DIF i Media

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Daniel942
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: DIF i Media

Inlägg av Daniel942 »

1979 skrev:
Örebroarn skrev:
Enbom skrev:Jag kör csports.no utan VPN, fungerar bra. Oroa dig inte.
Använder du csports.no i sverige? Det verkar ju vara mycket billigare så om det går kommer jag byta.
Det fungerar finfint. Har sett hela säsongens bortamatcher via .no och behöver ingen vpn. Samma sändning som i sverige, dvs med svenska kommentatorer.
Hur smart tror ni att det är att skriva sånt på ett publikt forum? Ni tror väl inte att det är meningen att det ska fungera? Ta bort inläggen om ni är smarta...

Mod kan radera mitt när de andras är borta.
DIF!
Användarvisningsbild
Rojk

Inlägg av Rojk »

Daniel942 skrev:
1979 skrev:
Örebroarn skrev:
Använder du csports.no i sverige? Det verkar ju vara mycket billigare så om det går kommer jag byta.
Det fungerar finfint. Har sett hela säsongens bortamatcher via .no och behöver ingen vpn. Samma sändning som i sverige, dvs med svenska kommentatorer.
Hur smart tror ni att det är att skriva sånt på ett publikt forum? Ni tror väl inte att det är meningen att det ska fungera? Ta bort inläggen om ni är smarta...

Svårt för sajterna att värja sig emot detta. Vad ska de göra?
It's easier to be an asshole to words than to people
Användarvisningsbild
JohanPez

Inlägg av JohanPez »

Rojk skrev:
Daniel942 skrev:
1979 skrev:
Örebroarn skrev:

Svårt för sajterna att värja sig emot detta. Vad ska de göra?
Eftersom VPN inte behövs betyder det att tjänsten inte är regulerad mot norska IP-adresser. Det kan de ju ordna med rätt enkla medel om de anser att torskar massa pengar på det här.
m0ng00se

Inlägg av m0ng00se »

Expressen rankar de hetaste hockeystäderna (klubbarna)

http://bloggar.expressen.se/ek/2015/03/ ... ystaderna/
Användarvisningsbild
Godnoken

Inlägg av Godnoken »

Har Ölvestad och Figren något förflutet eller? :lol:

Det finns ingen större Djurgårdare än Marcus Nilson - Wikegård
ciirree

Inlägg av ciirree »

Godnoken skrev:Har Ölvestad och Figren något förflutet eller? :lol:

Figren är väl allmänt jobbig som han brukar vara på sociala medier.
Han och Bremberg hör ihop där.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Godnoken skrev:Har Ölvestad och Figren något förflutet eller? :lol:

Dom skämtar alltid med varandra.
Expert.
erspi

Inlägg av erspi »

daaviid

Inlägg av daaviid »

”Han är smartast & han sköt bazooka”
Tellqvist avslöjar: Det visste du inte om spelarna i Djurgården

Han gillar högrev och har bryggt egen öl.
Han har skjutit bazooka i armén.
Och han är Mikael Tellqvists okände adoptivbarn.
Nu avslöjar Djurgårdens målvaktsstjärna hemligheterna om spelarna i laget.
– Ett jävligt skönt gäng, säger ”Tellan”.
Som nykomlingar räddade Djurgården ett nytt SHL-kontrakt.
Nu är klubben mitt uppe i en jakt på en plats i SM-slutspelet – med flera personligheter i truppen.
Frossar i godsaker
Den enda gemensamma nämnaren: Mat.
Det du inte visste om Djurgårdens lagbygge är att många spelare i truppen frossar i godsaker.
Genombrottsmannen Marcus Sörensen, till exempel, snyltar på nära vännen Emil Lundbergs hotellfrukost.
Henrik Eriksson gillar högrev och har tillverkat egen öl.
Alexander Falk tigger havrebollar av Mikael Tellqvists fru.
Och Joakim Eriksson föredrar gärna ett stopp på Statoil under bortaresorna för att klämma i sig kanelbullar.
– Ett matinriktat lag, skrattar Mikael Tellqvist som nu bjuder Sportbladet på hemligheterna om Djurgårdens spelare.
Vill hitta bild
– Det är faktiskt jag som bruka dra i gång matsnacket, längst bak i bussen när man börjar bli lite hungrig, säger ”Tellan”.
Men i direkt kontrast till Djurgårdens husliga stjärnor: Backen Markus Nordlund.
– Han har skjutit bazooka i den finska armén. På allvar, alltså. Och det har framkommit ganska nyligen. Vi jobbar fortfarande på att få tag i en bild på honom med bazookan, berättar Tellqvist.

FAKTA
Alexander Deilert, 26, back
– Vårt golfproffs. Han har varit en sjukt stor talang och har scratch-handikapp. Mycket mer talang än bara hockey. Han är med snapchat-kungarna, ett gäng som gillar att snapchata med varandra.

Marcus Sörensen, 22, forward
– Vår egen Speedy Gonzales. Han är ju haft ett riktigt stort genombrott i år och vi ska vara glada över om vi får behålla honom till nästa säsong. Han har barn, trots att han är så ung. En ganska tyst kille, lite tillbakadragen. Lugn och sansad.

Steve Saviano, 33, forward
– En kille som jobbar stenhårt hela tiden. Han brinner för grabbarna i laget. Äger ett hus i Florida så han längtar nog dit också. Han har svensk fru och ska bli farsa snart. Skönt att han skjuter skarpt och att det ska bli man av honom också.

Alexander Falk, 21, back
– Havrebollskungen. Han var över och fikade hemma hos mig. Då fick han några havrebollar och sedan dess fick han smak på det. Han brukar säga till när förrådet börjar ta slut hemma, då vill han att min fru ska baka mer. Av den anledningen blir det mycket fjäsk och klapp på mina benskydd.

David Rundqvist, 22, forward
– Han säger alltid 32:an till mig. Det gamla klassiska liksom, att nonchalera de äldre och låtsats som att han inte kan namnen. Då säger jag 26:an till honom också. Han är också delaktig i Snapchat-gänget.

Mikael Ahlén, 26, forward
– Större hjärta får man nog leta efter. Fantastisk inställning. Han har väldigt många sjuka inslag på Instagram. Inte för att avslöja för mycket, men...många toalett­grejer. På sin egen bekostnad, dock. Han bjuder på sig själv.

Robin Norell, 20, back
– Han är vår rallyförare. Livsfarlig. Så fort det kommer lite nysnö är han ute och sladdar med bilen. Han ska alltid backa in i parkeringen också. Du vet en sån där ”busschaffis-grej”. De ska alltid backa in, jag vet inte vet inte varför, men Robin kör på samma linje.

Niklas Heinerö, 23, forward
– Vår tysta hårdrockare. Han säger inte så mycket, men han gillar hårdrock väldigt mycket. Det ser inte ut så när han går runt i sina blonda lockar, men han och ”Honken” gillar den typen av musik. Men de får inte igenom sin musik i omklädningsrummet.

Tobias Hage, 23, forward
– Aktiekungen. Han har sålt in några aktier till grabbarna i laget i nåt företag. Vi får hoppas att det går vägen, annars kan det bli jäkligt jobbigt för honom. Haha.

Linus Arnesson, 20, back
– Rolig kille, men ändå tyst på något sätt. Han kan komma med oneliners ibland som är sköna.

Mantas Armalis, 22, målvakt
– Han fick en KitchenAid-maskin i julklapp så han har bakat friskt där hemma. Han bjöd på kanelbullar tidigare, men på sistone har det varit ganska snålt. Han är ju modell också, men det är ju så uttjatat.

Philip Holm, 23, back
– Han och ”Honken” (Michael Holmqvist) brukar alltid tjata om ”ett-två-fyra” och det är postkoden ute i förorten båda kommer ifrån. Rågsved och såna ställen. Det är lite gangster över dem.

Damien Fleury, 29, forward
– Han är ju från Normandie så jag brukar fråga honom om kyrkogårdarna. Han säger att det blir många guidade turer när folk kommer och hälsar på honom. Jag måste passa på jag också. Han är nog den första fransmannen jag spelar med.

Robin ­Alvarez, 27, forward
– Vår skånepåg. En retsticka som gillar att starta saker, men med glimten i ögat. Han går runt och snackar skit, men så alla hör, och så blinkar han lite. En riktigt skön kille. Han är också med i Snapchat-gänget.

Markus Ljungh, 24, forward
– Vår egen lilla gubbe. Han klär sig som en gubbe, beter sig som en gubbe. Trots att han är så ung. Det är också han och jag som tittar på tv-serien ”Vanderpump Rules”. Det blir mycket snack om det. Som Paradise Hotel, men de är på en bar och tjafsar, bråkar och allmänt elände. Riktigt roligt.

Henrik ­Eriksson, 24, forward
– Han brinner för den här klubben som få gör. Högrevskungen. Han gillar långkok och han gjorde också en egen öl en gång. Han är duktig på mat.

Simon ­Gysbers, 27, back
– Ny kille som jag inte lärt känna så mycket. Men han har bidragit med ett lugn. Han är ju från Toronto-området också, där jag spelat mycket, och det måste ju betyda att han är en bra kille. Han har kommit in bra i laget.

Michael ­Holmqvist, 35, forward
– Vad ska man säga om honom? Det finns så jävla mycket. Han är ju med Holm i ”ett-två-fyra-gänget”. Mycket snack om uppväxten. Men nu blir det mycket snack om Vega där han bor nu med ”Fimpen” och alla dem. Det är tydligen paradiset på jorden. ”Honken” skrattar mycket, men drar alltid en massa dåliga Göteborgsskämt. Jag vet inte varför.

Joakim Eriksson, 38, forward
– Professorn, som alla kallar honom. Otroligt kunnigt vad gäller många saker. En otrolig ledare. Jag trodde inte det om Jocke riktigt, men han är fantastisk för de yngre. Det hjärtat han visar upp, och det han vill lära unga spelare, är helt enormt. En ära att få spela med honom.

Sebastian Lauritzen, 31, forward
– Vår gitarrist. Han är grym på det och spelar gärna. Lugn, sansad och rolig kille som är lätt att ha att göra med.

Adam Ollas Mattsson, 18, back
– Han är min adopterade son. Han bor i närheten av mig ute på Ingarö och jag har i stort sett skjutsat honom hela året. Jag har adopterat honom. Så Adam Ollas Mattsson Tellqvist, alltså. Hans riktiga farsa gav mig faktiskt en gratis biltvätt för att jag skjutsat Adam så mycket. En skön familj, jag är tacksam över att ha fått lära känna dem.

Marcus Nilson, 37, forward
– Det finns ett helt register om honom. Men en gladare människa får man leta efter. Han är alltid positiv, trots att han har skador. Nu ser han ut lite som Forrest Gump när han går runt med två knäskydd. Ändå kör han på. Han sprider mycket glädje, känns bra att han är tillbaka i Djurgården där han hör hemma.

Daniel Fernholm, 31, back
– The Big Red. Han är ju stor och rödhårig. Han har naturligtvis haft en tuff säsong med sin skada. Men han har ändå spridigt mycket positiv energi och en härlig kille att ha i rummet.

Andreas Englund, 19, back
– Han är ju ett av våra fyrtorn där bak. Gör inte många mål, men bara snygga mål när han väl gör mål. Haha. Han tar för sig och snackar i omklädningsrummet, men lite tillbakadragen ändå.

Emil Lundberg, 21, forward
– Han och Sörensen är ju bästa vänner och hänger jävligt mycket. Så jag har inte hunnit lära känna honom riktigt. Han bodde ju på hotell när han kom hit och grabbarna i laget var och käkade frukost hos honom hela tiden. Nu har han ju flyttat in i en riktig bostad och det är ju inte lika positivt längre.

Alexander Fällström, 24, forward
– Vår Harvard graduate. Det går väl inte att få en bättre utbildning än vad han har. Det är stort. Om han är smartare än oss andra? Hm, det är inget jag märker. Han går ju inte runt som en besserwisser. Men han kommer ha stor nytta av sin utbildning.

Markus Nordlund, 29, back
– Han var bazooka-skjutare i armén har vi kommit fram till. På riktigt. Han har en bild på sin dator, men vi har inte lyckats få tag i den ännu. Han är inte den typiska finländaren, utan gillar att snacka och är alltid med när vi hittar på saker. Ändå lugn, på sitt sätt.

Mikael Samuelsson, 38, forward
– Mest vältränad i hela laget. Han kan köra några sjuka övningar i gymmet, alltså. Han körde någon övning, drog några vikter från golvet, och jag höll på att tappa hakan. Ruggigt ambitiös kille.
Kalliasson

Inlägg av Kalliasson »

daaviid skrev:
”Han är smartast & han sköt bazooka”
Tellqvist avslöjar: Det visste du inte om spelarna i Djurgården

Han gillar högrev och har bryggt egen öl.
Han har skjutit bazooka i armén.
Och han är Mikael Tellqvists okände adoptivbarn.
Nu avslöjar Djurgårdens målvaktsstjärna hemligheterna om spelarna i laget.
– Ett jävligt skönt gäng, säger ”Tellan”.
Som nykomlingar räddade Djurgården ett nytt SHL-kontrakt.
Nu är klubben mitt uppe i en jakt på en plats i SM-slutspelet – med flera personligheter i truppen.
Frossar i godsaker
Den enda gemensamma nämnaren: Mat.
Det du inte visste om Djurgårdens lagbygge är att många spelare i truppen frossar i godsaker.
Genombrottsmannen Marcus Sörensen, till exempel, snyltar på nära vännen Emil Lundbergs hotellfrukost.
Henrik Eriksson gillar högrev och har tillverkat egen öl.
Alexander Falk tigger havrebollar av Mikael Tellqvists fru.
Och Joakim Eriksson föredrar gärna ett stopp på Statoil under bortaresorna för att klämma i sig kanelbullar.
– Ett matinriktat lag, skrattar Mikael Tellqvist som nu bjuder Sportbladet på hemligheterna om Djurgårdens spelare.
Vill hitta bild
– Det är faktiskt jag som bruka dra i gång matsnacket, längst bak i bussen när man börjar bli lite hungrig, säger ”Tellan”.
Men i direkt kontrast till Djurgårdens husliga stjärnor: Backen Markus Nordlund.
– Han har skjutit bazooka i den finska armén. På allvar, alltså. Och det har framkommit ganska nyligen. Vi jobbar fortfarande på att få tag i en bild på honom med bazookan, berättar Tellqvist.

FAKTA
Alexander Deilert, 26, back
– Vårt golfproffs. Han har varit en sjukt stor talang och har scratch-handikapp. Mycket mer talang än bara hockey. Han är med snapchat-kungarna, ett gäng som gillar att snapchata med varandra.

Marcus Sörensen, 22, forward
– Vår egen Speedy Gonzales. Han är ju haft ett riktigt stort genombrott i år och vi ska vara glada över om vi får behålla honom till nästa säsong. Han har barn, trots att han är så ung. En ganska tyst kille, lite tillbakadragen. Lugn och sansad.

Steve Saviano, 33, forward
– En kille som jobbar stenhårt hela tiden. Han brinner för grabbarna i laget. Äger ett hus i Florida så han längtar nog dit också. Han har svensk fru och ska bli farsa snart. Skönt att han skjuter skarpt och att det ska bli man av honom också.

Alexander Falk, 21, back
– Havrebollskungen. Han var över och fikade hemma hos mig. Då fick han några havrebollar och sedan dess fick han smak på det. Han brukar säga till när förrådet börjar ta slut hemma, då vill han att min fru ska baka mer. Av den anledningen blir det mycket fjäsk och klapp på mina benskydd.

David Rundqvist, 22, forward
– Han säger alltid 32:an till mig. Det gamla klassiska liksom, att nonchalera de äldre och låtsats som att han inte kan namnen. Då säger jag 26:an till honom också. Han är också delaktig i Snapchat-gänget.

Mikael Ahlén, 26, forward
– Större hjärta får man nog leta efter. Fantastisk inställning. Han har väldigt många sjuka inslag på Instagram. Inte för att avslöja för mycket, men...många toalett­grejer. På sin egen bekostnad, dock. Han bjuder på sig själv.

Robin Norell, 20, back
– Han är vår rallyförare. Livsfarlig. Så fort det kommer lite nysnö är han ute och sladdar med bilen. Han ska alltid backa in i parkeringen också. Du vet en sån där ”busschaffis-grej”. De ska alltid backa in, jag vet inte vet inte varför, men Robin kör på samma linje.

Niklas Heinerö, 23, forward
– Vår tysta hårdrockare. Han säger inte så mycket, men han gillar hårdrock väldigt mycket. Det ser inte ut så när han går runt i sina blonda lockar, men han och ”Honken” gillar den typen av musik. Men de får inte igenom sin musik i omklädningsrummet.

Tobias Hage, 23, forward
– Aktiekungen. Han har sålt in några aktier till grabbarna i laget i nåt företag. Vi får hoppas att det går vägen, annars kan det bli jäkligt jobbigt för honom. Haha.

Linus Arnesson, 20, back
– Rolig kille, men ändå tyst på något sätt. Han kan komma med oneliners ibland som är sköna.

Mantas Armalis, 22, målvakt
– Han fick en KitchenAid-maskin i julklapp så han har bakat friskt där hemma. Han bjöd på kanelbullar tidigare, men på sistone har det varit ganska snålt. Han är ju modell också, men det är ju så uttjatat.

Philip Holm, 23, back
– Han och ”Honken” (Michael Holmqvist) brukar alltid tjata om ”ett-två-fyra” och det är postkoden ute i förorten båda kommer ifrån. Rågsved och såna ställen. Det är lite gangster över dem.

Damien Fleury, 29, forward
– Han är ju från Normandie så jag brukar fråga honom om kyrkogårdarna. Han säger att det blir många guidade turer när folk kommer och hälsar på honom. Jag måste passa på jag också. Han är nog den första fransmannen jag spelar med.

Robin ­Alvarez, 27, forward
– Vår skånepåg. En retsticka som gillar att starta saker, men med glimten i ögat. Han går runt och snackar skit, men så alla hör, och så blinkar han lite. En riktigt skön kille. Han är också med i Snapchat-gänget.

Markus Ljungh, 24, forward
– Vår egen lilla gubbe. Han klär sig som en gubbe, beter sig som en gubbe. Trots att han är så ung. Det är också han och jag som tittar på tv-serien ”Vanderpump Rules”. Det blir mycket snack om det. Som Paradise Hotel, men de är på en bar och tjafsar, bråkar och allmänt elände. Riktigt roligt.

Henrik ­Eriksson, 24, forward
– Han brinner för den här klubben som få gör. Högrevskungen. Han gillar långkok och han gjorde också en egen öl en gång. Han är duktig på mat.

Simon ­Gysbers, 27, back
– Ny kille som jag inte lärt känna så mycket. Men han har bidragit med ett lugn. Han är ju från Toronto-området också, där jag spelat mycket, och det måste ju betyda att han är en bra kille. Han har kommit in bra i laget.

Michael ­Holmqvist, 35, forward
– Vad ska man säga om honom? Det finns så jävla mycket. Han är ju med Holm i ”ett-två-fyra-gänget”. Mycket snack om uppväxten. Men nu blir det mycket snack om Vega där han bor nu med ”Fimpen” och alla dem. Det är tydligen paradiset på jorden. ”Honken” skrattar mycket, men drar alltid en massa dåliga Göteborgsskämt. Jag vet inte varför.

Joakim Eriksson, 38, forward
– Professorn, som alla kallar honom. Otroligt kunnigt vad gäller många saker. En otrolig ledare. Jag trodde inte det om Jocke riktigt, men han är fantastisk för de yngre. Det hjärtat han visar upp, och det han vill lära unga spelare, är helt enormt. En ära att få spela med honom.

Sebastian Lauritzen, 31, forward
– Vår gitarrist. Han är grym på det och spelar gärna. Lugn, sansad och rolig kille som är lätt att ha att göra med.

Adam Ollas Mattsson, 18, back
– Han är min adopterade son. Han bor i närheten av mig ute på Ingarö och jag har i stort sett skjutsat honom hela året. Jag har adopterat honom. Så Adam Ollas Mattsson Tellqvist, alltså. Hans riktiga farsa gav mig faktiskt en gratis biltvätt för att jag skjutsat Adam så mycket. En skön familj, jag är tacksam över att ha fått lära känna dem.

Marcus Nilson, 37, forward
– Det finns ett helt register om honom. Men en gladare människa får man leta efter. Han är alltid positiv, trots att han har skador. Nu ser han ut lite som Forrest Gump när han går runt med två knäskydd. Ändå kör han på. Han sprider mycket glädje, känns bra att han är tillbaka i Djurgården där han hör hemma.

Daniel Fernholm, 31, back
– The Big Red. Han är ju stor och rödhårig. Han har naturligtvis haft en tuff säsong med sin skada. Men han har ändå spridigt mycket positiv energi och en härlig kille att ha i rummet.

Andreas Englund, 19, back
– Han är ju ett av våra fyrtorn där bak. Gör inte många mål, men bara snygga mål när han väl gör mål. Haha. Han tar för sig och snackar i omklädningsrummet, men lite tillbakadragen ändå.

Emil Lundberg, 21, forward
– Han och Sörensen är ju bästa vänner och hänger jävligt mycket. Så jag har inte hunnit lära känna honom riktigt. Han bodde ju på hotell när han kom hit och grabbarna i laget var och käkade frukost hos honom hela tiden. Nu har han ju flyttat in i en riktig bostad och det är ju inte lika positivt längre.

Alexander Fällström, 24, forward
– Vår Harvard graduate. Det går väl inte att få en bättre utbildning än vad han har. Det är stort. Om han är smartare än oss andra? Hm, det är inget jag märker. Han går ju inte runt som en besserwisser. Men han kommer ha stor nytta av sin utbildning.

Markus Nordlund, 29, back
– Han var bazooka-skjutare i armén har vi kommit fram till. På riktigt. Han har en bild på sin dator, men vi har inte lyckats få tag i den ännu. Han är inte den typiska finländaren, utan gillar att snacka och är alltid med när vi hittar på saker. Ändå lugn, på sitt sätt.

Mikael Samuelsson, 38, forward
– Mest vältränad i hela laget. Han kan köra några sjuka övningar i gymmet, alltså. Han körde någon övning, drog några vikter från golvet, och jag höll på att tappa hakan. Ruggigt ambitiös kille.
Kul läsning, alltid roligt med lite inside information
Användarvisningsbild
Andspe

Inlägg av Andspe »

Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Användarvisningsbild
_Skogis

Inlägg av _Skogis »

1. Skellefteå AIK
Arena: Skellefteå Kraft Arena (kapacitet: 6 001)
Ägs av Skellefteå kommun, som även sköter driften. SAIK hyr arenan för den verksamhet den bedriver. SAIK erlägger 5,5 miljoner i hyra per säsong. Arenahyran vid matcher är mellan 40 000–60 000 kr per match, som kommer att höjas till 50 000–70 000.
Stöd från Skellefteå kommun:
Kommunens kostnad för A-hallen är 12 miljoner/år (inkl ränta och avskrivningar). 74 % av tiderna i ishallen används av Skellefteå AIK (A-laget 17%). Klubben betalar 5,5 miljoner för istider.
Övrigt stöd: 100 000 kr i marknadsföringsavtal och vid enstaka tillfällen kostnad för att vara matchvärd.
Stöd från Skellefteå Kraft (helägt kommunalt bolag):
Sponsoravtal: Ett grundavtal som ger klubben 4,8 miljoner per säsong samt ett tilläggsavtal med slutspelsbonus. Tar sig SAIK till slutspel utfaller ytterligare 300 000 kr och vid final ytterligare 480 000 kr. För namnrättigheten till arenan betalar det kommunala bolaget 1,2 miljoner kronor per år.
Klubbens kommentar: "Kommunen är en viktig part. Alla pengar har ett stort värde. Sedan måste man se till vad man får tillbaka. Vi har en liten arena med få sittplatser, men vi är nöjda och trivs bra med arenan", säger klubbdirektören Pea Israelsson

Foto: BILDBYRÅN
2. Växjö Lakers
Arena: Vida Arena (kapacitet: 5 750)
Ägs av Växjö Lakers Fastighets AB. Kommunen har lånat pengar till Växjö Lakers Fastighets AB för bygget av Vida Arena. Det aktuella lånebeloppet är 256 miljoner. De två första åren var amorteringsnivåerna lägre, men från 2014 ska 8 375 000 per år amorteras. 2014 betalade Växjö Lakers Fastighets AB 8 miljoner i ränta och 8 375 000 kr i amortering.
Stöd från Växjö kommun:
Växjö Lakers Fastighets AB får 13 miljoner kronor i driftbidrag från kommunen för Vida Arena. Dessutom hyr kommunen istider i hallen till ett belopp av 5 870 000 kr per år. Utöver detta har kommunen ett partneravtal med Växjö Lakers. Kommunen betalar 74 100 kr för reklam på isen och i mediakub. Kommunen hyr även Vida Arena tio dagar per år till en totalkostnad om 500 000 kr för konferenser, mässor och evenemang såsom Melodifestivalen och landskamper. Totalt utbetalar Växjö kommun 19 444 100 kr till Växjö Lakers och Växjö Lakers Fastighets AB på årsbasis.
Klubbens kommentar: "Våra kostnader för att driva Vida Arena ligger på cirka 34 miljoner per år. Mellanskillnaden mellan det och vad vi erhåller från Växjö kommun, cirka 15 miljoner, måste vi få in på exempelvis försäljning inne i arenan och loger", säger Anders Öman i Växjö Lakers.

3. Luleå
Arena: Coop Arena (kapacitet: 6 300)
Arenan ägs av kommunen. Luleå kommun betalar årligen 27 miljoner kronor (inklusive driftbidrag till Luleå Hockey Drift AB) för kostnaderna de fyra ishallarna som ingår i COOP-området. Luleå Hockey Drift AB sköter driften och får för det ett driftbidrag på 10 miljoner per år. Anmärkningsvärt är att Luleå Hockeys hallhyra är en (1) krona per år.
Stöd från Luleå kommun:
Luleå Hockey erhåller drift- och skötselbidrag kopplat till deras avtal om drift och skötsel av Coop Arena-anläggningen, som uppgår till 10 miljoner kronor. Kostnaden för att driva arenan är, enligt Luleå Hockey själva, 14 miljoner kronor per år.
Övrigt stöd:
Ett marknadsföringsavtal mellan Luleå kommun och LHF på 200 000 kronor där varumärket Luleå exponeras. Samt 1,6 miljoner kronor via de marknadsföringsavtal/samarbetsavtal klubben och klubbens bolag har med kommunens bolag.
Kommentar från klubben:
– Luleå Hockey är ingen förening som vilar på kommunalt bidrag. Vi vilar på vår egen verksamhet och på extremt starka sponsorer, inte minst SSAB och LKAB. Men de upplägg och avtal vi har med kommunen är bra både för dem och för oss, säger vd:n Stefan Enbom.

4. Modo
Arena: Fjällräven Center (kapacitet: 7 600)
Ägs och drivs till 100 procent av EAB som i sin tur ägs till 100 procent av Modo Hockey.
Stöd från Örnsköldsvik kommun:
15,5 miljoner kronor årligen, utifrån avtalen. EAB och MODO Hockey betalar dock avgift för nyttjanderätt (500 000 kronor) och hyra (2 miljoner kronor), vilket gör att nettokostnaden för kommunen blir 13 miljoner kronor.
Övrigt stöd:
EAB och MODO Hockey erhåller 2 miljoner kronor via avtal med de kommunala bolagen. Koncernen Örnsköldsviks kommun (kommunen inklusive bolagen) tillför sålunda EAB och MODO Hockey 15 miljoner kronor netto per år.
Kommentar från klubben:
– Utöver de avtal som specificeras ovan så beräknas MODO Hockey med dotterbolag ha kostnader från de kommunala bolagen för ca 4,5 miljoner under 2015, säger ekonomichef Jan Sjölund.

5. Brynäs
Arena: Gavlerinken (kapacitet: 8 620)
Ägs av Brynäs Arena AB, som sköter driften och kontrollerar all försäljning i arenan, exempelvis loger, kiosker, restauranger och pubar.
Stöd från kommunen:
Brynäs IF får ett aktivitetsstöd som år 2014 uppgick till 110 000 kronor. Kommunens kultur och fritid hyr också istider av Brynäs Arena AB IF till en årlig kostnad av cirka 7,7 miljoner kronor per år. Det görs för att kunna ge subventionerade istider för skolverksamhet samt för barn och ungdomar i andra föreningar inom Gävle kommun.
Övrigt stöd:
Gävle kommun är huvudpartner till Brynäs IF:s samarbete med Unicef, och betalar fyra fem miljoner kronor per år till klubben samt resurser motsvarande 1 miljon kronor.
De helägda kommunala bolagen – Gävle Energi AB, AB Gavlegårdarna och Gavlefastigheter – har sammantaget tillsammans ett avtal med Brynäs IF omfattande 1 miljon kronor.
Kommentar från klubben:
– I vårt affärskoncept finns ett antal huvudpartners, Gävle kommun har valt att vara en av dessa. Avtalet baseras på strikt kommersiella villkor och innehåller ett antal rättigheter, tjänster och produkter, där alltså namnrättigheten Gavlerinken Arena är en av dessa, säger Brynäs ekonomichef Stina Jonsson.

6. Örebro Hockey
Arena: Behrn Arena (kapacitet: 5 200)
Ägs av kommunägda Örebroporten. Kommunen sköter driften. För säsongen 2014/15 betalar Örebro Hockey en årshyra till kommunen och kommunägda Örebroporten på 4 262 000 kr. Cirka 1 miljon av detta belopp avser rätten att disponera loger i ishallen.
Till detta tillkommer hyra av kontorslokaler 500 000 kr, hyra ispist 100 000 kr och gym & övriga träningslokalskostnader ca 100 000 kr.
Kommunens årshyra till Örebroporten för Behrn Arena Vinter är 20 078 000 (vilket innefattar ishall och bandyhall), intäkter från hyresgäster är drygt 4 miljoner (ca 800 000 kr från andra hyresgäster än Örebro Hockey). Mellanskillnaden på cirka 16 miljoner belastar Örebro kommun. Hur stor summa som härrör från ishall respektive bandyhall kan inte kommunen specificera.
Stöd från Örebro kommun:
Erhåller 2 900 000 kronor per år för att Örebro ska synas på tröjor, isen och i arenan.
Klubbens kommentar:
– Vi har den i särklass lägsta kapaciteten och en arena som ej håller SHL-krav. Restaurang och kommersiella ytor är mycket begränsat i jämförelse med övriga SHL lag. Omklädnings standard håller mycket låg nivå jämfört med övriga SHL-arenor, säger GM Pontus Gustafsson.

7. Färjestad
Arena: Löfbergs Arena (kapacitet: 8 647)
Ägs av föreningens fastighetsbolag till 100 procent.
Stöd från Karlstad kommun:
FBK köpte den gamla ishallen säsongen 99/00 och fick då med sig dåvarande driftkostnad (5,8 miljoner kronor per år). I detta ingår även istider till kommunen för ungdomsverksamhet, samt tio ”gratisdagar” per år för olika arrangemang i Löfbergs Arena, samt en loge för tio personer.
Övrigt stöd:
Kommunala bolag köper reklam för totalt 1 miljon kronor per år. Därtill köper kommunstyrelsen marknadsföringsavtal av Färjestad i CHL för 1,7 miljoner kronor per år i ett treårigt avtal.
Övrigt:
Färjestad BK har sedan gamla arenan köptes loss från kommunen burit hela driftkostnaden motsvarande knappa 30 miljoner kronor årligen.
Kommentar från klubben:
– Sedan övertagandet och byggnationen av Löfbergs Arena har Färjestad BK genererat 3.8 miljoner besökare - knappa 300 000 årliga besökare. Summa summarum är Färjestad BK en strålande affär för Värmland, för Karlstad Kommun och dess invånare - det är vi stolta över, säger vd Stefan Larsson.

8. HV 71
Arena: Kinnarps Arena (kapacitet: 7 000)
Ägs och förvaltas av HV 71 Fastighets AB. Kommunen har lämnat borgen för lån (max 58 miljoner kronor) som HV 71 tagit för att uppföra två nya träningshallar i anslutning till Kinnarps Arena. Jönköpings kommun hyr två träningshallar och B-hallen i Kinnarps Arena (inklusive drift) för kommunens verksamheter. HV 71 har tillgång till tider i hallarna på lika villkor som andra föreningar och betalar samma taxor. Under 2014 uppgick kommunens hyreskostnad för hallarna till 11 551 939 kr (en del av denna summa härrör från HV 71:s egen verksamhet).
Stöd från Jönköpings kommun:
HV 71 erhåller inget driftstöd från kommunen när det gäller Kinnarps Arena.
De kommunala bolagen Jönköping Energi (50 000 kr), Destination Jönköping (50 000) och Jönköping Airport (137 000) har marknadsföringsavtal med HV 71. Elmia har sponsoravtal med HV71 om 200 000 kr årligen.
Klubbens kommentar:
– Vi får inget driftstöd för Kinnarps Arena. Vi genererar 50-55 miljoner i intäkter till regionen. Det är som ett daghem och ett ålderdomshem per år. Vi gratulerar de kommuner som insatt det, säger HV 71:s klubbdirektör Peter Eklund.

9. Leksand
Arena: Tegera Arena (kapacitet: 7 650)
Ägs av Leksands IF Fastighets AB, som är ett dotterbolag till Leksands IF.
Stöd från Leksands kommun:
Kommunen har ett långsiktigt avtal med Leksands IF där de hyr istid av klubben till en kostnad av 4,5 miljoner kronor per år. I den kostnaden ingår också en loge i arenan som kommunen har tillgång till, samt sargreklam.
Övrigt stöd:
Från att tidigare ha haft ett stort stöd från kommun och kommunala bolag har klubben numer inget övrigt stöd från kommunen.
Kommentar från klubben:
– I en mindre kommun som Leksand är ishockeyverksamheten av relativt stor betydelse. Dels genom tillresande besökare, dels genom den omfattande ungdomsverksamhet Leksands IF bedriver. Kommunen hyr istid i våra två arenor, Tegera Arena och LRF-hallen, i den omfattning kommunen bedömt vara relevant. Utöver det har givetvis LIF:s ledning och kommunledningen löpande kontakter i ett positivt samarbetsklimat, säger ordförande Anders Holst.

10. Linköpings HC
Arena: Saab Arena (kapacitet: 8 500)
Ägs av Linköpings kommun. LHC hyr arenan. För istider betalar klubben 3,1 miljoner per år. För rättigheter till loger, restaurang, kiosker och A-lagets lokaler betalar klubben cirka 9,5 miljoner 2015.
”Sedan tillkommer drygt 100 000 kronor per match och omsättningshyra på försäljningen i slutspelet”, säger klubbdirektören Anders Mäki.
Stöd från Linköpings kommun:
Flera kommunala bolag (Stångåsstaden, Lejonfastigheter, Tekniska verken, Mjärdevi Science Park, Linköpings kommun) har avtal med LHC / klubbens bolag. Exponeringsavtal, aktivitetsavtal och logeavtal är tecknade till ett värde om 2 653 000 kr.
LHC:s bolag Ispalatset sköter driften av Saab Arena och kommunen ger ett driftbidrag om 1,9 miljoner 2015 (exakt belopp avgörs av antalet matcher).
Klubbens kommentar:
– Vi var tidigt ute med ny arena och det har visat sig att arenan var orimligt dyr för oss i början. Vi vet att vi har sämre villkor än de flesta klubbarna, säger Anders Mäki, klubbdirektör.

11. Frölunda
Arena: Scandinavium (kapacitet: 12 044)
Ägs av Göteborgs kommun via det helägda kommunala bolaget Got Event. Frölunda har avtal med Got Event gällande hyra för Scandinavium och Frölundaborg, men Got Event hänvisar till sekretess gällande avtalen. "Vi betalar 13–15 miljoner per säsong i hallhyra. En SHL-match kostar 375 000 kr, en slutspelsmatch 650 000 kr", säger Frölundas ordförande Mats Grauers.
Stöd från Göteborgs kommun:
Göteborgs kommun har inte något sponsoravtal med Frölunda eller dess bolag. 2011 tog klubben ett lån på 20 miljoner kronor från Got Event, men det är slutbetalat.
Klubbens kommentar:
– Generellt har vi inget stöd från Göteborgs kommun och vi anser att vi betalar för hög hyra. Dessutom har vi ingen kick back på försäljningen i Scandinavium, säger Mats Grauers, ordförande.

12. Djurgården
Arena: Hovet (kapacitet: 8 094)
Stockholm Globe Arenas AB (SGA) är operatör/driftbolag av arenorna i Globenområdet och därmed hyresvärd för Hovet och Ericsson Globe.
Djurgården vill inte uppge vad de betalar SGA för hyran av Hovet, men i den senaste årsredovisningen framgår att: ”Hyreskostnaderna efter avdrag för intäkter från arenaförsäljning minskade från 3,1 mkr till 2,6 mkr”.
Stöd från Stockholms kommun:
DIF hockey får inga särskilda bidrag från Stockholms Stad för sin elitverksamhet. Dock har de precis som andra föreningar subventionerade taxor i stadens hallar för sin träningsverksamhet. För barn- och ungdomsverksamhet utgår dessutom aktivitetsbidrag såsom för andra föreningar. DIF hockey erhåller även ett särskilt bidrag för sin socialt riktade verksamhet till ungdomar i Husbyhallen, på 200 000 kronor.
Övrigt stöd:
Inget övrigt stöd från kommunen.
Kommentar från klubben:
– Vårt stöd från staden är mer eller mindre obefintligt. Att det skiljer så mycket i kommunalt stöd mellan de olika SHL-klubbarna gör att det blir en ohälsosam miljö, för helt plötsligt blir det inte marknadskrafter som styr, det blir något annat, säger vice vd KG Stoppel.
'Vi kastade in en handgranat, och fick tillbaka en napalmbomb' Västerås 2014-04-07
'Det finns dåliga hockey matcher men inga tråkiga' Hans Chrunak
'Vissa åker ut till landet under semestern, andra hem till mormor & morfar' Hank the Tank
Användarvisningsbild
Andspe

Inlägg av Andspe »

_Skogis skrev:Listan
Stort tack!
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Användarvisningsbild
Godnoken

Inlägg av Godnoken »

"Marcus Nilson, 37, forward
– Det finns ett helt register om honom. Men en gladare människa får man leta efter. Han är alltid positiv, trots att han har skador. Nu ser han ut lite som Forrest Gump när han går runt med två knäskydd. Ändå kör han på. Han sprider mycket glädje, känns bra att han är tillbaka i Djurgården där han hör hemma."

Det här är det nog inte många som förväntade sig på forumet.

Otroligt kul läsning för övrigt. Man ångrar ju att man slöt med ishockeyn. Få ställen man blir så samspelta som i ett hockeylag.
Det finns ingen större Djurgårdare än Marcus Nilson - Wikegård
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Godnoken skrev:"Marcus Nilson, 37, forward
– Det finns ett helt register om honom. Men en gladare människa får man leta efter. Han är alltid positiv, trots att han har skador. Nu ser han ut lite som Forrest Gump när han går runt med två knäskydd. Ändå kör han på. Han sprider mycket glädje, känns bra att han är tillbaka i Djurgården där han hör hemma."

Det här är det nog inte många som förväntade sig på forumet.

Otroligt kul läsning för övrigt. Man ångrar ju att man slöt med ishockeyn. Få ställen man blir så samspelta som i ett hockeylag.
Varför skulle ingen förvänta sig det där?
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Skriv svar