DIF bygger för framtiden, hur ser lagbygget ut?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Kagen

DIF bygger för framtiden, hur ser lagbygget ut?

Inlägg av Kagen »

DIF har många juniorer i sin trupp i år. Jag väljer att använda den lite slarviga definitionen av juniorer och kastar in alla under 21 år här.

DIF bygger för framtiden och gör det med röda prislappar - helt rätt med tanke på ekonomi och utgångsläge samt att det finns så pass många bra hockeykillar i 08-regionen och DIF är det enda elitlaget.

Om DIF ska lyckas med sin strategi beror mycket på föreningens förmåga att behålla dessa spelare åtminstone någon ytterligare säsong - hur ser kontraktsituationen ut för spelare som Hörnqvist, Löfberg, Thörn, Larsson m.fl?

Det är alltid vanskligt att skriva kontrakt med så här unga spelare - det är lite av ett lotteri hur utvecklingen går. Men samtidigt är det viktigt att ha knytit upp de spelare som sedan kan komma att bli riktigt bra.

Luleå skrev inför den här säsongen 2-årskontrakt med en hel drös killar födda 86 och 87.

- Robin Lindqvist
- Magnus Isaksson
- Tomas Wallgren
- Mattias Modig
- Linus Omark
- Johan Harju
- Viktor Lindgren
- Marcus Nyberg

Ser man också på hur övriga truppen ser ut och hur laget matchades ifjol så innebär det att dessa killar kommar att spela i A-laget under säsongen, vissa med mycket stort ansvar med.

Visst kan det bli en flopp, unga spelare är ofta ojämna i sin nivå - men samtidigt är det sjuhelsikes mycket roligare att se killar som har framtiden för sig och kan bli morgondagens NHL och landslagsstjärnor än att titta på en trupp som består av 25st för visso duktiga spelare men som snart sagt alla har passerat sin karriärstopp, som t.ex Färjestad.

Svårast att behålla är naturligtvis de där spelarna i åldern 20-25 som inte slagit ned de sociala rötterna och fortfarande drömmer om NHL. Luleå tappade t.ex Johan Fransson och Karl Fabricius båda till Frölunda, där åtminstone Karl hade ett NHL kontrakt med Philly Fly klappat och klart innan någon specialregel ställde till det.

För DIF's räkning lär en spelare som Dragan Umicevic vara i en liknande situation nästa säsong - sedan vet man aldrig med Hörnqvist, Thörn, Ribben m.fl. Men NHL kan man aldrig gardera sig mot och där får moderklubben trots allt en del pengar tillbaka.

Djurgården har verkligen gjort en mix som kräver att 'juniorerna' blir kvar i föreningen någon säsong ytterligare:

- Niclas Falk, 35år
- Fredrik Bremberg, 33
- Thomas Johansson, 35
- Ronnie Pettersson, 35

får absolut inte vara de som ska utgöra stommen i truppen även nästa år. Om DIF inte skrivit fast många 'juniorer' och kör en mix med många spelare i 30-35års åldern finns en risk att en så stor del av laget måste bytas ut nästa säsong att det låter väldigt ihåligt att tala om en långsiktig strategi och lagbygge.
DIF har iallafall en liten stomme för morgondagen redan idag i form av spelare som Ölvestad, Ottosson och Eklund. Kanske kan också spelare som Ask och Bäcker verkligen hitta rätt i DIF och bli föreningen trogen under flera år framöver.
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Palle

Inlägg av Palle »

Mycket gnäll på Er Stockholmare om ert DIF. Men faktum kvarstår ju att det finns inga pengar till bättre spelare då, måste man ju göra det som går med den ekonomi ni har. Att det inga pengar finns beror ju dels på styrelsens agerande under flera år samt att det är urusla publiksiffror för ett lag med DIF:s historia.

Sedan måste ni nog glömma de gamla tiderna och leva i nuet. Ni är inte bättre för tillfället. Dags att bygga ett lag från grunden och stå starka i framtiden. Då blir det några rötår.

Tröst i allt är ju att ni lyckades hänga kvar förra året med ett lag som nog varit det sämsta i mannaminnen på pappret. I år ser det dock lite bättre ut för Er.
Användarvisningsbild
Hovet

Inlägg av Hovet »

Hur associerar du Kagens inlägg med gnäll? Förklara gärna.
Sen kunde inte ditt inlägg bli mer uppenbart. Jo, i och för sig kunde du skrivit att DIF är en förening från Stockholm.
Användarvisningsbild
Don_T
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Don_T »

Djurgården har 10 spelare som är födda -86 eller senare i truppen, detta mot Luleås 8.

Men visst, det är lättare att komma till NHL om du spelar i DIF än om du spelar i Luleå.
DIF! ALLTID - OAVSETT!
Kagen

Inlägg av Kagen »

Don_T skrev:Djurgården har 10 spelare som är födda -86 eller senare i truppen, detta mot Luleås 8.

Men visst, det är lättare att komma till NHL om du spelar i DIF än om du spelar i Luleå.
Vad var det där inlägget svar på? Jag talar inte om antal här utan om DIF's strategi, jag tycker DIF har valt rätt strategi med en mix av många unga killar från 08-regionen och gamla etablerade ES-spelare. Dock saknar jag en viktig pusselbit för att kunna bedöma helheten - den biten är hur långa kontrakten är för de olika spelarna.

Du Don har ju bra källor inom DIF, har du koll på hur långa kontrakt DIF-spelarna har?
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Kagen

Inlägg av Kagen »

Palle skrev:Mycket gnäll på Er Stockholmare om ert DIF. Men faktum kvarstår ju att det finns inga pengar till bättre spelare då, måste man ju göra det som går med den ekonomi ni har. Att det inga pengar finns beror ju dels på styrelsens agerande under flera år samt att det är urusla publiksiffror för ett lag med DIF:s historia.

Sedan måste ni nog glömma de gamla tiderna och leva i nuet. Ni är inte bättre för tillfället. Dags att bygga ett lag från grunden och stå starka i framtiden. Då blir det några rötår.

Tröst i allt är ju att ni lyckades hänga kvar förra året med ett lag som nog varit det sämsta i mannaminnen på pappret. I år ser det dock lite bättre ut för Er.
Nu är jag varken Stockholmare eller DIF-supporter. Kalla mig hockeyintresserad istället - brukar bli några matcher i Globen varje säsong med.

DIF är ju just nu inne i det du kallar för rötår, DIF håller ju just nu på att bygga ett lag från grunden. Därav juniorerna, därav de moderata kraven på sportslig framgång. Ingen i DIF's ledning talar om topp-4 som de alltid gjorde för några år sedan.

Alltså strategin är klar och den har med framgång följts ett år - nu är det dags för ännu ett sådant år och frågan som börjar formas är vilka spelare i dagens trupp som kommer att finnas med i det där nya laget - det som ska byggas för framtiden? För inte är det Falk, Johansson, Pettersson osv iaf.
/Friedrich Nietzsche
Användarvisningsbild
Ritterwand

Inlägg av Ritterwand »

Får Danielsson och Umicevic bara ett hyggligt år så tror jag tyvärr att de sticker till nordamerika rätt omgående nästa sommar.

Löfberg, Hörnqvist och Axelsson är draftade. Daniel Larsson och Ridderwall d.y. likaså. Därför finner jag det svårt att tro att vi kan behålla dem mer än nåt år till om utvecklingskurvan pekar åt rätt håll.

De odraftade killarna Thörn, Ribbenstrand, From-Björk och Engqvist kan dock bli del av lagets stomme ur ett längre perspektiv. Därtill har vi ett gäng riktigt duktiga killar födda 88/89 som turligt nog är lite kortvuxna, vilket i många fall avskräcker NHL-scouterna. Tror främst att Patrik Lund tar en plats i A-laget ganska så snart.

Utifrån så kan man ju hoppas på att DIF får hem Staffan Kronwall, Anton Hedman och Daniel Fernholm från nordamerika, att Nicklas Eckerblom tar ett kliv fram i sin utveckling och att man kanske hittar några guldkorn i Huddinge, tvillingarna Ahlström kanske? Linus Klasen?

Tycker ändå att det rör sig sakta men säkert åt rätt håll.
Senast redigerad av Ritterwand den 2006-08-13 16:40:16, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
Don_T

Inlägg av Don_T »

Kagen skrev:
Don_T skrev:Djurgården har 10 spelare som är födda -86 eller senare i truppen, detta mot Luleås 8.

Vad var det där inlägget svar på? Jag talar inte om antal här utan om DIF's strategi, jag tycker DIF har valt rätt strategi med en mix av många unga killar från 08-regionen och gamla etablerade ES-spelare. Dock saknar jag en viktig pusselbit för att kunna bedöma helheten - den biten är hur långa kontrakten är för de olika spelarna.

Du Don har ju bra källor inom DIF, har du koll på hur långa kontrakt DIF-spelarna har?
Sorry att jag uppfattade ditt inlägg som att DIF valt fel strategi. Men jag fokuserade nog på de äldre som du påpekade.

Vad gäller kontraktslängd har jag aldrig ställt den frågan utan hänvisar till den sida som brukar ha rätt när det gäller kontraktslängd.

http://www.eliteprospects.com/team.php?team=3
DIF! ALLTID - OAVSETT!
Kagen

Inlägg av Kagen »

Tack för ett bra svar Ritterwand - kul med någon som har den insyn du tycks ha i stockholmshockeyn. Flera av de namn du nämner av de unga spelarna är helt okända för mig. Sant också att det ibland kan vara vettigt för ES klubbarna att försöka signa fast lite kortare spelare - se bara på Anders Söderberg vad han gjort i sin karriär, finns korta DIF-profiler med. I årets ES lär ju Frölundas korte Kariya bli en sevärdhet.

På tal om okända juniorer. Micke Renberg blev intervjuad efter matchen igår mot Skellefteå och han sade att "de där killarna som spelade i vår fjärdekedja var duktiga." Renberg visste inte ens vad de hette - iaf enligt uppgiftslämnaren.
/Friedrich Nietzsche
Kagen

Inlägg av Kagen »

Tack Don, den sidan tänkte jag inte på när det gäller kontrakt. Bra tips!

Bäcker, Ask, Falken, Bremberg ser ut att vara knutna till 07/08 eller längre. Men Hörnqvist, Thörn och Löfberg har alla ett år kvar bara. Även Ottosson hat ett år kvar men han lär inte vara så svår att knyta kvar på några år till - han är i rätt ålder och social situation för ett längre kontrakt med DIF.
/Friedrich Nietzsche
Användarvisningsbild
Don_T

Inlägg av Don_T »

Kagen skrev:Tack Don, den sidan tänkte jag inte på när det gäller kontrakt. Bra tips!

Bäcker, Ask, Falken, Bremberg ser ut att vara knutna till 07/08 eller längre. Men Hörnqvist, Thörn och Löfberg har alla ett år kvar bara. Även Ottosson hat ett år kvar men han lär inte vara så svår att knyta kvar på några år till - han är i rätt ålder och social situation för ett längre kontrakt med DIF.
Tidigare har DIF istort sett bara skrivit ettårskontrakt, nu är det flerårskontrakt som gäller i de flesta fall. Det är positivt. Det som inte är lika positivt är att en spelare kan ha kontrakt och ändå dra till NHL.
DIF! ALLTID - OAVSETT!
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Precis däri ligger problemet. Det räcker inte med att skriva långa kontrakt med junisar då NHL kan plocka över vilka spelar de vill. Det skall visst snart oförhandlas med NHL. Kanske vore läge att kräva att ett kontrakt är ett kontrakt då. Detta tror jag påå sikt är viktigare än att kanske få ut 50k mer för en spalre som vill prova lyckan.

För övrigt borde vi ändå skriva långa kontrakt med alla junisar. Tror inte de rimligtvis kan begära så hög lön och samtidigt säkrar vi upp dem mot andra icke NHL-klubbar.
Kagen

Inlägg av Kagen »

Ja inte minst är det viktigt att säkra upp de unga spelarna mot andra ES-klubbar. Luleå tappade Johan Fransson och Karl Fabricus den här silly säsongen till Frölunda, visserligen behövde de miljöbyte men med kontrakt hade Luleå suttit i en bättre sits för det handlar om spelare som är mycket attraktiva på marknaden.

Samma sak riskerar DIF att göra med sina ettårskontrakterade juniorer - det vore trist om någon gick till LHC t.ex.
/Friedrich Nietzsche
Användarvisningsbild
Don_T

Inlägg av Don_T »

Kagen skrev:Ja inte minst är det viktigt att säkra upp de unga spelarna mot andra ES-klubbar. Luleå tappade Johan Fransson och Karl Fabricus den här silly säsongen till Frölunda, visserligen behövde de miljöbyte men med kontrakt hade Luleå suttit i en bättre sits för det handlar om spelare som är mycket attraktiva på marknaden.

Samma sak riskerar DIF att göra med sina ettårskontrakterade juniorer - det vore trist om någon gick till LHC t.ex.
Hörnqvist gör sin andra säsong och Thörn/Löfberg sina tredje säsonger i DIF.
Om DIF och spelarna vill kommer de säkert förlänga kontrakten under säsongens gång.
DIF! ALLTID - OAVSETT!
Användarvisningsbild
Jojje

Inlägg av Jojje »

Kall-El skrev:Precis däri ligger problemet. Det räcker inte med att skriva långa kontrakt med junisar då NHL kan plocka över vilka spelar de vill. Det skall visst snart oförhandlas med NHL. Kanske vore läge att kräva att ett kontrakt är ett kontrakt då. Detta tror jag påå sikt är viktigare än att kanske få ut 50k mer för en spalre som vill prova lyckan.
Det kommer aldrig USA/NHL gå med på och vi kan inte stoppa en spelare från att gå till andra sidan. Det är inte som inom fotbollen där i stort sett alla spelar inom EU, där kan vi stoppa sådant.
Skriv svar