-daniel- skrev:BOMBOM BOUCHARD skrev:SirDIFalot skrev:Tony Zabel har coachat Djurgården i 34 allsvenska matcher. Han har totalt skrapat ihop 87 poäng på dessa. Det ger att poängsnitt på 2,07p. Över en hel säsong skulle det ge 107,7 poäng. En placering som hade lett till direktplats till kvalserien alla de senaste fyra säsongerna (det är bara dom säsongerna man spelat 52 matcher). Det hade även lett till en förstaplacering alla säsonger utom en där Leksand hade 109 poäng.
Fuck the haters!
Klockrent inlägg. Men dessvärre lär väl de som ropar efter hans avgång inte fatta mer i vilket fall.
De lär väl inte tystna förrän vi leder serien med 10 p och vinner var och varannan match med
5-0 efter drömspel.
Vi har ett bra försvarsspel, bra målvakter, ett effektivt pp. Kan vi bättra på 5-5 och bli mer effektiva där behöver jag revidera mitt ursprungstips från att tro att vi skulle hamna top 7 till att vi kommer att ta hem denna serie och bli livsfarliga att möta i en kvalserie.
Laget har spelat över min förväntningar (läs farhågor) och kan inte annat än vara nöjd med inledningen.
Visst har vi tappat en del poäng i slutet på matcher. Men jag tittar i detta läge av serien på prestation lika mycket (om inte mer) som på resultat. Senast jag kände detta lugn var inledningen på silversäsongen. Poängen kom inte i början, men spelet lovade mer, vilket sedan gav utdelning även i poäng.
Med det sagt så vill jag naturligtvis påpeka att jag förväntar mig att vi ska fortsätta utvecklas och bli ännu bättre.
Men att skriva saker som Avgå Zabel är för mig ett lågvattenmärke tillika ett uppvisande i bristande hockeykunskaper.
Det stora problemet tror jag är att folk av någon anledning verkar ha helt orimligt höga förväntningar. Jag kan erkänna att jag själv, orutinerat nog, drogs med i hypen efter den fina inledningen med ET-matcherna. Kom till insikt efter några matcher att det här kommer bli minst lika tufft som förra säsongen.
Men jag håller med dig om att det känns som vi har ett grundspel att falla tillbaka på, och en (hör & häpna) bra defensiv som oftast fattar rätt beslut. Hävdar fortfarande att den stora anledningen till att vi faktiskt inte ligger 1:a i serien är att vi har en orutinerad trupp som stundtals blir alldeles för nervösa. Jag ser det som enskilt största risken här att vi faller ihop om vi blir utskåpade några matcher, eller att vi helt enkelt inte vågar spela ut när saker & ting verkligen skall avgöras längre fram. Får vi bygga upp ett bra grundsjälvförtroende så tror jag dock den här truppen
kan utföra stordåd längre fram. Potentialen finns där.
Mina förväntningar var att detta lag borde fixa en playoff-plats. Samtidigt hade jag en farhåga om att det kunde bli en ännu sämre placering med tanke på att vi nu försöker skapa en ny stomme i laget. Många ikoner som lämnat.
Därför har jag, i enighet med ditt resonemang, en rätt olik uppfattning mot det som skrivs av flera personer på detta forum.
Tycker/tror många tittar på klubbmärke, lönebudgetar och spelarnamn då de gör sina bedömningar av lagens styrkor. "Bonde X" kan faktiskt vara betydligt bättre än våra namnkunniga spelare om man bara öppnar ögononen och tittar åt mer än ett håll under matcherna.
Hv är ett aktuellt bevis på detta. Petrasek låter bra i mångas öron, men det var ett tag sedan han hade sina ljusa stunder. Det har skett en ganska dramatisk utveckling de senaste åren på hur framgångsrika lag spelar. Skellefteå, Almtuna (under Rönkens tid) och Luleå är goda exempel på det. Fbk och HV (DIF förra året) är exempel på lag som hållit fast i det gamla.
Numera är det fart, hårt jobb och en massa energi som krävs i spelet för att lyckas. Alla i femman behöver kunna anfalla och alla behöver kunna jobba hem och försvara.
Det gamla med att "centern jobbar hem" och "defensiva backar" är på väg bort. Alla måste hjälpa till i alla moment.
Att se till spelet, lagbygget och spelarnas vilja att underkasta sig det glöms tyvärr ofta bort när man "tippar" hur lagen ska hamna i tabellen.