Vi utgår ju från det som skrevs i ursprungsinlägget…..
6-7 renodlade centrar?
Ja det kommer ju inte bli så mycket speltid för alla och speltid är viktigt för att hålla spelare i matchvana och självförtroende.
Vem vill ni peta?
Eller vill ni spela renodlade centrar på Vinge?
Juniorer ska vi helst inte ha heller va? Strunta i att försöka utveckla dem till att vara en tillgång för a-laget.
Skit i att bygga ett homogent lag. Skit i om det passar in.
Namnkunniga spelare är bara att Värva.
Hur tycker ni själva att det sett ut när vi tvingats kasta in iskalla spelare från bänken under vissa perioder?
Hur ska din filosofi funka när 2 av våra centrar skadas (likt det som faktiskt hänt den här säsongen) i 1-2 månader ? Viggo kan med lätthet gå ut på en kant om Vejdemo, JJ och em förstecenter finns, Salsten likaså.
Men att få hit en duglig center mitt under säsongen är lite svårare än att skicka ut någon på en kant om det är en för mycket.
Svarar du alltid på en fråga med en motfråga?
Först av allt är det vi borde göra att gå till botten med varför vi har så otroligt mycket skador. Det är inte direkt första säsongen vi har mycket skador. Det kan inte vara tillfälligheter att det händer varje säsong.
Du vill ha ut Viggo på kanten alltså? Nja, han är vår bästa center så det känns som slöseri.
Om vi har 6 centrar kan två bli skadade och vi har ändå fyra kvar, eller har jag fel på den matten? För i urprungsinlägget utgås det ifrån att Krüger är kvar nästa säsong.
Varför ta in en center till när det är Vingar vi behöver?
Ta istället in någon som är bra vinge i första hand men som klarar att gå center vid behov. Skulle det krisa så stenhårt ändå så finns det fler duktiga centrar i juniorerna.
Eller låna någon som har matchtempo från HA i en match eller tre.
Vejdemo lär inte va billig, lägg den pengen på en skridskostark och powerfull vinge istället och våga lita på vår juniorverksamhet.
Ny 1a
Viggo
JJ
Krüger
Salsten
Stockan
Jag ser inte hur Vejdemo in där också skulle göra laget så himla mycket bättre för de 180k?
Frågan är ju ställd för att motparten ska reflektera över sin egen kommentar. Men som sagt, vi har mönstrat 9 centrar den här säsongen och ändå gått skralt. Funkar säkert att köra 4-5 centrar kommande säsong, jag blir gärna motbevisad. Speciellt med historiken på jj och Krüger.
Sen slutar Krüger och Viggo drar till Nordamerika.... Besked kommer i Augusti. Då står vi med en centersida med:
Ny 1
Salsten
Josefson
Stockselius
Ut och jaga nya med en månad till seriestart Nej tack. Det är ett icke-problem med tanke på vår skadehistorik. Plus att de flesta gör det bra som vingar också. Fan vet om inte Josefson skulle göra det bättre där till och med numera?
Fast då är det en annan sak, och inte det som ursprungsinlägget utgår ifrån.
Lägger Krüger av eller Viggo drar eller vi vill använda Viggo som 1C och inte värva någon sådan utifrån så ser jag inget problem att isåfall ta in Vejdemo.
Denna säsongen tycker jag dock att vi haft för få bra Vingar.
Jag skulle gärna få in en riktig spetsvinge
Flawless skrev: ↑2026-03-23 10:26:57
Vilka har kontrakt över nästa säsong?
Tycker det borde stå på DIFhockeys truppsida men där såg jag inget? Någon som vet var jag kan se en lista?
Du ser det på eliteprospects, om du väljer lag och roster istället för stats.
Flawless skrev: ↑2026-03-23 10:26:57
Vilka har kontrakt över nästa säsong?
Tycker det borde stå på DIFhockeys truppsida men där såg jag inget? Någon som vet var jag kan se en lista?
Nypovich skrev: ↑2026-03-23 00:58:29
Hur ska din filosofi funka när 2 av våra centrar skadas (likt det som faktiskt hänt den här säsongen) i 1-2 månader ? Viggo kan med lätthet gå ut på en kant om Vejdemo, JJ och em förstecenter finns, Salsten likaså.
Men att få hit en duglig center mitt under säsongen är lite svårare än att skicka ut någon på en kant om det är en för mycket.
Först av allt är det vi borde göra att gå till botten med varför vi har så otroligt mycket skador. Det är inte direkt första säsongen vi har mycket skador. Det kan inte vara tillfälligheter att det händer varje säsong.
Du vill ha ut Viggo på kanten alltså? Nja, han är vår bästa center så det känns som slöseri.
Om vi har 6 centrar kan två bli skadade och vi har ändå fyra kvar, eller har jag fel på den matten? För i urprungsinlägget utgås det ifrån att Krüger är kvar nästa säsong.
Ta istället in någon som är bra vinge i första hand men som klarar att gå center vid behov. Skulle det krisa så stenhårt ändå så finns det fler duktiga centrar i juniorerna.
Vejdemo lär inte va billig, lägg den pengen på en skridskostark och powerfull vinge istället och våga lita på vår juniorverksamhet.
Ny 1a
Viggo
JJ
Krüger
Salsten
Stockan
Jag ser inte hur Vejdemo in där också skulle göra laget så himla mycket bättre för de 180k?
Frågan är ju ställd för att motparten ska reflektera över sin egen kommentar. Men som sagt, vi har mönstrat 9 centrar den här säsongen och ändå gått skralt. Funkar säkert att köra 4-5 centrar kommande säsong, jag blir gärna motbevisad. Speciellt med historiken på jj och Krüger.
Sen slutar Krüger och Viggo drar till Nordamerika.... Besked kommer i Augusti. Då står vi med en centersida med:
Ny 1
Salsten
Josefson
Stockselius
Ut och jaga nya med en månad till seriestart Nej tack. Det är ett icke-problem med tanke på vår skadehistorik. Plus att de flesta gör det bra som vingar också. Fan vet om inte Josefson skulle göra det bättre där till och med numera?
Lägger Krüger av eller Viggo drar eller vi vill använda Viggo som 1C och inte värva någon sådan utifrån så ser jag inget problem att isåfall ta in Vejdemo.
Ni kan lika gärna lägga till JVM som en faktor i eran diskussion också
Osynlig? Bästa Leksing bland utespelarna enligt mitt öga samt från Leksingar i bekantskapskretsen...
Vejdemo är definitivt en andracenter. Om man nu ska tönta sig med hierarki. Briljant tvåvägscenter med DIF-hjärta. Han och EG in så bygger vi på med nya Djurgårdare.
EDIT: Målskytt igen nu med....Märkligt det här med osynliga målskyttar
Vejdemo har varit Leksands bästa spelare i kvalet.
Riktigt dominant med pucken långa stunder.
Dessvärre är han nästan helt ensam i det där laget som kan driva spelet.
Tur för oss. Komsi komsi!
Lite svag för Oskar Lang också. Var inte han på g till oss för ett gäng år sedan? Perfekt tredjeline-gubbe med edge.
Vi gör en trade, Lang mot Pettersen?
Där hade ju problemet varit det direkt idiotiska avtalet som skrivits med Pettersen. Killen är ju betald som spets. Rent bedrägeri!
Men jaa, den traden hade varit mumma. Pettersen hör egentligen hemma i HA.
Mm, ytterligare en felscouting enligt mig och ett felaktigt kontrakt.
Jag önskar att han bara behövde ett anpassningsår, men inte mycket talar för att det ska lossna nästa säsong.
Har egentligen ingen spetsegenskap förutom en frenetisk skridskoåkning.
Borde bli utkonkurerad av junior nästa år.
BOMBOM BOUCHARD skrev: ↑2026-03-22 21:27:05
Vejdemo har varit Leksands bästa spelare i kvalet.
Riktigt dominant med pucken långa stunder.
Dessvärre är han nästan helt ensam i det där laget som kan driva spelet.
Tur för oss. Komsi komsi!
Lite svag för Oskar Lang också. Var inte han på g till oss för ett gäng år sedan? Perfekt tredjeline-gubbe med edge.
Vi gör en trade, Lang mot Pettersen?
Där hade ju problemet varit det direkt idiotiska avtalet som skrivits med Pettersen. Killen är ju betald som spets. Rent bedrägeri!
Men jaa, den traden hade varit mumma. Pettersen hör egentligen hemma i HA.
Mm, ytterligare en felscouting enligt mig och ett felaktigt kontrakt.
Jag önskar att han bara behövde ett anpassningsår, men inte mycket talar för att det ska lossna nästa säsong.
Har egentligen ingen spetsegenskap förutom en frenetisk skridskoåkning.
Borde bli utkonkurerad av junior nästa år.
Ja absolut. Men Wiken var förmodligen "pressad" i somras. När det gällde att få in gubbar. Utrymme har ju t ex skapats genom att bli av med Berg/Ylönen. Beroende på vad Wiken "hittar", samt ev. utveckling på honom nästa säsong. Så blir man kanske inte förvånad om han hamnar hos Timrå eller nykomlingen i SHL ( kommer vara lika desperata som oss förra säsongen ).
Ska vi ta ytterligare ett kliv nästa säsong och bli topp 6 så behövs följande enligt mig.
MÅLVAKTER:
Hellberg
Marmenlind
Här sitter vi lugnt i båten. Hävelid med ett år kvar lånas ut till HA igen (Almtuna). Vi kan regga en extra målvakt utifall nån blir skadad. Junioren Severgårdh hade kunnat hoppa in i nån match också och göra det okej om det är kris.
Jag hoppas stenhårt på Erik Gustafsson, han har tidigare sagt att han vill hem till Djurgården och även om det ryktas att han hoppas på nytt NHL-kontrakt så i en drömvärld spelar han för oss nästa säsong. Lucas Carlsson sägs redan vara klar, också bra värvning. Samtidigt ska man inte måla upp honom som en stjärna, hade snäppet högre poängsnitt än Mattias Hävelid senaste AHL-säsongen. Men sägs vara bra i defensiven också.
Jag tycker vi måste förlänga med någon av våra offensiva backar, LaLeggia eller Kylington. Mitt val faller på LaLeggia. Visst, han har sämst plus/minus i hela laget, men han vann också vår poängliga och är extremt viktig i powerplay. Vi kommer inte kunna värva någon annan back med sånt poängfacit. Kylington hade jag gärna också behållit, tror att han kan göra en kanonsäsong om han får vara hel och få en bra försäsong i benen. Hade ju knappt spelat på två år när han började lira för oss i höstas. Men finns inte plats för både honom och LaLeggia.
Philip Holm var riktigt bra andra halvan av säsongen, så vill gärna förlänga med honom också, framförallt eftersom han själv verkar vilja stanna. Men har vi råd att även förlänga med Holm? För då behöver vi även göra oss av med betydligt billigare Blixt som kanske hade varit rimligare i fjärde backpar. I min kalkyl hamnar därför Pettersson där nu. Junioren Fred Nord borde gå in som åttonde back. ingen supertalang med NHL-potential, men tillräckligt lovande för att ta en ordinarie plats. Ledarfigur, stor och stark och son till Björne Nord. Bara en sån sak.
Kan också bli aktuellt att plocka hem defensiva backarna Andreas Englund och Tobias Björnfot med utgående kontrakt i Nordamerika. Björnfot är bara 24 år och kan ta stora kliv om han återvänder hem. Englund är jag lite skeptisk till ned tanke på att han lär kräva hög lön och lär få svårt att slå sig in som en av de främsta backarna i bygget. Hur som, finns många alternativ på backsidan till nästa säsong och blir spännande att se hur Wikegård vill lösa det.
Viggo lär stanna en säsong till. Kommer vara dominant nästa säsong därför ser jag honom som center i förstakedjan. Sen skulle vi behöva en helt ny andrakedja. Här hoppas man ju på Emil Bemström med utgående kontrakt i Bern. Lukas Vejdemo har gjort sin bästa säsong som center i Leksand, åker dom ur vore han perfekt. Gillar även ryktet kring Linus Weissbach, men vi kanske inte behöver flera korta skickliga spelare? Men tar hellre denna trio än dom här övriga det ryktas om:
Wilmer Skoog: Spelat med Lucas Carlsson som ska vara klar för oss. Så förstår att Skoog är sugen. Har bra stats denna säsong och bra underliggande stats. MEN, han har bara gjort en bra säsong i Nordamerika nu vid 26 års ålder. Är det för att han tagit ett stort kliv denna säsong eller är det andra faktorer som spelat in? Jag känner mig väldigt tveksam till en spelare som i många år inte visat sig ha SHL-potential.
Valtteri Puustinen: 1.76 lång forward. Då tar jag hellre Weissbach.
Alexander Nylander: Skulle kunna bli stjärna i SHL, men verkar ha valt annan klubb och AIK-kopplingen gör att jag inte tycker det är helt fel ändå.
Otto Kivenmäki: Gjort en bra säsong i finska ligan efter att Maxim Fortier gjort mål på alla hans passningar. Fortier som var en av Hockeyallsvenskans bästa spelare ifjol. Men en som är sämre än en som var bra i Hockeyallsvenskan ifjol ska vi inte värva. Vi ska upp på en högre hylla.
Kevin Stenlund: Ingen poängspruta, men har fysiken vi saknar. Men jag tar hellre Vejdemo om vi ska ha en poängcenter i andrakedjan.
Alexander Holtz: Hade väldigt gärna sett att vår supertalang återvände. Men han har ett år kvar och lär stanna även om det blir AHL.
Drake Caggiula: Var ju het för oss i Silly förra sommaren. Gick till Schweiz där han levererade helt okej. Hade nog förväntat mig mer och därför är jag inte lika sugen nu som jag var för ett år sen. Men bra alternativ om Bemström säger nej.
Alex Barré-Boulet: Bladet namedroppar hans namn eftersom han har utgående kontrakt i AHL. Varit topp 5 i AHL denna säsong och är minst i nivå med Hudon. Hade varit en drömvärvning, men lämnar han Nordamerika lär det vara för Schweiz.
Åter till lagbygget. För i vår tredjekedja tror jag Theo Stockselius och Marcus Nordmark tar plats. Det behövs också för att hålla lönebudgeten i balans. De kan få rutinerade Josefson mellan sig som center. Stockselius är annars bäst som center och kan kanske växa in i den rollen under säsongen. Theo är mer lovande än två år äldre brorsan Lucas som ska spela SHL nästa säsong för Örebro. Nordmark är en jättestor talang, född samma år som Viggo och inte så mycket sämre.
Känns fel att ha en sån dyr spelare som Pettersen i fjärde, men har svårt att se honom i annan roll än gnuggarrollen. Sen vore det fantastiskt om Krügers kropp håller en säsong till. Att få lira center i fjärde där det blir lite mindre speltid kan vara nyttigt för hans kropp och sen behövs han i boxplay. Inte minst nu när Rensfeldt lämnar. Krüger kan även få ta viktiga tekningar och är viktig i omklädningsrummet. Så nytt kontrakt på honom om hans kropp håller vore väldigt viktigt. Salsten och Blomgren får gå som extraspelare, kommer behövas när Viggo är på JVM och oklart hur mycket Krüger och Josefson orkar spela. Sen kan junioren Arvid Drott få några matcher nästa säsong också vid behov.
Med truppen jag önskar har vi totalt 8 spelare som någon gång spelat center, vilket borde täcka det behovet vid skador. Det som oroar lite är att vi kommer ha Björck, Nordmark och Stockselius borta på JVM, så troligtvis behövs nån eller några extra breddspelare komma in då.
Nypovich skrev: ↑2026-03-23 00:58:29
Ny 1a
Viggo
JJ
Krüger
Salsten
Stockan
Ny 1
Salsten
Josefson
Stockselius
Problemet är väl att vi inte haft en förstecenter som kunnat bära oss? Viggo är bra, men kolla hans tekningstatistik exempelvis så ligger han sexa i laget på 40%. Där såg man mot Malmö hur avgörande det blir.
Men återigen, som både jag och andra sagt, vi ska inte stå i september-oktober och behöva leta center… Därför skickar jag hellre ut ex Salsten på en kant om en bättre center finns.