Manijock skrev: ↑2024-10-23 11:31:59
Sen kan man ju använda motsatsen till Karlskoga-exemplet också.... Aik! Alla skrattade åt deras usla statistik ifjol. "Hur länge kan man leva på "bara" bra målvakter?", "enligt underliggande kommer de börja förlora snart och hamna i bottenstrid"... De gick till kvartsfinal!
Deras underliggande stats blev bättre efter jul/nyår och målvakterna höll samma nivå hela säsongen.
Speglar ganska bra att man tog sig uppåt i tabellen.
Målvakterna höll laget flytande egentligen hela hösten och sedan började övriga delar att prestera.
Då kommer man ju stiga.
Men återigen, jag tror inte att siffror avgör allt heller. Tycker bara att det stämde bra överens med vad forumet pratat om och vad experter säger.
DjurgårdareiNorrland skrev: ↑2024-10-23 09:53:18
Lite kort:
Bäst xG% på 65,7%. Tydlig etta i serien, före Björklöven.
Varför har man inte fått poängen med sig trots att man skapar mycket framåt och håller tätt bakåt? (defensiven ser solid ut enligt Henric).
Släppt in fler mål och gjort färre, än väntat.
Tre spelare sticker ut negativt: Weigel, Dick och Klasen i botten i xG.
Men de säger också, som många här är inne på, att dessa spelare har en uppsida som gör att man kan bortse lite från detta.
Krogdahl på 85% i xG just nu, såklart ej hållbart och spelat för lite. Men man poängterar det att han fortsätter på inslagen väg då han var en av de bättre i ligan förra säsongen, när han lirade i bottenlaget Östersund. Simon hade inga exakta siffror framme men han gissade på att han låg Topp-5 i hela ligan.
Målvaktsspelet?
Siffrorna säger att Andrén är en bra Hockeyallsvensk målvakt, om man zoomar ut på flera säsonger, men har spelat sämre nu, dock liten sample size.
Bör komma upp i nivå. Tycker vi ska avvakta.
Det stora hela:
Det finns mycket som tyder på att vi vänder detta och kommer vara ett topplag framöver.
Haha jaa herregud
Ja, man kan såklart tycka olika om siffror osv.
Men det har ju stämt alla andra säsonger.
Till exempel kan vi ta Karlskoga ifjol.
Man tog sina första poäng mot Västervik 13 oktober, 7 matcher in.
6 poäng efter 10 omgångar men de underliggande siffrorna visade något helt annat. I semifinalen var man nära (närmare än många vill erkänna) att rubba Brynäs.
Jag gillar siffror och tycker det är ett viktigt komplement i dagens sport, inte bara ishockey.
Och i ärlighetens namn har ju nästan alla på forumet stämt in i det som Hockeylabbet nu tog fram.
Påstår man att Andrén är en bra allsvensk målvakt, samtidigt som man undrar hur det kan komma sig att vi konstigt nog släpper in massor av mål med ett prickfritt försvarsspel...... Jaa då tappar man mig! Eller ska vi skylla på otur? Ovanligt många knuckle pucks för att använda mighty ducks-termer?
Är ju bara att använda det som statistik saknar, det vill säga sunt förnuft och ögon... Men visst statistik kan användas som ett litet hjälpmedel ibland om det behövs. Det köper jag!
Han säger ju att siffrorna är bra om man zoomar ut över flera säsonger. 5 senaste, för att vara exakt.
Av dem kan man jämföra då och där ligger han på en bra allsvensk nivå.
Sen står det ju också att han spelat sämre den här säsongen och att vi släppt in fler mål än väntat, trots att vi släpper till väldigt lite bakåt, det tycker jag låter som att målvaktsspelet är boven.
Han menar dock på att det kommer märkas skillnad om han når tidigare nivåer. Dock stannar det där, på en OK nivå nånstans i mitten. Inte sämst men heller inte bäst.
Ja du om någon har väl varit negativ till Andrén, Nattuggla_? Eller förlåt, menar det nya nicket "DjurgårdareiNorrland".
Tycker dock att det de säger visar att forumet är alldeles för överdrivna i sin kritik mot Andrén, så håller inte med om att det stämmer överens med vad folk på forumet har sagt - där majoriteten tycker att han är värdelös. Men det är väl å andra sidan ibland en tävling i att låta så extrem som möjligt också.
Intressanta siffror och diskussion.
Det jag läser ut av underliggande är att vi släpper in betydligt fler mål än förväntat och att Andrén är klass på HA-nivå.
Stämmer rätt väl med de andra relevanta sensorerna ögon och känsla/förnuft.
Att ta in en ny (potentiell) etta kommer sätta press på Andrén att lyfta till den nivå han ska vara på, eller ge oss en ny tydlig etta.
Tror stenhårt på att sund konkurrens kommer ge att minst en är topp 5 och förhoppningsvis den andre snäppet efter inom topp 10.
Hoppas Andrén tar utmaningen på rätt sätt (liksom Klasen), då har vi goda möjligheter att spela SHL nästa säsong.
Ja, man kan såklart tycka olika om siffror osv.
Men det har ju stämt alla andra säsonger.
Till exempel kan vi ta Karlskoga ifjol.
Man tog sina första poäng mot Västervik 13 oktober, 7 matcher in.
6 poäng efter 10 omgångar men de underliggande siffrorna visade något helt annat. I semifinalen var man nära (närmare än många vill erkänna) att rubba Brynäs.
Jag gillar siffror och tycker det är ett viktigt komplement i dagens sport, inte bara ishockey.
Och i ärlighetens namn har ju nästan alla på forumet stämt in i det som Hockeylabbet nu tog fram.
Påstår man att Andrén är en bra allsvensk målvakt, samtidigt som man undrar hur det kan komma sig att vi konstigt nog släpper in massor av mål med ett prickfritt försvarsspel...... Jaa då tappar man mig! Eller ska vi skylla på otur? Ovanligt många knuckle pucks för att använda mighty ducks-termer?
Är ju bara att använda det som statistik saknar, det vill säga sunt förnuft och ögon... Men visst statistik kan användas som ett litet hjälpmedel ibland om det behövs. Det köper jag!
Han säger ju att siffrorna är bra om man zoomar ut över flera säsonger. 5 senaste, för att vara exakt.
Av dem kan man jämföra då och där ligger han på en bra allsvensk nivå.
Sen står det ju också att han spelat sämre den här säsongen och att vi släppt in fler mål än väntat, trots att vi släpper till väldigt lite bakåt, det tycker jag låter som att målvaktsspelet är boven.
Han menar dock på att det kommer märkas skillnad om han når tidigare nivåer. Dock stannar det där, på en OK nivå nånstans i mitten. Inte sämst men heller inte bäst.
Ja du om någon har väl varit negativ till Andrén, Nattuggla_? Eller förlåt, menar det nya nicket "DjurgårdareiNorrland".
Tycker dock att det de säger visar att forumet är alldeles för överdrivna i sin kritik mot Andrén, så håller inte med om att det stämmer överens med vad folk på forumet har sagt - där majoriteten tycker att han är värdelös. Men det är väl å andra sidan ibland en tävling i att låta så extrem som möjligt också.
Vad forumet pratat och diskuterat om är att vi är betydligt bättre än vad resultaten visat, vi borde ha gjort fler mål och att våra målvakter börjat svagt.
Det är den generella bilden iallafall. Sa inte alla.
Precis vad Hockeylabbet också säger. Så jo, det stämmer väldigt bra överens.
Olon skrev: ↑2024-10-23 12:23:04
Vad forumet pratat och diskuterat om är att vi är betydligt bättre än vad resultaten visat, vi borde ha gjort fler mål och att våra målvakter börjat svagt.
Syftade på att väldigt många uttrycker sig lite väl extremt kring Andrén bara, inte resten. Folk som anser att han inte skulle platsa i division 3 eller på riktigt tycker att en sådan som Rautio skulle vara en uppgradering.
Syftade på att väldigt många uttrycker sig lite väl extremt kring Andrén bara, inte resten. Folk som anser att han inte skulle platsa i division 3 eller på riktigt tycker att en sådan som Rautio skulle vara en uppgradering.
Ah okej då är jag med.
Ja. Alltså även siffrorna säger ju Hockeylabbet att det är inte SÅ dåligt som alla vill få det till.
Det är inte att jämföra med botten.
Ah okej då är jag med.
Ja. Alltså även siffrorna säger ju Hockeylabbet att det är inte SÅ dåligt som alla vill få det till.
Det är inte att jämföra med botten.
Fast det är betydligt sämre att vara dålig i ett bra lag, kontra att vara dålig i ett sämre lag. Det är inte jämförbart! Andrén har fått bästa förutsättningar och ändå varit svag.
Vinner vi på fredag är vi bara 2 poäng efter omöjliga Björklöven. Då har ju ändå vi spelat ganska dåligt under säsongen om man ska tro forumet.
Tänk då hur omöjliga vi kommer att bli om vi kommer upp lite i nivå.
Hoppas Andrén står på fredag igen och kan göra en bra match. Kanske ett självförtroende kan börja byggas upp och det inte blir lika drabbande för våra matchbilder.
Jag tror helt enkelt inte att det finns något tillräckligt bra alternativ på marknaden just nu så vårt bästa bet är nog att bygga upp honom så mycket som möjligt. Han var bra igår jämfört med andra insatser så fortsätt rid på den vågen.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Jim Morrison skrev: ↑2024-10-24 07:23:54
Hoppas Andrén står på fredag igen och kan göra en bra match. Kanske ett självförtroende kan börja byggas upp och det inte blir lika drabbande för våra matchbilder.
Jag tror helt enkelt inte att det finns något tillräckligt bra alternativ på marknaden just nu så vårt bästa bet är nog att bygga upp honom så mycket som möjligt. Han var bra igår jämfört med andra insatser så fortsätt rid på den vågen.
Ja han behöver ha ett par matcher i rad där han kommer ut med godkänt. Misstag i löven-matchen och han är nog nere på ruta 1 igen.
Får han lite ro 2-3 matcher nu då är det enklare att skaka av sig ett dåligt ingripande.
Sämsta är om vi ställer Hävelid imorgon. Då blir det inget flyt.
Det är väl så illa att vi inte har något val. Men det känns ju inte bra :/
Tror han står på fredag, man brukar ju få ett par matcher i rad.
Blir något att bita i för Andrén. Forsberg, Ottosson osv.... De gnuggar nog nävarna rejält. Bara hoppas att försvaret fortsätter med det briljanta spelet vi såg igår.
Tälje som enligt mig inte direkt imponerat är alltså en pinne bakom Löven. Löven som är överlägsna enligt vissa på forumet och kommer segla fram till en serievinst. Vi får se ; )
Bra match igår, stabilt och lugnt. Tycker fortfarande att vi skapar lite för få klara målchanser i spelet. Dessutom skapar ju Krügers kedja i princip ingenting i 5-mot-5.
Håller med dig i första stycket.
Ang. andra så är det väl lite svårt att sia om utan ha insikt i vad som verkligen finns? Sen ska denna person vilja till HA och DIF också.
Så länge vi inte har någon annan ska vi såklart hjälpa Andrén så gott det går men hoppas verkligen man fortsätter leta.
Vad de i hockeylabbet säger skulle jag ta med en nypa salt. Lät inte som de sett så många matcher med Andrén denna säsongen. Sitta hemma på kammarn och kolla på underliggande siffror för en målis är en sak. Ja, Andrén har varit helt ok eller ganska bra om man bara kollar förra säsongen i DIF. Men han är ingen toppmålvakt som någorlunda ofta kan vinna matcher åt sitt lag.