”Han är smartast & han sköt bazooka”
Tellqvist avslöjar: Det visste du inte om spelarna i Djurgården
Han gillar högrev och har bryggt egen öl.
Han har skjutit bazooka i armén.
Och han är Mikael Tellqvists okände adoptivbarn.
Nu avslöjar Djurgårdens målvaktsstjärna hemligheterna om spelarna i laget.
– Ett jävligt skönt gäng, säger ”Tellan”.
Som nykomlingar räddade Djurgården ett nytt SHL-kontrakt.
Nu är klubben mitt uppe i en jakt på en plats i SM-slutspelet – med flera personligheter i truppen.
Frossar i godsaker
Den enda gemensamma nämnaren: Mat.
Det du inte visste om Djurgårdens lagbygge är att många spelare i truppen frossar i godsaker.
Genombrottsmannen Marcus Sörensen, till exempel, snyltar på nära vännen Emil Lundbergs hotellfrukost.
Henrik Eriksson gillar högrev och har tillverkat egen öl.
Alexander Falk tigger havrebollar av Mikael Tellqvists fru.
Och Joakim Eriksson föredrar gärna ett stopp på Statoil under bortaresorna för att klämma i sig kanelbullar.
– Ett matinriktat lag, skrattar Mikael Tellqvist som nu bjuder Sportbladet på hemligheterna om Djurgårdens spelare.
Vill hitta bild
– Det är faktiskt jag som bruka dra i gång matsnacket, längst bak i bussen när man börjar bli lite hungrig, säger ”Tellan”.
Men i direkt kontrast till Djurgårdens husliga stjärnor: Backen Markus Nordlund.
– Han har skjutit bazooka i den finska armén. På allvar, alltså. Och det har framkommit ganska nyligen. Vi jobbar fortfarande på att få tag i en bild på honom med bazookan, berättar Tellqvist.
FAKTA
Alexander Deilert, 26, back
– Vårt golfproffs. Han har varit en sjukt stor talang och har scratch-handikapp. Mycket mer talang än bara hockey. Han är med snapchat-kungarna, ett gäng som gillar att snapchata med varandra.
Marcus Sörensen, 22, forward
– Vår egen Speedy Gonzales. Han är ju haft ett riktigt stort genombrott i år och vi ska vara glada över om vi får behålla honom till nästa säsong. Han har barn, trots att han är så ung. En ganska tyst kille, lite tillbakadragen. Lugn och sansad.
Steve Saviano, 33, forward
– En kille som jobbar stenhårt hela tiden. Han brinner för grabbarna i laget. Äger ett hus i Florida så han längtar nog dit också. Han har svensk fru och ska bli farsa snart. Skönt att han skjuter skarpt och att det ska bli man av honom också.
Alexander Falk, 21, back
– Havrebollskungen. Han var över och fikade hemma hos mig. Då fick han några havrebollar och sedan dess fick han smak på det. Han brukar säga till när förrådet börjar ta slut hemma, då vill han att min fru ska baka mer. Av den anledningen blir det mycket fjäsk och klapp på mina benskydd.
David Rundqvist, 22, forward
– Han säger alltid 32:an till mig. Det gamla klassiska liksom, att nonchalera de äldre och låtsats som att han inte kan namnen. Då säger jag 26:an till honom också. Han är också delaktig i Snapchat-gänget.
Mikael Ahlén, 26, forward
– Större hjärta får man nog leta efter. Fantastisk inställning. Han har väldigt många sjuka inslag på Instagram. Inte för att avslöja för mycket, men...många toalettgrejer. På sin egen bekostnad, dock. Han bjuder på sig själv.
Robin Norell, 20, back
– Han är vår rallyförare. Livsfarlig. Så fort det kommer lite nysnö är han ute och sladdar med bilen. Han ska alltid backa in i parkeringen också. Du vet en sån där ”busschaffis-grej”. De ska alltid backa in, jag vet inte vet inte varför, men Robin kör på samma linje.
Niklas Heinerö, 23, forward
– Vår tysta hårdrockare. Han säger inte så mycket, men han gillar hårdrock väldigt mycket. Det ser inte ut så när han går runt i sina blonda lockar, men han och ”Honken” gillar den typen av musik. Men de får inte igenom sin musik i omklädningsrummet.
Tobias Hage, 23, forward
– Aktiekungen. Han har sålt in några aktier till grabbarna i laget i nåt företag. Vi får hoppas att det går vägen, annars kan det bli jäkligt jobbigt för honom. Haha.
Linus Arnesson, 20, back
– Rolig kille, men ändå tyst på något sätt. Han kan komma med oneliners ibland som är sköna.
Mantas Armalis, 22, målvakt
– Han fick en KitchenAid-maskin i julklapp så han har bakat friskt där hemma. Han bjöd på kanelbullar tidigare, men på sistone har det varit ganska snålt. Han är ju modell också, men det är ju så uttjatat.
Philip Holm, 23, back
– Han och ”Honken” (Michael Holmqvist) brukar alltid tjata om ”ett-två-fyra” och det är postkoden ute i förorten båda kommer ifrån. Rågsved och såna ställen. Det är lite gangster över dem.
Damien Fleury, 29, forward
– Han är ju från Normandie så jag brukar fråga honom om kyrkogårdarna. Han säger att det blir många guidade turer när folk kommer och hälsar på honom. Jag måste passa på jag också. Han är nog den första fransmannen jag spelar med.
Robin Alvarez, 27, forward
– Vår skånepåg. En retsticka som gillar att starta saker, men med glimten i ögat. Han går runt och snackar skit, men så alla hör, och så blinkar han lite. En riktigt skön kille. Han är också med i Snapchat-gänget.
Markus Ljungh, 24, forward
– Vår egen lilla gubbe. Han klär sig som en gubbe, beter sig som en gubbe. Trots att han är så ung. Det är också han och jag som tittar på tv-serien ”Vanderpump Rules”. Det blir mycket snack om det. Som Paradise Hotel, men de är på en bar och tjafsar, bråkar och allmänt elände. Riktigt roligt.
Henrik Eriksson, 24, forward
– Han brinner för den här klubben som få gör. Högrevskungen. Han gillar långkok och han gjorde också en egen öl en gång. Han är duktig på mat.
Simon Gysbers, 27, back
– Ny kille som jag inte lärt känna så mycket. Men han har bidragit med ett lugn. Han är ju från Toronto-området också, där jag spelat mycket, och det måste ju betyda att han är en bra kille. Han har kommit in bra i laget.
Michael Holmqvist, 35, forward
– Vad ska man säga om honom? Det finns så jävla mycket. Han är ju med Holm i ”ett-två-fyra-gänget”. Mycket snack om uppväxten. Men nu blir det mycket snack om Vega där han bor nu med ”Fimpen” och alla dem. Det är tydligen paradiset på jorden. ”Honken” skrattar mycket, men drar alltid en massa dåliga Göteborgsskämt. Jag vet inte varför.
Joakim Eriksson, 38, forward
– Professorn, som alla kallar honom. Otroligt kunnigt vad gäller många saker. En otrolig ledare. Jag trodde inte det om Jocke riktigt, men han är fantastisk för de yngre. Det hjärtat han visar upp, och det han vill lära unga spelare, är helt enormt. En ära att få spela med honom.
Sebastian Lauritzen, 31, forward
– Vår gitarrist. Han är grym på det och spelar gärna. Lugn, sansad och rolig kille som är lätt att ha att göra med.
Adam Ollas Mattsson, 18, back
– Han är min adopterade son. Han bor i närheten av mig ute på Ingarö och jag har i stort sett skjutsat honom hela året. Jag har adopterat honom. Så Adam Ollas Mattsson Tellqvist, alltså. Hans riktiga farsa gav mig faktiskt en gratis biltvätt för att jag skjutsat Adam så mycket. En skön familj, jag är tacksam över att ha fått lära känna dem.
Marcus Nilson, 37, forward
– Det finns ett helt register om honom. Men en gladare människa får man leta efter. Han är alltid positiv, trots att han har skador. Nu ser han ut lite som Forrest Gump när han går runt med två knäskydd. Ändå kör han på. Han sprider mycket glädje, känns bra att han är tillbaka i Djurgården där han hör hemma.
Daniel Fernholm, 31, back
– The Big Red. Han är ju stor och rödhårig. Han har naturligtvis haft en tuff säsong med sin skada. Men han har ändå spridigt mycket positiv energi och en härlig kille att ha i rummet.
Andreas Englund, 19, back
– Han är ju ett av våra fyrtorn där bak. Gör inte många mål, men bara snygga mål när han väl gör mål. Haha. Han tar för sig och snackar i omklädningsrummet, men lite tillbakadragen ändå.
Emil Lundberg, 21, forward
– Han och Sörensen är ju bästa vänner och hänger jävligt mycket. Så jag har inte hunnit lära känna honom riktigt. Han bodde ju på hotell när han kom hit och grabbarna i laget var och käkade frukost hos honom hela tiden. Nu har han ju flyttat in i en riktig bostad och det är ju inte lika positivt längre.
Alexander Fällström, 24, forward
– Vår Harvard graduate. Det går väl inte att få en bättre utbildning än vad han har. Det är stort. Om han är smartare än oss andra? Hm, det är inget jag märker. Han går ju inte runt som en besserwisser. Men han kommer ha stor nytta av sin utbildning.
Markus Nordlund, 29, back
– Han var bazooka-skjutare i armén har vi kommit fram till. På riktigt. Han har en bild på sin dator, men vi har inte lyckats få tag i den ännu. Han är inte den typiska finländaren, utan gillar att snacka och är alltid med när vi hittar på saker. Ändå lugn, på sitt sätt.
Mikael Samuelsson, 38, forward
– Mest vältränad i hela laget. Han kan köra några sjuka övningar i gymmet, alltså. Han körde någon övning, drog några vikter från golvet, och jag höll på att tappa hakan. Ruggigt ambitiös kille.