Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
mb81
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Silly-Season 2020/21 uppdateras i första inlägg

Inlägg av mb81 »

diftobbe89 skrev:
mb81 skrev:Med Björnfot klar ser laget riktigt bra ut. Sen måste Björnfot ersättas under säsongen eller helst redan ha en på plats när säsongen börjar. Men detta lag ska kunna utmana i toppen faktiskt!

Svedberg(Mantas)

Högström-Nilsson
Björnfot-Jeppe
Ekberg-Lill-Tjomme
Norell

Ågren-Josefson-Holtz
Dick-Basse-Bergfors
Lill-Fimpen-Haga-Linus
Hank-Wandell-Hedman
Östman

Målvaktssidan förmodligen starkare än ifjol om Svedberg håller samma nivå även denna säsong. Mantas med en bra försäsong och skadefri borde kunna studsa tillbaka och utmana om förstaspaden. Potentialen finns.

Backsidan med Björnfots intåg ser spännande ut men ändå sämre än ifjol. Jag tänker att Ekberg ersätter Garrison(stor förbättring) Lill-Tjomme ersätter Alsing internt(försämring) och Björnfot/ny ersätter Hultström(försämring). Högström varvade igång i slutet av förra säongen. Han gjorde fjärde mest poäng av alla backar vid lika styrka. Får vi ett fungerande PP ska han till och med kunna hota om poängligasegern bland backar. Tom är Tom. Där vet vi vad vi får. Norell och Pettersson finns potentialen och de studsar förhoppningsvis tillbaka. Sen har vi juniorbackarna som ligger på gränsen till både JVM och SHL som jagar underifrån.

Forwardssidan ser riktigt bra ut. Håller sig Josefson skadefri hela säsongen och Dick från start så borde den vara bättre än ifjol. Basse är en av seriens bästa centrar och är inte ens förstacenter. Sen Haga, Holtz, Ågren som förhoppningsvis är ännu bättre nästa år. Hoppas man ger Lill-Fimpen chansen i början i tredjekedjan. Sen kan man behöva bredda truppen då vi endast har 14 forwards(om inte Guter kommer tillbaka). Oron bör ligga på hur bra de äldre spelarna är denna säsong. Wandell, Hedman och Bergfors blir inte yngre direkt. Bergfors verkar dock vara bäst tränad i laget år efter år så där är jag inte så orolig.

Jag tror vi startar säsongen med det vi har nu och man försöker få in en back till innan Björnfot lämnar. Rätt troligt en nordamerikan på artistkontrakt. Men drömmer om Holm. På forwardssidan så tror jag man kommer ta in en breddforward. Men så länge skadeläget ser ljust ut så avvaktar vi.Det funkar med 14 forwards om man inte har skador. Sen vet jag inte vad som händer med Grewe nu när juniorligorna också skjuts upp. Han måste spela och bättre han breddar oss och tränar här en ingenting tänker jag. Men en forward lär komma under säsongens gång. Man klarar inte en hel säsong med endast 14 forwards.
Ser det verkligen ''riktigt bra'' ut? Jag gillar kontinuiteten men samtidigt har både backsidan och forwardssidan försvagats och förra året kom vi sexa.
Inför nästa säsong känns det som att fler lag har tagit in spets medans vi är nöjda med den skillnad att vi tappat spets. Vi får se, men något topp sex känns inte så troligt såhär på förhand men mycket kan hända med spelares utveckling såklart.
Sen vet vi ju redan nu att Josef eller Dick kommer gå sönder och helt plötsligt ser vi extremt tunna ut..
Målvaktssidan bättre och backsidan sämre. Där är du väl med mig? Sen får vi ändå tänka oss att spelarna hålla sig hyfsat skadefria. Skador kommer för alla lag. Men kollar man på hur kedjorna producerade ifjol så tror jag verkligen att spelarna kan prestera minst lika bra och att de poängen vi förlorat i Bulan kommer andra spelare kunna producera. Kolla hur våra kedjor producerade ifjol och lite uppskattning vad jag tror kedjorna producerar i år och lite tankar.
1:a kedjan 19/20 Ågren-Josefson-Bulan 19-16-31P
1:a kedjan 20/21 Ågren-Josefson-Holtz 25-30-30P

Första kedjan i år satte sig inte riktigt förrän mot slutet med Ågren-Josefson-Bulan. Jag tror verkligen både Josefson och Holtz kommer fördubbla sin poängskörd. Årets förstakedja bör producera bra mycket mer än fjolårets. +19 poäng i min "gissning".

2:a kedjan19/20 Dick-Basse-Bergfors 26-29-23P
2:a kedjan 20/21 Dick-Basse-Bergfors 30-30-23P

Bör väl producera ungefär på samma nivå som ifjol. Räknade lågt på Dick men ändå +5poäng mot ifjol.

3:e kedjan19/20 Hedman-Haga-Holtz 12-26-16P
3:e kedjan 20/21 Lill-Fimpen-Haga-Linus A 10-26-15P

Spännande tredjekedja men vågar inte lita på någon större produktion på Lill-Fimpen och Linus än. Haga bör spela första PP och hamnar säkert runt 25-30 poäng när säsongen väl summeras. -3 poäng i min gissning här.

4:e kedjan19/20 Hank-Wandell-Östman 10-12-5P
4:e kedjan 20/21Hank-Wandell-Hedman 10-10-10P

Svårt att kräva någon större produktion från en fjärdekedja. Men ändå +3 poäng från fjärdekedjan.

Nu kan det givetvis bli skador och bli färre matcher på vissa spelare. Men tycker jag inte försökte sväva iväg hur mycket spelarna skulle producera utan snarare höll det lågt.
Praetori

Inlägg av Praetori »

Den kedja jag är minst oroad över är fjärde. Ett gäng spelare där erfarenhet/rutin (det "skägg" som brukar efterfrågas) faktiskt börjar bli verklighet.

Målvaktssidan är stark medan backsidan är aningen åderlåten, skamfilad (med plats för förbättringar) och oerfaren.

Forwardssidan har "håll-käften-tidnings-experter potential" men risken är att de tvingas hämta pucken djupt i brist på kyla/erfarenhet hos backarna eller bli stillastående och kampandes i mittzon där vi inte vill vara.

Väldigt mycket i vår spelmodell hänger på att backarna kan göra det som krävs för att forwardssidan skall kunna lira som det är tänkt.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Användarvisningsbild
Örebroarn

Inlägg av Örebroarn »

Har sillen helt lagt av eller kan det vara ett tänkbart nyförvärv på prestationsbaserat kontrakt? Om han håller sig frisk är han en toppspelare så varför inte chansa om det inte blir dyrt
Praetori

Inlägg av Praetori »

Med Guter borta på obestämd framtid är vi relativt skadekänsliga. Nu finns det ju kanske juniorer att peta in men det borde gå att hitta en hyggligt billig forward. Typ Robin Söderqvist från IKO.

Det finns ju fler kontraktslösa om man hittar lite slantar i botten av skattkistan som Oscar Sundh, Robin Alvarez eller varför inte Nick Sörensen? Den sistnämnde är ju rightare och har ett grundspel som jag tror skulle fungera hyggligt i Robbans modell.

Nu lär det inte hända något innan seriestart men vi känns aningen tunna på både back och forwardssidan.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
daaviid

Inlägg av daaviid »

Praetori skrev:Med Guter borta på obestämd framtid är vi relativt skadekänsliga. Nu finns det ju kanske juniorer att peta in men det borde gå att hitta en hyggligt billig forward. Typ Robin Söderqvist från IKO.

Det finns ju fler kontraktslösa om man hittar lite slantar i botten av skattkistan som Oscar Sundh, Robin Alvarez eller varför inte Nick Sörensen? Den sistnämnde är ju rightare och har ett grundspel som jag tror skulle fungera hyggligt i Robbans modell.

Nu lär det inte hända något innan seriestart men vi känns aningen tunna på både back och forwardssidan.
Oh, ge mig Alvarez. En av mina favoritspelare när han väl var här. Orädd och bröt rakt in på mål i de flesta lägen. Har vi ens någon sådan spelare i truppen nu?
mb81

Inlägg av mb81 »

Praetori skrev:Med Guter borta på obestämd framtid är vi relativt skadekänsliga. Nu finns det ju kanske juniorer att peta in men det borde gå att hitta en hyggligt billig forward. Typ Robin Söderqvist från IKO.

Nick Sörensen skulle egentligen vara en perfekt värvning. Relativt ung med landslagsmeriter och producerat bra men med en sämre säsong bakom sig som gjort att marknadsvärdet gått ner. Men känns inte som vi ska satsa på ännu en spelare med hjärnskakningsproblem.

Sundh skulle väl kunna göra jobbet i en fjärdekedja men hoppar gärna. Han blir inte yngre direkt. Alvarez skulle väl kunna gå in på ett ettårskontrakt men jag skulle hellre satsa på något långiktigt.
Användarvisningsbild
Hepsnastian

Inlägg av Hepsnastian »

Det känns som att man läser om nyförvärv nästan varje dag i andra klubbar, och väldigt få i DIF. Man undrar ju lite hur Jocke o Co. tänker där. Jag förstår att man håller sig lite kylig iom rådande situation. Inväntar man till I höst kanske? Hur mycket finns det på marknaden då?
Man är ju hursomhelst lite orolig att vi kommer få gnugga i nedre delen av tabellen i år.
Delägare
mb81

Inlägg av mb81 »

Hepsnastian skrev:Det känns som att man läser om nyförvärv nästan varje dag i andra klubbar, och väldigt få i DIF. Man undrar ju lite hur Jocke o Co. tänker där. Jag förstår att man håller sig lite kylig iom rådande situation. Inväntar man till I höst kanske? Hur mycket finns det på marknaden då?
Man är ju hursomhelst lite orolig att vi kommer få gnugga i nedre delen av tabellen i år.
Man vill inte värva för pengar man inte vet finns är väl exakt så man tänker. Jag vill iaf se DIF mer än kommande säsong.
Donkels-2.0

Inlägg av Donkels-2.0 »

Det kommer bli pannkaka de luxe om vi förlitar oss på det försvaret som Jocke serverat oss ser tyvärr ingen vidare utveckling hos 37 och 56 tex. och det är bara att be till högre makter att Simon J eller Björnfot steppar upp
Ceterum censeo Solna esse delendam
Praetori

Inlägg av Praetori »

Hepsnastian skrev: Man är ju hursomhelst lite orolig att vi kommer få gnugga i nedre delen av tabellen i år.
Är det ett problem egentligen? Om vi inte har finanserna eller materialet att hota toppen måste ju det långsiktigt finansiella få styra. Eller?

Visst är det surt att man inte kan matcha formtopp med finansiell top samtidigt som vi har en blivande superstjärna som Holtz i laget. Men någonstans måste man kompromissa mellan en jakt på SM Guld på kort sikt eller att vara ett topplag på lång sikt.

Personligen ser jag hellre att vi hamnar i toppen 2025-2030 med ett eller två guld under samma period än att aspirera på Le Mat denna säsong och på att undvika ekonomisk ruin och tvångsnedflyttning nästa.
mb81

Inlägg av mb81 »

Praetori skrev:
Hepsnastian skrev: Man är ju hursomhelst lite orolig att vi kommer få gnugga i nedre delen av tabellen i år.
Är det ett problem egentligen? Om vi inte har finanserna eller materialet att hota toppen måste ju det långsiktigt finansiella få styra. Eller?

Visst är det surt att man inte kan matcha formtopp med finansiell top samtidigt som vi har en blivande superstjärna som Holtz i laget. Men någonstans måste man kompromissa mellan en jakt på SM Guld på kort sikt eller att vara ett topplag på lång sikt.

Personligen ser jag hellre att vi hamnar i toppen 2025-2030 med ett eller två guld under samma period än att aspirera på Le Mat denna säsong och på att undvika ekonomisk ruin och tvångsnedflyttning nästa.
För det första är jag inte så säker på at vi kommer hålla till på den nedre halvan. Vi har ändå klasspelare som Svedberg, Mantas, Högström, Tom, Josefson, Dick, Haga, Basse, Holtz med flera. Första träningsmatchen ska vi inte dra för stora växlar av även om den var pinsam. Men visst är risken större än tidigare år.

Men vad har man egentligen för vinning(ekonomiskt) att värva dyrt just nu. I vanliga fall kan man göra en satsning och värva och därför gå långt i ett slutspel och/eller få högre publik på matcherna och på det viset finansiera värvningarna. Så länge vi värvar spelare just nu försvinner alla stålar utan att man får tillbaka ett öre. Jag tycker iaf inte det är värt det.
maag80

Inlägg av maag80 »

Örebroarn skrev:Har sillen helt lagt av eller kan det vara ett tänkbart nyförvärv på prestationsbaserat kontrakt? Om han håller sig frisk är han en toppspelare så varför inte chansa om det inte blir dyrt
Detta är intressant, jag tänkte på honom nyligen.
Han var ju aktuell för Oskarshamn i vintras och sades då vara spelklar.
Någon som vet status på Patrick Cehlin?
"De hade fem, men de ville ha sex, och de fick de när Foppa tryckte in den!"
mb81

Inlägg av mb81 »

maag80 skrev:
Örebroarn skrev:Har sillen helt lagt av eller kan det vara ett tänkbart nyförvärv på prestationsbaserat kontrakt? Om han håller sig frisk är han en toppspelare så varför inte chansa om det inte blir dyrt
Detta är intressant, jag tänkte på honom nyligen.
Han var ju aktuell för Oskarshamn i vintras och sades då vara spelklar.
Någon som vet status på Patrick Cehlin?
Jag har ingen aning men han har inte spelat hockey på över två säsonger. Lär inte direkt vara i någon superform. Skulle jag vara honom skulle jag iaf lägga av(om han inte redan har gjort det) så han kan han ha ett hyfsat värdigt liv efter hockeyn.

Edit: Men är också väldigt nyfiken hur han mår.
Praetori

Inlägg av Praetori »

mb81 skrev: För det första är jag inte så säker på at vi kommer hålla till på den nedre halvan. Vi har ändå klasspelare som Svedberg, Mantas, Högström, Tom, Josefson, Dick, Haga, Basse, Holtz med flera. Första träningsmatchen ska vi inte dra för stora växlar av även om den var pinsam. Men visst är risken större än tidigare år.

Men vad har man egentligen för vinning(ekonomiskt) att värva dyrt just nu. I vanliga fall kan man göra en satsning och värva och därför gå långt i ett slutspel och/eller få högre publik på matcherna och på det viset finansiera värvningarna. Så länge vi värvar spelare just nu försvinner alla stålar utan att man får tillbaka ett öre. Jag tycker iaf inte det är värt det.
Problemet är ju inte högstanivån hos våra klasspelare utan medelnivån på laget jämfört med hur de andra klubbarna ser ut. Luleå har inte blivit svagare direkt. Färjestad ser bättre ut än förra säsongen med en rejäl förstärkning på backsidan. Brynäs aspirerar på topp 6. HV och Linköping har starkare trupper än förra säsongen. Rögle ångar på. Växjö kan bli livsfarliga. Örebro, jisses vad de byggt vidare.
Det är i princip IKO och Malmö som på pappret känns tunna. Leksand har egentligen ett material som är betydligt bättre än deras placering.

Känns sjukt svårtippat men det känns inte som vårat år i år. Blir dock gärna positivt överraskad.
Användarvisningsbild
Czerkawski

Inlägg av Czerkawski »

Krüger på väg hem enligt Svenskafans.
Låst