Järnkaminerna och Djurgårdens satsning

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Användarvisningsbild
Hovet

Järnkaminerna och Djurgårdens satsning

Inlägg av Hovet »

Läs om den här; http://www.jarnkaminerna.se/nyheter.asp?id=3834

Det låter som ett riktigt bra sätt att börja på, jag tror att detta bygger upp entusiasmen till dessa 8 matcher riktigt bra. Det här hoppas jag kommer dra mycket folk.
Användarvisningsbild
Frasse
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Frasse »

Alla satsningar :!: ifrån Järnkaminernas sida att få sina medlemmar/nya medlemmar att intressera sig för hockeyn är guld värda.

Folk drar folk brukar man säga och visst är det så att man blir mer sugen att på plats bevittna en match (även om undertecknad alltid är på plats på Globen/ Hovet eller för den delen på Stadion/Råsunda när Djurgården spelar) om man i media kan se och läsa att det är mycket folk på det aktuella lagets hemmaarena.
Mesta Mästarna är här, Djurgårdens IF
1926, 1950, 1954, 1955, 1958, 1959, 1960, 1961, 1962, 1963, 1983, 1989, 1990, 1991, 2000, 2001
Användarvisningsbild
Jojje

Inlägg av Jojje »

Vetat om detta länge och skrev om det här för två dagar sen, men jag är tveksam... Visst det kanske kommer fler folk på de matcherna, men i gengäld tror jag att det kommer komma mindre till de andra matcherna. Folk "sparar" sig.

Men vi får se hur det går.

Sen kan man alltid undra varför storsatsningen görs mot saik, visst den spelas på hovet. Men ändå...
Pinocchio
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Pinocchio »

Jojje skrev:Vetat om detta länge och skrev om det här för två dagar sen, men jag är tveksam... Visst det kanske kommer fler folk på de matcherna, men i gengäld tror jag att det kommer komma mindre till de andra matcherna. Folk "sparar" sig.

Men vi får se hur det går.

Sen kan man alltid undra varför storsatsningen görs mot saik, visst den spelas på hovet. Men ändå...
För generellt så är det en väldigt stor klack på plats eller...? Vi har valt att vänta med att gå ut med någonting av det här för att folk inte ska välja bort ett vanligt säsongskort istället för detta. I övrigt så är det en väldigt konstig syn att tro att en klack som inte existerar (knappt) ska sluta dyka upp för att det blir bra i 8 matcher. Förra säsongen hade vi en (1!) match det var bra drag på...

Fast du kanske hade en bättre lösning på problematiken som vi brottas med.....?

Valet av Saik beror på att den ligger precis i den tiden som man kan göra någonting sånt här, då efterfrågan efter en storsatsning är som allra störst. Den ligger på Hovet där möjligheterna att få ihop bra mkt fler platser är oändligt mycket större och en nödvändighet.

Att göra någonting innan detta (en rejäl storsatsning that is) är helt omöjligt. Att göra någonting efter detta är dumt då en storsatsning bevisligen gör att intresset efteråt höjs överlag. Det vill man kunna utnyttja maximalt.

Valet stod mellan två matcher, antingen den mot Saik en tordsag då matchen börjar kl. 19:00 eller matchen mot Frölunda den 6/1, en lördag då matchen startar redan kl. 15:00.

Det finns fördelar och nackdelar med båda valen men vi valde, efter en rätt lång diskussion, att vi tror mer på matchen mot gnaget från landet.
Användarvisningsbild
Jojje

Inlägg av Jojje »

Jag tänkte mest på alla andra, för inte räknar väl DIF och JK med att publiksnittet bara ska öka med de 100-tal som kommer att köpa detta kort, jag tror att man hoppas på att folk utanför JK kommer att dras till dessa matcher. Vi får se vad som händer.

Problematiken? DIF är inte i någon tillfällig publiksvacka, vi har haft liknande snitt de senaste 15 åren. Visst jag skulle gärna se att det var 13000 på matcherna, men det kommer inte att hända. Tyvärr.

Ni valde bort en match mot vf på en lördag till förmån för en match mot saik på en torsdag? Det var tamefan det SÄMSTA beslut jag har hört talas om. Fan vad besviken jag blev nu.

Tror ni på fullt allvar att det skulle finnas någon rivalitet med saik bara för att de råkar ha aik i sin bokstavskombination?!

"Gnaget från landet", är ni 12 år eller?
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Hmmm är det inte en gammal sanning att DIF drar mindre folk på helger jämfört med på vardagar? Tycker nog det är ganska smart att i så stor utsträckning som möjligt välja ut matcher som inte går lördag-söndag. Däremot kan man undra varför vissa lag som t ex MoDO och Luleå kommer med två gångfer, medan andra merintressanta lag inte gör det. Känns lite grand som att man valt ut matcher som på förhand inte är de allra mest glödheta om man säger så.
Pinocchio

Inlägg av Pinocchio »

Jojje skrev:Jag tänkte mest på alla andra, för inte räknar väl DIF och JK med att publiksnittet bara ska öka med de 100-tal som kommer att köpa detta kort, jag tror att man hoppas på att folk utanför JK kommer att dras till dessa matcher. Vi får se vad som händer.

Problematiken? DIF är inte i någon tillfällig publiksvacka, vi har haft liknande snitt de senaste 15 åren. Visst jag skulle gärna se att det var 13000 på matcherna, men det kommer inte att hända. Tyvärr.

Ni valde bort en match mot vf på en lördag till förmån för en match mot saik på en torsdag? Det var tamefan det SÄMSTA beslut jag har hört talas om. Fan vad besviken jag blev nu.

Tror ni på fullt allvar att det skulle finnas någon rivalitet med saik bara för att de råkar ha aik i sin bokstavskombination?!

"Gnaget från landet", är ni 12 år eller?
Har mycket svårt att se att publiksnittet i helhet skulle minska på något sätt i de matcher som inte ingår i tredjedelssäsongskortet. Så jag ser verkligen inte prolemet.

Pratar inte heller om problematiken i Djurgårdens publiksnitt som helhet. Jag pratar om problematiken att få dit en klack mer än en eller ett par matcher per säsong.

Kl. 15:00 är för tidigt för att hinna med en ordentlig uppladdning. DIF-publiken är alldeles för lam på helger, eller rättare sagt, tidiga helger. De matcher med bäst stämning ligger på vardagar och det är främst på grund av det vi valt matchen mot Saik.

Ett annat skäl är att Saik förhoppningsvis kommer att komma med många supportrar (både boende här i Sthlm, samt resande) vilket gör att surret mycket lättare kommer igång innan matchen och hjälper till i hausen.

Sen vet jag inte hur det är med dig, men hör jag "aik" sjungas på andra sidan så känns det direkt i ryggmärgen. Så djupt rotat är hatet mot Solna aik så att jag faktiskt reagerar. Trodde i min enfald att de flesta Djurgårdare hade en så pass djupt rotad känsla av rivaliteten så att man inte skulle reagera "är ni 12 år eller?" på en replik med glimten i ögat som antyder att de är svargula och heter aik. Jag hade fel tydligen...

Givetvis är det så att inget hat eller rivalitet finns mellan Saik och DIF. Det är ryggmärgsintuitionen jag är ute efter, och ja, jag tror att bara för att dom är svartgula och heter aik så kommer det att dra några extra.

Men visst, det är lättare att hitta fel än att engagera sig och bidra till att hitta lösningar. Något som är rätt generellt för dig och dina inlägg.
Pinocchio

Inlägg av Pinocchio »

Kall-El skrev:Hmmm är det inte en gammal sanning att DIF drar mindre folk på helger jämfört med på vardagar? Tycker nog det är ganska smart att i så stor utsträckning som möjligt välja ut matcher som inte går lördag-söndag. Däremot kan man undra varför vissa lag som t ex MoDO och Luleå kommer med två gångfer, medan andra merintressanta lag inte gör det. Känns lite grand som att man valt ut matcher som på förhand inte är de allra mest glödheta om man säger så.
Valet av matcher beror på många olika saker, givetvis vill vi ha matcher mot mer intressant motstånd, men vi har också ett spelschema att anpassa oss efter. Vi kan inte plocka motståndare och slänga in dom i de matcher på de datum som passar bra i övrigt.

Det ska vara ett tag mellan matcherna. Sen så går första matchen mot Modo på Hovet och ligger den 25:e. Matchen mot Luleå är den klassiska "annandagsmatchen" även om den i år ligger dagen efter annandagen. När den andra luleåmatchen är vet jag däremot inte...

I slutet av serien kan dock de allra flesta matcher vara högintressanta och där handlar det helt enkelt om att få en lagom spridning av matcherna. Där passade den andra Modo matchen helt enkelt in bra.
Användarvisningsbild
Jojje

Inlägg av Jojje »

Klart du inte ser problemet när du själv erkänner att du "har mycket svårt att se".

Låt mig utveckla det lite närmare så att även en halvblind kanske kan få ett hum om vad jag menar.

Det är nämligen så att det kommer att snackas om dessa matcher, precis som det snackades om matchen där JK/BS firade 25 år. Eftersom den stora delen av de som går på DIF hockey endast går på 3-4 matcher per säsong så tror jag att dessa matcher som ni ska "satsa" på kommer att ligga närmast till hands när de väljer vilka matcher de går på. Därför säger jag att det kan finnas en risk att de matcher som ligger mellan de matcher ni har valt ut kan tappa i publik.

Är du med på hur jag resonerar eller ska vi boka in en synkorrigering direkt? :wink:

Jag är inte sura på er på något sätt, jag tror bara inte att detta är någon lösning på det som du beskriver som "problematiken".

När det gäller saik så tycker jag att du har helt fel. Ser hellre en match mot ett lag från götet än mot ett grisigt spelade saik. Sen struntar jag i att de har en viss bokstavskombination eller spelar i samma färg som ett annat lag. Slår du ihjäl alla getingar du ser? Undviker du att växla pengar på Forex?

Måste vara ett jobbigt liv. Själv slutade jag att hata ungefär när jag lämnade tonåren. Men visst känner jag en rivalitet mot vissa lag, men det är något helt annat...
Pinocchio

Inlägg av Pinocchio »

Vi är fullt synkroniserade. Men för att försöka ge dig en liten klarare syn över hur jag ser på det så är det såhär:

De här 8 matcherna kommer det inte bli samma drag eller snack inför som 5/1. Frågan är om vi någonsin kommer att få se det igen. Förutsättningarna var helt optimala. DÅ kan jag förstå att personer kan välja bort andra matcher för att gå på den. Samma sak kommer näppeligen hända med dessa 8 matcher.

Men sure, vi utgår från att det blir världens drag och snackis kring dessa matcher och det blir en stor succé. Har vi inte då lyckats med någonting som förhoppningsvis kan bli en spiraleffekt uppåt?

Jag tror inte att den grundstomme som går regelbundet nu kommer att börja stanna hemma övriga matcher för att det är drag på 8 stycken hemmamatcher. Varför skulle man göra det? Jag skulle definitivt inte dra ner på mina besök. Tvärtom så får det förhoppningsvis fler att bli än mer sugna på att gå på mer hockey. Du kan ha en poäng med de som bara väljer att gå några matcher per säsong, men istället för att bara välja 3-4 matcher kanske de pallrar sig till Globen och Hovet 8 gånger per säsong istället?

Jag är väl barnslig som faktiskt har ett hat mot aik, för jag antar att det är det du vill säga med de raderna? Må så vara, men sakfrågan handlar inte hurvida du har mognat sen tonåren och jag inte utan hur majoriteten ser det. Kan det dra fler för att de heter aik så är väl det alldeles utmärkt?

Forex växlar jag pengar på med motvilja.. Netto undviker jag att handla på, getingar är plågodjur vilket deras färger visar, jag tar aldrig på mig gul/svarta kläder och gnaget-limpor klämmer jag lite på när jag är på Ica.

Mina ögon ser en blå/röd/gul värld.
Användarvisningsbild
Jojje

Inlägg av Jojje »

Pinocchio skrev:Mina ögon ser en blå/röd/gul värld.
Du borde kolla upp detdär, låter inte bra... Framförallt måste det vara jobbigt att aldrig få ett grönt ljus när man är ute och åker bil.

Men för att återgå till det vi diskuterade om.

Den "kärnan" som du pratar om som går på samtliga hemmamatcher är extremt liten. Den stora massan av de som är på våra matcher går endast på ett par matcher per säsong.

Vi säger att den första matchen ni går på drar 9000 åskådare och det är ett jävla drag, tror du då att bosse från bandhagen som går på i snitt 4 matcher per säsong och som gick på er första match är sugen att gå på nästa match, en match ni inte satsar på? Det tror inte jag, jag tror att han vill uppleva samma sak igen och väljer nästa match ni "storsatsar" på.

Detta är inte fakta, det är vad jag tror kan hända... Om det sedan är en dålig sak att vi istället för en massa halvljumma matcher får ett par heta och ett par iskalla är en helt annan fråga.
Användarvisningsbild
lu

Inlägg av lu »

Ser det här projektet som riktigt kul och både tror och hoppas att det kommer att falla väl ut. Själv kommer jag inte att styra min egen närvaro efter dessa matcher då jag ändå alltid är på plats men ser det hela som ett utmärkt tillfälle att kunna locka med mina mer svårflörtade vänner.

Vad gäller s aik och 4/1 så ser jag både motståndare och datumet som perfekt. Födelsedagsåret ska firas av, matchen är på Hovet och tiden är 19.00. Eftermiddagsmatcher är, som Pinocchio skriver, inte djurgårdarnas starka sida.

Bra jobbat JK!
Användarvisningsbild
Jojje

Inlägg av Jojje »

Hur kan du tycka att motståndet är perfekt? Samt datumet, vem bryr sig om det är den 4:e istället för den 6:e?
Användarvisningsbild
Hovet

Inlägg av Hovet »

Jojje, du har fel som vanligt.

Det här kommer inte att minska intresset för hockeyn mellan de 8 matcherna, det är bara chansningar från din sida. Tvärtom kommer det att bygga upp en större vilja för folk att gå på hockey även när det inte är en av de här satsningarna som spelas just den dagen. Det är positivt ur alla synvinklar.. förhoppningsvis kan det bli 8 sköna matcher med ett bra tryck och ett par 100 i klacken så att det åtminstonde någon gång känns som en hemmamatch för Djurgården.
Zimpan

Inlägg av Zimpan »

jojje !
Vad är det för fel på Dig ? Att man kritiserar och diskuterar är en sak, men har Du något annat förslag ???Kom igen och redovisa ett sådant i så fall. Måste var jobbigt att hela tiden se på saker ur den negativa vinkeln.

Jag tror att den här satsningen är bra, det kommer att snackas mer hockey på stan och det drar folk på sikt. För det är vad detta handlar om.Dags att bryta den negativa spiralen.
Skriv svar