Allsvenskan 2013/2014

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Allsvenskan 2013/2014

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

SirDIFalot skrev:Tony Zabel har coachat Djurgården i 34 allsvenska matcher. Han har totalt skrapat ihop 87 poäng på dessa. Det ger att poängsnitt på 2,07p. Över en hel säsong skulle det ge 107,7 poäng. En placering som hade lett till direktplats till kvalserien alla de senaste fyra säsongerna (det är bara dom säsongerna man spelat 52 matcher). Det hade även lett till en förstaplacering alla säsonger utom en där Leksand hade 109 poäng.

Fuck the haters!
Klockrent inlägg. Men dessvärre lär väl de som ropar efter hans avgång inte fatta mer i vilket fall.
De lär väl inte tystna förrän vi leder serien med 10 p och vinner var och varannan match med
5-0 efter drömspel.

Vi har ett bra försvarsspel, bra målvakter, ett effektivt pp. Kan vi bättra på 5-5 och bli mer effektiva där behöver jag revidera mitt ursprungstips från att tro att vi skulle hamna top 7 till att vi kommer att ta hem denna serie och bli livsfarliga att möta i en kvalserie.
Laget har spelat över min förväntningar (läs farhågor) och kan inte annat än vara nöjd med inledningen.
Visst har vi tappat en del poäng i slutet på matcher. Men jag tittar i detta läge av serien på prestation lika mycket (om inte mer) som på resultat. Senast jag kände detta lugn var inledningen på silversäsongen. Poängen kom inte i början, men spelet lovade mer, vilket sedan gav utdelning även i poäng.
Med det sagt så vill jag naturligtvis påpeka att jag förväntar mig att vi ska fortsätta utvecklas och bli ännu bättre.

Men att skriva saker som Avgå Zabel är för mig ett lågvattenmärke tillika ett uppvisande i bristande hockeykunskaper.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
-daniel-
Säsongskort: Ja

Inlägg av -daniel- »

BOMBOM BOUCHARD skrev:
SirDIFalot skrev:Tony Zabel har coachat Djurgården i 34 allsvenska matcher. Han har totalt skrapat ihop 87 poäng på dessa. Det ger att poängsnitt på 2,07p. Över en hel säsong skulle det ge 107,7 poäng. En placering som hade lett till direktplats till kvalserien alla de senaste fyra säsongerna (det är bara dom säsongerna man spelat 52 matcher). Det hade även lett till en förstaplacering alla säsonger utom en där Leksand hade 109 poäng.

Fuck the haters!
Klockrent inlägg. Men dessvärre lär väl de som ropar efter hans avgång inte fatta mer i vilket fall.
De lär väl inte tystna förrän vi leder serien med 10 p och vinner var och varannan match med
5-0 efter drömspel.

Vi har ett bra försvarsspel, bra målvakter, ett effektivt pp. Kan vi bättra på 5-5 och bli mer effektiva där behöver jag revidera mitt ursprungstips från att tro att vi skulle hamna top 7 till att vi kommer att ta hem denna serie och bli livsfarliga att möta i en kvalserie.
Laget har spelat över min förväntningar (läs farhågor) och kan inte annat än vara nöjd med inledningen.
Visst har vi tappat en del poäng i slutet på matcher. Men jag tittar i detta läge av serien på prestation lika mycket (om inte mer) som på resultat. Senast jag kände detta lugn var inledningen på silversäsongen. Poängen kom inte i början, men spelet lovade mer, vilket sedan gav utdelning även i poäng.
Med det sagt så vill jag naturligtvis påpeka att jag förväntar mig att vi ska fortsätta utvecklas och bli ännu bättre.

Men att skriva saker som Avgå Zabel är för mig ett lågvattenmärke tillika ett uppvisande i bristande hockeykunskaper.
Det stora problemet tror jag är att folk av någon anledning verkar ha helt orimligt höga förväntningar. Jag kan erkänna att jag själv, orutinerat nog, drogs med i hypen efter den fina inledningen med ET-matcherna. Kom till insikt efter några matcher att det här kommer bli minst lika tufft som förra säsongen.

Men jag håller med dig om att det känns som vi har ett grundspel att falla tillbaka på, och en (hör & häpna) bra defensiv som oftast fattar rätt beslut. Hävdar fortfarande att den stora anledningen till att vi faktiskt inte ligger 1:a i serien är att vi har en orutinerad trupp som stundtals blir alldeles för nervösa. Jag ser det som enskilt största risken här att vi faller ihop om vi blir utskåpade några matcher, eller att vi helt enkelt inte vågar spela ut när saker & ting verkligen skall avgöras längre fram. Får vi bygga upp ett bra grundsjälvförtroende så tror jag dock den här truppen kan utföra stordåd längre fram. Potentialen finns där.
Axel_K

Inlägg av Axel_K »

Håller med föregående talare. Jag har ingen panik ännu, vi gör kanske för få mål i 5v5 men det är lugnande att Challe märker det och agerar. Vi har en stabil defensiv, ett ruskigt bra PP, ett väldigt bra BP, en bra offensiv(förutom att vi inte får in pucken). Vi vill vinna, vi ger oss inte. Jag tänker inte lämna Hovet även om det står 0-4 efter andra perioden t.e.x. Vi har tagit poäng i alla matcher förutom 2, inkl ET.
Jag ser hellre att vi växer in i serien än att vi leder serien för att senare tappa allt, tror dessa X-matcher har varit bra för oss. Vi kommer lära oss att stänga matcher. Vi har ett ungt lag och även om vi inte går upp i år så tror jag att vi kommer ha kvar många spelare nästa säsong, Huddinge-trion, målvakterna, Ljungh, Honken med kedjekamrater m.fl.
Tror att risken är stor att vi tappar Saviano, Sörensen, Arnesson och Jocke Eriksson(om han inte fortsätter ett år till).

I hur många matcher har vi gjort första målet nu?
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

-daniel- skrev:
BOMBOM BOUCHARD skrev:

Fuck the haters!
5-0 efter drömspel.

Det stora problemet tror jag är att folk av någon anledning verkar ha helt orimligt höga förväntningar. Jag kan erkänna att jag själv, orutinerat nog, drogs med i hypen efter den fina inledningen med ET-matcherna. Kom till insikt efter några matcher att det här kommer bli minst lika tufft som förra säsongen.

Men jag håller med dig om att det känns som vi har ett grundspel att falla tillbaka på, och en (hör & häpna) bra defensiv som oftast fattar rätt beslut. Hävdar fortfarande att den stora anledningen till att vi faktiskt inte ligger 1:a i serien är att vi har en orutinerad trupp som stundtals blir alldeles för nervösa. Jag ser det som enskilt största risken här att vi faller ihop om vi blir utskåpade några matcher, eller att vi helt enkelt inte vågar spela ut när saker & ting verkligen skall avgöras längre fram. Får vi bygga upp ett bra grundsjälvförtroende så tror jag dock den här truppen kan utföra stordåd längre fram. Potentialen finns där.
Mina förväntningar var att detta lag borde fixa en playoff-plats. Samtidigt hade jag en farhåga om att det kunde bli en ännu sämre placering med tanke på att vi nu försöker skapa en ny stomme i laget. Många ikoner som lämnat.

Därför har jag, i enighet med ditt resonemang, en rätt olik uppfattning mot det som skrivs av flera personer på detta forum.
Tycker/tror många tittar på klubbmärke, lönebudgetar och spelarnamn då de gör sina bedömningar av lagens styrkor. "Bonde X" kan faktiskt vara betydligt bättre än våra namnkunniga spelare om man bara öppnar ögononen och tittar åt mer än ett håll under matcherna.
Hv är ett aktuellt bevis på detta. Petrasek låter bra i mångas öron, men det var ett tag sedan han hade sina ljusa stunder. Det har skett en ganska dramatisk utveckling de senaste åren på hur framgångsrika lag spelar. Skellefteå, Almtuna (under Rönkens tid) och Luleå är goda exempel på det. Fbk och HV (DIF förra året) är exempel på lag som hållit fast i det gamla.
Numera är det fart, hårt jobb och en massa energi som krävs i spelet för att lyckas. Alla i femman behöver kunna anfalla och alla behöver kunna jobba hem och försvara.
Det gamla med att "centern jobbar hem" och "defensiva backar" är på väg bort. Alla måste hjälpa till i alla moment.

Att se till spelet, lagbygget och spelarnas vilja att underkasta sig det glöms tyvärr ofta bort när man "tippar" hur lagen ska hamna i tabellen.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Jag håller med dig, men jag tror väldigt många blev bländade av segrarna i European Trophy (undertecknad inkluderad).
ciirree

Inlägg av ciirree »

sPTNC skrev:
ciirree skrev:Det är ju därför man blir lite trött på alla som skriver inför varje match: Tar vi inte tre poäng idag så hänger vi inte med i toppen! - jag håller med om att vi måste ta trepoängare men när det är såhär jämt och vi dessutom har 1 match mindre spelad, så är jag inte orolig ännu. Vi kommer definitivt sjunka i tabellen några gånger till innan spelschemat rättat upp sig eftersom de flesta lag får spela mer kontinuerligt än vad vi har gjort/kommer göra!

Men man ser ju vad många X kan orsaka, hade vi kunnat hålla undan mot exempelvis Asplöven nu och Karlskrona så hade vi haft 24 poäng, och Karlskrona 26 poäng - vi hade legat 2 poäng efter med 1 match mindre spelad! Sjukt...
Vi skulle legat först då väl?
23p + 2p (3p KHK) och + 2p (3p Asplöven) = 27p. Dvs vid full pott i båda matcherna. :)
Jag räknade ju från när vi hade 20 poäng :D hehe. Nu hade vi haft 27 ja, men KHK tog ju 2 p mot BIK så vi hade just nu isåfall legat 2a på 27p :D
Användarvisningsbild
Enbom

Inlägg av Enbom »

Har vi inte match förräns på onsdag?
AVGÅ.
kaminor

Inlägg av kaminor »

Heja Almtuna! Heja Björklöven!
Isabo

Inlägg av Isabo »

kaminor skrev:Heja Almtuna! Heja Björklöven!
KHK har tyvärr kvitterat. men AIS leder åtminstone fortfarande.
Isabo

Inlägg av Isabo »

Enbom skrev:Har vi inte match förräns på onsdag?
AVGÅ.
Jag tror att Rögle-matchen skulle ha spelats i morgon lördag egentligen men att den sedan flyttades. Ser i alla fall ut så i min väggalmanacka där jag har skrivit in den på den 19:e men sen strukit över. Så det skulle egentligen varit match tisdag-lördag-onsdag.

Men det är ändå dåligt. Dessutom är det nu tio dagar mellan hemmamatcherna (Rögle/MIF), sedan fem dagar till nästa hemmamatch och sedan tio dagar igen.
Senast redigerad av Isabo den 2013-10-18 19:26:52, redigerad totalt 1 gånger.
Användarvisningsbild
warrant

Inlägg av warrant »

Uselt 5-3 spel från lövens sida..
Isabo

Inlägg av Isabo »

3-0 i Migränbyhallen nu.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Enbom skrev:Har vi inte match förräns på onsdag?
AVGÅ.
Inte bara det. Det vilas som fan i denna serie. Vad hände med Tisdag-Torsdag-Lördag?

Nu är det Torsdag (Rögle)-Onsdag-Söndag-Onsdag. Vad fan?

Och alla som gapar om avgångar borde på riktigt hånas offentligt. Vi är bättre på alla sätt jämfört med i fjol. Tålamod och konsekvent arbete är nyckeln här. Ni som gapar om avgångar... Era hockeykunskaper måste på riktigt stanna vid att räkna antalet mål för och emot. Det är hissnande låg hjärnfrekvens.

Dessa känslomänniskor... Prova logik.
Säg den glädje som varar
Isabo

Inlägg av Isabo »

Kollar man i spelschemat så böprjar det likna något från omgång 43 och framåt, då är det i princip match varannan dag fram till och med näst sista matchen. Just nu är det ju snudd på patetiskt.

Ska väl tillägga att det ser ganska bra ut från 11 november och framåt också, sen att det bara är en match mellan jul och nyår är lite trist.
Användarvisningsbild
Edin

Inlägg av Edin »

5-0 Almtuna nu, Västerås måste ju ha klappat igen fullständigt.

Tänk er vår matchtråd om vi hade blivit utklassade av Almtuna...
För övrigt anser jag att Solna bör förgöras.
Låst