Silly-Season 2022/23 uppdateras i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Praetori
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Praetori »

BigJ skrev: 2022-04-13 22:14:44
Mattias_87 skrev: 2022-04-13 21:40:25 Hoppas vi kan få in någon/några positiva chockvärvningar utöver Kruger och Brodin. Det kommer att behövas om vi ska gå upp direkt.
Ja, på backsidan.
Ja för Allsvenskan så kommer det behövas backar som kan mer än att lira blad-blad.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Tobbis

Inlägg av Tobbis »

Budget på truppen kommer ligga på runt 20m? Är ju väldigt bra isf.
https://sverigesradio.se/artikel/utan-t ... ostnaderna
Morwiin

Inlägg av Morwiin »

supreme skrev: 2022-04-13 08:34:11
När Djurgården ramlade ur SHL bröts kontrakten per automatik med en rad importspelare och Tre Kronor-debuterande Filip Cederqvist ska ha meddelat Djurgården att det inte blir någon fortsättning i Stockholmsklubben.
Cederqvist kan vi räkna bort.

https://hockeynews.se/articles/24029/
Fy fan vad vidrigt om han drar till Lyxfällan. Vill inte se varken han eller Olle i den vidriga föreningen...
Senast redigerad av Morwiin den 2022-04-14 02:00:12, redigerad totalt 1 gånger.
Morwiin

Inlägg av Morwiin »

jsson skrev: 2022-04-13 21:44:55
Mattias_87 skrev: 2022-04-13 21:40:25 Hoppas vi kan få in någon/några positiva chockvärvningar utöver Kruger och Brodin. Det kommer att behövas om vi ska gå upp direkt.
Vi kan ju börja med att få Krüger och Brodin :(

Jag la inte mycket fokus på HV71 när de gick ner, men känns verkligen inte som samma tongångar hos oss. Inte alls.

Just nu är känslan att vi slutar högst femma i HA nästa år.
Vi har ju inte ens i närheten av deras kassavalv heller. Vi brände ju otroligt mycket förra säsongen.
dr111DIF

Inlägg av dr111DIF »

Morwiin skrev: 2022-04-14 00:49:27

Jag la inte mycket fokus på HV71 när de gick ner, men känns verkligen inte som samma tongångar hos oss. Inte alls.

Vi har ju inte ens i närheten av deras kassavalv heller. Vi brände ju otroligt mycket förra säsongen.
Men det stämmer väl ändå inte? Hv71 öste ju pengar under förra säsongen och värvade väl minst lika mycket. Bl.a. fick de väl betala en till för Stoa hos oss? De var top 6 i lönekostnader.

Om det stämmer att vi kommer ha 20 milj i budget är det väl vad Hv enligt uppgifter gick in i denna säsongen med. Sen har de kryddad med sponsorpengar under gång men det hänger ju på satsningen. Vår ekonomi har ju varit bra senaste åren, kanske för bra i relation till vad vi satsat...
Morwiin

Inlägg av Morwiin »

dr111DIF skrev: 2022-04-14 06:07:20

Men det stämmer väl ändå inte? Hv71 öste ju pengar under förra säsongen och värvade väl minst lika mycket. Bl.a. fick de väl betala en till för Stoa hos oss? De var top 6 i lönekostnader.

Om det stämmer att vi kommer ha 20 milj i budget är det väl vad Hv enligt uppgifter gick in i denna säsongen med. Sen har de kryddad med sponsorpengar under gång men det hänger ju på satsningen. Vår ekonomi har ju varit bra senaste åren, kanske för bra i relation till vad vi satsat...
Var det inte många som stannade för att ta HV upp igen till SHL eller har jag fått för mig fel ? Vi har ju knappt 1 5a kvar ens :(
dr111DIF

Inlägg av dr111DIF »

Morwiin skrev: 2022-04-14 07:29:01
dr111DIF skrev: 2022-04-14 06:07:20

Var det inte många som stannade för att ta HV upp igen till SHL eller har jag fått för mig fel ? Vi har ju knappt 1 5a kvar ens :(
Jo det stämmer som du säger att de hade en del kvar men mycket nytt med. Jag tänkte mer på nyförvärv under säsong och HA-budget om uppgifterna stämmer.

En hel del spelare vil vi väl rensa ut dock men det är ganska kort tid sedan vi åkte ut och det känns väl inte helt osannolikt att rensfeldt, söderlund, berglund och Nilsson tex ger det en chans.

Hv har såklart fördelen gentemot kommun och lokala sponsorer men det var sura miner även där för ett år sedan. Vår enorma fördel kontra Hv71 är ju vår juniorverksamhet som både kan bredda och spetsa en HA-trupp rejält till låg kostnad. Att få kvar våra framträdande j20-spelare blir avgörande skulle jag tro.
Manijock

Inlägg av Manijock »

Det ofattbara i just Hv-degraderingen va ju att de fick behålla Gunnarsson och Forsberg. Aldrig i helvete att vi lyckats behålla dessa pjäser om det varit vi. Sen kommer Billins och Kelleher på det? SHL-spelare av hög rang. Precis som Davidssons. Törngren borde fått SHL-kontrakt också. En personlig favorit som jag ville att DIF skulle gå efter.
Användarvisningsbild
Buford

Inlägg av Buford »

Morwiin skrev: 2022-04-14 07:29:01 Var det inte många som stannade för att ta HV upp igen till SHL eller har jag fått för mig fel ? Vi har ju knappt 1 5a kvar ens :(
Jag har för mig att det var typ 15 spelare som lämnade HV efter degraderingen, men de fick väl behålla många bra också!
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Manijock skrev: 2022-04-14 10:32:36 Det ofattbara i just Hv-degraderingen va ju att de fick behålla Gunnarsson och Forsberg. Aldrig i helvete att vi lyckats behålla dessa pjäser om det varit vi. Sen kommer Billins och Kelleher på det? SHL-spelare av hög rang. Precis som Davidssons. Törngren borde fått SHL-kontrakt också. En personlig favorit som jag ville att DIF skulle gå efter.
Rasmus Bengtsson kanske blir vår Fredrik Forsberg. Liknande ålder och karriärsbana. Grym i HA, ok säsong i SHL men inte tillräckligt för att locka topproll i någon annan SHL-klubb.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
dr111DIF

Inlägg av dr111DIF »

Fast är det så ofattbart då? Skulle vi lyckas behålla 2-3 av Rensfeldt, Söderlund och Nilsson tycker jag det vore långt mer ofattbart sett till rutin och prestationer på SHL-nivå. Gunnarsson hade en riktigt pissäsong och jag skulle väl likställa han med Svedberg i meriter ungefär. Forsberg producerade ok i SHL men inte toppklass. Kelleher är värvning under säsong.

Lägg där till om vi skulle få in Brodin och Kryckan, vad i Hv nu eller för ett år sedan kan mäta sig med det? Viktigt dock att vi lägger lite extra krut på att presentera just ovan nämnda spelare relativt snart (ändå relativt kort tid har gått). Då ökar vi chanserna till att få behålla Lekker som jag tror gör kaos med HA.

Sen har vi nog god chans att få in Davidssons inte allt för dyrt om Hv går upp (vilket de gärna får göra så vi slipper den konkurrensen). De har inte fått så stora roller och erbjudanden med ekonomi i SHL-klass lär inte hagla. In också med Berglund på HA-mässigt kontrakt och lite förstärkning till backsidan (bengtsson?) + en målvakt så ser det bra ut.
Manijock

Inlägg av Manijock »

dr111DIF skrev: 2022-04-14 10:48:31 Fast är det så ofattbart då? Skulle vi lyckas behålla 2-3 av Rensfeldt, Söderlund och Nilsson tycker jag det vore långt mer ofattbart sett till rutin och prestationer på SHL-nivå. Gunnarsson hade en riktigt pissäsong och jag skulle väl likställa han med Svedberg i meriter ungefär. Forsberg producerade ok i SHL men inte toppklass. Kelleher är värvning under säsong.

Lägg där till om vi skulle få in Brodin och Kryckan, vad i Hv nu eller för ett år sedan kan mäta sig med det? Viktigt dock att vi lägger lite extra krut på att presentera just ovan nämnda spelare relativt snart (ändå relativt kort tid har gått). Då ökar vi chanserna till att få behålla Lekker som jag tror gör kaos med HA.

Sen har vi nog god chans att få in Davidssons inte allt för dyrt om Hv går upp (vilket de gärna får göra så vi slipper den konkurrensen). De har inte fått så stora roller och erbjudanden med ekonomi i SHL-klass lär inte hagla. In också med Berglund på HA-mässigt kontrakt och lite förstärkning till backsidan (bengtsson?) + en målvakt så ser det bra ut.
Nåja, Gunnarsson storspelade i kvalet åtminstone. Sen alltid svårt att bedöma målvakter i lag som suger bakåt. Lex våra den här säsongen. Nog var/är han klasser för bra för HA. Många om i din text. Väntar nog med att se vilka som kommer. Låt säga att Krüger signar i SHL snart så kommer det inte vara lika sexigt att stanna. Kan mycket väl bli 0 av dem du nämner.

Rensfeldt känns skapligt överskattad helt plötsligt. Överpresterade å det grövsta. Nu klassas han helt plötsligt som stjärna. Stark ledare men på isen är han en tredjecenter. Skulle aldrig fått spela högre om JE varit en tänkande person och inte förlitat sig på Josefson och Strandberg. HA är knappast en så usel liga att Rensfeldt akulle vara en stjärna där heller.

Med det sagt, JA tack till Rensfeldt. Men inte i paritet med Krüger, Brodin, Tom, Söderlund eller Bengtsson.
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

Om de som ryktas stanna, eller de man för samtal med, stannar, då har vi:

NY - NY - NY
Söderlund - Rensfeldt - NY
Öhgren - Östlund - Lekkerimäki
Forsberg - Berglund - NY (Junior?)

Nilsson - NY (Bengtsson?)
Arnesson - NY (Berg?)
Odelius - NY
Hedström

NY (Svedberg?)
Lindblom

Strunta i uppställningarna, sånt är omöjligt att sätta nu ändå.

Det här är faktiskt en väldigt bra grund till en Hockeyallsvensk trupp. Och om vi lägger stora roller på juniorerna, vilket är många (Öhgren, Östlund, Lekkerimäki, Odelius, Lindbom) så bör vi ha råd med en ordentlig spets till förstakedjan.
dr111DIF

Inlägg av dr111DIF »

Det brukar ju vara mycket om denna tid på året, var det inte så för hv med? :D. Jag har uppfattat tongångarna från KG som successivt mer positiva rörande de vi diskuterar med men allt kan hända såklart. Gunnarsson är absolut toppmålvakt i HA.

Rensfeldt är väl ändå toppklass i HA, en del klasskillnad är det ju ändå mellan ligorna om än inte enorm. Har producerat knappt 0,5 poäng i SHL under många år. Inte flashig men smart och hyggligt målsinne.

Min förhoppning är att KG vill presentera ett gäng nyckelspelare på en gång.
EspenK

Inlägg av EspenK »

Stannar Rensfeldt ska han vara kapten. Inget snack. Kruger och Brodin A.
Låst