Silly-Season 2022/23 uppdateras i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Olon

Inlägg av Olon »

Praetori skrev: 2022-11-16 15:48:23
Nattuggla_ skrev: 2022-11-16 15:12:38
Praetori skrev: 2022-11-16 14:59:53
Nattuggla_ skrev: 2022-11-16 11:38:14 Lär nog bli Fagervall säsongen ut. De pratar ju om en "process" hela tiden. Men samtidigt ska ju den här processen som att kunna hitta ett grundspel inte ta mer än 17 omgångar. Det är mycket märkligt.
Grundspelet tycker jag finns där. Vi lyckas bara inte genomdriva det strukturerat och disciplinerat i 60min och i matchen mot Modo bara i korta stunder.
Det är inte en rekryterings/sillyfråga helt oavsett eftersom spelsystem är något som tar tid att ändra på (kolla Robbans inledning på säsongen när han bytte ut Säcken). Dvs antingen "ger man upp" säsongen och byter tränare för att hitta på något nytt eller så köra man på och litar på att det går att justera och få spelarna att faktiskt sätta spelet som man kommit överens om.
Vad är det då? Jag ser inga riktlinjer överhuvudtaget. Så upplys mig gärna, seriös undran, inte på något sätt nedlåtande.
Egentligen inte en sillytrådsfråga och lite svårt att uttrycka det pedagogiskt utan att kludda ner med muppiga hockeytermer men men..

Defensivt spelar vi ett zonindelat presspel med centrallinjen som "avdelare" och det är i princip lika från anfallszon ner till defensiv dito. Överbelastning genom numerärt överläge i respektive delzon således medan övriga har till uppgift att bevaka sin "zon" och hindra spel över centrallinjen (hej skott i skottsektorn när vi tappar bort folk).
Utgångar skall ske kontrollerat, samlat och på spelare i fart om man så måste "börja om" för att få till det (och det är här puck-kladdet ger sig tillkänna i negativ bemärkelse).
Dvs vi ligger primärt inte och "fiskar" långa förstapass och vi bär inte upp pucken på center/forwards från egen zon i första hand utan pucken skall göra jobbet och farten skall ta oss genom mittzon och in i offensiv zon.
Offensivt så är det en variant med 1-2-2 med instick i fickorna eller avlastning via rundeln (för sidbyten) för att försöka etablera "press". Man vill "bygga" offensivt spel för att helt enkelt hålla momentum i offensiv zon snarare än att alltid bryta in på mål för tidiga avslut.

Detta är extremt förenklat förklarat av det som "syns" men jag tycker ändå att grundspelet är rätt "tydligt" men att vi snarare inte alltid efterlever det genom disciplin utan försöker "fuska" oss fram.

Jag har egentligen inga åsikter om grundspelet (mer än det jag dryftat tidigare kring den inbyggda defensiva sårbarheten). Vi MÅSTE aspirera på att på något sätt spela MED puck med den här typen av lag. Om vi bjuder in till "pucken-direkt-på-mål" hockey i Allsvenskan så kommer slit&släng-gängen att krossa oss på hawaiihockeyn med de kontringar som uppstår.
Grundspelet i sig och tydligheten tycker jag finns där. Möjligen KAN det vara så att Fagervall&Co inte är rätt gubbar att omsätta det med. De tycks ha koll på det mentala. De tycks ha koll på det träningsmässiga men kan "de" få spelarna att "förstå" och "se" vad som behövs göras? Maybe, maybe not men frågan är om en annan coachvärvning skulle göra någon som helst skillnad utan att försöka byta spelsystem.
Jag tror fortfarande det kan bli "bra" genom att skruva och låta saker få ta sin tid men samtidigt måste föreningen sätta en brytpunkt nånstans för jag håller med om att detta laget har bäst chanser (spelarmässigt) att gå upp nu i år och att det lär bli svårare framöver.
Jag tror att du tappade Rugguggla_ när du började prata hockey...

Det här laget är egentligen tillräckligt bra för att gå upp oavsett spelsystem. Det är liksom inte det som är problemet, åtminstone inte i det långa loppet. Om spelarna inte sätter systemet tids nog så får väl Fagerwall justera en aning. Så länge det inte sitter till 100 så blir det sårbart när en spelare missar sitt ansvarsområde, något som inte är fallet vid enklare spelsystem som sämre lag ofta tvingas ägna sig åt. DIF kommer att gå till slutspel alldeles oavsett, och det är väldigt många matcher och träningar kvar för att komma dit man vill. Man har råd att lägga den tiden för att alla spelare ska köpa in på den vision man har. Som sagt, om det inte sitter om ytterligare ett par månader så är det inte så jävla svårt att justera och förkenkla. Spelarna i årets trupp är tillräckligt bra för att ställa om - och om folk inte tror det så hade väl inte så många krävt en ny tränare med helt nya idéer?

Jag hade varit mer orolig om vi hade haft ett enkelt och tydligt spelsystem som fungerade till punkt och pricka redan i september, och som sedan var sönderscoutat månader innan slutspel. Själva tanken är väl att vi ska vara som bäst när allt ska avgöras, så varför har folk sån panik när vi har lyxen att fortsätta bygga grundspelet samtidigt som vi ligger i toppen?

Sedan är det lustigt att nyfrälsta statistik-juckare, som precis börjat greppa corsi, med bestämdhet hävdar att Lindbom har stått på huvudet och ensam fixat alla vinster, och motiverar det med GSAx, när det visat sig de senaste åren att det fortfarande finns väldigt dåliga modeller för att räkna på hur "bra" en målvakt är - något som oftast visar sig från säsong till säsong, när målvaktens statistik hänger på lagets snarare än tvärtom.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Ingen statistik är perfekt utan man får sätta allt i sammanhanget och räkna ihop flera stycken för att få en mer rättvis bild. Att vi skulle spela dåligt med flit för att ”lura” motståndarna fram tills slutspelet ser jag antingen som väldigt naivt eller som en hanteringsmekanism för att få någon anledning till vårt dåliga spel.

Jag tror att den stora bilden är att Fagervall inte är tillräckligt skicklig på att sätta ett system överhuvudtaget. Vad jag har kunnat tillskansa mig (som väl är rätt vedertaget här inne by now) är att han fått väldigt mycket hjälp från sina assisterande och sina sportchefer med spelet. Nu har vi "fått in" Honken och jag har, väl, ingen aning om hur duktig han är men vi skulle må bäst av att låta honom få det stora ansvaret med laget och låta Fagervall hantera dom mjuka värdena i gruppen. Det kanske är planen från och med att han kom in och då behöver han självklart mer tid till det. Men då hoppas jag att det verkligen har satts i system och att vi inte bara fortsätter saker rulla på när samtliga varningsklockor blinkar rött.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

Jim Morrison skrev: 2022-11-17 05:11:13 Ingen statistik är perfekt utan man får sätta allt i sammanhanget och räkna ihop flera stycken för att få en mer rättvis bild. Att vi skulle spela dåligt med flit för att ”lura” motståndarna fram tills slutspelet ser jag antingen som väldigt naivt eller som en hanteringsmekanism för att få någon anledning till vårt dåliga spel.

Jag tror att den stora bilden är att Fagervall inte är tillräckligt skicklig på att sätta ett system överhuvudtaget. Vad jag har kunnat tillskansa mig (som väl är rätt vedertaget här inne by now) är att han fått väldigt mycket hjälp från sina assisterande och sina sportchefer med spelet. Nu har vi "fått in" Honken och jag har, väl, ingen aning om hur duktig han är men vi skulle må bäst av att låta honom få det stora ansvaret med laget och låta Fagervall hantera dom mjuka värdena i gruppen. Det kanske är planen från och med att han kom in och då behöver han självklart mer tid till det. Men då hoppas jag att det verkligen har satts i system och att vi inte bara fortsätter saker rulla på när samtliga varningsklockor blinkar rött.
Det är väl just detta som alla säger också.
En del med insyn långt in i föreningarna han varit i och även supportrar som nu känner igen Djurgårdens start med senast Fagervall var i deras klubb. Darriga i egen zon, ingen "plan" för hur man agerar när man sätts under större press, ingen röd tråd i spelet.
Alla utomstående i alla kategorier är rörande överens om att tränaren just nu är vårat största hinder till att nå SHL och jag håller med, även om det kanske inte är den enda problemet.
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

Olon skrev: 2022-11-17 00:03:53
Praetori skrev: 2022-11-16 15:48:23
Nattuggla_ skrev: 2022-11-16 15:12:38
Praetori skrev: 2022-11-16 14:59:53
Nattuggla_ skrev: 2022-11-16 11:38:14 Lär nog bli Fagervall säsongen ut. De pratar ju om en "process" hela tiden. Men samtidigt ska ju den här processen som att kunna hitta ett grundspel inte ta mer än 17 omgångar. Det är mycket märkligt.
Grundspelet tycker jag finns där. Vi lyckas bara inte genomdriva det strukturerat och disciplinerat i 60min och i matchen mot Modo bara i korta stunder.
Det är inte en rekryterings/sillyfråga helt oavsett eftersom spelsystem är något som tar tid att ändra på (kolla Robbans inledning på säsongen när han bytte ut Säcken). Dvs antingen "ger man upp" säsongen och byter tränare för att hitta på något nytt eller så köra man på och litar på att det går att justera och få spelarna att faktiskt sätta spelet som man kommit överens om.
Vad är det då? Jag ser inga riktlinjer överhuvudtaget. Så upplys mig gärna, seriös undran, inte på något sätt nedlåtande.
Egentligen inte en sillytrådsfråga och lite svårt att uttrycka det pedagogiskt utan att kludda ner med muppiga hockeytermer men men..

/.../
Jag tror att du tappade Rugguggla_ när du började prata hockey...

/.../
Nejdå, tummade upp hans inlägg och tyckte det var bra beskrivet.
Men jag är fortfarande fast vid att tålamodet bör vara slut. Tycker inte vi har kunnat hålla en jämn nivå över två perioder åt gången och vi är i omgång 17.
Mycket av det som beskrivs av Praetori klarar vi inte av och då är det läge att bryta och ändra om, jag hade inte tyckt samma sak i omgång 2. Men nu är vi betydligt längre fram och det är dags att leverera.
Praetori
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Praetori »

Nattuggla_ skrev: 2022-11-17 08:05:37 Men jag är fortfarande fast vid att tålamodet bör vara slut. Tycker inte vi har kunnat hålla en jämn nivå över två perioder åt gången och vi är i omgång 17.
Mycket av det som beskrivs av Praetori klarar vi inte av och då är det läge att bryta och ändra om, jag hade inte tyckt samma sak i omgång 2. Men nu är vi betydligt längre fram och det är dags att leverera.
Honken har precis kommit in på riktigt. Jag tycker verkligen att man borde ge det mer tid. Vi har ett fint tabelläge så det finns liksom ingen anledning att börja panika än och riskera att ställa till det.
25e Januari har vi haft dubbelmöte mot Modo igen samt mött Björklöven. Där och då kommer vi ha ett "facit" på om laget utvecklats åt rätt håll och om inget katastrofalt hänt innan dess i tabelläget tycker jag man bör vänta tills dess innan man sågar tränarupplägget.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

Någon med PLUS?
Bild på en Djurgårdsspelare på Madhawks Twitter kopplat till denna artikel.
Ser ut som Lekkerimäki.

https://www.expressen.se/sport/hockey/s ... -till-shl/
Användarvisningsbild
Doyle
Säsongskort: Ja

Inlägg av Doyle »

Man var på G o låna Hedström till Västervik men stoppade de pga skador..

Djurgårdens back Ludvig Hedström var på glid bort.
För ett lån, till en seriekonkurrent. Uppgifter finns som säger att Västervik skulle låna Hedström av Djurgården, men detta var innan Djurgården drabbades av skador, därför är det inte aktuellt nu, och frågan är om det ens kommer bli så. Calle Odelius ska på JVM om bara några veckor och då kommer Djurgården behöva varenda spelare man kan tänka sig.
Så inte just nu. Men kanske senare.
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

Intervju med Tobias Pehrsson i September. Rekommenderar er starkt att läsa den.
https://hockeynews.se/articles/25701/

Tveksam till detta:
STOCKHOLM. Förra säsongen var kaotisk och slutade med degradering från SHL.
Men Djurgården håller fast vid sin spelidé som fortsätter att utveckla talanger från U16 och uppåt.

och
– Ända sedan 2017, 2018, 2019 och 2020 har det funnits en välpaketerad spelidé för att utveckla spelets olika delar.

Vi spelar altså med samma spelidé som vi gjort senaste åren? Eller fattar jag Tobias fel här?
Isåfall är det inte konstigt att det ser EXAKT likadant ut som de gjort senaste säsongerna. Och är då Joakim Fagervall nästa offer efter "Robban" som måste komma in och anpassa sig till ett spelsystem han egentligen inte vill spela?
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Nattuggla_ skrev: 2022-11-17 14:53:28 Intervju med Tobias Pehrsson i September. Rekommenderar er starkt att läsa den.

Tveksam till detta:
Men Djurgården håller fast vid sin spelidé som fortsätter att utveckla talanger från U16 och uppåt.

och
– Ända sedan 2017, 2018, 2019 och 2020 har det funnits en välpaketerad spelidé för att utveckla spelets olika delar.

Vi spelar altså med samma spelidé som vi gjort senaste åren? Eller fattar jag Tobias fel här?
Isåfall är det inte konstigt att det ser EXAKT likadant ut som de gjort senaste säsongerna. Och är då Joakim Fagervall nästa offer efter "Robban" som måste komma in och anpassa sig till ett spelsystem han egentligen inte vill spela?
Det är så jag har uppfattat det också. Mycket möjligt att problemet sitter mycket djupare än vad man trott på förhand. Tobias är ändå 50% av föregående sportcheferi.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

Jim Morrison skrev: 2022-11-17 14:57:28
Nattuggla_ skrev: 2022-11-17 14:53:28 Intervju med Tobias Pehrsson i September. Rekommenderar er starkt att läsa den.

Tveksam till detta:

och

Det är så jag har uppfattat det också. Mycket möjligt att problemet sitter mycket djupare än vad man trott på förhand. Tobias är ändå 50% av föregående sportcheferi.
Blev lite orolig för det också när jag läste det här. Känns ju inte bättre nu.
Och spelet är läskigt likt hur det sett ut de senaste åren, det måste jag säga.
Donkels-3.0

Inlägg av Donkels-3.0 »

Hur i helsefyr kan charlatanen Pehrsson vara kvar antar att spelidén fortfarande är "framåtlutat" - kaskadspyr
GULD
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av GULD »

Det känns som vi börjar rikta ett n skärpan på vart problemet ligger

Dom 2 som borde stadsförvisas nämns ovan

Byt spelidé och anpassa efter det material vi har
Medan DIF finns !
The DIF ONE
Användarvisningsbild
Philly Flu

Inlägg av Philly Flu »

Nattuggla_ skrev: 2022-11-17 14:59:57
Jim Morrison skrev: 2022-11-17 14:57:28

Tveksam till detta:

och

Blev lite orolig för det också när jag läste det här. Känns ju inte bättre nu.
Och spelet är läskigt likt hur det sett ut de senaste åren, det måste jag säga.
Idén har varit/är att juniorer och seniorer har samma spelsystem så att det ska vara lätta att lyfta upp yngre sömlöst till A-laget. Det gick DIF ut med för många år sedan.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Philly Flu skrev: 2022-11-17 16:55:43 Idén har varit/är att juniorer och seniorer har samma spelsystem så att det ska vara lätta att lyfta upp yngre sömlöst till A-laget. Det gick DIF ut med för många år sedan.
Idén är inte dum i sig. Men då gäller det ju att ha rätt typ av sportchef och rätt typ av spel. Jag tycker nog egentligen att föreningen ska äga spelidén och att alla ska jobba i symbios och att det knappt ska märkas om man byter tränare eller spelare. Då tror jag att man har störst framgång över tid.

Sedan kan man ha en sportchef som är mer som KG som låter tränarna göra sitt men då gäller det verkligen att träffa rätt typ av tränare. Det känns som ett större lotteri än att äga spelet och utvecklingen.

Om det är så att Tobias fortfarande har mycket inflytande över spelidén så känns det som fel person att ha det. Är ju lite av en kvarleva av Jockes värsta tid och jag har tyckt att spelet är skrämmande likt förra årets.

Kul för övrigt att vi har 2/3 komponenter av Almtunas mest stormiga tid i Tobias Pehrsson och Ragge.
Praetori

Inlägg av Praetori »

Nattuggla_ skrev: 2022-11-17 14:53:28 Vi spelar altså med samma spelidé som vi gjort senaste åren? Eller fattar jag Tobias fel här?
Vi gick till SM-final med den spelidén och våra juniorlag har gått som tåget på samtliga nivåer med den som grund i flera år. Att få det att "sitta" på seniornivå är bevisligen svårare men det kan ha flera orsaker. Dels är kontinuiteten bättre i juniorleden. Samma spelare skolas år efter år tillsammans in i det och får spela tillsammans. Dels är mer kvalificerat/vuxet motstånd kapablare att utnyttja misstagen vi gör på a-lagsnivå.

Det krävs rätt typ av spelare, rätt typ av ledare och kontinuitet för att det där skall lira men jag är inte direkt negativt inställd till spelmodellen i sig. Man skall nog akta sig för att tro att det är just "där" som problemet ligger eftersom det gör att man kanske stirrar sig blind på annat.
Vi såg ju vad som hände när (jag gissar bara utifrån en misstanke så ta det för vad det är) Robban skruvade på saker och ting och gjorde det "enklare" inom samma ram. Då blev vi istället sönderlästa.

Men visst är det en kontinuerlig process där man måste särskåda även pedagogiken i sig så att "tydligheten" faktiskt bidrar till vad man vill att den skall göra och inte tvärtom gör spelarna förvirrade när motståndarna gör något som bryter mot spelmodellens "regler".
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Låst