Jag tror jag förstår vad du (m.fl) menar med "idiotisk utvisning". Jag ser dock två problem med era resonemang:Lee Harvey Oswald skrev:Förvisso en korrekt iakttagelse, MEEEEn det ligger inte på Ölvestads ansvar att ifrågasätta detta genom att agera som en IQ-befriad galopperande Belgien Blue ute på isenMagnutz skrev:Nej.Stulle skrev:Vet inte riktigt hur jag ska tackla situationen med Ölvestad. Domaren ger honom 2+10 för elbowing vilket många anser är för hårt, andra anser att det är ett för lågt straff. Nu i efterhand har domarna kollat igenom situationen och bedömt att tacklingen är så pass allvarlig att en anmälan till disciplinnämnden är berättigad.
TEXT TEXT TEXT SNIP
Man får helt enkelt anpassa sig efter regelverket i detta fall, även om man anser att det är löjligt.
Regler måste ifrågasättas. Nyttan och rimligheten måste sättas främst. Att bara vika sig "för att är så" är förlamande.
1. Tacklingar är tillåtet. Ölvestad har alltså ingen tanke på att få utvisning. Han spelar ju bara spelet per de regler som finns. Uppsåt saknas, så att säga.
2. Alternativet (dvs att bromsa upp, åka förbi eller helt enkelt låtsas som att han inte hinner) är ännu sämre. Då spelar han ju inte hockey och utnyttjar inte de reglemente som finns. För att göra en analogi är det att jämföra med backar struntar i att skjuta slagskott, för det är så farligt om det träffar någon.
Ni har accepterat att elitseriedomarna inte blåser av för regelbrott, utan hur "det set ut", någon skadar sig eller publiken buar -- och anser att även spelarna skall rätta sig efter detta.
Men det två fundamentala problemen ovan är pudelns kärna. Det måste vi lösa i elitserien. Även den som tar emot tacklingen har ansvar!