Målvaktssidan bättre och backsidan sämre. Där är du väl med mig? Sen får vi ändå tänka oss att spelarna hålla sig hyfsat skadefria. Skador kommer för alla lag. Men kollar man på hur kedjorna producerade ifjol så tror jag verkligen att spelarna kan prestera minst lika bra och att de poängen vi förlorat i Bulan kommer andra spelare kunna producera. Kolla hur våra kedjor producerade ifjol och lite uppskattning vad jag tror kedjorna producerar i år och lite tankar.diftobbe89 skrev:Ser det verkligen ''riktigt bra'' ut? Jag gillar kontinuiteten men samtidigt har både backsidan och forwardssidan försvagats och förra året kom vi sexa.mb81 skrev:Med Björnfot klar ser laget riktigt bra ut. Sen måste Björnfot ersättas under säsongen eller helst redan ha en på plats när säsongen börjar. Men detta lag ska kunna utmana i toppen faktiskt!
Svedberg(Mantas)
Högström-Nilsson
Björnfot-Jeppe
Ekberg-Lill-Tjomme
Norell
Ågren-Josefson-Holtz
Dick-Basse-Bergfors
Lill-Fimpen-Haga-Linus
Hank-Wandell-Hedman
Östman
Målvaktssidan förmodligen starkare än ifjol om Svedberg håller samma nivå även denna säsong. Mantas med en bra försäsong och skadefri borde kunna studsa tillbaka och utmana om förstaspaden. Potentialen finns.
Backsidan med Björnfots intåg ser spännande ut men ändå sämre än ifjol. Jag tänker att Ekberg ersätter Garrison(stor förbättring) Lill-Tjomme ersätter Alsing internt(försämring) och Björnfot/ny ersätter Hultström(försämring). Högström varvade igång i slutet av förra säongen. Han gjorde fjärde mest poäng av alla backar vid lika styrka. Får vi ett fungerande PP ska han till och med kunna hota om poängligasegern bland backar. Tom är Tom. Där vet vi vad vi får. Norell och Pettersson finns potentialen och de studsar förhoppningsvis tillbaka. Sen har vi juniorbackarna som ligger på gränsen till både JVM och SHL som jagar underifrån.
Forwardssidan ser riktigt bra ut. Håller sig Josefson skadefri hela säsongen och Dick från start så borde den vara bättre än ifjol. Basse är en av seriens bästa centrar och är inte ens förstacenter. Sen Haga, Holtz, Ågren som förhoppningsvis är ännu bättre nästa år. Hoppas man ger Lill-Fimpen chansen i början i tredjekedjan. Sen kan man behöva bredda truppen då vi endast har 14 forwards(om inte Guter kommer tillbaka). Oron bör ligga på hur bra de äldre spelarna är denna säsong. Wandell, Hedman och Bergfors blir inte yngre direkt. Bergfors verkar dock vara bäst tränad i laget år efter år så där är jag inte så orolig.
Jag tror vi startar säsongen med det vi har nu och man försöker få in en back till innan Björnfot lämnar. Rätt troligt en nordamerikan på artistkontrakt. Men drömmer om Holm. På forwardssidan så tror jag man kommer ta in en breddforward. Men så länge skadeläget ser ljust ut så avvaktar vi.Det funkar med 14 forwards om man inte har skador. Sen vet jag inte vad som händer med Grewe nu när juniorligorna också skjuts upp. Han måste spela och bättre han breddar oss och tränar här en ingenting tänker jag. Men en forward lär komma under säsongens gång. Man klarar inte en hel säsong med endast 14 forwards.
Inför nästa säsong känns det som att fler lag har tagit in spets medans vi är nöjda med den skillnad att vi tappat spets. Vi får se, men något topp sex känns inte så troligt såhär på förhand men mycket kan hända med spelares utveckling såklart.
Sen vet vi ju redan nu att Josef eller Dick kommer gå sönder och helt plötsligt ser vi extremt tunna ut..
1:a kedjan 19/20 Ågren-Josefson-Bulan 19-16-31P
1:a kedjan 20/21 Ågren-Josefson-Holtz 25-30-30P
Första kedjan i år satte sig inte riktigt förrän mot slutet med Ågren-Josefson-Bulan. Jag tror verkligen både Josefson och Holtz kommer fördubbla sin poängskörd. Årets förstakedja bör producera bra mycket mer än fjolårets. +19 poäng i min "gissning".
2:a kedjan19/20 Dick-Basse-Bergfors 26-29-23P
2:a kedjan 20/21 Dick-Basse-Bergfors 30-30-23P
Bör väl producera ungefär på samma nivå som ifjol. Räknade lågt på Dick men ändå +5poäng mot ifjol.
3:e kedjan19/20 Hedman-Haga-Holtz 12-26-16P
3:e kedjan 20/21 Lill-Fimpen-Haga-Linus A 10-26-15P
Spännande tredjekedja men vågar inte lita på någon större produktion på Lill-Fimpen och Linus än. Haga bör spela första PP och hamnar säkert runt 25-30 poäng när säsongen väl summeras. -3 poäng i min gissning här.
4:e kedjan19/20 Hank-Wandell-Östman 10-12-5P
4:e kedjan 20/21Hank-Wandell-Hedman 10-10-10P
Svårt att kräva någon större produktion från en fjärdekedja. Men ändå +3 poäng från fjärdekedjan.
Nu kan det givetvis bli skador och bli färre matcher på vissa spelare. Men tycker jag inte försökte sväva iväg hur mycket spelarna skulle producera utan snarare höll det lågt.