Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
KYLERKYLER
Säsongskort: Ja

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av KYLERKYLER »

Jim Morrison skrev:
KYLERKYLER skrev:Jag tycker att många här på forumet har en förkärlek till att spela juniorer. Tyvärr är den bistra sanningen att de forwardsjuniorer DIF plockat fram sista tiden inte håller måttet för SHL. Är de tillräckligt bra kommer de att få spela. Nu menar jag forwards. Det gnälls på att vissa inte får chansen och byter klubb. De som bytt klubb har inte gått till några konkurrenter och fått speltid där och dominerat direkt. Se på Bergqvist det gnälldes om på forumet. Kika på Vita Hästen om våra gamla juniorer är där och gör skillnad.

Spela med det bästa materialet oavsett ålder. Det hackas en del på Ahlén. Alla har rätt att ha en åsikt. Men tro att en junior går in och gör hans jobb bättre tror jag inte på. Är inget fan av Ahlén heller. Men han är den tränarstaben har störst förtroende för på hans position när han spelar. Hans karaktär och tyngd gör nytta i laget. Lättare då att peta Saviano mot en junior. Det händer när en junior är bättre.
Hur mycket J20 ser du? Bara undrar när du kommer med sådana påståenden att "de forwardsjuniorer DIF plockat fram sista tiden inte håller måttet för SHL"
Jag är naturligtvis inte mer kompetent än vår tränarstab i A laget samt i J20 laget. Hur mycket jag ser av J 20 laget är ointressant. Även hur mycket du ser. Låter lite drygt men menar inget med det. Vår tränarstab ser garanterat tillräckligt av de spelare som ev skulle hålla måttet i SHL. Har fullt förtroende för ledarstaben på den biten och tror deras kompetens är bättre än allas här på forumet. Hur många J 20 spelare har vi tappat som gått till andra lag i SHL och spelar där?

Tyvärr växer inte Åberg på träd. Tappa juniorer till Nordamerika kommer vi fortsätta göra. De tror de kommer utvecklas mer där. Önskar vi fick fram ett par varje år som kan gå in och ta en plats i A laget. Att någon nu skulle gå in eller gått in i laget tidigare denna säsong tror jag inte på. Vi får hoppas att de som knackar på dörren utveckas ytterligare och förhoppningsvis till nästa år kan ta en plats. Många forwards under kontrakt nästa år och spets behövs komma till. Blir inte lätt att ta en plats för ex. Vejdemo. Debatten lär väl fortsätta då igen om hur många junisar DIF tappar och varför de inte får chansen. Hoppas jag har fel och att en liten Wennberg dyker upp igen.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

KYLERKYLER skrev:
Jim Morrison skrev:
KYLERKYLER skrev:Jag tycker att många här på forumet har en förkärlek till att spela juniorer. Tyvärr är den bistra sanningen att de forwardsjuniorer DIF plockat fram sista tiden inte håller måttet för SHL. Är de tillräckligt bra kommer de att få spela. Nu menar jag forwards. Det gnälls på att vissa inte får chansen och byter klubb. De som bytt klubb har inte gått till några konkurrenter och fått speltid där och dominerat direkt. Se på Bergqvist det gnälldes om på forumet. Kika på Vita Hästen om våra gamla juniorer är där och gör skillnad.

Spela med det bästa materialet oavsett ålder. Det hackas en del på Ahlén. Alla har rätt att ha en åsikt. Men tro att en junior går in och gör hans jobb bättre tror jag inte på. Är inget fan av Ahlén heller. Men han är den tränarstaben har störst förtroende för på hans position när han spelar. Hans karaktär och tyngd gör nytta i laget. Lättare då att peta Saviano mot en junior. Det händer när en junior är bättre.
Hur mycket J20 ser du? Bara undrar när du kommer med sådana påståenden att "de forwardsjuniorer DIF plockat fram sista tiden inte håller måttet för SHL"
Jag är naturligtvis inte mer kompetent än vår tränarstab i A laget samt i J20 laget. Hur mycket jag ser av J 20 laget är ointressant. Även hur mycket du ser. Låter lite drygt men menar inget med det. Vår tränarstab ser garanterat tillräckligt av de spelare som ev skulle hålla måttet i SHL. Har fullt förtroende för ledarstaben på den biten och tror deras kompetens är bättre än allas här på forumet. Hur många J 20 spelare har vi tappat som gått till andra lag i SHL och spelar där?

Tyvärr växer inte Åberg på träd. Tappa juniorer till Nordamerika kommer vi fortsätta göra. De tror de kommer utvecklas mer där. Önskar vi fick fram ett par varje år som kan gå in och ta en plats i A laget. Att någon nu skulle gå in eller gått in i laget tidigare denna säsong tror jag inte på. Vi får hoppas att de som knackar på dörren utveckas ytterligare och förhoppningsvis till nästa år kan ta en plats. Många forwards under kontrakt nästa år och spets behövs komma till. Blir inte lätt att ta en plats för ex. Vejdemo. Debatten lär väl fortsätta då igen om hur många junisar DIF tappar och varför de inte får chansen. Hoppas jag har fel och att en liten Wennberg dyker upp igen.
Lustigt, för varken Säcken eller någon i tränarstaben har blivit sedda på läktaren någon gång under säsongen vilket brukade vara norm förut. Och ja, fortsätter det här att dom inte får chansen att visa upp sig eller bli sedda på sina J20-matcher så kommer det att leda till att många juniorer väljer andra organisationer och då missar vi den nästa Åberg eller Wennberg. Det har redan tunnats ut rejält längre bak i åldrarna.

Vissa spelare den här säsongen är för övrigt några av dom mest dominanta som spelat i DIF J20.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
KYLERKYLER

Inlägg av KYLERKYLER »

Lustigt, för varken Säcken eller någon i tränarstaben har blivit sedda på läktaren någon gång under säsongen vilket brukade vara norm förut. Och ja, fortsätter det här att dom inte får chansen att visa upp sig eller bli sedda på sina J20-matcher så kommer det att leda till att många juniorer väljer andra organisationer och då missar vi den nästa Åberg eller Wennberg. Det har redan tunnats ut rejält längre bak i åldrarna.

Vissa spelare den här säsongen är för övrigt några av dom mest dominanta som spelat i DIF J20.[/quote]

Mindre lustigt då att spelare fått A lags kontrakt utan att tränarstaben i A laget sett någon :wink:

Tror nog att Klüften och Säcken har en bra dialog om vem eller vilka som får visa upp sig på A lagets träningar och även ev. vara ombytt till match. Tror även Stoppel som följt juniorlagen under en längre tid har en del koll. Har ju haft lite egenintressen där också.

Jag är inte så orolig över att vi skulle missa någon Åberg/Wennberg. Litar och tror lagens båda tränarstaber har koll på läget, mer än någon annan.

Vem har vi tappat som varit så bra att spelaren skulle ta en plats i A laget?

Gud nåde tränarstaben om de inte har koll som vissa här på forumet :evil: Någon kan absolut utvecklas senare och lyckas i annan klubb. Kanske för att vi inte behövde spelartypen.

Det finns en junior jag bestämt skulle erbjuda A lagskontrakt till nästa år och ha honom från start i J 20. Alexander Nylander i AIK. Där blev jag nog hängd :lol:
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

KYLERKYLER skrev: Mindre lustigt då att spelare fått A lags kontrakt utan att tränarstaben i A laget sett någon :wink:

Tror nog att Klüften och Säcken har en bra dialog om vem eller vilka som får visa upp sig på A lagets träningar och även ev. vara ombytt till match. Tror även Stoppel som följt juniorlagen under en längre tid har en del koll. Har ju haft lite egenintressen där också.

Jag är inte så orolig över att vi skulle missa någon Åberg/Wennberg. Litar och tror lagens båda tränarstaber har koll på läget, mer än någon annan.

Gud nåde tränarstaben om de inte har koll som vissa här på forumet :evil: Någon kan absolut utvecklas senare och lyckas i annan klubb. Kanske för att vi inte behövde spelartypen.

Det finns en junior jag bestämt skulle erbjuda A lagskontrakt till nästa år och ha honom från start i J 20. Alexander Nylander i AIK. Där blev jag nog hängd :lol:
Du missar poängen, den framtida Åberg eller Wennberg kanske inte ens ansluter till klubben i framtiden för att vi har börjat missköta våra juniorer. Du tror och antar väldigt mycket. Sluta bygg poänger på det och basunera ut att dom "inte håller måttet" när du uppenbarligen inte har en aning. Tvekar på att du har sett dom spela en enda match faktiskt. Och jag kan tänka mig att du vill ha Alexander Nylander hit, då jag tror du mestadels bara EP-scoutar.

Vet du vad som händer om vi förlorar vår starka juniororganisation när vi redan står med lägst budget och noll övriga ekonomiska muskler?
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Användarvisningsbild
Örebroarn
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Örebroarn »

Tror också att DIF är den bästa och sämsta klubben att spela i. Blir du hyllad av publiken är det klart du får självförtroende och vågar spela ut, blir du sågad är det tungt. Kolla bara på Erik Gustafsson som verkligen blommat ut i Frölunda. Men jag antar att det är uppsidan och baksidan med att vara mesta mästarna...publiken förväntar sig helt enkelt mer.
Användarvisningsbild
Örebroarn

Inlägg av Örebroarn »

Jim Morrison skrev:
KYLERKYLER skrev: Mindre lustigt då att spelare fått A lags kontrakt utan att tränarstaben i A laget sett någon :wink:

Du missar poängen, den framtida Åberg eller Wennberg kanske inte ens ansluter till klubben i framtiden för att vi har börjat missköta våra juniorer. Du tror och antar väldigt mycket. Sluta bygg poänger på det och basunera ut att dom "inte håller måttet" när du uppenbarligen inte har en aning. Tvekar på att du har sett dom spela en enda match faktiskt. Och jag kan tänka mig att du vill ha Alexander Nylander hit, då jag tror du mestadels bara EP-scoutar.

Vet du vad som händer om vi förlorar vår starka juniororganisation när vi redan står med lägst budget och noll övriga ekonomiska muskler?
Håller med. Om vi kanske varit bättre mot våra juiorer hade kanske Lukas Bengtsson stannat kvar?
Användarvisningsbild
android

Inlägg av android »

Örebroarn skrev:
Jim Morrison skrev:

Håller med. Om vi kanske varit bättre mot våra juiorer hade kanske Lukas Bengtsson stannat kvar?
DIF bedömde väl andra spelare som intressantare. Lukas har ju haft en fin utveckling senaste åren. Hade han varit så vass som 16-åring så hade han inte hamnat Mora. Vi kommer inte kunna ta in alla spelare till våra juniorlag. Vissa av dessa "rejects" kommer att bli SHL-spelare.
Född till sportchef.
Tuzzen

Inlägg av Tuzzen »

KYLERKYLER skrev:Lustigt, för varken Säcken eller någon i tränarstaben har blivit sedda på läktaren någon gång under säsongen vilket brukade vara norm förut. Och ja, fortsätter det här att dom inte får chansen att visa upp sig eller bli sedda på sina J20-matcher så kommer det att leda till att många juniorer väljer andra organisationer och då missar vi den nästa Åberg eller Wennberg. Det har redan tunnats ut rejält längre bak i åldrarna.

Vissa spelare den här säsongen är för övrigt några av dom mest dominanta som spelat i DIF J20.
Mindre lustigt då att spelare fått A lags kontrakt utan att tränarstaben i A laget sett någon :wink:

Det finns en junior jag bestämt skulle erbjuda A lagskontrakt till nästa år och ha honom från start i J 20. Alexander Nylander i AIK. Där blev jag nog hängd :lol:[/quote]

Hur många matcher har du sett med J20 år? Jag har sett säcken där massor av gånger och KG är där på dom flesta matcher!

Alexander Nylander hade redan kunnat spelat i DIf om inte en viss sportchef tackat nej precis som han han tackade nej till William Nylander.
KYLERKYLER

Inlägg av KYLERKYLER »

Jim Morrison skrev:

Ja, jag TROR tränarstaben har bättre koll på spelarna än vad användare på detta forum har. VET du att så inte är fallet?

Vilka spelare vet du att DIF har misskött så de gått till andra klubbar i SHL och tagit en plats? Menar då från sista årskullarna. Vad jag kommer ihåg tappade vi en spelare till SHL efter förra året. Ja, han blev inte erbjuden kontrakt med DIF. Men har han gjort något i Modo eller vid utlåningen till Mora? Vare sig Perre eller Jenny (pappa och mamma) har sagt till mig att han missköts i DIF.

Är din lösning att spela juniorer som inte är tillräckligt bra för att ungdomsrekryteringen på pojklagsnivå inte ska gå förlorad? Vet du att ungdomsrektryteringen går förlorad för att juniorer inte får chansen i A laget, eller tror du? Självklart ska det finnas en bra ungdomsverksamhet som förhoppningsvis producerar till representationslaget. Det är oerhört viktigt. Bla med tanke på DIFs möjlighet att konkurera med andra klubbars löner. Jag personligen TROR inte att undomsverksamheten faller på om vi spelar med Ahlén istället för en junior. Vi har ju ett gäng juniorer i A laget som även representerat småkronorna i år. Räcker inte de eller måste det "kvoteras" in forwards.

Angående Nylander har jag väldigt bra koll på honom. Mer koll på honom än junisarna i DIF och vad EP scoutar är. Sista kullarna i DIF jag hade mycket bra koll på var 94-95. Spelar ingen roll hur många matcher du sett i år. Du vet inte om hur morgondagen ser ut. Du kan bara tro och gissa. Precis som jag gör. En liten skillnad mellan oss att jag har större tilltro till tränarstaben och sportchefen än anonyma användare på forumet.

Nu har vi haft "tur" och fått fram en del backar från J 20. Om ett par år kanske det är dags för forwardssidan igen. Det vet du garanterat bättre än jag.

Förklara gärna vad det är som du vet till skillnad mot det jag tror. Ex om spelare som lämnat för misskötsel eller om tränarnas inkompetens att se vilka som borde ha tagit en tröja i år. Vilka juniorer utöver de som spelas vet du skulle ta en plats i laget och därmed håller måttet för SHL. Övertyga mig gärna.
KYLERKYLER

Inlägg av KYLERKYLER »

Tuzzen skrev:
KYLERKYLER skrev:Lustigt, för varken Säcken eller någon i tränarstaben har blivit sedda på läktaren någon gång under säsongen vilket brukade vara norm förut. Och ja, fortsätter det här att dom inte får chansen att visa upp sig eller bli sedda på sina J20-matcher så kommer det att leda till att många juniorer väljer andra organisationer och då missar vi den nästa Åberg eller Wennberg. Det har redan tunnats ut rejält längre bak i åldrarna.

Hur många matcher har du sett med J20 år? Jag har sett säcken där massor av gånger och KG är där på dom flesta matcher!

Alexander Nylander hade redan kunnat spelat i DIf om inte en viss sportchef tackat nej precis som han han tackade nej till William Nylander.[/quote]

Du citerar Jim Morrison och inte mig angående Säckens närvaro på J 20. Jag har inte påstått att Säcken inte är på J 20 matcher eller träningar, Däremot vet Morrison att han inte är det. Ser kanske lite ut som det var jag som skrev det när jag klippte av för att meddelandet inte skulle bli för långt. Sorry

William ville till HV. Inte till Modo och inte heller till DIF.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Återigen, du tänker kortsiktigt. Men jag tror absolut både Tobias Liljendahl, Tobias Lindberg och även Bergkvist hade tagit en tröja i vår klubb, speciellt eftersom vi spelade i HA förra säsongen när det begav sig. Nu gavs dom inte chansen utan sökte sig istället till andra klubbar, och det är även någonting som kan straffa sig på sikt då dom 'riktiga' genombrotten sker i andra klubbar. Självklart ska man inte kvoteras in, men som du själv säger ska den bästa spelaren spelas, främst också när man har 'paid ones dues' och tagit den långa vägen genom organisationen. Ungdomsverksamheten kommer att lida på sikt om dessa bra juniorer fortsätter att bli förbisedda genom att vi tar in spelare vars kvaliteter lika gärna kunde ha besuttits i form av en egen produkt. Eller till och med bättre.

Återväxten är svagare än på länge längre bak i juniorleden och jag blir oroad om det fortsätter så som det har gjort på sistone. Sen behöver du inte hålla med mig, men försök inte påstå att dom "inte håller måttet" för det är precis såna antaganden som kommer skrämma bort spelare.
KYLERKYLER

Inlägg av KYLERKYLER »

Jim Morrison skrev:Återigen, du tänker kortsiktigt. Men jag tror absolut både Tobias Liljendahl, Tobias Lindberg och även Bergkvist hade tagit en tröja i vår klubb, speciellt eftersom vi spelade i HA förra säsongen när det begav sig. Nu gavs dom inte chansen utan sökte sig istället till andra klubbar, och det är även någonting som kan straffa sig på sikt då dom 'riktiga' genombrotten sker i andra klubbar. Självklart ska man inte kvoteras in, men som du själv säger ska den bästa spelaren spelas, främst också när man har 'paid ones dues' och tagit den långa vägen genom organisationen. Ungdomsverksamheten kommer att lida på sikt om dessa bra juniorer fortsätter att bli förbisedda genom att vi tar in spelare vars kvaliteter lika gärna kunde ha besuttits i form av en egen produkt. Eller till och med bättre.

Återväxten är svagare än på länge längre bak i juniorleden och jag blir oroad om det fortsätter så som det har gjort på sistone. Sen behöver du inte hålla med mig, men försök inte påstå att dom "inte håller måttet" för det är precis såna antaganden som kommer skrämma bort spelare.

Sorry, du övertygar mig inte med dessa spelare. Lindberg och Liljendahl har fått chans i A laget. Kalla det vad du vill men tränarna tyckte inte de "platsade" i laget. Jag tror inte heller att du har bättre koll än ledarstaben. Bergqvist har inte en tröja i SHL:s sämsta lag i år. Kanske skulle han tagit en plats en plats förra året i DIF, vad vet jag. Tränarna tyckte inte det och jag tror åter igen att de har större komptens än alla här inne. Platsa, färga, ta en tröja eller inte hålla måttet. Kalla det vad du vill. Tyvärr är det så det är. Vi kan inte skriva långtidskontrakt med alla juniorer vi tror någon gång i framtiden kan bli bra. Risken är förstås att vi kan missa något litet guldkorn. Den risken finns hos alla lag.

Håller med om att återväxten/rekrytering i Stockholm tappar mot hur det var förr. Det vet alla. Annat som lockar nu för tiden. Kostnad och tid är en bidragande orsak. Jag vet vad det kostar att ha två killar som utövar hockey och hur mycket tid allt runt omkring tar. Att intresset för sexåringar och deras föräldrar sjunker har knappast med att göra om Vejdemo eller annan junior tar Ahléns tröja i år eller inte. Vi har lyft fram duktiga juniorbackar och gett dom speltid både i år och förra året. Ett par är nu viktiga kuggar i laget. Tror det sporrar lika mycket som att lyfta fram en forward.

Ser mer än gärna unga forwards i DIF med framträdande roller så som vi hade åren innan vi åkte ur ES. Det kommer säkert också i framtiden.

Vi kan nog vara överens om att inte vara överens i frågan och att du inte heller vet hur morgondagen ser ut.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Liljendahl och Lindberg fick aldrig någon chans i A-laget, om du inte kallar få spela runt 1 minut som extraspelare i någon enstaka match att få chansen. Dom var minst lika bra, om inte bättre, än många spelare vi tog in då. Det är även Vejdemo, Bernhardt och Davidsson nu, jag lovar dig. Jag tänker inte komma med några större utläggningar om skott eller passningskvalité etc och varför dom ska få spela eller varför dom är bättre då jag tycker det blir larvigt om jag ska sitta och analysera och försöka övertyga dig, när du uppenbarligen redan bestämt dig. Allt jag kan säga är att vi har några av dom mest dominerande juniorerna på länge i systemet som uppenbarligen inte anses som viktiga och det kan i slutändan vara förödande.

Sen att du lägger blind tillit vid tränarna och att dom vet bäst blir bara larvigt med tanke på att om dom alltid hade rätt skulle vi inte stå här idag med spelare som Deilert, Trukhno, Ahlén, Alvarez istället för andra spelare på deras positioner. Om tränarna alltid hade vetat bäst hade vi inte åkt ur i första taget. Men skitsamma, jag tänker inte sitta och cirkeldiskutera med någon som uppenbarligen vet att våra juniorer minsann inte håller måttet, trots att denne inte sett en match med dom. Gå och gör det och skapa dig en egen uppfattning om dom är mitt tips till dig.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Vi kommer aldrig kunna lyfta upp alla juniorer som vi tror kommer bli bra i framtiden.
De man tror mest på och de som visar på träningar att de håller för seniorspel skriver man kontrakt med.
Sedan kommer det hela tiden bli misstag på vägen. För att kunna se in i framtiden på spelarnas utveckling klarar nog ingen, även om en del lyckas bättre med det än andra.

Det jag skulle önska vore ett mer utvecklat samarbetsavtal med någon klubb i AS.
Men jag fattar om det är svårt att genomföra. Inte alla spelare som vill skriva fast sig på lån ifall andra klubbar lovar guld och gröna skogar på andra håll.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
mb81

Inlägg av mb81 »

Jim Morrison skrev:Liljendahl och Lindberg fick aldrig någon chans i A-laget, om du inte kallar få spela runt 1 minut som extraspelare i någon enstaka match att få chansen. Dom var minst lika bra, om inte bättre, än många spelare vi tog in då. Det är även Vejdemo, Bernhardt och Davidsson nu, jag lovar dig. Jag tänker inte komma med några större utläggningar om skott eller passningskvalité etc och varför dom ska få spela eller varför dom är bättre då jag tycker det blir larvigt om jag ska sitta och analysera och försöka övertyga dig, när du uppenbarligen redan bestämt dig. Allt jag kan säga är att vi har några av dom mest dominerande juniorerna på länge i systemet som uppenbarligen inte anses som viktiga och det kan i slutändan vara förödande.

Sen att du lägger blind tillit vid tränarna och att dom vet bäst blir bara larvigt med tanke på att om dom alltid hade rätt skulle vi inte stå här idag med spelare som Deilert, Trukhno, Ahlén, Alvarez istället för andra spelare på deras positioner. Om tränarna alltid hade vetat bäst hade vi inte åkt ur i första taget. Men skitsamma, jag tänker inte sitta och cirkeldiskutera med någon som uppenbarligen vet att våra juniorer minsann inte håller måttet, trots att denne inte sett en match med dom. Gå och gör det och skapa dig en egen uppfattning om dom är mitt tips till dig.
Håller med och håller inte med.
Har sett juniorerna några matcher i år och är sjukt imponerad av flera spelare. Framförallt Davidsson, Bernhardt och Vejdemo. Men det var svårt för Challe/Säcken att veta att de skulle vara så här bra redan innan säsongen började. De vi värvade hade ändå producerat riktigt bra på allsvensk nivå(Trucken, Runken, Alvarez) medans juniorkillarna som jag nämnde precis hade tagit klivet upp i J20.
Lika var det förra året med Huddingekillarna som dominerat en serie under medans juniorkillarna iofs hade haft en större roll i j-laget(Bergqvist,Lindberg, Liljendahl säsongen 12/13 alltså) än vad årets juniorer hade förra säsongen.
Jag tycker man skulle kunna köra med 13 forwards i truppen plus 2-3 platser öppna för juniorer hela tiden.
Nu har ju dessutom Bernhardt och Vejdemo fått a-lagskontrakt till nästa säsong. Så tycker inte man ska gnälla för mycket.

Har ingen vidare koll på återväxten ännu längre ner men beror inte det mycket på vad för spelare som väljer oss för hockeygymnasium med mera och det är väl inte bestämt än?
Låst