Egentligen vill man ha alla kvar (nåja) efter det här men ska försöka återge ett par inledande tankar.
Först av allt...
Staffan Kronwall
Nicklas Danielsson
Andreas Holmqvist
Andreas Engqvist
Patrick Cehlin
Fredrik Claesson
...står alla under kontrakt kommande säsong (Kronwall har över 15/16 till och med) och kommer inte flytta på sig. Kan finnas en liten chans för
Cehlin dock om han kan bli utlånad sista året på kontraktet men då är det med Predators goda vilja isf.
Claesson kommer få NHL-chanser är jag ganska säker på så han kan strykas från det scenariot.
För det andra...
Min gissning är att vi inte kommer kunna ha en hög spelarbudget, kanske 30 miljoner som skulle vara bland de lägsta i SHL. HV71 hade gissningsvis högst den här säsongen med 45 miljoner. Något vi måste ha med oss när vi spekulerar att spelare vi har idag som fortsätter givetvis kommer få "SHL-löner" vilket innebär en kanske 50-100%-ig löneökning. Hank som kanske har 40-50k brutto i månaden (gissning) skulle utan omsvep kunna kräva 60-80k brutto i månaden vid en eventuell kontraktsförhandling. Alltså löneposterna ökar på samtliga spelare och man kan inte bara använda de överskjutande 15-20 miljonerna till att lägga på ett gäng russin i kakan så att säga.
Vi bör och ska tycker jag behålla en ganska stor del av truppen då många är unga och utvecklingsbara fortfarande. Det övriga arbetet blir då bara desto svårare. Att hitta de här 5-8 nya spelarna som kan bära laget i de övrigas utveckling under budgeten blir utmaningen. För att bygga rätt den här gången så måste vi försöka hitta de här 25-30-åringarna som inte är NHL-aktuella, utan kanske på sin höjd aktuella för KHL (utslitet påstående jag vet).
Så här tänkte jag då.
GIVET ATT DE FÖRSVINNER:
Sam Lofquist
Timmy Pettersson
Matthias Sundberg
Måns Krüger
FÖRSVINNER TROLIGTVIS
Jocke Eriksson
(slutar)
Linus Arnesson
(Nordamerika)
David Lidström
(ålder som en stomspelare, men troligtvis grejar han inte den rollen. Synd)
Sen kan/vill jag inte så här direkt idag döma ut somliga forwards som inte bör vara kvar. Men man kan resonera lite kring dom. Stora fina
Honken kanske inte har en rygg som håller mera, han kanske är nöjd nu?
Johner,
Guteroch
Saviano är allsvenska topp sex-spelare och behöver den speltiden. Kan dom verkligen bära det i SHL? Tveksamt.
Nyberg är bara 19 år och en gnuggare och således svår för oss att bedöma potentialen på. Jag tror dock det kan finnas något här och han skulle nog inte gråta av en plats i truppen som inte är som nyckelspelare.
Lindberg och
Liljendahl är 95:or och ska givetvis få chansen att utvecklas med laget.
Emil Lundberg är helt klart intressant med sin storlek och ålder. Här handlar det nog mycket om roll och lön. Exakt detsamma gäller
Heinerö och
Hagelin, alltså det om roll och lön, inte storleken i Heinerös fall
Jag tror förlängningar på
Ahlén och
Hank är ganska givna och det känns helt okej i mitt fall, även om det är frågetecken kring farten på dem och den rollen de isf skulle ha. Honken som tidigare nämnt kanske är ett frågetecken.
Sörensen,
Jakobs och
Ljungh tycker jag man ska förlänga med allihop även om Jakobs kan vara en sån som "offras" för någon annan man anser bättre i en större roll i laget.
Så med andra ord tror jag 2-3 backar in behövs och samma antal gällande forwards.
Vad finns det då där ute? Som är någorlunda realistiska?
KONTRAKTSLÖSA STÖRRE VÄRVNINGAR (av nedanstående skulle kanske bara 1-3 kunna komma in mtp kostnaden)
Calle Ridderwall (26)
Ingen supersuccé i KHL för Calle, hade mycket väl kunnat vara en framtida stabil poänggörare i SHL. Men får troligtvis fler chanser i KHL nu trots allt.
Andreas Falk (31)
Mycket bra ersättare för Jocke och stabil spelare att luta sig mot.
Mikael Tellqvist (35)
Givetvis jätterutinerad och skulle vara topp fem i SHL
Daniel Fernholm (31)
Vissa rynkar på näsan, men jag tycker det hade varit en mycket bra värvning i ett ganska ungt lag. Rutinerad även på landslagsnivå.
Patrik Lundh (26)
21 poäng på 38 slutspelsmatcher och etablerad i SHL. Dessutom assisterande i FBK. Perfekt ålder och "nivå" på spelaren. Känslan är dock att han redan skrivit med Lakers
Jonas Ahnelöv (27)
Perfekt ålder, defensivt mkt bra men kostar säkerligen en del.
Patrik Zackrisson (27)
Stockholmaren är en allround spelare, skicklig center, dyrare och bättre variant på Andreas Falk. Gör det ändå ganska bra i KHL.
Linus Videll (29)
Valde bort oss för AIK för några år sedan vilket är ett gigantiskt minus. Spelmässigt dock ett bra alternativ för oss.
KONTRAKTSLÖSA BILLIGARE LÖSNINGAR
Mario Kempe (26)
Bra ålder, hjärta för DIF. Men känns som att han har en poänggräns vid 20 p/säsong i SHL och den stora frågan är vilken roll och lön skulle han ha isf?
Alexander Deilert (25)
Gjort det bra i BIK Karlskoga. En billigare backlösning om övriga alternativ spricker.
Jon Palmebjörk (28)
Jag är lite nyfiken på Palmebjörk, trots SHL. En chansning visst, men han är en bra poänggörare som skulle kunna chansa på. Billig också i förhållande till spelare som Calle Ridderwall och Patrik Lundh som skulle ha snarlika roller.
Stefan Andersson (31)
Jävligt bra back i Björklöven på den här nivån tycker jag.
Johan Alcén (26)
Offensivt produktiv spelare på AS-nivå. Nödfall typ.
Daniel Zaar (20)
Skeptisk till att plocka så här unga spelare som kanske bara har något år till i Sverige kvar. Men fine, bra talang.
Dennis Everberg (23)
Mer sugen på den här forwarden från Rögle då isf. Stor och kraftfull i sin åkning. Bra poängsinne. Ersättare för Honken framför mål om han slutar.
Daniel Widing (32)
jag gillar ju Widing och han borde egentligen kunna vara en hygglig topp sex-forward. Profil och ledartyp men helt ärligt kommer han ifrån tämligen mediokra säsonger vilket inte borde driva upp hans lön så överdrivet mycket. Men samtidigt göra honom till en chansning.
Adam Masuhr (31)
Skulle det bli panik och en offensiv back behövs, vilket det inte gör idag så kan man ju alltid ringa Adam Andersson som han hette förut. Huserat i Finland i många år nu med ändå bra poängfacit.
TRE ÖNSKEDRÖMMAR (mer än
en nedan skulle aldrig gå pga kostnaden)
Patrik Thoresen (31)
För tongivande i KHL egentligen för att finnas på listan. Men skulle vara en superspelare.
Jacob Josefsson (23)
Troligtvis för ung och det kan nog vara så att det finns ett kontrakt i Nordamerika för honom. Annars kan mycket väl ett KHL-kontrakt vänta honom. Men omöjligt är det nog inte.
Douglas Murray (34)
Inte alls omöjlig, även om garanterat dyr. Farten? Spelar ingen roll, han har så många andra egenskaper som skulle lyfta laget och föreningen.
Tänker inte lista något lag ännu eller än mindre någon "depth chart". Men skulle vi kunna få in någon av Fernholm/Ahnelöv, Andreas Falk och en av Zackrisson/C Ridderwall/Videll/Lundh så skulle jag vara jättenöjd.
Bra centrar känns väldigt viktigt att få in så Falk och Zackrisson hade varit fantastiskt.