DIF Damhockey
Re: DIF tar över Segeltorps damlag?
Tror inte någon ifrågasätter rätten att spela hockey. Det jag ifrågasätter är om detta verkligen är rätt sak för DIF herrhockey att göra just nu.
- Andy
- Medlem: Ja, vanlig medlem
- Säsongskort: Ja
Detta har lika lite att göra med det du kallar "Herrhockeyn" som DIF Lag 06 (som består av barn mellan 7-8 år) har att göra med "Herrhockeyn".Kall-El skrev:Tror inte någon ifrågasätter rätten att spela hockey. Det jag ifrågasätter är om detta verkligen är rätt sak för DIF herrhockey att göra just nu.
Det A-lag vi alla älskar att följa bedriver sin verksamhet inom DIF Hockey AB medans bredd-, motionsidrott, barn- och ungdomsverksamhet och nu också förhoppningsvis damverksamheten bedrivs inom ramen för DIF Hockeyförening.
Jag rekomenderar alla som är intresserade av att veta mer om breddverksamheten och det viktiga bidrag till samhället denna utgör att läsa http://www2.difhockey.se/filer/ungdombroschyr.pdf
Vi får aldrig glömma att det är grunden huset vilar på och att vårt A-lag bara är en liten del av allt det fantastiska DIF gör och betyder för så många människor av olika åldrar (och snart olika kön).
Genom åren har aldrig vår breddverksamhet hotat eller "tagit resurser" från A-laget. Jag är övertygad om att det inte kommer att bli så den här gången heller. Tvärt om brukar bredden kunna bidra till bättre förutsättningar för våra elitsatsningar.
Även om vi är mesta mästarna och Sveriges mest framgångsrika förening så får vi aldrig glömma våra rötter eller var vi kommer ifrån. Vi är inget köpegäng som enbart satsar på toppen och stora segrar i de höga divisionerna. Vår förening bildades 1891 som en kamratförening av ett gäng vanliga grabbar på Djurgården som inte hade några elitambitioner. Genom åren har detta varit centralt för oss - att satsa på bredden och mångfalden - det är det som också lett till våra stora framgångar. DIF har aldrig varit elitens klubb utan en klubb för vanliga människor som vill motionera, idrotta och tvävla.
1891 idrottade inte flickor. Jag är övertygad om att DIF hade haft damsektioner redan från början om det varit kulturellt och socialt accepterat. Mot bakgrund av att det inte var så har våra damsektioner startat på andra sätt än våra herrsektioner - både innebandyn och fotbollren gick vägen över sammanslagningar med andra föreningar. Jag är helt övertygad om att Carl Johan Gustaf Jansson gläds i sin Djurgårdshimmel över att vi nu breddar familjen. Att ta över Segeltorps damlag och bredda basen genom att erbjuda en möjlighet att idrotta inom ramen för världens bästa förening ligger helt i linje med vad pinionjärerna från 1891 hade önskat.
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
- minalman
Det är tack vare bredden vi kan plocka upp nya förmågor till A-laget hela tiden. Damhockey är inte en direkt satsning riktad mot A-laget, men det är riktat mot bredden, som i sin tur är bra för A-laget.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
Till att börja med ställer jag stora frågetecken kring att hävda att ett damlag på elitnivå i Sverige skulle anses vara "bredd". Därmed faller alla resonemang om att "denna bredd skulle skapa resurser" till herrelitlaget.
Däremot är det helt rätt att pojk- och ungdomshockeyn gynnar herrelitlaget vilket vi ser tydliga exempel på nu i och med alla juniorbackar som spelar så framgångsrikt med A-laget.
Om vi då istället skulle satsa på faktisk breddidrott varför inte då börja med flickhockey och se vilket intresse det finns för detta. Låt sedan de bästa spelarna ur dessa årskullar starta ett elitlag på damsidan och låt dem arbeta sig upp genom ett seriesystem. På det viset kan jag köpa att man utökar föreningens breddverksamhet.
Återigen på vilket sätt skulle en damelitsatsning, som kostar pengar för det gör alla former av elitsatsningar, kunna göra för att skapa bättre resurser till herrelitlaget?
Att sedan snöa in sig på ett köns rätt att utöva en idrott eller inte känns bara helt galet i detta fall för det är inte det diskussionen handlar om för min del. För min del handlar diskussionen om detta är rätt läge för hockeyn att ta sig an ett nytt stort projekt samt om detta projekt blivit tillräckligt analyserat beträffande effekter positiva så väl som negativa. Personligen tror jag inte denna analys är gjord utan att detta helt och hållet rör sig om ett politiskt spel där inga av de som tar besluten ifråga har någon reell uppfattning om vilka effekter detta kan få för hela verksamheten oavsett om det rör sig om ett kortare eller längre perspektiv.
Och skall vi sedan gå tillbaka till DIFs grundare och dennes tankegångare om föreningen står vi inför väldigt stora problem då föreningen i sådana fall endast skulle vara öppen för personer boendes på Djurgården samt att det skulle bli ganska knivigt att uppfylla kravet på att enbart amatörer skulle tillåtas representera klubben. I övrigt ställer jag också stora frågetecken kring uttalandet att kvinnor eller flickor för den delen inte idrottade redan på 1890-talet samt att en elitsatsning på damidrott skulle legat i linje med vad dessa pionjärer önskade då DIF väl grundades som en förening riktad mot män boendes på Djurgården. ( eller någon gång boendes där )
Däremot är det helt rätt att pojk- och ungdomshockeyn gynnar herrelitlaget vilket vi ser tydliga exempel på nu i och med alla juniorbackar som spelar så framgångsrikt med A-laget.
Om vi då istället skulle satsa på faktisk breddidrott varför inte då börja med flickhockey och se vilket intresse det finns för detta. Låt sedan de bästa spelarna ur dessa årskullar starta ett elitlag på damsidan och låt dem arbeta sig upp genom ett seriesystem. På det viset kan jag köpa att man utökar föreningens breddverksamhet.
Återigen på vilket sätt skulle en damelitsatsning, som kostar pengar för det gör alla former av elitsatsningar, kunna göra för att skapa bättre resurser till herrelitlaget?
Att sedan snöa in sig på ett köns rätt att utöva en idrott eller inte känns bara helt galet i detta fall för det är inte det diskussionen handlar om för min del. För min del handlar diskussionen om detta är rätt läge för hockeyn att ta sig an ett nytt stort projekt samt om detta projekt blivit tillräckligt analyserat beträffande effekter positiva så väl som negativa. Personligen tror jag inte denna analys är gjord utan att detta helt och hållet rör sig om ett politiskt spel där inga av de som tar besluten ifråga har någon reell uppfattning om vilka effekter detta kan få för hela verksamheten oavsett om det rör sig om ett kortare eller längre perspektiv.
Och skall vi sedan gå tillbaka till DIFs grundare och dennes tankegångare om föreningen står vi inför väldigt stora problem då föreningen i sådana fall endast skulle vara öppen för personer boendes på Djurgården samt att det skulle bli ganska knivigt att uppfylla kravet på att enbart amatörer skulle tillåtas representera klubben. I övrigt ställer jag också stora frågetecken kring uttalandet att kvinnor eller flickor för den delen inte idrottade redan på 1890-talet samt att en elitsatsning på damidrott skulle legat i linje med vad dessa pionjärer önskade då DIF väl grundades som en förening riktad mot män boendes på Djurgården. ( eller någon gång boendes där )
Kall-El skrev:Och skall vi sedan gå tillbaka till DIFs grundare och dennes tankegångare om föreningen står vi inför väldigt stora problem då föreningen i sådana fall endast skulle vara öppen för personer boendes på Djurgården samt att det skulle bli ganska knivigt att uppfylla kravet på att enbart amatörer skulle tillåtas representera klubben. I övrigt ställer jag också stora frågetecken kring uttalandet att kvinnor eller flickor för den delen inte idrottade redan på 1890-talet samt att en elitsatsning på damidrott skulle legat i linje med vad dessa pionjärer önskade då DIF väl grundades som en förening riktad mot män boendes på Djurgården. ( eller någon gång boendes där )
Det ändrades ju redan efter 1år (1892).
Citat:
"Efter ett lyckat första år så var det hösten 1892 dags för den första allvarliga krisen att slå till. Intresset hos DIF:s medlemmar började så sakteliga att sjunka vilket naturligtvis resulterade i att en efter en gick ur föreningen. Djurgården IF:s existens var allvarligt hotad och vid höstsammanträdet fanns det bara sex medlemmar kvar. Förslag lades fram om att DIF skulle läggas ned, vilket gjorde att ordföranden i Stockholms Östra Idrottsklubb (SÖIK) August Björkdahl, gick i taket och protesterade vilt. SÖIK hade också problem med medlemstillströmningen och därför föreslog Björkdahl att DIF skulle ändra sina stadgar så att även andra än Djurgårdsbor tilläts vara medlemmar. Om DIF accepterade förslaget skulle han i egenskap av ordförande lägga ned SÖIK:s verksamhet och låta medlemmarna gå med i DIF istället. Förslaget togs upp på mötet och vann DIF-styrelsens förtroende, om än med ett förbehåll: Om inte SÖIK:s medlemmar gått med i DIF senast vid septembersammanträdet, skulle föreningen ovillkorligen läggas ned!"
Å läser man det där ser man att hela vår förening i grunden är för att man slog ihop en annan klubb med oss. Citerat härifrån http://www.difhockey.se/klubb/historia
Tack för allt Tellan. https://www.youtube.com/watch?v=VSYY4LB ... &index=109
Mitt inlägg ovan skall ses som ett svar på ett annat inlägg som hävdar att en utökning med en damsektion i ishockey skulle vara i linje med tankarna kring grundandet av föreningen. OM man utgår från det resonemanget måste man se till de regler som sattes ut i samband med föreningens grundande. Vad som sedan hände ett år senare spelar i sammanhanget mindre roll. Amatörkravet togs ju också inom sinom tid bort.Henke_F skrev:Kall-El skrev:Och skall vi sedan gå tillbaka till DIFs grundare och dennes tankegångare om föreningen står vi inför väldigt stora problem då föreningen i sådana fall endast skulle vara öppen för personer boendes på Djurgården samt att det skulle bli ganska knivigt att uppfylla kravet på att enbart amatörer skulle tillåtas representera klubben. I övrigt ställer jag också stora frågetecken kring uttalandet att kvinnor eller flickor för den delen inte idrottade redan på 1890-talet samt att en elitsatsning på damidrott skulle legat i linje med vad dessa pionjärer önskade då DIF väl grundades som en förening riktad mot män boendes på Djurgården. ( eller någon gång boendes där )
Det ändrades ju redan efter 1år (1892).
Citat:
"Efter ett lyckat första år så var det hösten 1892 dags för den första allvarliga krisen att slå till. Intresset hos DIF:s medlemmar började så sakteliga att sjunka vilket naturligtvis resulterade i att en efter en gick ur föreningen. Djurgården IF:s existens var allvarligt hotad och vid höstsammanträdet fanns det bara sex medlemmar kvar. Förslag lades fram om att DIF skulle läggas ned, vilket gjorde att ordföranden i Stockholms Östra Idrottsklubb (SÖIK) August Björkdahl, gick i taket och protesterade vilt. SÖIK hade också problem med medlemstillströmningen och därför föreslog Björkdahl att DIF skulle ändra sina stadgar så att även andra än Djurgårdsbor tilläts vara medlemmar. Om DIF accepterade förslaget skulle han i egenskap av ordförande lägga ned SÖIK:s verksamhet och låta medlemmarna gå med i DIF istället. Förslaget togs upp på mötet och vann DIF-styrelsens förtroende, om än med ett förbehåll: Om inte SÖIK:s medlemmar gått med i DIF senast vid septembersammanträdet, skulle föreningen ovillkorligen läggas ned!"
Å läser man det där ser man att hela vår förening i grunden är för att man slog ihop en annan klubb med oss. Citerat härifrån http://www.difhockey.se/klubb/historia
Jag ska inte lägga mig i den här diskussionen som sådan - jag har självinsikt nog att förstå att jag som idrottsromantiker som helst av allt skulle vilja se benhårda amatörregler och övergångsrestriktioner inte kommer föra några särskilt sakliga eller rationella resonemang. Däremot tycker jag det kan vara värt att inflika här att i fallen fotboll och innebandy, dvs f.d Älvsjö till Djurgården/Älvsjö och f.d Balrog till Djurgården IBF har det väl kanske inte direkt varit ekonomiska solskenshistorier.Andy skrev: Genom åren har aldrig vår breddverksamhet hotat eller "tagit resurser" från A-laget. Jag är övertygad om att det inte kommer att bli så den här gången heller. Tvärt om brukar bredden kunna bidra till bättre förutsättningar för våra elitsatsningar.
[...]
1891 idrottade inte flickor. Jag är övertygad om att DIF hade haft damsektioner redan från början om det varit kulturellt och socialt accepterat. Mot bakgrund av att det inte var så har våra damsektioner startat på andra sätt än våra herrsektioner - både innebandyn och fotbollren gick vägen över sammanslagningar med andra föreningar.
Damfotbollen har ju dragits med stora ekonomiska bekymmer och varit omstridda i hur klokt det var att låta de gå in i Djurgårdens IF Fotbollsförening med det i bagaget. Djurgårdens daminnebandy kom ju från Balrog som var i princip nedlagda av ekonomiska orsaker innan de togs upp i DIF Innebandy, som ju i sig snarast var mer av en kvartersklubb (Herrarna i Div3/4). DIF IBF har ju definitivt belastats ekonomiskt av sitt damlag, och ännu ligger ju stora skulder där borgenärerna skulle kunna försätta i konkurs om de inte vore så snälla. Att vår elithockey bedrivs i egen separat juridisk organisation i form av idrottsAB med egen ekonomi förändrar ju inte att det är av yttersta vikt att också moderföreningen går bra ekonomiskt. Det är ju trots allt våra ägare, och går de i ekonomisk grav så ryker garanterat speltillståndet för vårt idrottsAB också.
Däremot tycker jag dina inlägg pekar på en väldigt viktigt bakgrundstanke - Djurgårdens IF Ishockeyförening ska verka i första hand i förenings bästa, inte representationslagets bästa, i de fall de strider mot varandra. Nu sammanfaller ju i regel de båda, men det kan ändå vara värt att ha i baktanke för alla de som primärt följer vårt representationslag snarare än är involverade i själva i föreningen.
Älvsjö AIK, BK Söder, Balrog Innebandy och nu ska även Segeltorp hockey tas över. Att bygga från grunden med något slags ideelt engagemang och tålamod kanske är något att fundera på. Emot den moderna idrottsvärlden!
- minalman
Re: Sv: DIF tar över Segeltorps damlag?
Varsågod! Vem hindrar dig?Difiale skrev:Älvsjö AIK, BK Söder, Balrog Innebandy och nu ska även Segeltorp hockey tas över. Att bygga från grunden med något slags ideelt engagemang och tålamod kanske är något att fundera på. Emot den moderna idrottsvärlden!
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
- DIF_Soldier
Att DIF Hockey har varit utan damlag fram till nu är nästan skamligt. Väldigt välkommet!
Säg den glädje som varar
Har absolut inget med ett e v övertagande av Segeltorp för DIFs skull, men här är ett stort bevis på hur illa det är inom damhockey och oavsett vilken förening dom tillhör så måste hockeyförbundet och föreningarna ge dom rätt förutsättningar för att kunna satsa och även media uppmärksamma dom så intresset ökar.
https://m.tradera.com/item/302956/20289 ... rs-os-mask
Ja det är rätt sjukt egentligen. Speciellt den sista länken är ju ruggigt tragiskt.Tuzzen skrev:Har absolut inget med ett e v övertagande av Segeltorp för DIFs skull, men här är ett stort bevis på hur illa det är inom damhockey och oavsett vilken förening dom tillhör så måste hockeyförbundet och föreningarna ge dom rätt förutsättningar för att kunna satsa och även media uppmärksamma dom så intresset ökar.
Nu har ju damernas sporter generellt svårt att konkurrera om publik och pengar eftersom herrarna, nästan uteslutande håller betydligt högre nivåer på grund av andra förutsättningar. Men nog tror jag att det behövs krafttag för att få även damhockeyn i landet på fötter. Något som inte minst visade sig i OS mot bla USA där det stundvis var så uselt att man blev arg.
Jag ser gärna att DIF satsar även på damsidan. Det finns garanterat synergieffekter med att ha juniorer, damer och herrar under samma sköld och om vi satsar på detta så kan det även få andra att göra det.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
Instämmer helt med dig, samtidigt som jag konstaterar att media redan glömt damkronornas heroiska insats i OS eftersom jag inte har sett en enda artikel om att deras sm-slutspel börjar idag med två matcher och sen har www.aftonhoran.se en sida om damkronorna och även om rikserien som blev uppdaterade för ca 3-4 v vilket är riktigt dåligt.Praetori skrev:Ja det är rätt sjukt egentligen. Speciellt den sista länken är ju ruggigt tragiskt.Tuzzen skrev:Har absolut inget med ett e v övertagande av Segeltorp för DIFs skull, men här är ett stort bevis på hur illa det är inom damhockey och oavsett vilken förening dom tillhör så måste hockeyförbundet och föreningarna ge dom rätt förutsättningar för att kunna satsa och även media uppmärksamma dom så intresset ökar.
Nu har ju damernas sporter generellt svårt att konkurrera om publik och pengar eftersom herrarna, nästan uteslutande håller betydligt högre nivåer på grund av andra förutsättningar. Men nog tror jag att det behövs krafttag för att få även damhockeyn i landet på fötter. Något som inte minst visade sig i OS mot bla USA där det stundvis var så uselt att man blev arg.
Jag ser gärna att DIF satsar även på damsidan. Det finns garanterat synergieffekter med att ha juniorer, damer och herrar under samma sköld och om vi satsar på detta så kan det även få andra att göra det.
Och hur skall vi få ekonomiska resurser till att satsa på ett damlag på elitnivå?Praetori skrev:Ja det är rätt sjukt egentligen. Speciellt den sista länken är ju ruggigt tragiskt.Tuzzen skrev:Har absolut inget med ett e v övertagande av Segeltorp för DIFs skull, men här är ett stort bevis på hur illa det är inom damhockey och oavsett vilken förening dom tillhör så måste hockeyförbundet och föreningarna ge dom rätt förutsättningar för att kunna satsa och även media uppmärksamma dom så intresset ökar.
Visst hade det börjats från grunden och enbart utgått från flicklag och sedan omsatts i ett damlag hade det kanske, kanske fungerat, men att som nu bygga från toppen kostar pengar och damhockeyn drar inte in några direkt pengar, varför skulle annars Segeltorp vara intresserade av att ge upp sin historia? Jo de har helt enkelt problem med att få det att gå runt ekonomiskt. Detta är den enda orsaken jag kan se till varför man skulle vara för denna drastiska åtgärd.
Hade också gärna sett satsningar på idrott generellt sett från Stockholms sida, men vi vet ju alla denna kommun helt skiter i allt som har med idrott att göra så det innebär att det blir klubbarna som får stå för kostnaderna. ( höga sådana dessutom. ) Stockholms politiker ser säkert gärna att det görs satsningar av denna typ, men när det kommer kritan hur många tror att samma politiker är villiga att dega upp en krona i extra stöd?
Frågan återstår har vi verkligen råd med sociala projekt av denna typ? Ni som svarar ja på denna fråga kan i framtiden i alla fall knappast gnälla på lägre och lägre spelarbudget för herrelitlaget i alla fall och därmed i förlängningen också försämrade sportsliga resultat.
Och då har jag inte ens gått in på frågan att jag anser det vara fullständigt åt helvete att man skall kunna byta namn på ett lag, förgöra dess historia och ge dem ett nytt namn bara av ekonomiska orsaker. Vill vi sedan ha en damsatsning ställ frågan på årsmötet och låt medlemmarna ta beslut om man skall börja öppna upp dörren för flicklag i DIFs regi. Det är den rätta vägen att gå, detta känns bara fel på alla tänkbara nivåer.
Två tjejer från Segeltorp är uttagna till damernas U18 VM så finns en bra grogrund man kan utveckla vid ett e v övertagande.
http://www.swehockey.se/ImageVaultFiles ... 2014_u.PDF
http://www.swehockey.se/ImageVaultFiles ... 2014_u.PDF