Silly-Season 2021/22 uppdateras i första inlägg

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
Användarvisningsbild
DIF_Soldier
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av DIF_Soldier »

-daniel- skrev: 2021-08-16 19:09:41
DIF_Soldier skrev: 2021-08-16 16:39:59
-daniel- skrev: 2021-08-16 16:29:09
DIF_Soldier skrev: 2021-08-16 14:51:05
-daniel- skrev: 2021-08-16 07:05:24 Jag tycker det är lika fascinerande varje gång att vissa verkar tro att spelarna själva bestämmer sina öden. Om man har som förmodad högsta önskan att spela i NHL gör man det som ens blivande klubb vill. Att tro att pappa-Fimp eller Wille själv skulle kunna påverka detta åt något håll är rätt så duktigt naivt (vilket jag och kanske någon till försökte påtala tidigare i somras).

NHL styr till 100%. Vare sig man vill det eller inte.
Snack och strunt och snack. Givetvis bestämmer man själv i slutändan. Frågan är om att ha ballar att göra det. Se Eric Lindros.
Ja men det var ju verkligen ett modernt exempel.

Om man som liten grabb längtat efter NHL hela sitt liv och sen skriver på ett kontrakt så är det tämligen stor sannolikhet att man åker över när ens framtidsdröm visar sig vara runt hörnet och klubben vill det. Lätt att sitta hemma och raljera om hur man borde agera.

Jag ger dig dock att det är förkastligt att NHL styr precis allt och alla andra bara måste anpassa sig.
Hur ska du ha det nu då? Jag bara motsatte mig argumentet "NHL styr till 100%" och du svarar "Jamen spelaren har en dröm!"
Vem bestämmer, spelaren eller NHL?

Modernt eller inte - Lindros gjorde som han själv ville. Det är poängen. Han blev inte bannad från ligan eller arkebuserad på Quebec torg. Och när hans karriär var över hade han sopat hem 80 miljoner dollar.

Mitt argument är simpelt. Go for your dream, gör det! Men håll Djurgården utanför och spela i AHL om det skiter sig. Ta ett beslut. Behandla inte vår förening som ett kvart-i-tre-ragg.
Jag tror mycket väl du förstår vad jag menar, men du är bitter och rimligheten far åt alla håll & kanter i bitterhetens spår.

Självfallet har spelaren ett val, men när drömmen är så fantastiskt nära är det förmodligen tämligen lätt att gå med på vad helst klubben i fråga önskar. Gissar på att det är smickrande att ens blivande arbetsgivare tror på en så pass mycket och övertalar spelaren att det absolut bästa är att komma över pronto - chansen finns här och nu det är bara komma och ta den! Den kanske aldrig kommer igen.

Menar du på allvar sen att man inte skulle vara välkommen tillbaka till den (förmodade) enda klubb utanför NHL man kan tänka sig att spela för om man inte anses tillräckligt bra att ta en plats direkt...?

Man kan absolut vara bitter men man måste också se nyktert på situationen. Återigen. NHL styr och ställer till 100% för dessa spelare som drömt om en medverkan i ligan från barnsben.
Tack för att du erkänner att spelaren har ett val - det är nämligen det som är mitt argument. Det är väl fan att det satt så långt inne. Men sen så slirar du som ett rattfyllo igen i sista stycket och säger att NHL styr till 100% - du säger ju emot dig själv i samma andetag. Jag skiter i hur smickrande det är eller whatever - ta ett beslut, spela i AHL eller DIF. Detta har ingenting med min bitterhet att göra, det handlar bara om hur spelaren beter sig.

Och ja! JA, hallå! - Jag menar på allvar att man inte ska vara välkommen när man beter sig såhär och inte ger klara besked. Ingen spelare ska vara större än DIF och vill du nå NHL får du väl fan nöja dig med AHL. AHL för övrigt, det existerar - vilket innebär att DIF inte är "den enda klubb utanför NHL". DIF är ju tredjevalet.

Ett lag med ambition om SM-guld ska inte ha spelare som åker runt med tankarna på annat håll. Ta ett beslut, håll inte DIF på halster. Försök vinn med DIF eller inte. Vad är det du inte förstår?

I och med Mannes skada har Eklund och hans egoism satt DIF i skiten ordentligt. Hur akut är det? Söker vi en spelare, två spelare, TRE spelare? Det går ju inte planera! Och för varje dag som går blir laget mindre samspelt i och med ovissheten.

Det är det här jag menar. Säg en av två saker:
- Hej Jocke, räkna med mig!
eller
- Hej Jocke, räkna inte med mig. Lycka till.

Det är det enda jag begär. Det är inte svårt.
Senast redigerad av DIF_Soldier den 2021-08-17 06:34:07, redigerad totalt 1 gånger.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
-daniel-
Säsongskort: Ja

Inlägg av -daniel- »

DIF_Soldier skrev: 2021-08-17 06:04:49
DIF_Soldier skrev: 2021-08-16 14:51:05

Snack och strunt och snack. Givetvis bestämmer man själv i slutändan. Frågan är om att ha ballar att göra det. Se Eric Lindros.

Om man som liten grabb längtat efter NHL hela sitt liv och sen skriver på ett kontrakt så är det tämligen stor sannolikhet att man åker över när ens framtidsdröm visar sig vara runt hörnet och klubben vill det. Lätt att sitta hemma och raljera om hur man borde agera.

Jag ger dig dock att det är förkastligt att NHL styr precis allt och alla andra bara måste anpassa sig.
Hur ska du ha det nu då? Jag bara motsatte mig argumentet "NHL styr till 100%" och du svarar "Jamen spelaren har en dröm!"

Modernt eller inte - Lindros gjorde som han själv ville. Det är poängen. Han blev inte bannad från ligan eller arkebuserad på Quebec torg. Och när hans karriär var över hade han sopat hem 80 miljoner dollar.

Mitt argument är simpelt. Go for your dream, gör det! Men håll Djurgården utanför och spela i AHL om det skiter sig. Ta ett beslut. Behandla inte vår förening som ett kvart-i-tre-ragg.
Jag tror mycket väl du förstår vad jag menar, men du är bitter och rimligheten far åt alla håll & kanter i bitterhetens spår.

Självfallet har spelaren ett val, men när drömmen är så fantastiskt nära är det förmodligen tämligen lätt att gå med på vad helst klubben i fråga önskar. Gissar på att det är smickrande att ens blivande arbetsgivare tror på en så pass mycket och övertalar spelaren att det absolut bästa är att komma över pronto - chansen finns här och nu det är bara komma och ta den! Den kanske aldrig kommer igen.

Menar du på allvar sen att man inte skulle vara välkommen tillbaka till den (förmodade) enda klubb utanför NHL man kan tänka sig att spela för om man inte anses tillräckligt bra att ta en plats direkt...?

Man kan absolut vara bitter men man måste också se nyktert på situationen. Återigen. NHL styr och ställer till 100% för dessa spelare som drömt om en medverkan i ligan från barnsben.
Först, tack för att du erkänner att spelaren har ett val - det är nämligen det som är mitt argument. Men sen så slirar du som ett rattfyllo igen i sista stycket och säger att NHL styr till 100% - du säger ju emot dig själv i samma andetag. Jag skiter i hur smickrande det är eller whatever - ta ett beslut, spela i AHL eller DIF. Detta har ingenting med min bitterhet att göra, det handlar bara om hur spelaren beter sig.

Och ja! JA, hallå! - Jag menar på allvar att man inte ska vara välkommen när man beter sig såhär och inte ger klara besked. Ingen spelare ska vara större än DIF och vill du nå NHL får du väl fan nöja dig med AHL. Ett lag med ambition om SM-guld ska inte ha spelare som åker runt med tankarna på annat håll. Ta ett beslut, håll inte DIF på halster. Försök vinn med DIF eller inte. Vad är det du inte förstår?

I och med Mannes skada har Eklund och hans egoism satt DIF i skiten ordentligt. Hur akut är det? Söker vi en spelare, två spelare, TRE spelare? Det går ju inte planera! Och för varje dag som går blir laget mindre samspelt i och med ovissheten.

eller

Sluta vara trögare än du är, blir bara löjligt.

Spelaren har ett val, JA, men om du verkligen vill få chansen så bör man göra som NHL-klubbarna vill. Gör man inte det ses man som en svikare och en problemspelare som klubben inte värnar lika hårt om. Att gå högt i draften kommer med en underförstådd kravbild och skyldighet gentemot klubben som du blivit draftad av.

Det är dags att du och andra inser hierarkin en gång för alla, NHL är de allra flesta spelares högsta dröm och ambition. Vare sig vi vill det eller inte.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

-daniel- skrev: 2021-08-17 06:25:33
DIF_Soldier skrev: 2021-08-17 06:04:49

Först, tack för att du erkänner att spelaren har ett val - det är nämligen det som är mitt argument. Men sen så slirar du som ett rattfyllo igen i sista stycket och säger att NHL styr till 100% - du säger ju emot dig själv i samma andetag. Jag skiter i hur smickrande det är eller whatever - ta ett beslut, spela i AHL eller DIF. Detta har ingenting med min bitterhet att göra, det handlar bara om hur spelaren beter sig.

Och ja! JA, hallå! - Jag menar på allvar att man inte ska vara välkommen när man beter sig såhär och inte ger klara besked. Ingen spelare ska vara större än DIF och vill du nå NHL får du väl fan nöja dig med AHL. Ett lag med ambition om SM-guld ska inte ha spelare som åker runt med tankarna på annat håll. Ta ett beslut, håll inte DIF på halster. Försök vinn med DIF eller inte. Vad är det du inte förstår?

eller

Sluta vara trögare än du är, blir bara löjligt.

Spelaren har ett val, JA, men om du verkligen vill få chansen så bör man göra som NHL-klubbarna vill. Gör man inte det ses man som en svikare och en problemspelare som klubben inte värnar lika hårt om. Att gå högt i draften kommer med en underförstådd kravbild och skyldighet gentemot klubben som du blivit draftad av.

Det är dags att du och andra inser hierarkin en gång för alla, NHL är de allra flesta spelares högsta dröm och ambition. Vare sig vi vill det eller inte.
Dåså, då ska spelaren spela i AHL om han inte vill göra NHL-klubben grinig. Ge fan i Djurgården bara. Finns inget trögt i det jag sagt. Spela i AHL, varsågod. Även om NHL skulle vara den maffia-tillvaro du målar upp skulle de ju inte neka spelaren en plats i AHL.

Jag inser hierarkin som råder men jag köper inte för fem öre att spelaren är nåt slags hjälplöst omyndigförklarat offer.

Jag ser det som en relation. Hade det varit sunt att behandla en partner så? Nej.
Hade en arbetsgivare i en annan bransch accepterat att bli behandlad så? Nej.
Senast redigerad av DIF_Soldier den 2021-08-17 07:10:11, redigerad totalt 2 gång.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

DIF_Soldier skrev: 2021-08-17 06:48:43 Dåså, då ska spelaren spela i AHL om han inte vill göra NHL-klubben grinig.
Ja och det är ju precis det som oftast händer. Anyway, tror vi åtminstone är överens om att det är jävligt tråkigt att DIF inte kommer i första hand - kanske skall nöja oss där. :wink:

Jag är dock inte alls säker på vad slutkontentan med William blir, jag tror personligen att han kommer få en uttalad topproll i DIF under kommande säsong och att SJ hellre väljer det alternativet före en mindre framträdande roll i NHL (med den brasklappen att han kan komma att dominera på campen). Här tror jag Barry kan bli viktig, men får se vart det landar...
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

-daniel- skrev: 2021-08-17 07:09:10
DIF_Soldier skrev: 2021-08-17 06:48:43 Dåså, då ska spelaren spela i AHL om han inte vill göra NHL-klubben grinig.
Ja och det är ju precis det som oftast händer.

Jag är dock inte alls säker på vad slutkontentan med William blir, jag tror personligen att han kommer få en uttalad topproll i DIF under kommande säsong och att SJ hellre väljer det alternativet före en mindre framträdande roll i NHL (med den brasklappen att han kan komma att dominera på campen). Här tror jag Barry kan bli viktig, men får se vart det landar...

Anyway, tror vi åtminstone är överens om att det är jävligt tråkigt att DIF inte kommer i första hand - kanske skall nöja oss där. :wink:

Som Manijock var inne på - vi har vänt upp röven. Och NHL är redan där och våldför sig. Men spelaren kan välja att inte delta i utnyttjandet.

Ja, vi är överens på den punkten :) Men jag personligen vill inte se William i DIF något mer. Han har gjort sitt val. Ge platsen till Östlund eller Jellvik.

Om Djurgården börjar sätta exempel i hur spelare bör kommunicera genom att kräva raka rör (Järnkamins-anda om du så vill) är jag fullständigt övertygad om att spelarna börjar se DIF i ett annat ljus.

Det är som i ett kärleksförhållande. Dagen du sätter ett värde på dig själv är samma dag din partner inser ditt värde. Men det måste börja med att du själv sätter gränser.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

DIF_Soldier skrev: 2021-08-17 07:12:32

Om Djurgården börjar sätta exempel i hur spelare bör kommunicera genom att kräva raka rör (Järnkamins-anda om du så vill) är jag fullständigt övertygad om att spelarna börjar se DIF i ett annat ljus.

Det är som i ett kärleksförhållande. Dagen du sätter ett värde på dig själv är samma dag din partner inser ditt värde. Men det måste börja med att du själv sätter gränser.
Jag förstår vad du menar men tror tyvärr i den verklighet vi lever i att det skulle så tillbaka på föreningen; spelare med NHL-ambition skulle hellre välja andra klubbar att representera som har en slappare attityd gentemot NHL.

Att spela hockey är ju dessvärre inte vad det var förr i tiden, och liksom (i praktiken) allt annat i samhället är det pengar, ära och berömmelse som styr. Tror istället att man måste sätta press på SHL att ha ett annat förhållningssätt mot NHL-klubbarna och börja ställa gemensamma krav. Tror personligen det är enda vägen att få mer att säga till om.

Samma typ av problematik finns ju egentligen i förhållandet mellan Hockeyallsvenskan och SHL. Hur roligt är det när din HA-klubb dammsugs på talanger osv i ett extremt sent skede på säsongen och ersättningen är lika brutalt lukrativ som en rulle gaffatejp och ett häfte rabattkuponger i ditt närmsta köpcentrum...
m0ng00se

Inlägg av m0ng00se »

Bron går åt båda hållen, inte värt att bränna vår sida nu. Grabben är 18 år och visst är han talangfull men det är långt ifrån säkert att han tar en plats utan behöver etablera sig. Säkert en massa politik och kontrakt, caphits osv som ligger till grund för beslutet av sharks att skriva kontrakt, dom måste ju se om sitt hus och valde honom som nummer 7 så dom måste ju "känna på" sin investering lite. Tror nog han kan komma tillbaka lite senare under säsongen.

Det är ju lite av det här vår juniorverksamhet går ut på. suga upp talanger, förvalta och utbilda dom. låta dom känna på A-lagsträning och ev spel. förhoppningsvis stanna och växa eller prova vingarna "over there". Komma tillbaka sen när man känner att man gjort sitt där borta och då ska förstavalet vara djurgårn pga klubben, organisationen osv och kanske inte främst för att vi betalar dom fetaste lönerna.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

-daniel- skrev: 2021-08-17 07:32:10

Jag förstår vad du menar men tror tyvärr i den verklighet vi lever i att det skulle så tillbaka på föreningen; spelare med NHL-ambition skulle hellre välja andra klubbar att representera som har en slappare attityd gentemot NHL.

Att spela hockey är ju dessvärre inte vad det var förr i tiden, och liksom (i praktiken) allt annat i samhället är det pengar, ära och berömmelse som styr. Tror istället att man måste sätta press på SHL att ha ett annat förhållningssätt mot NHL-klubbarna och börja ställa gemensamma krav. Tror personligen det är enda vägen att få mer att säga till om.

Samma typ av problematik finns ju egentligen i förhållandet mellan Hockeyallsvenskan och SHL. Hur roligt är det när din HA-klubb dammsugs på talanger osv i ett extremt sent skede på säsongen och ersättningen är lika brutalt lukrativ som en rulle gaffatejp och ett häfte rabattkuponger i ditt närmsta köpcentrum...
Så är det. Som någon var inne på - alla europeiska ligor bör gå ihop och kräva högre ersättning. Vi är ju inte ensamma om att utnyttjas.
Detsamma med HA.

Jag har inga problem med övergångar om spelaren inte har kontakt. Men det är just när kontakt saknar både värde och betydelse som stör mig - som det är nu.

Tror för övrigt inte att talangflykten skulle vara så monumental bara för att man vill ha svar på frågan "Vill du spela hos oss eller inte? Ska jag leta ersättare?".
William i det här fallet skulle absolut förstå Jockes resonemang om det framläggs rätt. Annars är han ju fullständigt sjuk i huvudet.

Jag tar hellre att man belönar spelare som lägger tid, energi och fokus på Djurgården här och nu än att hoppas på att spelaren kanske återvänder när han är 37 och mätt. Vi fick aldrig nånsin tillbaka från Albelin, Sudden eller bröderna Kronwall, och risken är stor att Zibanejad, Bengan, Landeskog med flera avrundar där borta. Vi måste tänka nu, inte sen.

Om jag är schysst efter att hon gjort slut kanske hon vill bli ihop igen när hon skaffat fem barn, är 70 år och hennes nya snubbe har dött.
Nä, lägg av. Move on.
Säg den glädje som varar
Manijock

Inlägg av Manijock »

Inga fler jävla Transatlanter nu. Ring Wandell! Fjäska och smörj, kasta pengar, förmåner och sportbilar på Sörensen.

Erik Gustafsson känns orealistisk men skulle det finns minska chans så måste vi gå all in. Seriens kanske bästa back utan tvekan i SHL. Annars lär väl Frölunda leverera i vanlig ordning.
Praetori

Inlägg av Praetori »

Ja i det ljuset kommer spelarna i än större utsträckning välja Frölunda, Växjö, Luleå istället för DIF.
De mest lovande spelarna kommer alltid att försvinna till NHL. Det är bara frågan om vilken klubb de spelar i fram tills dess.
Cynismen i det hela är att man VILL vara den klubb som lockar talanger eftersom det bara är ett fåtal av dessa som i slutändan skriver NHL-kontrakt och man har en chans att behålla valfritt urval av dem som inte klarar cutten.
Alternativt så gör man en AIK eller Modo och hamnar i källaren medan de "egna" spelarna skapar sig framgångar i Växjö och annorstädes.

Sen tycker jag inte att Wille gjort något fel. Det var tydligt efter draften att de ville ha över honom till camperna så det var knappast oväntat eftersom det var sagt så från början. San Jose borde ju snackat med DIF om saken och inte dumpat allt ansvar på en 18-åring.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
bolja

Inlägg av bolja »

Är info på eliteprospect tillförlitliga ?
De anger att både Holtz o Eklund skall lånas ut till DIF
säsongen 21-22 !
mb81

Inlägg av mb81 »

Praetori skrev: 2021-08-17 08:46:21
Ja i det ljuset kommer spelarna i än större utsträckning välja Frölunda, Växjö, Luleå istället för DIF.
De mest lovande spelarna kommer alltid att försvinna till NHL. Det är bara frågan om vilken klubb de spelar i fram tills dess.
Cynismen i det hela är att man VILL vara den klubb som lockar talanger eftersom det bara är ett fåtal av dessa som i slutändan skriver NHL-kontrakt och man har en chans att behålla valfritt urval av dem som inte klarar cutten.
Alternativt så gör man en AIK eller Modo och hamnar i källaren medan de "egna" spelarna skapar sig framgångar i Växjö och annorstädes.

Sen tycker jag inte att Wille gjort något fel. Det var tydligt efter draften att de ville ha över honom till camperna så det var knappast oväntat eftersom det var sagt så från början. San Jose borde ju snackat med DIF om saken och inte dumpat allt ansvar på en 18-åring.
Just nu har allt gått som väntat förutom att Wille/Jocke verkar ha missat att informera Barry lite. Det är fortfarande stor chans att han blir utlånad denna säsong. Men att de vill ha över honom på lite camper var givet.
mb81

Inlägg av mb81 »

bolja skrev: 2021-08-17 09:13:00 Är info på eliteprospect tillförlitliga ?
De anger att både Holtz o Eklund skall lånas ut till DIF
säsongen 21-22 !
Det där är faktiskt jättekonstigt. Eliteprospects har inga egna källor utan ändrar när det blir officiellt. Både Holtz och Wille borde tas bort tills de faktiskt skriver ett eventuellt lånekontrakt med oss.
mb81

Inlägg av mb81 »

Manijock skrev: 2021-08-17 08:06:59 Inga fler jävla Transatlanter nu. Ring Wandell! Fjäska och smörj, kasta pengar, förmåner och sportbilar på Sörensen.

Erik Gustafsson känns orealistisk men skulle det finns minska chans så måste vi gå all in. Seriens kanske bästa back utan tvekan i SHL. Annars lär väl Frölunda leverera i vanlig ordning.
Jag tror det blir en till transatlant. Jag vill inte heller ha massa trasatlanter i laget men ser vi till hur marknaden är finns det inte supermånga svenskar tillgängliga. Men drömmen om Sörensen blir bara större och större för varje dag han inte skriver kontrakt någon annanstans. Men blir det inte Sörensen(eller eventuellt Timashow eller kanske nån jag missat) så bör spetsspelaren nog bli en utländsk spelare då det knappt finns några svenska spetsspelare på marknaden.

Finns det en möjlighet att få in Erik Gustafsson tror jag vi löser det även fast vi kommer gå över budget en del. Men tror fortfarande han skriver i NHL. Men tiden tickar så även där blir chansen större för varje dag som går.
Vinge

Inlägg av Vinge »

Daniel, ÄRA, pengar och berömmelse styr inte spelarna.
Finns inget ärofyllt med att vara själviskt och låta dif vara vara en nödraket. Det andra ja, men inte det.

Sen tror jag, tyvärr, att just wille ( och många andra junisar i samma sits) faktiskt KAN behandlas såhär ambivalent och tafatt. Även fast jag personligen hatar det.
Anledningen är pengarna såklart, "gratis" kompetent arbetskraft. Det finns ute i samhället oxå, där arbetsgivaren har enormt "tålamod av guld" för att personen i fråga är "gratis"..

Hoppas på att JOCKE AGERAR snart och tar in en vettig spelare istället för Ågren (och Wille ?) Plus då den andra forwards värvning som ska spets.
Vi behöver riktig konkurrens om åtminstone en eller två platser i toppkedjorna.

Det jag hoppas mest på vad gäller Jocke bortsett den spets värvning vi SKA ha in,
är att han har pengarna till, och faktiskt agerar om (eller snarare när) han ser att vi behöver få in en BRA back till.

DIF ville väl behålla wandell i en fjärde fast han var för dyr så de gick skilda vägar ???
Eller tänker jag på någon annan nu....
Låst