Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägget

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
Husmusen
Medlem: Ja, ständig medlem

Re: Silly-season 2014-15 ständigt uppdaterat i första inlägg

Inlägg av Husmusen »

lajjnus skrev:Tillbaks med Järlan så blir allt kanonbra!
Även om jag varit helt vansinnig på Bajen-Janne så tycker jag vi ska lägga det där bakom oss och blicka framåt. Ska vi vara ärliga så var inte Bahamas-Janne ensamt ansvarig för nedflyttningen.

Tycker faktiskt lite synd om Järlan. 8)
Användarvisningsbild
John Terry
Djurgården Hockey

Inlägg av John Terry »

Egentligen vill man ha alla kvar (nåja) efter det här men ska försöka återge ett par inledande tankar.

Först av allt...

Staffan Kronwall
Nicklas Danielsson
Andreas Holmqvist
Andreas Engqvist
Patrick Cehlin
Fredrik Claesson

...står alla under kontrakt kommande säsong (Kronwall har över 15/16 till och med) och kommer inte flytta på sig. Kan finnas en liten chans för Cehlin dock om han kan bli utlånad sista året på kontraktet men då är det med Predators goda vilja isf. Claesson kommer få NHL-chanser är jag ganska säker på så han kan strykas från det scenariot.

För det andra...

Min gissning är att vi inte kommer kunna ha en hög spelarbudget, kanske 30 miljoner som skulle vara bland de lägsta i SHL. HV71 hade gissningsvis högst den här säsongen med 45 miljoner. Något vi måste ha med oss när vi spekulerar att spelare vi har idag som fortsätter givetvis kommer få "SHL-löner" vilket innebär en kanske 50-100%-ig löneökning. Hank som kanske har 40-50k brutto i månaden (gissning) skulle utan omsvep kunna kräva 60-80k brutto i månaden vid en eventuell kontraktsförhandling. Alltså löneposterna ökar på samtliga spelare och man kan inte bara använda de överskjutande 15-20 miljonerna till att lägga på ett gäng russin i kakan så att säga.

Vi bör och ska tycker jag behålla en ganska stor del av truppen då många är unga och utvecklingsbara fortfarande. Det övriga arbetet blir då bara desto svårare. Att hitta de här 5-8 nya spelarna som kan bära laget i de övrigas utveckling under budgeten blir utmaningen. För att bygga rätt den här gången så måste vi försöka hitta de här 25-30-åringarna som inte är NHL-aktuella, utan kanske på sin höjd aktuella för KHL (utslitet påstående jag vet).

Så här tänkte jag då.

GIVET ATT DE FÖRSVINNER:
Sam Lofquist
Timmy Pettersson
Matthias Sundberg
Måns Krüger

FÖRSVINNER TROLIGTVIS
Jocke Eriksson (slutar)
Linus Arnesson (Nordamerika)
David Lidström (ålder som en stomspelare, men troligtvis grejar han inte den rollen. Synd)

Sen kan/vill jag inte så här direkt idag döma ut somliga forwards som inte bör vara kvar. Men man kan resonera lite kring dom. Stora fina Honken kanske inte har en rygg som håller mera, han kanske är nöjd nu? Johner, Guteroch Saviano är allsvenska topp sex-spelare och behöver den speltiden. Kan dom verkligen bära det i SHL? Tveksamt. Nyberg är bara 19 år och en gnuggare och således svår för oss att bedöma potentialen på. Jag tror dock det kan finnas något här och han skulle nog inte gråta av en plats i truppen som inte är som nyckelspelare. Lindberg och Liljendahl är 95:or och ska givetvis få chansen att utvecklas med laget. Emil Lundberg är helt klart intressant med sin storlek och ålder. Här handlar det nog mycket om roll och lön. Exakt detsamma gäller Heinerö och Hagelin, alltså det om roll och lön, inte storleken i Heinerös fall ;)

Jag tror förlängningar på Ahlén och Hank är ganska givna och det känns helt okej i mitt fall, även om det är frågetecken kring farten på dem och den rollen de isf skulle ha. Honken som tidigare nämnt kanske är ett frågetecken.

Sörensen, Jakobs och Ljungh tycker jag man ska förlänga med allihop även om Jakobs kan vara en sån som "offras" för någon annan man anser bättre i en större roll i laget.

Så med andra ord tror jag 2-3 backar in behövs och samma antal gällande forwards.

Vad finns det då där ute? Som är någorlunda realistiska?

KONTRAKTSLÖSA STÖRRE VÄRVNINGAR (av nedanstående skulle kanske bara 1-3 kunna komma in mtp kostnaden)
Calle Ridderwall (26) Ingen supersuccé i KHL för Calle, hade mycket väl kunnat vara en framtida stabil poänggörare i SHL. Men får troligtvis fler chanser i KHL nu trots allt.
Andreas Falk (31) Mycket bra ersättare för Jocke och stabil spelare att luta sig mot.
Mikael Tellqvist (35) Givetvis jätterutinerad och skulle vara topp fem i SHL
Daniel Fernholm (31) Vissa rynkar på näsan, men jag tycker det hade varit en mycket bra värvning i ett ganska ungt lag. Rutinerad även på landslagsnivå.
Patrik Lundh (26) 21 poäng på 38 slutspelsmatcher och etablerad i SHL. Dessutom assisterande i FBK. Perfekt ålder och "nivå" på spelaren. Känslan är dock att han redan skrivit med Lakers
Jonas Ahnelöv (27) Perfekt ålder, defensivt mkt bra men kostar säkerligen en del.
Patrik Zackrisson (27) Stockholmaren är en allround spelare, skicklig center, dyrare och bättre variant på Andreas Falk. Gör det ändå ganska bra i KHL.
Linus Videll (29) Valde bort oss för AIK för några år sedan vilket är ett gigantiskt minus. Spelmässigt dock ett bra alternativ för oss.

KONTRAKTSLÖSA BILLIGARE LÖSNINGAR
Mario Kempe (26) Bra ålder, hjärta för DIF. Men känns som att han har en poänggräns vid 20 p/säsong i SHL och den stora frågan är vilken roll och lön skulle han ha isf?
Alexander Deilert (25) Gjort det bra i BIK Karlskoga. En billigare backlösning om övriga alternativ spricker.
Jon Palmebjörk (28) Jag är lite nyfiken på Palmebjörk, trots SHL. En chansning visst, men han är en bra poänggörare som skulle kunna chansa på. Billig också i förhållande till spelare som Calle Ridderwall och Patrik Lundh som skulle ha snarlika roller.
Stefan Andersson (31) Jävligt bra back i Björklöven på den här nivån tycker jag.
Johan Alcén (26) Offensivt produktiv spelare på AS-nivå. Nödfall typ.
Daniel Zaar (20) Skeptisk till att plocka så här unga spelare som kanske bara har något år till i Sverige kvar. Men fine, bra talang.
Dennis Everberg (23) Mer sugen på den här forwarden från Rögle då isf. Stor och kraftfull i sin åkning. Bra poängsinne. Ersättare för Honken framför mål om han slutar.
Daniel Widing (32) jag gillar ju Widing och han borde egentligen kunna vara en hygglig topp sex-forward. Profil och ledartyp men helt ärligt kommer han ifrån tämligen mediokra säsonger vilket inte borde driva upp hans lön så överdrivet mycket. Men samtidigt göra honom till en chansning.
Adam Masuhr (31) Skulle det bli panik och en offensiv back behövs, vilket det inte gör idag så kan man ju alltid ringa Adam Andersson som han hette förut. Huserat i Finland i många år nu med ändå bra poängfacit.

TRE ÖNSKEDRÖMMAR (mer än en nedan skulle aldrig gå pga kostnaden)
Patrik Thoresen (31) För tongivande i KHL egentligen för att finnas på listan. Men skulle vara en superspelare.
Jacob Josefsson (23) Troligtvis för ung och det kan nog vara så att det finns ett kontrakt i Nordamerika för honom. Annars kan mycket väl ett KHL-kontrakt vänta honom. Men omöjligt är det nog inte.
Douglas Murray (34) Inte alls omöjlig, även om garanterat dyr. Farten? Spelar ingen roll, han har så många andra egenskaper som skulle lyfta laget och föreningen.

Tänker inte lista något lag ännu eller än mindre någon "depth chart". Men skulle vi kunna få in någon av Fernholm/Ahnelöv, Andreas Falk och en av Zackrisson/C Ridderwall/Videll/Lundh så skulle jag vara jättenöjd.

Bra centrar känns väldigt viktigt att få in så Falk och Zackrisson hade varit fantastiskt.
Användarvisningsbild
Remy Lebeau

Inlägg av Remy Lebeau »

Enligt Aftonbladet var Nils Andersson muntligt klar för Örebro, men bara om Djurgården inte gick upp.

Tror och hoppas att han stannar nu när vi är i SHL.
"Jag älskar Sverige och Djurgården" - José Theodore
Användarvisningsbild
Jerka
Säsongskort: Ja

Inlägg av Jerka »

Är väldigt nyfiken på Hur backsidan kommer se ut.
Backar jag vill ha kvar är: Norell, Englund, Holm, Högström, och eventuellt Nisse.
sen lär ju AOM slussas in under säsongen och alltså vara nån form av 7e.

(Nisse/Ny) - (Ny)
Holm - Högström
Norell - Englund
AOM

Antingen kommer backsidan vara väldigt lik 13/14 och bara nån enstaka back värvas, eller så kommer flera bra alternativ släppas till förmån för nytt blod.
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

John Terry skrev:Egentligen vill man ha alla kvar (nåja) efter det här men ska försöka återge ett par inledande tankar.
Bra centrar känns väldigt viktigt att få in så Falk och Zackrisson hade varit fantastiskt.
Kan bara hålla med i mycket av inlägget.

Är dock tveksam till om spelare som Jakobs, Guter, Johner är tillräckligt bra för att bli bärande spelare för oss i SHL. Sedan är också frågan om dessa spelare kommer vara värda den lön som de kan komma att begära. Spelare som Jakobs, Guter, Johner och Sörensen måste nog spela i lina ett eller två för att komma till sin rätt och av dessa fyra spelare ser jag egentligen bara en möjlighet att "chansa" på ett av namnen nämligen Sörensen. Då känns en spelare som Saviano mer aktuell att behålla då hans egenskaper gör honom nyttig även i en "icke-producerande-enhet"

Prio ett som jag ser det är att få in en toppmålvakt som kan vinna matcher åt oss.

Prio två är minst två pålitliga defensiva backar att bygga försvarsspelet kring. ( Detta har vi inte haft sedan finalspelet mot HV )

Prio 3 en riktigt bra center att skapa en "poängkedja" kring. Frågan är om det inte till och med behövs två centrar.
macin

Inlägg av macin »

Jakobs - Engqvist - Lundh
Zaar - Zackrisson - Everberg
Sörensen - Johner - Saviano
Hank - Honk - Ahlen

Guter, Heinerö, Ljungh, Lundberg, Nyberg och våra juniorer går säkert att få in som extraspelare eller de platserna där jag mest haft önsketänkande.

Högström (bäst) - Nils Andersson (mest potential)
Norell - Offensiv back
Englund - Douglas Murray

Extra: Ollas Matsson

Lofquist (bort), Arnesson (AHL), Timmy (slutar), Philip Holm (kluven kring honom), Falk (låna ut), Lidström (bort).

Tellqvist / Reideborn (om han kan finna sig i att vara backup)
Reideborn / Fransson (50/50 kring målvaktsstarter)
Tellqvist / Matsson (som kan tänka sig ta backuproll)
Reideborn / Matsson (blir nog för klent i SHL)

Ser inte Gustaf Wesslau som någon superkeeper efter mediokra säsonger. Även Chet Pickard verkar ha dalat ordentligt med 5.34 GAA på 6 matcher i AHL och 3.13 GAA i ECHL (detta var mest en notis, Pickard vill jag inte ha tillbaka :))

Edit: Den enskilt mysigaste värvningen om man ser till prestation kontra krona så är det definitivt Dennis Everberg. 95 pannor med näsa för mål. Användbar i alla spelformer. Helt sinnessjukt hur bra den här killen kan bli faktiskt om kurvan fortsätter på årets inslagna väg.
Användarvisningsbild
sthlm1891
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av sthlm1891 »

Johan Svensson ?@MrMadhawk 4m

Var väl Bladet som var på denna först va, men kan berätta att Reideborn är körd för DIF. Vattentätt kontrakt med Modo signat. #modose
Så då blir det väl 2 helt nya målvakter nästa säsong kan jag tänka mig.
Senast redigerad av sthlm1891 den 2014-04-08 11:36:47, redigerad totalt 1 gånger.
Debacle

Inlägg av Debacle »

Jerka skrev:Är väldigt nyfiken på Hur backsidan kommer se ut.
Backar jag vill ha kvar är: Norell, Englund, Holm, Högström, och eventuellt Nisse.

(Nisse/Ny) - (Ny)
Holm - Högström
Norell - Englund
AOM

Antingen kommer backsidan vara väldigt lik 13/14 och bara nån enstaka back värvas, eller så kommer flera bra alternativ släppas till förmån för nytt blod.
Nej Nej Nej, har vi den backuppsättningen åker vi ut med dunder och brak... Nisse har gjort en bra första halva av denna säsong, men ha i åtanke att han varit usel sen han kom tillbaka från skadan. Englund har potential men ska verkligen inte matchas bland de första 6 ordinarie backarna i början av säsongen, det många tycks glömma är att det fortfarande är väldig skillnad i tempo på SHL och HA. AOM som 7e back? Ett sådant oprövat kort i en sjunde backs roll där man i merparten av säsongen har tillräckligt med skador att denna "reserv" mer eller mindre blir ordinarie.

Ny - Högström
Nils - Ny
Norell - Ny

Englung/Falk

Tycker att Falk trots en lite svajig kvalserie varit en av våra genomgående mest stabila backar, lite för bra och lite för mycket potential för att släppa. Det vi i grund och botten behöver är stabila tvåvägsbackar som bidrar med lugn och rutin till en ung och talangfull skara. Möjligtvis en till offensiv back.
macin

Inlägg av macin »

Debacle skrev: Englung/Falk

Tycker att Falk trots en lite svajig kvalserie varit en av våra genomgående mest stabila backar, lite för bra och lite för mycket potential för att släppa. Det vi i grund och botten behöver är stabila tvåvägsbackar som bidrar med lugn och rutin till en ung och talangfull skara. Möjligtvis en till offensiv back.
Falk har varit den back som skitit mest knäck utav samtliga backar under kvalserien. Englund däremot har tagit alla kliv man kan och visat att han kan. Att du hellre har Falk i laget än Englund bör det vara få som håller med dig om tyvärr.
Användarvisningsbild
DIF#1

Inlägg av DIF#1 »

Reideborn är körd för oss. Klar för Modo redan enligt KnäppGöken på Twitter

MrMadhawk
Var väl Bladet som var på denna först va, men kan berätta att Reideborn är körd för DIF. Vattentätt kontrakt med Modo signat. #modose
"Grym jävla publik" - Michael Holmqvist efter DIF - AIK (25/3 -14)
Tobbe350

Inlägg av Tobbe350 »

@MrMadhawk: Var väl Bladet som var på denna först va, men kan berätta att Reideborn är körd för DIF. Vattentätt kontrakt med Modo signat. #modose
7/4-2014
Användarvisningsbild
Enbom

Inlägg av Enbom »

Reideborn är inte klar för Modo.
edit: Möjligheten fanns väl såklart att han ljög alla upp i ansiktet igår, men jag litar hellre på honom för tillfället.
Användarvisningsbild
sthlm1891

Inlägg av sthlm1891 »

Enbom skrev:Reideborn är inte klar för Modo.
edit: Möjligheten fanns väl såklart att han ljög alla upp i ansiktet igår, men jag litar hellre på honom för tillfället.
Hoppas du har rätt :) ser gärna honom kvar tillsammans med någon rutinerad som visat sig klara av högsta serien, han är en spelare för framtiden
Praetori

Inlägg av Praetori »

Jag har scoutat nedåt i serierna under säsongen och även titta på juniorsidan även om det är grymt mycket svårare att få någon bra inblick i J18/J20 i landet.

Det ser riktigt mörkt ut med tanke på storsatsande allsvenska lag och en rad långtidskontrakt som är ute på diverse lån till höger och vänster.

Djurgården och samarbetsklubbarna producerar helt enkelt för bra spelare för vår egen budget och alla våra stjärnor är ute och flänger. Neråt hittar man få av det rätta virket och legoknektar vill jag inte ha. Riktigt imponerad av Örebros finnar, såna har vi inte haft i DIF på evigheter.

Kanske borde man titta mot Tjeckien och se om det finns någon kvick center med bra spelförståelse för att agera korsett för killar som Guter och Heinerö i en 4e line.

Tycker vi skall frångå det traditionella tänket att köra med en checking line och brunkarkedja då jag tror att sådana kommer att ha svårt att värja sig mot lag som SAIK med de förutsättningar vi har för spelarmaterial. Möjligen kan man köra en skridskostark 3e kedja med tex Saviano och köra lite längre byten på dessa för att ge övriga lite extra tid i båset. Krävs dock väldigt speciella spelare i en sådan kedja och blir det skador och annat så sitter vi ju illa till.

Vi har gått på pumpen tidigare när våra stjärnkedjor blivit sönderlästa och bortplockade så bredden och arbetsintensiteten hos spelarna över samtliga formationer tror jag vi måste bygga kring för att kunna komma någonvart i SHL. Respektlösa juniorer för en billig peng som kompletteras med intelligenta centrar och som vi snabbt signar på lite längre tid snarare än att försöka ta in kreti och pleti tror jag skulle vara ett bra komplement/ersättning till nuvarande lag med tanke på att det nog är många som kommer försvinna.

Englund måste signas på direkten. Den grabben kommer bli läskig om han lägger på sig ett par pannor muskler till. Började till och med uppträda lite offensivt i slutet utan att göra bort sig men får han rutinen och erfarenheten så kan han gå RIKTIGT långt även om han kanske inte platsar i första eller ens andra backpar i SHL, än.

Om Adam försvinner så sitter vi i skiten om inte Tellan kommer tillbaka för växelpengar. Vi har inte råd att värva en bättre keeper och samtidigt ha stålar över att bygga upp ett SHL lag.

Tror man måste vara feg som fan och bara satsa ekonomiskt hållbart och klara sig igenom första SHL säsongen på linjespel, hjärta och brutal fys. Många av grabbarna har visat att de kan slita som djur i 60min vilket kommer krävas i SHL. Vi måste få in lite destruktivitet i mittzon och i egen zon för att inte bli överkörda av skickligare SHL lag samtidigt som jobbigheten vi haft framåt sedan Januari måste utvecklas vidare. Fullt ös och ner med puckarna djupt och grisa runt.

Vem vet i slutändan, det är så otroligt få som har kontrakt så det kan gå hur som helst.
Vi måste oavsett kunna signa lojala spelare som ger 100% för spelidén under minst 60min varje match. Lagspelare med hjärtat på rätt ställe hellre än meriterade och dyra spelare då sådana inte nödvändigtvis är bra om vi skulle åka på att kvala nästa år också.
Senast redigerad av Praetori den 2014-04-08 11:59:53, redigerad totalt 2 gång.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Jerka

Inlägg av Jerka »

Debacle skrev:
Jerka skrev:Är väldigt nyfiken på Hur backsidan kommer se ut.

(Nisse/Ny) - (Ny)
Holm - Högström
Norell - Englund
AOM

Nej Nej Nej, har vi den backuppsättningen åker vi ut med dunder och brak... Nisse har gjort en bra första halva av denna säsong, men ha i åtanke att han varit usel sen han kom tillbaka från skadan. Englund har potential men ska verkligen inte matchas bland de första 6 ordinarie backarna i början av säsongen, det många tycks glömma är att det fortfarande är väldig skillnad i tempo på SHL och HA. AOM som 7e back? Ett sådant oprövat kort i en sjunde backs roll där man i merparten av säsongen har tillräckligt med skador att denna "reserv" mer eller mindre blir ordinarie.

Ny - Högström
Nils - Ny
Norell - Ny

Englung/Falk

Backsidan efter jul var vädligt stark så tror faktiskt inte att den skulle göra bort sig så mycket, men självklart måste den förstärkas. Falk kommer inte spela i Djurgården nästa säsong. Han platsar inte. Englund har verkligen förtjänat en ordinarie plats. Sen tycker jag Holm ska vara kvar, kan bli en framtida stomspelare då han inte kommer bli tillräckligt bra för NHL.
Låst