Silly Season 2024/25

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Silly Season 2024/25

Inlägg av Jim Morrison »

Manijock skrev: 2025-02-11 10:40:08 Jag är bara glad att folk inte fortfarande har för sig att bänka Rensfeldt längre. Han som var så "svag defensivt" som det hette emellanåt. Fruktansvärt viktig pjäs!

Står fast vid att jag tror att både Brodin och Grewe kommer ingå i slutspelstruppen vad det lider. Skulle bli mycket förvånad annars. Det skulle jag även bli om Weigel petades om jag ska vara ärlig.
Jag tror Kimby gillar Weigel och han är en av få naturliga centrar som också fått ett riktigt lyft i sin nya kedja.

Men vilka skulle du bänka till förmån för dom två?
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Pettsson
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Silly Season 2024/25

Inlägg av Pettsson »

Manijock skrev: 2025-02-11 10:21:28 Weigel blir lite mera ättrig i slutspelet. Det är kul men rent spelmässigt är han konstant tycker jag. Första slutspelet var han bra mot oss men ifjol var han enbart en svag länk för Löven. Han är ju allmänt på dekis. Känns som en skröna att han skulle bli "bättre" bara för att det är slutspel. Mera att han syns mer!

Gällande juniorer och slutspel så är det naturligtvis ingenting som är garanterat. Jag tycker att Linus Eriksson blev mera osynlig där ifjol. Odelius och Östlund likaså på sin tid. Lekkerimäki minns jag ärligt inte, men det stämmer säkert. Brukar ofta handla om de etablerade namnen i slutändan är känslan. Såklart! De besitter ju en helt annan rutin.

Kul att folk skriver att man inte vill förändra kedjorna nu.... Det har jag ju aldrig ens föreslagit :lol: Det är ju dessutom en komplett omöjlighet då ett gäng spelare av de i min uppställning fortfarande är skadade. Det är ju snarare än prognos till vad som kan hända i slutspelet. Dessutom har jag Frondell med så vet inte varför corsimaffian här går i taket ens för :D Anton har helt klart seglat upp på Hammarlunds pidestal hans första säsong här. Han skulle köra dubbla byten och mjölkas för fullt för om ett par år skulle han spela i Four Nations....
Det etablerade namnen som kommer synas är Thoresen, Kruger, Dicken, Klasen etc.

Brodin 2 mål på 15 matcher förra slutspelet, han om någon var osynlig då. Grewe tror jag vi alla vill se spela i slutspelet.
Manijock

Silly Season 2024/25

Inlägg av Manijock »

Pettsson skrev: 2025-02-11 10:45:43
Manijock skrev: 2025-02-11 10:21:28 Weigel blir lite mera ättrig i slutspelet. Det är kul men rent spelmässigt är han konstant tycker jag. Första slutspelet var han bra mot oss men ifjol var han enbart en svag länk för Löven. Han är ju allmänt på dekis. Känns som en skröna att han skulle bli "bättre" bara för att det är slutspel. Mera att han syns mer!

Gällande juniorer och slutspel så är det naturligtvis ingenting som är garanterat. Jag tycker att Linus Eriksson blev mera osynlig där ifjol. Odelius och Östlund likaså på sin tid. Lekkerimäki minns jag ärligt inte, men det stämmer säkert. Brukar ofta handla om de etablerade namnen i slutändan är känslan. Såklart! De besitter ju en helt annan rutin.

Kul att folk skriver att man inte vill förändra kedjorna nu.... Det har jag ju aldrig ens föreslagit :lol: Det är ju dessutom en komplett omöjlighet då ett gäng spelare av de i min uppställning fortfarande är skadade. Det är ju snarare än prognos till vad som kan hända i slutspelet. Dessutom har jag Frondell med så vet inte varför corsimaffian här går i taket ens för :D Anton har helt klart seglat upp på Hammarlunds pidestal hans första säsong här. Han skulle köra dubbla byten och mjölkas för fullt för om ett par år skulle han spela i Four Nations....

Brodin 2 mål på 15 matcher förra slutspelet, han om någon var osynlig då. Grewe tror jag vi alla vill se spela i slutspelet.
Brodin var ju klappkass hela förra säsongen undantaget två matcher mot Löven i slutspelet. Baserat på den säsongen ska han på sin höjd skura toaletterna på Hovet. Den här säsongen är en annan sak. Sen att du överhuvudtaget använder målsiffror som bevisföring avslöjar att du missat min poäng fullständigt. Det är inte där han är nyttig. Han bidrar på helt andra mindre sexiga sätt när han är bra.
Knickedick

Silly Season 2024/25

Inlägg av Knickedick »

Jim Morrison skrev: 2025-02-11 10:33:38 Grewe har jag också som första gubbe in och extraspelare i lineup. Och som Robin var inne på i podden kan man ju slänga in både honom och Brodin om det går knackigt i typ två matcher under slutspelet och man vill prova något annat.
I mina ögon är Brodin eller Grewe inget man "slänger in" hockey är ett lagspel även om många verkar ha glömt det. Grewe är en lagspelare som alla lag behöver. Man vet vad man får här och framförallt så vet motståndarna vad dom får emot sig. Grewe är första spelare att placeras i line-upen för mig. Det är en som verkligen HAR sin plats i laget för att han är så pass viktig för lagspelet. Han kommer spela i den kedja man ser som cheking-kedja, Vilket kan vara längst ned på pappret i Line-upen. Men han kommer var en av de första på pappret och han kommer spela.

Men här håller jag med Manijock. Jag är säker på att Wiken/Kimby kommer göra rätt prioriteringar för laget.
Senast redigerad av Knickedick den 2025-02-11 10:52:47, redigerad totalt 1 gånger.
Manijock

Silly Season 2024/25

Inlägg av Manijock »

Jim Morrison skrev: 2025-02-11 10:42:17
Manijock skrev: 2025-02-11 10:40:08 Jag är bara glad att folk inte fortfarande har för sig att bänka Rensfeldt längre. Han som var så "svag defensivt" som det hette emellanåt. Fruktansvärt viktig pjäs!

Står fast vid att jag tror att både Brodin och Grewe kommer ingå i slutspelstruppen vad det lider. Skulle bli mycket förvånad annars. Det skulle jag även bli om Weigel petades om jag ska vara ärlig.
Jag tror Kimby gillar Weigel och han är en av få naturliga centrar som också fått ett riktigt lyft i sin nya kedja.

Men vilka skulle du bänka till förmån för dom två?
Känns som att han gillat Weigel hela säsongen. Fått spela PP trots han varit svag där till exempel.

Hampus Larsson är först ut. Sen Weigel om den kedjan inte fortsätter producera. För mig! Fortsätter de så kommer naturligtvis ingenting att hända. Även om Kimby annars satt i system att just splittra på de mest fungerande kedjorna.
Senast redigerad av Manijock den 2025-02-11 10:53:25, redigerad totalt 1 gånger.
mb81

Silly Season 2024/25

Inlägg av mb81 »

Ifrågasatte bara det jag inte höll med om. Din uppställning var rimlig.
Tycker inte laget är så offensivt balanserad ändå. Kruger, Rensfeldt, Costmar, Blomgren, Thore ser iaf jag som defensiva/tvåvägsspelare.
Sen rätt naturligt när man är topplag att det blir mer offensivt viktat.
dr111DIF

Silly Season 2024/25

Inlägg av dr111DIF »

Osten östlund skrev: 2025-02-11 09:48:23
dr111DIF skrev: 2025-02-11 09:36:30
Felix.32 skrev: 2025-02-11 09:31:46
dr111DIF skrev: 2025-02-11 09:07:55 Weigel och ungtupparna kan väl åtminstone få en formsvacka innan vi särar på dem? Eklund - Eriksson var väl vår bästa enhet 10 sista och hela slutspelet, det är inte säkert nånstans att Frondell och Eklund inte fortsätter köra.

Med tanke på hur bra vi varit på sistone förstår jag bara vår värvning om vi planerar 3-4 matcher fys och läkning vardera på Krüger och Thore. Annars förstår jag inte vad vi har att erbjuda Filip E.

Lån dessutom, mins 50% chans att Växjö får 2 skador och kallar tillbaka innan kvarten är över.
Är ju ett lån som inte går att kalla tillbaka, liknande som med M.Hävelid från Lhc
Vart framgår det i fallet Eriksson? Har bara sett formuleringen "lån över resten av säsongen". Det var detsamma med Robertsson, backen i AIK m.fl. som kallades tillbaka innan eller under slutspel förra säsongen.

Hävelid kommunicerades uttryckligen att han inte kan kallas tillbaka.
Växjö hockeys hemsida:

"Nu lånas han ut till Djurgården Hockey som för närvarande ligger på andraplats i den HockeyAllsvenska tabellen inför onsdagens Stockholmsderby mot AIK där Filip väntas debutera.

Lånet gäller säsongen ut."
Precis detta jag menar. Man måste vara noggrann med formuleringar.

Brynäs hemsida för ett år sedan

"Vi kan idag meddela att den 21-årige forwarden Simon Robertsson lånas in från Skellefteå AIK under resten av säsongen. – Simon är en frejdig spelare som alltid tävlar, säger sportchef Johan Alcén."

Se hur det gick. Har för mig att det typ blev samma sak med de 2-3 andra SHL-lånen på deadline förra året.

Hävelid gick vi uttryckligen ut med att han inte kan kallas tillbaka, men inte med Eriksson.
Pettsson

Silly Season 2024/25

Inlägg av Pettsson »

Manijock skrev: 2025-02-11 10:50:20

Brodin var ju klappkass hela förra säsongen undantaget två matcher mot Löven i slutspelet. Baserat på den säsongen ska han på sin höjd skura toaletterna på Hovet. Den här säsongen är en annan sak. Sen att du överhuvudtaget använder målsiffror som bevisföring avslöjar att du missat min poäng fullständigt. Det är inte där han är nyttig. Han bidrar på helt andra mindre sexiga sätt när han är bra.
Du beskrev det som att Juniorer blir "osynliga" i ett slutspel och att inget är garanterat medans de "rutinerade" är de som kommer synas.

Bara att kolla på Östlund, Öhgren, Lekkerimäki, Eklund, Lindbom senaste åren så ser man att så är inte fallet.

Rent konkret, vad är det du tycker Brodin gör så bra som gör att han ska ha en garanterad plats bland 4 kedjor?
Användarvisningsbild
Rojk

Silly Season 2024/25

Inlägg av Rojk »

En diskussion som kanske borde föras i Säsongen-tråden istället för Silly Season.
It's easier to be an asshole to words than to people
Pettsson

Silly Season 2024/25

Inlägg av Pettsson »

Rojk skrev: 2025-02-11 10:57:39 En diskussion som kanske borde föras i Säsongen-tråden istället för Silly Season.
Du har nog rätt :P
Knickedick

Silly Season 2024/25

Inlägg av Knickedick »

Jag tror allt handlar om var man ser Filip Eriksson. Framför allt Eklund kommer inte vika ned sig. Vilket gör att jag tror att han kommer dra med sig Weigel för det är uppenbart att dom två gillar att spela tillsammans och att det är en helt annan glädje hos Weigel sen han fått göra det.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Silly Season 2024/25

Inlägg av Jim Morrison »

Knickedick skrev: 2025-02-11 10:50:59
Jim Morrison skrev: 2025-02-11 10:33:38 Grewe har jag också som första gubbe in och extraspelare i lineup. Och som Robin var inne på i podden kan man ju slänga in både honom och Brodin om det går knackigt i typ två matcher under slutspelet och man vill prova något annat.
I mina ögon är Brodin eller Grewe inget man "slänger in" hockey är ett lagspel även om många verkar ha glömt det. Grewe är en lagspelare som alla lag behöver. Man vet vad man får här och framförallt så vet motståndarna vad dom får emot sig. Grewe är första spelare att placeras i line-upen för mig. Det är en som verkligen HAR sin plats i laget för att han är så pass viktig för lagspelet. Han kommer spela i den kedja man ser som cheking-kedja, Vilket kan vara längst ned på pappret i Line-upen. Men han kommer var en av de första på pappret och han kommer spela.

Men här håller jag med Manijock. Jag är säker på att Wiken/Kimby kommer göra rätt prioriteringar för laget.
Jag ifrågasätter bara tesen att en sämre spelare = bättre lagspelare. Enligt mig ska dom bästa spelarna spela, punkt.

Blomgren är rätt rivig och bra åt båda hållen till exempel. Att ha honom i en fjärdekedja istället för Brodin tror jag ger laget ett större mervärde exempelvis. Tror han skulle passa ypperligt i en checkingline även om jag också gillar Grewe mycket. Men det är ett ”nödvändigt ont” för att ge oss störst chanser att vinna.

Jag tror alla kommer få spela slutspelet oavsett i alla fall.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Manijock

Silly Season 2024/25

Inlägg av Manijock »

Pettsson skrev: 2025-02-11 10:56:01
Manijock skrev: 2025-02-11 10:50:20

Du beskrev det som att Juniorer blir "osynliga" i ett slutspel och att inget är garanterat medans de "rutinerade" är de som kommer synas.

Bara att kolla på Östlund, Öhgren, Lekkerimäki, Eklund, Lindbom senaste åren så ser man att så är inte fallet.

Rent konkret, vad är det du tycker Brodin gör så bra som gör att han ska ha en garanterad plats bland 4 kedjor?
De tenderar att få svårare med närkampsspelet enligt mig ja. Domarna tillåter mer och allting hårdnar. Noah Östlund hävdar jag verkligen tappade där. Linus Eriksson likaså! Odelius fick stora bekymmer.

Daniel Brodin har det fysiska. Han tar plats! Stark på puck. Börjar han tackla som under uppstarten så är han en puckvinnare och en energikickare. Han har erfarenheten av slutspel och således ett lugn. Han har ett namn som kommer inge respekt. Han är smart defensivt och vet när man ska falla kontra gå. Han är fantastisk på konsten att screena i rätt lägen. Han är inspelad med Albin och Rensfeldt som en 0-0kedja.
Manijock

Silly Season 2024/25

Inlägg av Manijock »

Jim Morrison skrev: 2025-02-11 11:01:02
Knickedick skrev: 2025-02-11 10:50:59

Jag ifrågasätter bara tesen att en sämre spelare = bättre lagspelare. Enligt mig ska dom bästa spelarna spela, punkt.

Blomgren är rätt rivig och bra åt båda hållen till exempel. Att ha honom i en fjärdekedja istället för Brodin tror jag ger laget ett större mervärde exempelvis. Tror han skulle passa ypperligt i en checkingline även om jag också gillar Grewe mycket. Men det är ett ”nödvändigt ont” för att ge oss störst chanser att vinna.

Jag tror alla kommer få spela slutspelet oavsett i alla fall.
FM-logik. Frågan är om laget med 12 stycken Fredrik Forsberg skulle vinna serien överlägset?
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Silly Season 2024/25

Inlägg av Jim Morrison »

Manijock skrev: 2025-02-11 11:06:14 FM-logik. Frågan är om laget med 12 stycken Fredrik Forsberg skulle vinna serien överlägset?
Verkligen inte. Men jag ser inte Blomgren som en Fredrik Forsberg-typ direkt.

Säg att vi har en fjärde med Blomgren - Rensfeldt - Eriksson. Är det en dålig FM-kedja?
Låst