Kvartsfinal 1 24/25 Djurgårdens IF - Mora 16/3

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Praetori
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Praetori »

DRC skrev: 2025-03-16 19:51:05
Praetori skrev: 2025-03-16 18:09:33
Vikas skrev: 2025-03-16 18:07:12 Nån som kommer ihåg hur klappkass Weigel var i början av säsongen?
Forumet var minst sagt delat i frågan. Men nu är slutspelet inte över. Han har fortfarande alla chanser i världen att göra något misstag som förståsigpåare kan såga honom, Wiken och gud fader själv över.
Alla andra är förståsigpåare och du är gud. Eller hur var det nu?
Haha va? Folk som är tvärsäkra på det ena eller det andra rullar sig i klister. Fastnar det fjädrar är det deras egen försorg.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Andspe

Inlägg av Andspe »

Bra drag på läktaren idag!

Hade jag varit Gidlöf så hade jag verkligen känt mig taggad på att ansluta. Sitta och åka runt för att spela j20 kontra att spela matcher som betyder något inför världens bästa hockeypublik. En chans han kanske aldrig får igen.

För vist kapaciteten hos diverse NHL-klubbar är imponerande, men när topplocket går på Hovet är det något helt annat.
Delägare i DIF Hockey Partners Sweden AB
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Mattias_87 »

Andspe skrev: 2025-03-16 20:20:13 Hade jag varit Gidlöf så hade jag verkligen känt mig taggad på att ansluta. Sitta och åka runt för att spela j20 kontra att spela matcher som betyder något inför världens bästa hockeypublik. En chans han kanske aldrig får igen.
Hade varit så jävla kul att ge Gidlöf match 3 i Mora och visa vad han går för. Han kanske stänger igen totalt och blir den vägg vi vill ha.

*hoppas*
Avskaffa tre mot tre.
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av #10 »

Sissions olycklig på 1-1 och 3-3, får inte ut pucken ur zon på första målet i bp, sen tar han inte sin spelare på 3-3 målet
Döden

Inlägg av Döden »

Helvetes jobbigt det där var…. Tifot ägde dock!!!

Vad stod det på långsidan?

Edit: kollade sändningen nu. Kul!

Frondells intervju = kung 💪🏼
DjurgårdareiNorrland

Inlägg av DjurgårdareiNorrland »

#10 skrev: 2025-03-16 21:27:26 Sissions olycklig på 1-1 och 3-3, får inte ut pucken ur zon på första målet i bp, sen tar han inte sin spelare på 3-3 målet
Är det han som till och med tacklar in motståndare i egen kasse?
Otroligt onödigt och slappt. Sådant måste bli mer noggrant ju längre det här slutspelet pågår.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Har tippat 4-1 i matcher, ser möjligen en anledning att ändra det tipset

I mitt scenario skulle DIF mosa Mora rejält den första matchen, för att i match två inte ta uppgiften på fullt allvar.
Efter den plumpen tar vi 3 raka.

Nu mosade vi Mora i två perioder för att tappa allt i slutat av 3:e, inledningen på sudden var ganska usel också, tills vi fick första hugget i deras zon och avgjorde

Så, vi fick ett Wake up call, men redde ut det och vann ändå.
Ändrar till 4-0 i matcher
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
DjurgårdareiNorrland

Inlägg av DjurgårdareiNorrland »

Lee Harvey Oswald skrev: 2025-03-17 07:58:52 Har tippat 4-1 i matcher, ser möjligen en anledning att ändra det tipset

I mitt scenario skulle DIF mosa Mora rejält den första matchen, för att i match två inte ta uppgiften på fullt allvar.
Efter den plumpen tar vi 3 raka.

Nu mosade vi Mora i två perioder för att tappa allt i slutat av 3:e, inledningen på sudden var ganska usel också, tills vi fick första hugget i deras zon och avgjorde

Så, vi fick ett Wake up call, men redde ut det och vann ändå.
Ändrar till 4-0 i matcher
Att spela på ledning har aldrig, som jag kommer ihåg, varit våran grej. Tvåmålsledning alldeles för tidigt (i Djurgårdstermer då, eftersom det aldrig är dåligt att leda med 2 mål egentligen).

Men jag tror som du, wake up-call'et blev tidigare än tänkt därav tar vi det i 4 raka istället.
Användarvisningsbild
Rojk

Inlägg av Rojk »

Buford skrev: 2025-03-16 19:09:30
Mattias_87 skrev: 2025-03-16 18:45:19 Ja tyvärr ser ju Kelleher riktigt slut ut, inte ett enda bra beslut på isen tragiskt nog.
Ja, man har ju haft en förhoppning och även sett folk skriva att han skulle "kliva upp" i ett slutspel...
Samtidigt, vi är en match in i slutspelet.
It's easier to be an asshole to words than to people
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Bara på highlights syns det att Weigel var matchens MVP.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
-daniel-
Säsongskort: Ja

Inlägg av -daniel- »

Det är lite typiskt hockey och slutspel; här öser vi på och Mora får knappt låna pucken - ändå lyckas vi tappa allt initiativ i slutet av matchen och bli löjligt passiva sista 5. Vi får hoppas vi lärde oss en läxa här att ösa på och behålla trycket genom minst 60 minuter.

I övrigt så gör förstås ungdomarna det sanslöst bra, jag kan inte förstå hur man kan spela så pass moget som de gör i stort sett genom hela matchen. Det är ju definitivt inte bara "tuta & köra" och helt tappa bort sig i det defensiva, utan de bär ju det här laget den här matchen på hela isen.

Hävelid har inte en lätt match, det kommer ju se ut lite så här genom stora delar av (i varje fall denna) matchserie; vi äger puck, skjuter massvis mot motståndarkassen och sen dyker det upp ströchanser för motståndarna. Får hoppas han håller sig hyfsat varm och på hugget. Och att självförtroendet får hålla sig på en rimlig nivå.

Kelleher behöver upp MASSVIS. Tycker även "gubbligan" behöver upp med tempot, speciellt i PP 1 som blir alldeles för passivt och stillastående. Tycker nästan man ska börja med PP 2 där.

Krogdahl vet jag inte riktigt heller vad han gör matchen igår. Massvis med konstiga felbeslut.

I övrigt så såg jag inte ens avgörande när Frondell petade in den, sjukt svårt att se motståndarmålet i period 3 när man står långt ner i klacken på Hovet. Är fan snudd på omöjligt.

Anyway. 1 av 12 vinster avklarade, 11 kvar.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

-daniel- skrev: 2025-03-17 11:49:56 Det är lite typiskt hockey och slutspel; här öser vi på och Mora får knappt låna pucken - ändå lyckas vi tappa allt initiativ i slutet av matchen och bli löjligt passiva sista 5. Vi får hoppas vi lärde oss en läxa här att ösa på och behålla trycket genom minst 60 minuter.

I övrigt så gör förstås ungdomarna det sanslöst bra, jag kan inte förstå hur man kan spela så pass moget som de gör i stort sett genom hela matchen. Det är ju definitivt inte bara "tuta & köra" och helt tappa bort sig i det defensiva, utan de bär ju det här laget den här matchen på hela isen.

Hävelid har inte en lätt match, det kommer ju se ut lite så här genom stora delar av (i varje fall denna) matchserie; vi äger puck, skjuter massvis mot motståndarkassen och sen dyker det upp ströchanser för motståndarna. Får hoppas han håller sig hyfsat varm och på hugget. Och att självförtroendet får hålla sig på en rimlig nivå.

Kelleher behöver upp MASSVIS. Tycker även "gubbligan" behöver upp med tempot, speciellt i PP 1 som blir alldeles för passivt och stillastående. Tycker nästan man ska börja med PP 2 där.

Krogdahl vet jag inte riktigt heller vad han gör matchen igår. Massvis med konstiga felbeslut.

I övrigt så såg jag inte ens avgörande när Frondell petade in den, sjukt svårt att se motståndarmålet i period 3 när man står långt ner i klacken på Hovet. Är fan snudd på omöjligt.

Anyway. 1 av 12 vinster avklarade, 11 kvar.
Tycker han agerar precis som en typisk sjundeback. En korkad, svensk uppfinning. Se och lär av NHL som konsekvent kör med 6 backar.
Jag har aldrig träffat på någon back, som velat spela på mer än sex backar.
( endast om den används för att någon blivit skadad eller att de övriga är för trötta i samband med att en annan back är utvisad.)

Men att rulla runt på sju backar är bara dumt. Och att vara sjundeback leder bara till att man är "ute ur matchen" och har svårt att prestera.
Man vill vara "inne" i matchen och det blir man om man får spela konsekvent.

Forwardsjävlarna kan rulla på fyra, men de är ju inte riktigt kloka heller. :wink:

För övrigt tycker jag du gör en klockren analys -daniel-.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Manijock

Inlägg av Manijock »

Förstår inte hur man kan kritisera PP1. Helt overkligt för mig. Det är i anfallszon hela tiden och man flyttar puck bra. Det är en sådant löjligt kunnande på isen samtidigt. Det är dem som fixat våra fina siffror i grundserien.

Lägg därtill ett PP2 som spelar kontringshockey de få sekunderna de klarar av att komma in i anfallszon. Spelar naivt och kastar puckar mot målet i idiotiska lägen.

Finns ingenting som gör att man vill spela dem mer än våran första. Absolut ingenting! Tvärtom. Vi har en enorm edge där.

I övrigt skriver jag under på det mesta.
Knickedick

Inlägg av Knickedick »

Vågar Wikegård bänka Filip Eriksson eller hamnar han på fel fot med Växjö då?
Användarvisningsbild
Rojk

Inlägg av Rojk »

Manijock skrev: 2025-03-17 14:04:04 Förstår inte hur man kan kritisera PP1. Helt overkligt för mig. Det är i anfallszon hela tiden och man flyttar puck bra. Det är en sådant löjligt kunnande på isen samtidigt. Det är dem som fixat våra fina siffror i grundserien.

Lägg därtill ett PP2 som spelar kontringshockey de få sekunderna de klarar av att komma in i anfallszon. Spelar naivt och kastar puckar mot målet i idiotiska lägen.

Finns ingenting som gör att man vill spela dem mer än våran första. Absolut ingenting! Tvärtom. Vi har en enorm edge där.

I övrigt skriver jag under på det mesta.
Tack vare bra tekningar från Krüger får hans gäng väldigt ofta börja med uppställt PP. En absolut fördel jämfört med PP2 som istället får försöka komma in i zon (vilket är självklart är svårare). Sen är det å andra sidan inte konstigt att PP1 har större skicklighet än PP2, annars hade PP1 inte varit PP1 8)

Nu gjorde Axelsson riktigt fin assist igår. Och han har ett fint skott. Samtidigt så blir en leftare på den positionen begränsad och förstör rytmen när vi spelar runt. Knepigt läge.
It's easier to be an asshole to words than to people
Skriv svar