men ni yngre har all rätt att vara vundsjuka och jag är så glad att jag fick vara med när Boorken, Riddarn,Waltin,Lilja, Eriksson (Thomas min absoluta favvo) Södergren,Stambert och hela det sköna gänget förde DIF till Elitseriens höjder under flera år. Men vi är snart där igen...tälamod bara...och vi 20-åringar från 80-talet kanske får komma tillbaka till klacken som 40-taggare och lära upp den nya generationen.Verkar som vi tappat bort en på vägen. Men nu blir det skönsång,finlir och kanelbullar.Batonger och slagträn lämnas hemma. 8)
Som du sa det var fullt ös, men jag såg inga som slogs och härjade, bara kämpar anda... Skillnad på hockey och fotboll! eller
Användarvisningsbild
Andy

Inlägg av Andy »

Jag tänker oxå främst på det som hände på isen, men också på det sjuka tryck vi hade på läkarna. Själv erkänner jag mig skyldig till delaktighet i några av drabbningarna på Gulmars som väl så här i efterhand mest handlade om skrik och skrän och inte går att jämföras med det som händer idag.

Det värsta jag ammars gjort mig skyldig till är när vi kastade snöbollar på Västeråsklacken utanmför Rocklunda i periodpausen (ja det var den gången bussarna var försenade och vi stormade in på vår bortaläktare bara för att upptäcka att vi hamnat mitt i Västeråsklacken).

På den tiden gav våra grabbar allt och det var svårt att slå DIF hemma. Motståndarna pallade inte trycket i den positiva stämning hela Hovet (eller Globen de först åren) som HELA publiken drev upp. Glöm aldrig finalen -83 där trycket handlade om så mycket mer än en viss spelares påstådda läggning. Luften dallrade och stämningen var så tät - något sådant har en DIF-publik aldrig lyckats med varken förr eller snare...
Skriv svar