Final 5 24/25 Djurgårdens IF - AIK 25/4

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Användarvisningsbild
jool08

Inlägg av jool08 »

En efterlängtad dag är här, men ett stort hinder kvarstår innan det finns något att fira. Jag minns mycket väl förra gången vi gick upp, en märklig tillställning mot ett svagt Västerås där sista perioden mest ägnades åt telefonen och behovet av hjälp från vår största antagonist i matchen mot Rögle. Ett minne för livet! Nu är de sportsliga förutsättningarna bättre, en rak finalserie där man slipper snegla mot andra resultat.

Den här matchen betyder väldigt mycket för många. Efter sisådär 20 års frekvent läsande (och mer sporadiskt skrivande) på detta forum är det uppenbart att vi är många som följer det här laget med stort intresse. Årets lag innehåller mycket DIF-hjärta och en härlig blandning av veteraner och ungdomar! Jag unnar verkligen laget och alla forumveteraner en framgång!

Vinsten är långt ifrån klar men om det går vägen ikväll så hoppas jag att vi är fina vinnare. De där svartgula må ha en skev syn på idrott men vid sidan av idrotten är de våra medmänniskor, vänner och kollegor. Delar av supporterkulturen har blivit alldeles för destruktiv vilket jag önskar att vi kan slippa framöver. Klarar vi en finalserie mot aik utan större bråk vore det en liten seger för mänskligheten.
Med det sagt är det dags att mobilisera. Den här gången är jag inte på plats, det är andras tur att bege sig till Hovet och förhoppningsvis få uppleva något riktigt stort. Ge allt ikväll och sjung så högt att laget känner stödet även från alla oss stolta Djurgårdare framför tv-apparaterna! Hovet ska mullra och matchen ska vinnas!
Praetori
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Praetori »

jool08 skrev: 2025-04-25 06:23:31 En efterlängtad dag är här, men ett stort hinder kvarstår innan det finns något att fira.
Ja nu vågar man verkligen inte ta ut något i förskott. 60min bra hockey från vår sida efterfrågas. Så får man hoppas att det slutar lyckligt.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
DjurgårdareiNorrland

Inlägg av DjurgårdareiNorrland »

jool08 skrev: 2025-04-25 06:23:31 En efterlängtad dag är här, men ett stort hinder kvarstår innan det finns något att fira. Jag minns mycket väl förra gången vi gick upp, en märklig tillställning mot ett svagt Västerås där sista perioden mest ägnades åt telefonen och behovet av hjälp från vår största antagonist i matchen mot Rögle. Ett minne för livet! Nu är de sportsliga förutsättningarna bättre, en rak finalserie där man slipper snegla mot andra resultat.

Den här matchen betyder väldigt mycket för många. Efter sisådär 20 års frekvent läsande (och mer sporadiskt skrivande) på detta forum är det uppenbart att vi är många som följer det här laget med stort intresse. Årets lag innehåller mycket DIF-hjärta och en härlig blandning av veteraner och ungdomar! Jag unnar verkligen laget och alla forumveteraner en framgång!

Vinsten är långt ifrån klar men om det går vägen ikväll så hoppas jag att vi är fina vinnare. De där svartgula må ha en skev syn på idrott men vid sidan av idrotten är de våra medmänniskor, vänner och kollegor. Delar av supporterkulturen har blivit alldeles för destruktiv vilket jag önskar att vi kan slippa framöver. Klarar vi en finalserie mot aik utan större bråk vore det en liten seger för mänskligheten.
Med det sagt är det dags att mobilisera. Den här gången är jag inte på plats, det är andras tur att bege sig till Hovet och förhoppningsvis få uppleva något riktigt stort. Ge allt ikväll och sjung så högt att laget känner stödet även från alla oss stolta Djurgårdare framför tv-apparaterna! Hovet ska mullra och matchen ska vinnas!
Jag kollade igenom matchtråden från den kvällen. Runt sida 22 när Rögle har gjort 3-1, minns känslan så väl.
Fick typ puls igen av att läsa den där och det är 11 år sedan.

Det är som Kimby säger, vi behöver göra en mycket bättre match än senast om vi ska vinna en till.
GULD
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av GULD »

D Day Sthlm 25.4.2025.
The DIF ONE
kjtsvensson

Inlägg av kjtsvensson »

Snälla gode gud! Finns det nån som har en biljett till övers? Vänligen skicka ett pm isåfall
Karlander

Inlägg av Karlander »

Praetori skrev: 2025-04-25 06:10:18
Ohddan skrev: 2025-04-25 03:40:22
Praetori skrev: 2025-04-24 21:27:46
BOMBOM BOUCHARD skrev: 2025-04-24 20:43:51
Benke bus skrev: 2025-04-24 17:14:57 Det är självklart att vi startar med Gidlöv, allt för att reta melin och vissa medier.Vi ska ta gnidet med våra fans.Och det finns ingen risk att spelarna tror att det är klart. Dom vill avsluta det hä roch spela golf istället.
Vi hade torskat utan Gidlöv senast. Garanterat.
Klart han ska stå.
Att inte Wiken, eller nu vem som bestämmer, inte fattat betydelsen av en bra målvakt gjorde att vi var en sudden från totalfiasko redan i semi.
Utan att förringa Gidlöfs insats så hade vi hade vunnit med valfri keeper baserat på utespelarnas insats senaste matchen. Att ignorera den insats laget gör trots 33-17 i skott skulle vara ett hån mot övriga spelare.
Det här köper jag inte alls. En eller två billiga puckar i arslet och försvarets insats hade inte blivit densamma genom matchen antagligen. Det har varit tydligt förr på spelarnas uttryck när ännu en fladderpuck seglar in i nätmaskorna.
Och det där köper inte jag. Det är åskådarpsykologi som spökar, att utgå från det. DIF har konsekvänt släppt in mindre mål än gnaget under säsongen och särskilt i slutspelet, där är det en förkrossande skillnad, och det trots att forumet var och varannan matchtråd kissat ner sig över nån vriden uppfattning om kolsäckarnas slipsar.
Gnagets slipsar som dessutom släppt ett gäng svagare puckar den här serien men tydligen gäller "spelarnas uttryck" bara åt ena hållet och i hypotetiska utfall?
Både vårat försvarsspel och våra slipsar har varit bättre än deras så här långt (annars hade vi inte haft matchboll ikväll).

Men missförstå mig rätt. Jag menade inte att göra en hypotetisk jämförelse om hypotetiska insatser utan ville specifikt lyfta det uppoffrande försvarsspelet, disciplinen och minimeringen av misstag. Sen var det i princip det enda systematiska som var "bra" med utespelarnas insats. Allting annat måste upp för vi kan inte försvara oss i 60min och förvänta oss en vinst.
Utan att ta något ifrån Hävelids fina insatser i slutspelet är det en no-brainer att ställa Gidlöf som har en nolla och mentalt övertag på råttorna.

Råttorna fick ju knappt utan genomspel komma in i sylvassa skottytor senast. Sett till hur de skjutit igenom tidigare hade nog minst ett par puckar ringt över axeln på Hävelid i första. Det finns helt enkelt mycket mer nät att skjuta på. Utan att göra särskilt många "briljanta" räddningar gjorde Gidlöf det otroligt svårt för dem med lysande positionering.
benganfs

Inlägg av benganfs »

Vaknade upp innan alarmet idag kan inte va ett bra tecken...
Användarvisningsbild
mforce

Inlägg av mforce »

Jag vet hur det kommer att gå ikväll. Avslöjar inget här. Ni får skicka pm om ni vill veta.
rikkard

Inlägg av rikkard »

För oss som saknar biljett till kvällens match. Vilken sportbar rekommenderar ni? Finns det någon samling någonstans?
Felix.32

Inlägg av Felix.32 »

rikkard skrev: 2025-04-25 07:33:17 För oss som saknar biljett till kvällens match. Vilken sportbar rekommenderar ni? Finns det någon samling någonstans?
Slaktbaren visar matcherna och firande efter vid vinst
Användarvisningsbild
supreme

Inlägg av supreme »

Ca 10 timmar kvar och jag är redan rastlös och har svårt att fokusera på jobb.
Hoppas spelarna hanterar detta bättre än vad jag gör.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Mattias_87 »

supreme skrev: 2025-04-25 08:07:13 Ca 10 timmar kvar och jag är redan rastlös och har svårt att fokusera på jobb.
Hoppas spelarna hanterar detta bättre än vad jag gör.
Haha samma här.... fruktansvärt.
Avskaffa tre mot tre.
coden

Inlägg av coden »

En konstig natt och morgon fylld av järtecken, oroande nog bara positiva.

Jag tror faan vi tar det här! Killarna jobbar sig till ett drömscenario där våra veteraner får ta upp världens finaste klubb inför hemmapublik.

Om allt går som vi vill önskar jag bara att vi låter isråtta lämna rinken innan vi stormar så vi slipper krigsrubriker om att någon har knuffat en råtta.

FFF HTB!!!!!
Användarvisningsbild
captcash

Inlägg av captcash »

Jag .... mår ..... illa ....
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
Användarvisningsbild
schampo

Inlägg av schampo »

För oss som har biljett, men som kommer utsocknes, vart ska man hänga innan matchstart?
Djurgår'n tills jag dör,
jag é Djurgår'n tills jag dör.
Jag vet, jag är säker,
jag é Djurgår'n tills jag dör
Skriv svar