Kvartsfinal 1 24/25 Djurgårdens IF - Mora 16/3

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Knickedick
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Knickedick »

Rojk skrev: 2025-03-17 14:12:01
Manijock skrev: 2025-03-17 14:04:04 Förstår inte hur man kan kritisera PP1. Helt overkligt för mig. Det är i anfallszon hela tiden och man flyttar puck bra. Det är en sådant löjligt kunnande på isen samtidigt. Det är dem som fixat våra fina siffror i grundserien.

Lägg därtill ett PP2 som spelar kontringshockey de få sekunderna de klarar av att komma in i anfallszon. Spelar naivt och kastar puckar mot målet i idiotiska lägen.

Finns ingenting som gör att man vill spela dem mer än våran första. Absolut ingenting! Tvärtom. Vi har en enorm edge där.

I övrigt skriver jag under på det mesta.
Tack vare bra tekningar från Krüger får hans gäng väldigt ofta börja med uppställt PP. En absolut fördel jämfört med PP2 som istället får försöka komma in i zon (vilket är självklart är svårare). Sen är det å andra sidan inte konstigt att PP1 har större skicklighet än PP2, annars hade PP1 inte varit PP1 8)

Nu gjorde Axelsson riktigt fin assist igår. Och han har ett fint skott. Samtidigt så blir en leftare på den positionen begränsad och förstör rytmen när vi spelar runt. Knepigt läge.
I PP2 har du Kelleher som förstör rytmen genom att vara för kåt på att bli hjälte själv.
Manijock

Inlägg av Manijock »

Manijock skrev: 2025-03-17 14:04:04 Förstår inte hur man kan kritisera PP1. Helt overkligt för mig. Det är i anfallszon hela tiden och man flyttar puck bra. Det är en sådant löjligt kunnande på isen samtidigt. Det är dem som fixat våra fina siffror i grundserien.

Lägg därtill ett PP2 som spelar kontringshockey de få sekunderna de klarar av att komma in i anfallszon. Spelar naivt och kastar puckar mot målet i idiotiska lägen.

Finns ingenting som gör att man vill spela dem mer än våran första. Absolut ingenting! Tvärtom. Vi har en enorm edge där.

Tack vare bra tekningar från Krüger får hans gäng väldigt ofta börja med uppställt PP. En absolut fördel jämfört med PP2 som istället får försöka komma in i zon (vilket är självklart är svårare). Sen är det å andra sidan inte konstigt att PP1 har större skicklighet än PP2, annars hade PP1 inte varit PP1 8)

Nu gjorde Axelsson riktigt fin assist igår. Och han har ett fint skott. Samtidigt så blir en leftare på den positionen begränsad och förstör rytmen när vi spelar runt. Knepigt läge.
Tycker inte läget är knepigt alls. Vi har seriens bästa PP! Varför ska vi förändra något för? Visst att folk blir kåta på kidsen i andra enheten, men PP kräver något juniorer inte har. Nämligen smartness och kyla! Klart som fan att de inte får uppställt spel när de skjuter så fort de kommer över blå? Detta är Kelleher expert på också som Knickedick är inne på.

Vi har testat både Eklund och Kelleher i första enheten som rightare. Det blir ju inte bättre! Vi är som bäst med Sissons, Dick, Krüger, Thoresen och Klasen... Låt kirurgerna operera!

Det är en ickefråga.
Användarvisningsbild
Rojk

Inlägg av Rojk »

Knickedick skrev: 2025-03-17 14:17:58

I PP2 har du Kelleher som förstör rytmen genom att vara för kåt på att bli hjälte själv.
Håller med. Tror att Kelleher är rätt så stressad och skulle behöva något mål snart.
It's easier to be an asshole to words than to people
Knickedick

Inlägg av Knickedick »

Rojk skrev: 2025-03-17 14:36:36
Knickedick skrev: 2025-03-17 14:17:58

Håller med. Tror att Kelleher är rätt så stressad och skulle behöva något mål snart.
Ja eller bara ta ett djupt andetag och vara OK med att han "bara" får ett plus i statistiken eller en andra assist. Han behöver inte skapa allt på egen hand, utan använda sig av sina kedjekamrater ibland och låta pucken göra jobbet.
Det handlar om beslutsfattandet för Kelleher. Han har bra egenskaper men överarbetar nästan varje situation i jakten på att få visa sina egna skills.
mb81
Säsongskort: Ja

Inlägg av mb81 »

Knickedick skrev: 2025-03-17 14:10:35 Vågar Wikegård bänka Filip Eriksson eller hamnar han på fel fot med Växjö då?
Varför skulle man peta Eriksson? Fjärdekedjen funkade ju prima!
Knickedick

Inlägg av Knickedick »

mb81 skrev: 2025-03-17 15:22:46
Knickedick skrev: 2025-03-17 14:10:35 Vågar Wikegård bänka Filip Eriksson eller hamnar han på fel fot med Växjö då?
Vi behöver andra spelartyper där. Jag tror att vi kan få ut otroligt mycket mer i den rollen från någon annan.
Personligen tycker jag #15 är den som bidrar med minst där. Han kommer ingenstans och fastnar ofta/väger för lätt.

Samtliga i fjärde är inne på två mål bakåt igår. Dock vid olika tillfällen.
sirwilliam

Inlägg av sirwilliam »

Knickedick skrev: 2025-03-17 15:39:06
Vi behöver andra spelartyper där. Jag tror att vi kan få ut otroligt mycket mer i den rollen från någon annan.
Personligen tycker jag #15 är den som bidrar med minst där. Han kommer ingenstans och fastnar ofta/väger för lätt.

Vi har ju haft en riktigt fin 4e med brodin, rehnsfeldt och grewe. Tung slutspels kedja som är inne och köttar.
Eli

Inlägg av Eli »

Av tradition tenderar inte insläppta i BP rendera i minus (och dessutom kom det som en direkt följd av att Sissons inte fick ut pucken efter tekningsvinst).

Vid Moras andra satte Persson ett skott direkt från tek. Det är lite väl förhastat att klandra en hel kedja för en förlorad tekning.

Jag uppfattade det som att fjärde aldrig haft så mycket tid i anfallszon som igår. Blomgren och Rensfeldt hade strålande kemi, och även om Eriksson kanske inte kom till sin fulla rätt borde kedjan ändå få ett par matcher att spela ihop. Alternativet är, som en del har varit inne på, att byta plats på Eriksson och Costmar, men det lär knappast hända.
Knickedick

Inlägg av Knickedick »

Eli skrev: 2025-03-17 17:12:54

Av tradition tenderar inte insläppta i BP rendera i minus (och dessutom kom det som en direkt följd av att Sissons inte fick ut pucken efter tekningsvinst).

Vid Moras andra satte Persson ett skott direkt från tek. Det är lite väl förhastat att klandra en hel kedja för en förlorad tekning.

Jag uppfattade det som att fjärde aldrig haft så mycket tid i anfallszon som igår. Blomgren och Rensfeldt hade strålande kemi, och även om Eriksson kanske inte kom till sin fulla rätt borde kedjan ändå få ett par matcher att spela ihop. Alternativet är, som en del har varit inne på, att byta plats på Eriksson och Costmar, men det lär knappast hända.
Jag är inte ute efter att hitta syndabockar på målen men absolut finns det detaljer där många gör misstag. Men jag är enbart ute efter att vi ska kunna stänga matcher. Det var bara fakta det jag skrev om målen.
Jag hade valt att ha en ren checkingkedja med andra karaktärer. Ingenting av det motsäger att Blomgren och Rensfeldt kan spela tillsammans och som jag var inne på från början så tycker jag att Eriksson faller mest ur ramen för en den karaktären i det jag vill ha av en ytterforward i en fjärdekedja.
Jag tycker inte att vi kommer åt deras uppspel och sista 10 klarar vi inte av att låsa fast dem i egen zon och stänga ner matchen.
Man kan välja vilken karaktär man vill ha på en fjärdekedja och jag hade valt att ha mer av en shutdown-kedja som är mer destruktiv och tröttar ut motståndarna och stör deras uppspel och tvingar dom att börja om.
Jag klandrar inte spelarna, jag klandrar Kimby val av karaktär på fjärdekedja.

Jag tror inte vi har tid med att vänta på att Eriksson ska hitta rätt i den kedjan. Men att låta Costmar gå vinge med Blomgren och Rensfeldt kan möjligen få Costmar att få ut mer av sitt spel.

Jag ser gärna en tuffare karaktär på laget till nästa match och att vi inte tappar 2 mål sista 10minuterna.
Det är det enda jag är ute efter här.
Olon

Inlägg av Olon »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2025-03-17 12:53:25
-daniel- skrev: 2025-03-17 11:49:56 Det är lite typiskt hockey och slutspel; här öser vi på och Mora får knappt låna pucken - ändå lyckas vi tappa allt initiativ i slutet av matchen och bli löjligt passiva sista 5. Vi får hoppas vi lärde oss en läxa här att ösa på och behålla trycket genom minst 60 minuter.

I övrigt så gör förstås ungdomarna det sanslöst bra, jag kan inte förstå hur man kan spela så pass moget som de gör i stort sett genom hela matchen. Det är ju definitivt inte bara "tuta & köra" och helt tappa bort sig i det defensiva, utan de bär ju det här laget den här matchen på hela isen.

Hävelid har inte en lätt match, det kommer ju se ut lite så här genom stora delar av (i varje fall denna) matchserie; vi äger puck, skjuter massvis mot motståndarkassen och sen dyker det upp ströchanser för motståndarna. Får hoppas han håller sig hyfsat varm och på hugget. Och att självförtroendet får hålla sig på en rimlig nivå.

Kelleher behöver upp MASSVIS. Tycker även "gubbligan" behöver upp med tempot, speciellt i PP 1 som blir alldeles för passivt och stillastående. Tycker nästan man ska börja med PP 2 där.

Krogdahl vet jag inte riktigt heller vad han gör matchen igår. Massvis med konstiga felbeslut.

I övrigt så såg jag inte ens avgörande när Frondell petade in den, sjukt svårt att se motståndarmålet i period 3 när man står långt ner i klacken på Hovet. Är fan snudd på omöjligt.

Anyway. 1 av 12 vinster avklarade, 11 kvar.
Tycker han agerar precis som en typisk sjundeback. En korkad, svensk uppfinning. Se och lär av NHL som konsekvent kör med 6 backar.
Jag har aldrig träffat på någon back, som velat spela på mer än sex backar.
( endast om den används för att någon blivit skadad eller att de övriga är för trötta i samband med att en annan back är utvisad.)

Men att rulla runt på sju backar är bara dumt. Och att vara sjundeback leder bara till att man är "ute ur matchen" och har svårt att prestera.
Man vill vara "inne" i matchen och det blir man om man får spela konsekvent.

Forwardsjävlarna kan rulla på fyra, men de är ju inte riktigt kloka heller. :wink:

För övrigt tycker jag du gör en klockren analys -daniel-.
Nej naturligtvis inte, det ligger väl i sakens natur? På samma sätt som att ingen målvakt vill spela varannan match istället för varje...

Dock spelar flera NHL-lag ganska ofta matcher i just playoff med sju backar och elva forwards (eftersom de bara får ställa upp med 18 utespelare). Bland gör Jon Cooper i Tampa gärna det, och har gjort det när Tampa varit som bäst. Den stora nackdelen för dem är ju att någon forward måste ta dubbla byten, men hade de tillåtits ställa upp med 20 man som vi så hade betydligt fler lag roterat på sju backar där.

Så nej, det är knappast en korkad svensk uppfinning som inte används i NHL.
mb81

Inlägg av mb81 »

Knickedick skrev: 2025-03-17 20:28:46
Eli skrev: 2025-03-17 17:12:54

Jag är inte ute efter att hitta syndabockar på målen men absolut finns det detaljer där många gör misstag. Men jag är enbart ute efter att vi ska kunna stänga matcher. Det var bara fakta det jag skrev om målen.
Jag hade valt att ha en ren checkingkedja med andra karaktärer. Ingenting av det motsäger att Blomgren och Rensfeldt kan spela tillsammans och som jag var inne på från början så tycker jag att Eriksson faller mest ur ramen för en den karaktären i det jag vill ha av en ytterforward i en fjärdekedja.
Jag tycker inte att vi kommer åt deras uppspel och sista 10 klarar vi inte av att låsa fast dem i egen zon och stänga ner matchen.
Man kan välja vilken karaktär man vill ha på en fjärdekedja och jag hade valt att ha mer av en shutdown-kedja som är mer destruktiv och tröttar ut motståndarna och stör deras uppspel och tvingar dom att börja om.
Jag klandrar inte spelarna, jag klandrar Kimby val av karaktär på fjärdekedja.

Jag tror inte vi har tid med att vänta på att Eriksson ska hitta rätt i den kedjan. Men att låta Costmar gå vinge med Blomgren och Rensfeldt kan möjligen få Costmar att få ut mer av sitt spel.

Jag ser gärna en tuffare karaktär på laget till nästa match och att vi inte tappar 2 mål sista 10minuterna.
Det är det enda jag är ute efter här.

Helt otroligt att ta insläppta mål från moramatchen som ett exempel. 2 mål i "box" och ett direkt på tek. Vi stänger de totalt. De har 4 skott på mål i tredje.

Grewe-Rensfeldt-Brodin var mer fysiskt men var den kedjan i grundserien som mest fastnade i egen zon. Den nya fjärde var betydligt mer spelförande. Otrolig styrka att ha en så bra fjärde!
Användarvisningsbild
Ohddan

Inlägg av Ohddan »

Behöver man en shutdown om man har fyra kedjor som är bättre än motståndarlagets?
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Manijock skrev: 2025-03-17 14:04:04 Förstår inte hur man kan kritisera PP1. Helt overkligt för mig. Det är i anfallszon hela tiden och man flyttar puck bra.
Min kritik riktade sig mot stora delar av det PP spel under föregående match, i vanliga fall tycker jag du har rätt men det blev kladdigt senast (förutom det mycket eleganta 1-0 målet förstås). Det är förstås många väldigt pucksäkra spelare i den uppställningen, men man måste också upp med tempot för att det inte ska bli för lättläst. Vet ju att gubbarna kan bättre så hoppas få utdelning redan ikväll.
dr111DIF

Inlägg av dr111DIF »

-daniel- skrev: 2025-03-18 08:04:15
Manijock skrev: 2025-03-17 14:04:04 Förstår inte hur man kan kritisera PP1. Helt overkligt för mig. Det är i anfallszon hela tiden och man flyttar puck bra.
Min kritik riktade sig mot stora delar av det PP spel under föregående match, i vanliga fall tycker jag du har rätt men det blev kladdigt senast (förutom det mycket eleganta 1-0 målet förstås). Det är förstås många väldigt pucksäkra spelare i den uppställningen, men man måste också upp med tempot för att det inte ska bli för lättläst. Vet ju att gubbarna kan bättre så hoppas få utdelning redan ikväll.
Det är helt ok PP-spel. Dick har några avslutslägen från sin cirkel och Klasen har öppet mål men får inte upp skottet. Även PP2 har hyggliga lägen. Frondell har ett liknande läge som Klasen efter spel över centrallinjen. Chansmässigt stabilt på det antalet PP, ska dit med pucken bara för bättre utdelning.
Knickedick

Inlägg av Knickedick »

Märkligt att man här nöjer sig med 3-3 mot Mora och två insläppta sista 10 när vi ska stänga matchen.
I ett slutspel dessutom där allt handlar om att vinna, Helt ofattbart.
Skriv svar