SirDIFalot skrev:Fast kommer beslutet om inställd säsong upp före 31 januari blir det svettigt i kvalserien. Då lär de lagen som ligger pyrt till värva som satan i desperation.
Vid senaste lockouten kom beslutet om att hela säsongen ställdes in i februari efter att transferfönstret hade stängt, och jag kan inte se varför det skulle vara annorlunda nu. Både NHL och NHLPA kommer att förhandla in i det sista för att försöka rädda säsongen om vi når den situationen att det inte är löst före nyår, och därför är jag inte direkt orolig.
Skulle det dock mot förmodan bli så att beslutet kommer tidigare och att Rögle och Timrå ligger pyrt till, så undrar jag faktiskt vad dom ska göra. Vart ska dom få pengar ifrån för att värva? Rögle är en liten pissklubb, och Timrås ekonomi är så dålig så att Hammarbys ekonomiansvariga framstår som proffs. Men om, om dom ändå skulle få loss pengar för att värva, vilka spelare ska då Timrå och Rögle värva? Dom har inga egna spelare i Nordamerika (Timrå har Magnus Pääjärvi, som knappt skrämmer någon i vårt lag). Då står hoppet till legoknektar, från typ Slovakien och Tjeckien, eftersom Rögle inte har plast för fler icke EU-spelare och Timrå enbart har plats för en. Och de legoknektar som idag finns tillgänliga, hur många av dessa är lediga i början av januari? Med all säkerhet ingen bra i alla fall, och finns det väl någon bra, så är han garanterat rejält jagad alternativt inte intresserad av att spela utanför NHL.
Så kort och gott, jag är inte orolig om hockeyligan står vid sitt beslut. Blir det en hel säsongs lockout spelar Djurgården i elitserien nästa säsong, det är jag övertygad om. Niklas Kronwall kan vi nog med all säkerhet räkna in om lockouten blir över hela säsongen, jag kan inte tänka mig annat än att vi knyter till oss honom för tre månader. Han vore ovärderlig i kvalserien, och om det så ska kosta oss två miljoner, så är jag övertygad om att den ekonomiska frågan blir löst utan allt för stora problem.