"Utöka elitserien till 70 omgångar"

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Skriv svar
2 Berglund
Medlem: Ja, ständig medlem

"Utöka elitserien till 70 omgångar"

Inlägg av 2 Berglund »

Är det här ett sätt att ta dö på hockeyn eller vaddå?
Räcker det inte 55 omgångar och 21 slutspelsomgångar.
http://www.aftonbladet.se/vss/sport/sto ... 80,00.html
Kagen

Inlägg av Kagen »

The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Användarvisningsbild
Ölvestad
Medlem: Ja, vanlig medlem
Kontakt:

Inlägg av Ölvestad »

Hade ju varit perfekt med ca 20 omgångar till för Sthlms Hockeyn. Där marknaden är som störst och folk riktigt brinner för Hockeyn ända från dess start i September månad. Frågan är om det inte är lättare att riva varenda ishall och förbjuda Hockeyn totalt, då kanske, men bara kanske, den försvinner!
I UR & SKUR
Nelson
Kontakt:

Inlägg av Nelson »

Att utöka ligan till 70 matcher är idioti. Syftet med att utöka är rent kommersiellt och gynnar inte elitserielagen någonting som jag ser det. Att som älskade Djurgår'n som har ett mycket dåligt publiksnitt utöka ligan med ytterligare 20 matcher kan inte vara bra.

Att NHL gynnas av så många matcher är inte konstigt. Då dom snittar 20/ 30.000 varje match, samt all annan försäljning som tröjor, öl, korv osv. Sverige är för litet för en så lång säsong. Tycker säsongen är lång som det är nu.
Gäst

Inlägg av Gäst »

helt galet
#25 SuperMicke Johansson

Inlägg av #25 SuperMicke Johansson »

Se vart förslaget kommer ifrån!

GIRIGA ÄCKLIGA KARLSTAD!!!

När man måste utöka serien för att ha råd med spelarlönerna, har det inte gått lite jävla för långt då..
70 omgångar, intresset i Sverige finns inte för en NHL kopia..
Fan va less ja blir, undrar hur mycket Håkan Loob har i detta..

Glennert= Dra åt helvete!!
Användarvisningsbild
Bautabröl
Kontakt:

Inlägg av Bautabröl »

När det gäller en utökning av ES är jag lite tudelad/kluven.

Fördelen som jag ser det är möjligen att intresset i 2-4 ställen till i landet lyfts och får en helt ny stolthet. Vilket är bra! Drömmen om att en dag lyckas ta sig upp till ES är ett annat bra incitament till hockeykultur i sig.

Nu är det inte riktigt så här enkelt för att var ärlig. Vi kan nog alla vara överens om att kvalitén skulle sjunka, nte så väldigt bra va? Då lär även intresset sjunka för sporten i sig på lång sikt, inte sant? Vem vill t.ex. gå på en match mellan ett riktigt topplag och en riktig slagpåse i längden? Inte särledes många va?

Ta NHL t.ex. med sin expansionspolitik har man försökt öka intresset för sporten i stort genom att tillsätta lag som Phoenix Coyotes(f.d. Winnipeg Jets) och andra lag i städer där det helt enkelt inte finns någon hockeykultur att tala om. Vad har det lett till då?

Bättre liga? Större intresse? Svaret på dessa frågor är ett rungande NEJ! Förr var det bara gräddan av moset som ens blev tilltänkta som proffs! Numer kan vilken medioker spelare som helst få chansen i NHL vilket bara medfört inflation och faktiskt en hel del tappat intresse som följd! Varit en inbiten NHL fantast sedan mitten på 80 talet och måste säga att nu känner jag inte igen NHL ett skvatt. Därmed ett förlorat intresse… Ja ni börjar förstå vad jag menar nu.

Det är kanske elitistiskt tänkande med att inte utöka ES men faran för kvalitén och eventuell backlash för intresset (i stort, dock ökat på vissa orter) är kanske inte alls värt priset. Jag vet inte, är som sagt kluven då drömmen om ES måste få finnas för mindre ekonomiskt starka klubbar.

En annan fara med en ES med klara skikt av topp o bott blir att de små lagen kan aldrig någonsin komma ikapp, i alla fall inte utan någon form av slags stöd (kan vara ekonomiskt eller att vi inför något slags draft även här i Sverige). Hur bra skulle det vara för intresset egentligen?

Bottenlagen skulle mer eller mindre bli farmarlag för topplagens lovande juniorer inte mer än så tyvärr. Utvecklingen skulle stagnera och en del av vad som gör Sverige till en riktigt bra hockeynation (internationellt) skulle förloras. Alltså ingen större skillnad på topplagen i dagens AS jämfört med bottenlag i en utökad ES. Vad är då poängen med det hela? Jo drömmen... men den har också sitt pris. Är vi villiga att betala priset som nation för att hockey intresset ska vara starkt på några fler ställen i landet? Jag vet inte, vet du?
Chav
Kontakt:

Inlägg av Chav »

Utöka till 14 lag, alla får möta alla 4 gånger. Det blir 52 Matcher. Mer sträck = mer dramatik. Lag 14 åker direkt ur, lag 13 får kvala, lag 8 - 11 får play-offa om en sluspelsmatch. På så sätt kommer även grundserien att vara spännande. Nu i år så är det ju inga problem när det är så jämnt om plats 7-11, men det är ju bara "tur".

Fattiga Färjestad får väl börja med organhandel, trafficking, pyramidspel eller något annat lukrativt.
Ett hjärta är fler än två kronor - Skellefteå AIK
Skriv svar