Silly-Season 2022/23 uppdateras i första inlägg
Man måste ta bort Krüger och Norman från de två första kedjorna. Brodin har ju börjat kommit igång rejält på poängsidan och Liss gjorde en bra match senast och hoppas att det håller i sig nu. Rensfeldt är en av de forwards som har varit genomgående bra. Rensfeld och Brodin är de två forwards som kämpar och sliter mest. Klasen måste höja sig några snäpp men han kommer nog bara bli bättre och bättre. Norman och Söderlund är de två forwards som har varit den största besvikelsen hittills.
Jag tycker inte att backsidan har varit det största problemet hittills utan forwards. Bästa Djurgårdare i poängligan ligger på 17:e plats. Om man jämför det med Modo och Björklöven så har Modo 6 spelare före i statistiken och Björklöven har 4. Detta tycker jag är anmärkningsvärt med tanken på spelarna man har. Och detta syns också klart på mål gjorda i jämfört med de andra topplagen. Man gör otroligt mycket mindre mål än de andra två. Men samtidigt släpper man in mycket mindre mål än de andra topplagen och allt det beror ju inte på Lindbom även fast det är mycket tack vare honom.
Jag tycker inte att backsidan har varit det största problemet hittills utan forwards. Bästa Djurgårdare i poängligan ligger på 17:e plats. Om man jämför det med Modo och Björklöven så har Modo 6 spelare före i statistiken och Björklöven har 4. Detta tycker jag är anmärkningsvärt med tanken på spelarna man har. Och detta syns också klart på mål gjorda i jämfört med de andra topplagen. Man gör otroligt mycket mindre mål än de andra två. Men samtidigt släpper man in mycket mindre mål än de andra topplagen och allt det beror ju inte på Lindbom även fast det är mycket tack vare honom.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
-Rolle Stoltz
-
Precis som du säger så var ett år framgångsrikt. Men i ärlighetens namn hade vi ganska mycket tur den säsongen också. Ingen trodde på riktigt vi hade en chans mot Frölunda i final? Det var lite av ett luftslott då också.Praetori skrev: ↑2022-11-17 17:57:17Vi gick till SM-final med den spelidén och våra juniorlag har gått som tåget på samtliga nivåer med den som grund i flera år. Att få det att "sitta" på seniornivå är bevisligen svårare men det kan ha flera orsaker. Dels är kontinuiteten bättre i juniorleden. Samma spelare skolas år efter år tillsammans in i det och får spela tillsammans. Dels är mer kvalificerat/vuxet motstånd kapablare att utnyttja misstagen vi gör på a-lagsnivå.Nattuggla_ skrev: ↑2022-11-17 14:53:28 Vi spelar altså med samma spelidé som vi gjort senaste åren? Eller fattar jag Tobias fel här?
Isåfall är det inte konstigt att det ser EXAKT likadant ut som de gjort senaste säsongerna. Och är då Joakim Fagervall nästa offer efter "Robban" som måste komma in och anpassa sig till ett spelsystem han egentligen inte vill spela?
Det krävs rätt typ av spelare, rätt typ av ledare och kontinuitet för att det där skall lira men jag är inte direkt negativt inställd till spelmodellen i sig. Man skall nog akta sig för att tro att det är just "där" som problemet ligger eftersom det gör att man kanske stirrar sig blind på annat.
Vi såg ju vad som hände när (jag gissar bara utifrån en misstanke så ta det för vad det är) Robban skruvade på saker och ting och gjorde det "enklare" inom samma ram. Då blev vi istället sönderlästa.
Men visst är det en kontinuerlig process där man måste särskåda även pedagogiken i sig så att "tydligheten" faktiskt bidrar till vad man vill att den skall göra och inte tvärtom gör spelarna förvirrade när motståndarna gör något som bryter mot spelmodellens "regler".
Och någonstans kan jag känna att har man inte lyckats på alla dessa år att vara mer framgångsrikt än så, samt att allt det du nämner ovan (fetstilta) ska stämma, då känns det som en ganska usel idé att fortsätta gå efter.
Jag menar, se Luleå, Frölunda, Växjö, Färjestad. Oavsett spelare in så är det fortfarande bra resultat överlag säsong efter säsong. Bara ta Luleå och deras lagbygge. Utebliven spets sedan Juni och man presterar ändå, det är pga ett tryggt grundspel.
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
”Framåtlutat” är överskattat
Inte i Hockeyallsvenskan. Det finns ett gammalt ordspråk som säger att man aldrig ska debattera med idioter för då tar de ner dig på din nivå och slår dig med hjälp av erfarenhet och man kan nog säga samma sak om många Hockeyallsvenska lag.
Om man som resursstark nedflyttad SHL-klubb sänker sig till deras "nivå" genom att anpassa spelet så kommer de klå en på erfarenhet.
Har man bättre spelare och ett spelskickligare lag måste man utnyttja det till fullo och hålla i pucken, driva upp tempot och spela just "framåtlutat".
På SHL-nivå däremot så tror jag det är hybris eftersom inget lag besitter ett sådant kvalitativt övertag att de faktiskt kan dominera motståndet till en sådan grad utan där handlar det mycket mer om att kampa till sig momentum och sedan utnyttja det och att kunna sjunka tillbaka och lira "tryggt" när man inte kan rida på energivågen.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Allt behöver inte stämma hela tiden. Med "rätt" spelare så menar jag spelare som kan underkasta sig systemet och vars procent av lönekuvertet består av lite mer %hjärna än nödvändigtvis "%skills" och även förlänger år efter år för att få in DNAt och spelsystemet i blodet. Med rätt ledare så krävs det ju folk som inte bara begriper alla delar och helheten av systemet utan som även har den moderna "ådran" (som gnagar-Hallam) att faktiskt kunna få ut det och anpassa pedagogiken så att alla chippar in.Nattuggla_ skrev: ↑2022-11-17 18:32:46 Och någonstans kan jag känna att har man inte lyckats på alla dessa år att vara mer framgångsrikt än så, samt att allt det du nämner ovan (fetstilta) ska stämma, då känns det som en ganska usel idé att fortsätta gå efter.
Jag menar, se Luleå, Frölunda, Växjö, Färjestad. Oavsett spelare in så är det fortfarande bra resultat överlag säsong efter säsong. Bara ta Luleå och deras lagbygge. Utebliven spets sedan Juni och man presterar ändå, det är pga ett tryggt grundspel.
Alla lag som du nämner ovan har något som DIF inte haft på länge och det är riktig kontinuitet på ett eller annat sätt. Tränarstab och en grundplåt med trotjänare av tillräckligt hög kvalitet. DIF har kastat runt rätt mycket och satsningarna på Ante och Josefson gick ju tyvärr åt skogen och när Robban och Hank försvann så var det som att bygga en amerikansk fuskskrytkåk på opålad mark och bygget sjönk ner i träsket.
Luleå som länge byggde sin grundplåt på ett defensivt spel som var så tråkigt att klockorna stannade var förvisso "stabila" men tom de själva insåg att det inte gick att bygga varesig SM-guld eller långsiktigt publikunderlag på det spelet och har börjat spela lite fröjdigare på senare men alla satsningar har missat SM-guldet än så länge.
Det är offensiva, spelande och fysiska lag som Skellefteå, Frölunda, Växjö och Färjestad som skördat framgångar de senaste 10 åren. Tävlingsinstinkt och fria tyglar inom en viss ram offensivt snarare än slavisk taktik eller "machcoachning" från 90-talet har burit dem framåt kombinerat med en lagom trygg defensiv men med backar som kan bidraga offensivt snarare än att "boxa ut".
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
-
- Medlem: Ja, vanlig medlem
…och allt det du nämner är det saker som vi grovt misslyckats med att implementera men värst är nog vår egen specialare att backar vänder åt fel håll och blir fastcheckade det är ju något av vårt adelsmärke numerPraetori skrev: ↑2022-11-17 20:08:24Allt behöver inte stämma hela tiden. Med "rätt" spelare så menar jag spelare som kan underkasta sig systemet och vars procent av lönekuvertet består av lite mer %hjärna än nödvändigtvis "%skills" och även förlänger år efter år för att få in DNAt och spelsystemet i blodet. Med rätt ledare så krävs det ju folk som inte bara begriper alla delar och helheten av systemet utan som även har den moderna "ådran" (som gnagar-Hallam) att faktiskt kunna få ut det och anpassa pedagogiken så att alla chippar in.Nattuggla_ skrev: ↑2022-11-17 18:32:46 Och någonstans kan jag känna att har man inte lyckats på alla dessa år att vara mer framgångsrikt än så, samt att allt det du nämner ovan (fetstilta) ska stämma, då känns det som en ganska usel idé att fortsätta gå efter.
Alla lag som du nämner ovan har något som DIF inte haft på länge och det är riktig kontinuitet på ett eller annat sätt. Tränarstab och en grundplåt med trotjänare av tillräckligt hög kvalitet. DIF har kastat runt rätt mycket och satsningarna på Ante och Josefson gick ju tyvärr åt skogen och när Robban och Hank försvann så var det som att bygga en amerikansk fuskskrytkåk på opålad mark och bygget sjönk ner i träsket.
Luleå som länge byggde sin grundplåt på ett defensivt spel som var så tråkigt att klockorna stannade var förvisso "stabila" men tom de själva insåg att det inte gick att bygga varesig SM-guld eller långsiktigt publikunderlag på det spelet och har börjat spela lite fröjdigare på senare men alla satsningar har missat SM-guldet än så länge.
Det är offensiva, spelande och fysiska lag som Skellefteå, Frölunda, Växjö och Färjestad som skördat framgångar de senaste 10 åren. Tävlingsinstinkt och fria tyglar inom en viss ram offensivt snarare än slavisk taktik eller "machcoachning" från 90-talet har burit dem framåt kombinerat med en lagom trygg defensiv men med backar som kan bidraga offensivt snarare än att "boxa ut".
Går det att dra någon erfarenhet från hur HV spelade förra säsongen? Körde dom också det här mer komplicerade press zon spelet eller har dom nån helt egen ide(försökte givetvis googla innan jag frågar men det är riktigt tunt med tutorials för den som försöker läsa på).
Gillar annars de senaste inläggen även om det kanske nu blivit väldigt mycket off topic.
Gillar annars de senaste inläggen även om det kanske nu blivit väldigt mycket off topic.
När hockeyn går dåligt har jag svårt att glädjas över fotbollen.
Fast över alla våra olika lag och ålderskullar tycker jag inte att det är något "adelsmärke". Det är möjligen signifikativt för delar av a-laget vissa säsonger men då kan vi lika gärna lyfta indianare andra eller dumma turnovers i andra säsonger eller varför inte frisläpp i skottsektorn?Donkels-3.0 skrev: ↑2022-11-17 20:39:34 …och allt det du nämner är det saker som vi grovt misslyckats med att implementera men värst är nog vår egen specialare att backar vänder åt fel håll och blir fastcheckade det är ju något av vårt adelsmärke numer
Det är alltid "nånting" som forum eller förståsigpåare identifierar som de tycker "alltid händer".
Plocka in Kempe, sätt han som center i första kedjan bredvid klasen och Brodin.
Flytta ner alla centrar 1 hack i kedjorna.
X-Kempe-X
X-Kruger-X
X-Rensfeldt-X
X-Östlund-X
Då har du en rivig, offensivt vass första center som producerar mer än vad kanske en defensivt van kruger gör.
Älskar kruger, inget fel på han men känns lite som att det defensiva tänket fortfarande sitter kvar
X-Kempe-X
X-Kruger-X
X-Rensfeldt-X
X-Östlund-X
Då har du en rivig, offensivt vass första center som producerar mer än vad kanske en defensivt van kruger gör.
Älskar kruger, inget fel på han men känns lite som att det defensiva tänket fortfarande sitter kvar
-
Kanske Praetori har koll. Tyckte han beskrev vårat bra, men osäker på hur bra koll han har på HV.GoseeDIF skrev: ↑2022-11-17 21:28:58 Går det att dra någon erfarenhet från hur HV spelade förra säsongen? Körde dom också det här mer komplicerade press zon spelet eller har dom nån helt egen ide(försökte givetvis googla innan jag frågar men det är riktigt tunt med tutorials för den som försöker läsa på).
Det enda man kan läsa sig till är väl att deras trupp var mycket mer samspelt än våran, dem dominerade redan på försäsongen och var sedan lika bra under hela säsongen.
Jonas Gunnarsson var inte målvakten som vann matcher åt HV71, det var han aldrig. Men deras trupp var betydligt bättre i alla zoner, så det spelade ingen roll.
Dock ska sägas att jag hör från flera supportrar till HV att de ser likheter med oss.
Statistiken säger tvärtemot.
- Jim Morrison
Förra säsongen hade HV71 i endast fyra av 52 matcher ett xGA på över 2. Vi har denna säsong redan nio stycken matcher med ett xGA över 2.Nattuggla_ skrev: ↑2022-11-18 09:56:14Kanske Praetori har koll. Tyckte han beskrev vårat bra, men osäker på hur bra koll han har på HV.GoseeDIF skrev: ↑2022-11-17 21:28:58 Går det att dra någon erfarenhet från hur HV spelade förra säsongen? Körde dom också det här mer komplicerade press zon spelet eller har dom nån helt egen ide(försökte givetvis googla innan jag frågar men det är riktigt tunt med tutorials för den som försöker läsa på).
Det enda man kan läsa sig till är väl att deras trupp var mycket mer samspelt än våran, dem dominerade redan på försäsongen och var sedan lika bra under hela säsongen.
Jonas Gunnarsson var inte målvakten som vann matcher åt HV71, det var han aldrig. Men deras trupp var betydligt bättre i alla zoner, så det spelade ingen roll.
Dock ska sägas att jag hör från flera supportrar till HV att de ser likheter med oss.
Stor skillnad på våra lag.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
-
Så är det, och jag tror definitivt att Gunnarsson räddades en del av deras fina defensiv för han var ingen toppmålvakt direkt. I vårat fall har det varit tvärtom.Jim Morrison skrev: ↑2022-11-18 10:01:12Förra säsongen hade HV71 i endast fyra av 52 matcher ett xGA på över 2. Vi har denna säsong redan nio stycken matcher med ett xGA över 2.Nattuggla_ skrev: ↑2022-11-18 09:56:14Kanske Praetori har koll. Tyckte han beskrev vårat bra, men osäker på hur bra koll han har på HV.GoseeDIF skrev: ↑2022-11-17 21:28:58 Går det att dra någon erfarenhet från hur HV spelade förra säsongen? Körde dom också det här mer komplicerade press zon spelet eller har dom nån helt egen ide(försökte givetvis googla innan jag frågar men det är riktigt tunt med tutorials för den som försöker läsa på).
Stor skillnad på våra lag.
Och även om inget med hockey är lätt så känns det ju som att vårat problem är lättare att åtgärda. Jag menar, vi har ju truppen för att vara ett topplag.
Håller med Sanny här: Och för stockholmarnas del handlar det inte om att man saknar skicklighet och spets i sin trupp utan mer en avsaknad av ödmjukhet och en struktur i sitt spel.
Det borde vara lättare att lösa än att behöva värva massa spelare på en tunn marknad.
Blev ett långt sidospår denna tråd. Sorry för det.
Kempe begär över 300k/mån, inget för ossMvildma skrev: ↑2022-11-18 00:53:50 Plocka in Kempe, sätt han som center i första kedjan bredvid klasen och Brodin.
X-Kempe-X
X-Kruger-X
X-Rensfeldt-X
X-Östlund-X
Dessutom en jävla diva. Vejdemo tusen ggr hellre! Fast allra helst Hank.#10 skrev: ↑2022-11-18 18:27:17Kempe begär över 300k/mån, inget för ossMvildma skrev: ↑2022-11-18 00:53:50 Plocka in Kempe, sätt han som center i första kedjan bredvid klasen och Brodin.
X-Kempe-X
X-Kruger-X
X-Rensfeldt-X
X-Östlund-X
- SirDIFalot
Trött på att snacka om värvningar. Den här truppen ska räcka på långa vägar.
Expert.