Jag tror att du tappade Rugguggla_ när du började prata hockey...Praetori skrev: ↑2022-11-16 15:48:23Egentligen inte en sillytrådsfråga och lite svårt att uttrycka det pedagogiskt utan att kludda ner med muppiga hockeytermer men men..Nattuggla_ skrev: ↑2022-11-16 15:12:38Vad är det då? Jag ser inga riktlinjer överhuvudtaget. Så upplys mig gärna, seriös undran, inte på något sätt nedlåtande.Praetori skrev: ↑2022-11-16 14:59:53Grundspelet tycker jag finns där. Vi lyckas bara inte genomdriva det strukturerat och disciplinerat i 60min och i matchen mot Modo bara i korta stunder.Nattuggla_ skrev: ↑2022-11-16 11:38:14 Lär nog bli Fagervall säsongen ut. De pratar ju om en "process" hela tiden. Men samtidigt ska ju den här processen som att kunna hitta ett grundspel inte ta mer än 17 omgångar. Det är mycket märkligt.
Det är inte en rekryterings/sillyfråga helt oavsett eftersom spelsystem är något som tar tid att ändra på (kolla Robbans inledning på säsongen när han bytte ut Säcken). Dvs antingen "ger man upp" säsongen och byter tränare för att hitta på något nytt eller så köra man på och litar på att det går att justera och få spelarna att faktiskt sätta spelet som man kommit överens om.
Defensivt spelar vi ett zonindelat presspel med centrallinjen som "avdelare" och det är i princip lika från anfallszon ner till defensiv dito. Överbelastning genom numerärt överläge i respektive delzon således medan övriga har till uppgift att bevaka sin "zon" och hindra spel över centrallinjen (hej skott i skottsektorn när vi tappar bort folk).
Utgångar skall ske kontrollerat, samlat och på spelare i fart om man så måste "börja om" för att få till det (och det är här puck-kladdet ger sig tillkänna i negativ bemärkelse).
Dvs vi ligger primärt inte och "fiskar" långa förstapass och vi bär inte upp pucken på center/forwards från egen zon i första hand utan pucken skall göra jobbet och farten skall ta oss genom mittzon och in i offensiv zon.
Offensivt så är det en variant med 1-2-2 med instick i fickorna eller avlastning via rundeln (för sidbyten) för att försöka etablera "press". Man vill "bygga" offensivt spel för att helt enkelt hålla momentum i offensiv zon snarare än att alltid bryta in på mål för tidiga avslut.
Detta är extremt förenklat förklarat av det som "syns" men jag tycker ändå att grundspelet är rätt "tydligt" men att vi snarare inte alltid efterlever det genom disciplin utan försöker "fuska" oss fram.
Jag har egentligen inga åsikter om grundspelet (mer än det jag dryftat tidigare kring den inbyggda defensiva sårbarheten). Vi MÅSTE aspirera på att på något sätt spela MED puck med den här typen av lag. Om vi bjuder in till "pucken-direkt-på-mål" hockey i Allsvenskan så kommer slit&släng-gängen att krossa oss på hawaiihockeyn med de kontringar som uppstår.
Grundspelet i sig och tydligheten tycker jag finns där. Möjligen KAN det vara så att Fagervall&Co inte är rätt gubbar att omsätta det med. De tycks ha koll på det mentala. De tycks ha koll på det träningsmässiga men kan "de" få spelarna att "förstå" och "se" vad som behövs göras? Maybe, maybe not men frågan är om en annan coachvärvning skulle göra någon som helst skillnad utan att försöka byta spelsystem.
Jag tror fortfarande det kan bli "bra" genom att skruva och låta saker få ta sin tid men samtidigt måste föreningen sätta en brytpunkt nånstans för jag håller med om att detta laget har bäst chanser (spelarmässigt) att gå upp nu i år och att det lär bli svårare framöver.
Det här laget är egentligen tillräckligt bra för att gå upp oavsett spelsystem. Det är liksom inte det som är problemet, åtminstone inte i det långa loppet. Om spelarna inte sätter systemet tids nog så får väl Fagerwall justera en aning. Så länge det inte sitter till 100 så blir det sårbart när en spelare missar sitt ansvarsområde, något som inte är fallet vid enklare spelsystem som sämre lag ofta tvingas ägna sig åt. DIF kommer att gå till slutspel alldeles oavsett, och det är väldigt många matcher och träningar kvar för att komma dit man vill. Man har råd att lägga den tiden för att alla spelare ska köpa in på den vision man har. Som sagt, om det inte sitter om ytterligare ett par månader så är det inte så jävla svårt att justera och förkenkla. Spelarna i årets trupp är tillräckligt bra för att ställa om - och om folk inte tror det så hade väl inte så många krävt en ny tränare med helt nya idéer?
Jag hade varit mer orolig om vi hade haft ett enkelt och tydligt spelsystem som fungerade till punkt och pricka redan i september, och som sedan var sönderscoutat månader innan slutspel. Själva tanken är väl att vi ska vara som bäst när allt ska avgöras, så varför har folk sån panik när vi har lyxen att fortsätta bygga grundspelet samtidigt som vi ligger i toppen?
Sedan är det lustigt att nyfrälsta statistik-juckare, som precis börjat greppa corsi, med bestämdhet hävdar att Lindbom har stått på huvudet och ensam fixat alla vinster, och motiverar det med GSAx, när det visat sig de senaste åren att det fortfarande finns väldigt dåliga modeller för att räkna på hur "bra" en målvakt är - något som oftast visar sig från säsong till säsong, när målvaktens statistik hänger på lagets snarare än tvärtom.