Djurgårdens IF - Brynäs IF, 19/10 2010

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Användarvisningsbild
-daniel-
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Re: Djurgårdens IF - Brynäs IF, 19/10 2010

Inlägg av -daniel- »

Mäklaren skrev:Det måste bringas lite klarhet i det här med domarna på Hovet. Det är den enda arenan där hemmalaget inte har fördel av domarna och så har det alltid varit. Skellefteå, Timrå, HV, Luleå, Linköping och Modo får alltid spela minst sex-sju gånger i 5 mot 4 och oftast också en gång i 5 mot 3 varje match, när de spelar hemma. Sådant sker mycket sällan på Hovet. Undrar vad det beror på egentligen...
Jag har genom åren funderat mycket på det här och har en teori som bygger på flera påståenden:
1) Många domare reagerar negativt på publiktryck och vill "minnsann visa domarbasen att vi INTE påverkas av en hetsig publik" och dömer således gärna mot hemmalaget. Naturligtvis drabbas DIF extra av det här eftersom det knappast skapas något tryck på övriga arenor och hetsen är bra mycket mindre.

2) Domare från landsbygden (som de flesta ändå är) har ett genuint "hat" mot Storsta'n som grundar sig i avundsjuka från barnsben, för att få ut sina aggressioner väljer de helt sonika att hellre blåsa PP för "köping" än den stora fina storstadsklubben DIF. ;)
Användarvisningsbild
Jack Daniel

Inlägg av Jack Daniel »

Det har varit så här i alla tider. Fråga era farsor eller sök info om förr på annat håll. DIF har ALLTID motarbetats och smutskastats mkt mer än andra klubbar. Det sitter i vår själ och beror på att Djurgårdens IF är sveriges mest framgångsrika klubb (eller kanske just därför, motstånd kan ju tända en jävla vilja) samtidigt som vi alltid varit ödmjuka krigare.

Vi har alltid hatats. Ni skulle sett SM-finalen 1984 mot AIK. Eller 1983 mot FBK. Alla var emot oss - domare, förbund, media, teve osv. Jag har alltid önskat att vi hade mer starka ledare inom klubben som vågar säga som det är, men tyvärr har dom oftast gått i DIF-hatets ledband tyvärr, och stängt av egna supportrar, motarbetat fans allmänt, eller varit överdrivet ödmjuka mot motståndarna. Det är fina gester men har alltid varit kontroproduktivt då det bara ledit till att våra "motståndare" har hatat oss ännu mer.

Sen var det så grymt härligt att vi vände på steken och segrade igår! :lol:
Mäklaren

Inlägg av Mäklaren »

Haha, vad skönt att jag är långt ifrån ensam om att alltid ha tyckt så. Det är liksom heller inget som man vill yppa för andra än Djurgårdare, eftersom det skulle vara så svårt att förklara vad man menar.
Vårt nuvarande lag skall vända skeppet.
Användarvisningsbild
Heaty

Inlägg av Heaty »

Men som sagt, så här har det väl alltid varit? ;)
DIF MOT RUBBET!
Användarvisningsbild
Jack Daniel

Inlägg av Jack Daniel »

Och nu, för att lägga dimridåer kring vad som verkligen hände igår, går media ut med att sportchefen för Hockeyligan gått till domarna mitt under matchen igår och klagat på den missade offsiden vid DIF:s 2-3-mål.

Och sportchefen Tommy Töpel ställer gladeligen upp.

http://hockey.expressen.se/elitserien/1 ... regelboken

FY FAN.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Tattare hela bunten. Och regeln som stoppade Nilson från spel i 3:e MÅSTE de tamejfan ta bort. vad är det för satans hårklyverier/pargrafryttericrap och vad spelar det för roll om killen kliver ut i omklädn. för att blåsa av lite ånga?! Näe, och sen Töpel... Smolk i glädjebägaren.

Ni som orkat kolla bilder från matchen lite mer ordentligt: var det offside? Uppfattade inte situationen så bra från A19.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
Crashmash

Inlägg av Crashmash »

Fricke skrev:Svedberg: Cehlin skallade mig efter signalen: http://gd.se/sport/brynas/1.2427503-en- ... och-brynas
– Jag tar bara bort honom, men han drar först av mig hjälmen och ger mig sedan ett slag rakt i ansiktet, säger Svedberg, missnöjd över att båda fick varsin tvåminutersutvisning för roughing.

Jag såg ingen hjälmavdragning, jag såg att en målvakt tog tag i Cehlin bakifrån och drog till varav Cehlin vände sig om och slog till Svedberg på nedre delen av hjälmens framsida så att målvakten stöp direkt och fällde några tårar som ett litet barn.

– Jag åkte fram och frågade vad fan han höll på med. Då drog han mig till sig och skallade mig, hjälm mot hjälm.

Jag vet inte riktigt när det här hände, men jag vet inte många målvakter som inte tar upp hjälmen vid slutsignal. Åkte han alltså direkt fram till Cehlin (letade upp honom när DIF tackade sin målvakt) och blev skallad? Eller var det så att han kommenterade det när avtackningen skedde och hjälmen uppe så att den 6 cm kortare Cehlin fick hoppa upp och skalla hans hjälm? Förstår inte riktigt...
ThaBojakaa

Inlägg av ThaBojakaa »

Crashmash skrev:
– Jag åkte fram och frågade vad fan han höll på med. Då drog han mig till sig och skallade mig, hjälm mot hjälm.

Jag vet inte riktigt när det här hände, men jag vet inte många målvakter som inte tar upp hjälmen vid slutsignal. Åkte han alltså direkt fram till Cehlin (letade upp honom när DIF tackade sin målvakt) och blev skallad? Eller var det så att han kommenterade det när avtackningen skedde och hjälmen uppe så att den 6 cm kortare Cehlin fick hoppa upp och skalla hans hjälm? Förstår inte riktigt...

Det var nåt som hände när spelarna tackade varandra mitt på plan, Svedberg var inblandad i det hela. Men kan inte svara på om det är just den händelsen som utspelade sig då

Edit: "Djurgårdens viktiga 2-3-mål föregicks av en klar offside och även där riktar Töpel skarp kritik mot domarinsatsen.
- Det var solklar offside. 1,5 till 2 meter minst, säger Töpel."

Var det verkligen 2 meter offside? Jag missade situationen, men 2 meter känns som om domarna borde sett och inte missat
Senast redigerad av ThaBojakaa den 2010-10-20 20:48:46, redigerad totalt 1 gånger.
Mash

Inlägg av Mash »

Crashmash skrev:
Fricke skrev:Svedberg: Cehlin skallade mig efter signalen: http://gd.se/sport/brynas/1.2427503-en- ... och-brynas
– Jag tar bara bort honom, men han drar först av mig hjälmen och ger mig sedan ett slag rakt i ansiktet, säger Svedberg, missnöjd över att båda fick varsin tvåminutersutvisning för roughing.

Jag såg ingen hjälmavdragning, jag såg att en målvakt tog tag i Cehlin bakifrån och drog till varav Cehlin vände sig om och slog till Svedberg på nedre delen av hjälmens framsida så att målvakten stöp direkt och fällde några tårar som ett litet barn.

Jag tyckte hjälmavdragningen var solklar, Cehlin åkte fram, tog tag i hans tröja och börja putta han bakåt. Därefter så försöker han ta av hjälmen, får in ett slag (vilket var klockrent!) i ansiktet på Svedberg.

''Skallningen'' såg jag inte, men jag såg när de närmade sig varann och då började Svedberg slå. Det var det jag såg från AS. Fighten i perioden var klockren, vilket slag Cehlin fick in med tanke på att han är så kort jämfört med Svedberg :D
Mitt-i-klacken 1983

Inlägg av Mitt-i-klacken 1983 »

Vilken match det var igår. Var längesen jag såg något dylikt....om jag någonsin gjort det. Horribla utvisningar..0-3 i arslet..in kommer Sandberg..horribla utvisningar..Hjältarna gör 2 mål på 3 skott..domarna kommer försent till 3e perioden..börjar tjafsa direkt..fortsätter tjafsa..Sandberg är fruktansvärt bra och står pall för trycket..det gör inte Brynäs..klacken psykar ner laget totalt..stackars Svedberg i Brynäs mål,det var nära en Oscarsnominering för birollen i filmen "den svårt skadade målvakten"..klart killen blev sur när han fick en 2 minutare..Hjältarna sätter på Järnbrynjan och ta-daaaa Djurgårn vinner med 4-3 ! Ja jävlar :lol:
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Tommy Töpel skall bara suga igen sin feta trut.

Går han ut och kommenterar ett fall borde han ha nämnt alla solklara utvisningar som vi skulle ha haft med oss och som vi inte fick.

Skulle 4 domare missa en offside på 2 meter?

Har han verkligen rätt att gå ner och snacka i periodpausen med domarna?

Om det är något som det skall gnällas på efter denna match är det domarens nivå där det som vanligt i Claessons fall blåstes emot DIF.
V-sign

Inlägg av V-sign »

Kall-El skrev:Tommy Töpel skall bara suga igen sin feta trut.

Går han ut och kommenterar ett fall borde han ha nämnt alla solklara utvisningar som vi skulle ha haft med oss och som vi inte fick.

Om det är något som det skall gnällas på efter denna match är det domarens nivå där det som vanligt i Claessons fall blåstes emot DIF.
Precis! Det är helt sjukt. Han har alltså varit nere och satt press på domarna i pausen mellan 2:a och 3:e perioden. Det måste ju vara ett tjänstefel om något? Jag hoppas Djurgården agerar mot det här.
Användarvisningsbild
Caveman

Inlägg av Caveman »

Håller med angående Töpel, har han rätt att gå ner för att snacka i pauserna? Detta luktar lite illa. Vad har han för rätt att tjafsa om det var offsides eller inte, då får han väl nämna allt annat också.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Caveman skrev:

Håller med angående Töpel, har han rätt att gå ner för att snacka i pauserna? Detta luktar lite illa. Vad har han för rätt att tjafsa om det var offsides eller inte, då får han väl nämna allt annat också.
Tommy Töpel är dum i huvet. Han trodde väl att det var "Gladiatorerna" han satt och såg på.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
Doyle

Inlägg av Doyle »

Pinsamt minst sagt. Om domarna höll låg nivå så är Töpels agerande direkt pinsamt. Skärpning för F-N
Skriv svar