Säcken kompetent...

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
TomyMörth

Joijje lägg ned!

Inlägg av TomyMörth »

Joijje din pessimist! Titta på hockeyn innan du uttalar dig! Du vet inte vad du snackar om & du sprider bara en massa dynga! Du är en nolla Joijje!
Användarvisningsbild
Stocky
Säsongskort: Ja

Inlägg av Stocky »

Fotbollen har ju lite draghjälp pga att aik får en ny stor arena och hammarby va dom ju inte sena att gulla med heller.

Tror aldrig att vi får en ny arena för hockeyn, det ända är väl att få ner hyran så gott det går.

Men en flytt till (under grundserien) hovet skulle nog hjälpa lite, till och med 5000 kan få en bra stämmning där, vilket det knappast går i Globen
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Blir ju tyvärr aldrig tal om en flytt till Hovet då hyran ligger på samma nivå oavsett arena.

Att vi publikt- och stämningsmässigt skulle vinna på en flytt håller nog alla med om....
Användarvisningsbild
X3M

Inlägg av X3M »

Tycker inte man ska ifrågasätta säcken... Och var det inte så att Larsson blev utbytt för att han hade fått en puck på sig som tog galet...??
Användarvisningsbild
Hovet

Inlägg av Hovet »

Jojje skrev:
3 guld de senaste 4 åren. Nu skriker alla fiasko när vi ligger 4:a i serien. De har skött sig så jävla bra att det enligt alla är helt uselt att inte vinna! Då har man gjort ett bra jobb.

Sen har Davids varit riktigt bra. Kurre kommer visa formen nästa säsong.

Hur bra är Fredric Ericsson? Andre Mattson? Om vi nu ska prata klassvärvningar.
Ja, och då kommer vi ju osökt till budgetfrågan.
micke_1891

ok

Inlägg av micke_1891 »

Att flytta alla matcher i grúndserien till hovet kommer inte hända. Däremot kan jag tycka att man ska flytta alla matcher mot mora till hovet kan finnas säkert något lag till exemelvis malmö för de matcherna dara inte mycket folk.
Det enda som betyder något är att du är där. kom igen stöd Djurgården
wzy

Inlägg av wzy »

Alright man jobbar delvis med olika förutsättningar ekonomiskt, men den stora skillnadena mellan styrelserna är framtidsvisionerna. Fotbollen jobbar stenhårt, och verkar nu lyckas, få till en egen arena där man själva har hand om allt själva. Samtidigt är hockeyns vision att nå 10 000 åskådare i snitt inom 5 år. Arena för fotbollen låter betydligt troligare än att det bara skall dyka upp närmare 4000 fler åskådare per match.
Jag vet att det här kan låta lite halvdumt, speciellt när det kommer från en Djurgårdare, men jag tror hockey-intresset i Stockholm skulle öka markant om AIK och Hammarby skulle ta sig upp till elitserien!
Folk på jobben, i skolor och hemma på fritiden skulle börja prata mer hockey och på så sätt väcka ett intresse hos andra!
I så fall skulle vi nog lätt kunna fylla globen utan problem! Jag tror dock att det är i princip omöjligt så länge bara Djurgården spelar i elitserien. :/
Stockholm är för splittrat helt enkelt!

Det tror jag är en av anledningarna till varför fotbollen drar så pass mycket mer folk! För det är ju inte precis bra fotboll dom bjuder på i allsvenskan...

(Mer publik = Bättre ekonomi = Bättre förutsättningar till att skapa en bra förening!)
Kojak

Inlägg av Kojak »

Ursäkta att jag kommer och flikar in i diskussionen men jag måste få "skriva av mig" lite.

För det första. Ja, DIF tappar ofta i slutet av matcherna. Vad det beror på kan vi alla sia om men jag tror ingen kan komma på svaret genom att diskutera. Jag ska inte säga att "Säcken" eller "Challe" bär huvudansvaret för detta då jag tycker att spelarna har väldigt mycket ansvar själva. Niklas Wikegård myntar ofta ordet "vinnarskalle"! Det saknar lite grann i DIF idag... Vad beror det på? Som sagt, ingen har svaret.

Dock vill jag våga påstå att senaste matchen mot HV71 var Christer Lärkings fel. Kanske att vi ska skylla lite på den linjedomare som felaktigt blåste av då han inte uppmärksammat att Lassila lämnat målburen.

Nog om det. Nu över till arenafrågan.

Varför har andra elitserielag byggt egna arenor? Enkelt: De vill tjäna pengar! Ganska förståeligt, vem fan vill inte tjäna mycket pengar?

Som vi vet så krävs det lite grann för att tjäna pengar: Sponsorer och publik, som också då leder till kringförsäljning och souvernirförsäljning, är vad som krävs.

Vad har då DIF? Jo, de har Globen. Globen är en bra arena för sponsorernas skull. Den är även bra för att där har vi nu möjlighet att gå till Sportbaren, som gjorts om till en renodlad DIF-pub, där vi kan införskaffa dryck och mat där en provision går till DIF. Vad är då det ultimata med detta? Jo, att besökarna väljer att köpa sin dricka och mat i just sportbaren så att de som äger kioskerna i Globen kanske kan i framtiden ge DIF provision på det som säljs där också.

Skulle det inträffa så ser jag följande scenario: Samtidigt som DIF satsar stenhårt på sin juniorverksamhet och får fram nya Djurgårdsprofiler från Stockholm (någonting som Djurgårdarna efterlyst i många år) och att pengarna kommer in via kringförsäljningen så kommer också laget på isen lyckas bättre. En del av pengarna läggs naturligtvis på en spelarbudgett, och att då få in en bra mix av spelare som är unga och som är lite äldre och rutinerade.

Sen växer den där berömda vågen som vi alla kan rida på. När DIF gör bra ifrån sig på isen så kommer besökarna. När besökarna kommer så ökar intäkterna (även om det "bara" är provision) på kringförsäljningen.

Jag tror inte på tanken att "köpa sig ett guld", det vill säga, att lägga sina pengar på en spelarbudgett som ger kanonspelare. Det gjorde vi förut och det gav oss några guld, men sen hände det inte särskilt mycket på juniorfronten och med minskade intäkter blev också laget sämre.

Inkompetent styrelse? Jag vet inte det jag... Kanslipersonalen har dock gjort ett kanonjobb och om min teori, som jag beskrivit här ovanför, inträffar så kommer jag skicka ett gäng blommor till kansliet! Styrelsen sköter sina uppgifter och jag är säker på att de gör sin del så bra de kan.

En sista sak. Tänk vad härligt det kunde vara om man kunde skriva sakliga, kritiska inlägg på ett moget sätt. Vad mycket roligare det skulle vara att läsa sådana här trådar då!
Användarvisningsbild
Jojje

Inlägg av Jojje »

Men snälla nyllet... Det kommer inte komma någon "våg" som vi kan rida på. När ska du inse att publiksnittet är i stort sett oberoende av spelet på isen?

Det enda vi kan göra är att maximera vinsten från varje enskild besökare. Svårare än så är det inte. Vårt snitt är inte så mycket lägre än t ex fbk. Ändå så drar de in multum. Varför? Jo för att de har hand om kringförsäljningen.

Som en Bonus kan jag meddela att fbk efter denna säsong kommer att ha betalat av hela sitt lån på arenan. Så nu kommer man att kunna göra vinster på ca 10-15 miljoner mer per år. Om det ens räcker.

DIF kontrar med 10% i baren som ger typ 100 000 om året.

Men jag har en idé!
Vi borde värva över hela söder... Göra om dem till Djurgårdare. Då skulle vi helt plötsligt dra in 23 miljoner från sportbaren.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Micke Nylander skrev:Ursäkta att jag kommer och flikar in i diskussionen men jag måste få "skriva av mig" lite.

För det första. Ja, DIF tappar ofta i slutet av matcherna. Vad det beror på kan vi alla sia om men jag tror ingen kan komma på svaret genom att diskutera. Jag ska inte säga att "Säcken" eller "Challe" bär huvudansvaret för detta då jag tycker att spelarna har väldigt mycket ansvar själva. Niklas Wikegård myntar ofta ordet "vinnarskalle"! Det saknar lite grann i DIF idag... Vad beror det på? Som sagt, ingen har svaret.

Dock vill jag våga påstå att senaste matchen mot HV71 var Christer Lärkings fel. Kanske att vi ska skylla lite på den linjedomare som felaktigt blåste av då han inte uppmärksammat att Lassila lämnat målburen.

Nog om det. Nu över till arenafrågan.

Varför har andra elitserielag byggt egna arenor? Enkelt: De vill tjäna pengar! Ganska förståeligt, vem fan vill inte tjäna mycket pengar?

Som vi vet så krävs det lite grann för att tjäna pengar: Sponsorer och publik, som också då leder till kringförsäljning och souvernirförsäljning, är vad som krävs.

Vad har då DIF? Jo, de har Globen. Globen är en bra arena för sponsorernas skull. Den är även bra för att där har vi nu möjlighet att gå till Sportbaren, som gjorts om till en renodlad DIF-pub, där vi kan införskaffa dryck och mat där en provision går till DIF. Vad är då det ultimata med detta? Jo, att besökarna väljer att köpa sin dricka och mat i just sportbaren så att de som äger kioskerna i Globen kanske kan i framtiden ge DIF provision på det som säljs där också.

Skulle det inträffa så ser jag följande scenario: Samtidigt som DIF satsar stenhårt på sin juniorverksamhet och får fram nya Djurgårdsprofiler från Stockholm (någonting som Djurgårdarna efterlyst i många år) och att pengarna kommer in via kringförsäljningen så kommer också laget på isen lyckas bättre. En del av pengarna läggs naturligtvis på en spelarbudgett, och att då få in en bra mix av spelare som är unga och som är lite äldre och rutinerade.

Sen växer den där berömda vågen som vi alla kan rida på. När DIF gör bra ifrån sig på isen så kommer besökarna. När besökarna kommer så ökar intäkterna (även om det "bara" är provision) på kringförsäljningen.

Jag tror inte på tanken att "köpa sig ett guld", det vill säga, att lägga sina pengar på en spelarbudgett som ger kanonspelare. Det gjorde vi förut och det gav oss några guld, men sen hände det inte särskilt mycket på juniorfronten och med minskade intäkter blev också laget sämre.

Inkompetent styrelse? Jag vet inte det jag... Kanslipersonalen har dock gjort ett kanonjobb och om min teori, som jag beskrivit här ovanför, inträffar så kommer jag skicka ett gäng blommor till kansliet! Styrelsen sköter sina uppgifter och jag är säker på att de gör sin del så bra de kan.

En sista sak. Tänk vad härligt det kunde vara om man kunde skriva sakliga, kritiska inlägg på ett moget sätt. Vad mycket roligare det skulle vara att läsa sådana här trådar då!
--------------------------------------

Jag tycker det är ganska självklart varför vi tappar på slutet. Vi har inte den bredd på materialet som krävs för att orka med elitseriens täta matchande. Vidare slits vissa spelare på tok för mycket under de första 2 perioderna vilket gör att de får in den där lilla mentala tröttheten som gör att de inte är helskärpta sista 5. De orkar helt enkelt inte hålla koncentrationen uppe. ( Här kan man i mitt tycke defintivt tala om coach-misstag. )

Sedan kan jag köpa att det saknas vinnarskallar till viss del, men det är inte vinnarskallar som behövs för att kunna slå en puck sarg ut och inte över sargen. Det krävs lite kyla, kunskap och lugn vilket tyvärr många av våra backar idag inte besitter. Att vi sedan saknar en naturlig och pålitlig målskytt underlättar inte heller.

Jag är ledsen Nyllet, men hela ditt resonemang har ett stort problem. Även när DIF varit som mest framgångsrika har snittet legat runt 7000 personer. Vi utnyttjar helt enkelt en för stor arena och vad som är än värre vi har inga andra inkomster vid sidan av biljettintäkterna. Skall jag vara helt ärlig känns de få procenten vi får från sportbaren som ett slag i ansiktet. DIF hade fått in mer pengar på om varje person istället lagt sina växelpengar i en spann jämfört med procenten vi får från baren.

Juniorsatsningen tycker jag visserligen är det bästa DIF gjort detta sekel, men man skall nog inte räkna med att den ensam kan bära upp hockeylaget. Orsakerna till detta är flera men den största boven i dramat är att de bästa spelarna försvinne till NHL och de som inte försvinner och som håller vettig klass har vi så korta kontrakt på att de kommer försvinna till rikare elitföreningar ( Se på Luleå som tappade 2 stycken sådana spelare denna säsong till VFHC. ) Skall man satsa på juniorerna och se dem som en bärande del av laget måste man skriva kontrakt med dem över flera säsonger. Egentligen borde ju inte detta vara något större problem heller då de oavsett om de harkontrakt eller inte kan gå till NHL i alla fall. Likväl skriver vi bara 1-års kontrakt med våra unga killar. Helt obegripligt i min värld.

Vill DIF-hockey vända trenden måste man nog ge upp drömmarna om 10 000 i snitt och istället se till att dra in så mycket pengar man kan på varje besökare. För att kunna göra detta måste man ha kontrollen över arenan svårare än så är det inte.
Användarvisningsbild
Jojje

Inlägg av Jojje »

Kall-El skrev:Vill DIF-hockey vända trenden måste man nog ge upp drömmarna om 10 000 i snitt och istället se till att dra in så mycket pengar man kan på varje besökare. För att kunna göra detta måste man ha kontrollen över arenan svårare än så är det inte.

Kommer inte hända, DIF har lagt ner de tankarna just nu... Tyvärr.

De 10% som vi får av baren är som du säger ett skämt. Ställ upp lite bössor där man kan lägga sin växel istället. Det tjänar vi mer på.
Kojak

Inlägg av Kojak »

Jojje,

Jag vet inte om jag någonsin kommer inse att publiksnittet är oberoende av spelet på isen. Jag vet bara att det "enda" som egentligen krävs är att alla de som går på ishockey 3 gånger per säsong, att de går ytterligare 3 till 4 matcher så har DIF ökat publiksnittet otroligt mycket.

Kall-El,

Precis som du och Jojje skriver, så håller jag med om att vi måste få in mer pengar i kringförsäljningen. Tyvärr är verkligheten sådan att DIF inte äger rättigheterna till kioskerna och att vi då tyvärr inte får in hundra procent. Men, 10% är väl ändå bättre än ingenting? Och att få folk att lägga pengar i en burk tror jag blir svårt...

Sen vill jag gardera mig med att säga att mitt förra inlägg är enbart en tanke som jag hoppas blir verklighet. Jag tror att det är så DIF tänker också, men även där garderar jag mig!

Det kanske finns någon inom DIF som vill svara hur de tänker inför framtiden? Alternativt kanske det är dags för ännu ett möte med supportrarna där vi diskuterar hur det har varit under säsongen och om just dessa framtida tankar och målsättningar. Jag vill gärna se ett sånt möte igen! Så snälla ni på kansliet, kan vi inte ordna ett sånt? :)
isolerad

Inlägg av isolerad »

När vi vann sm-guld 2000 var snittet 7427 och 2001 var det 8036. Så lite skillnad är det, men inte i närheten av 10 000.
Användarvisningsbild
Jojje

Inlägg av Jojje »

Micke Nylander skrev:Alternativt kanske det är dags för ännu ett möte med supportrarna där vi diskuterar hur det har varit under säsongen och om just dessa framtida tankar och målsättningar. Jag vill gärna se ett sånt möte igen! Så snälla ni på kansliet, kan vi inte ordna ett sånt? :)
Jag med, men utan dig tack...
Erik Kloth

Inlägg av Erik Kloth »

Säcken är ruskigt inkompetent. Pratat en del med ett par spelare som han tränade i SSK och enligt dem är Säcken mycket inkopetent. Han tränar laget fel och använder landslagsuppehållen till en felaktig träning ( enligt dem). Jag tycker Säcken och Challe ska ta sitt ansvar och gå nu och lämna plats åt ngn vinnarskalle istället!

Vi vinner inget med Säcken, den saken är klar...
Skriv svar