Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Här diskuteras vi andra DIF-föreningar, övrig hockey och annan sport.
Skriv svar
Magnutz
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: Hockey - Den fysiska sporten under belägring?

Inlägg av Magnutz »

Lee Harvey Oswald skrev:
Magnutz skrev: Du kliver undan för grundproblematiken: Spelare som egentligen borde spela innebandy spelar nu hockey. När du har satt en tackling i rörelse, när du har bestämt dig att kladda till spelaren framför dig, då du har satt kurs och hastighet för att klämma dit killen mot sargen.. då böjer sig killen ner efter pucken.. Du har inte speciellt många millisekunder på dig att avvika från angiven kurs.

Hur fort tror du att det går från det att tacklingen hade varit en vanlig mörsare mot sargen till att den blir en "vårdslös tackling mot huvudet"?! Det går fort i hockey kan jag påstå. Mät tiden det tar för klåparen att böja sig framåt. Från upprätt, tacklingsbar position till nedböjd glass-kross-position.

Jag tycker att spelarna måste avkrävas smartness.
Nop, det sköter ni så bra själva.
Än så länge (till ert förtret) så är blindside tacklingar inte tillåtna och kommer beivras.
Ölvestads paradgren höga armar mot huvud kommer också alltid beivras.
Dags att sluta blanda ihop begreppen.

Att bli Kronwalled är nåt helt annat, det är konst...och dessutom tillåtet.

Innebandysnacket är dessutom skitlöjligt, SkrikeGårdsvarning på det...
Okej, jag skriver ner värdet på "innebandy" och det där men.. om vi bortser från tacklingen då. För debattens skull. Spelare måste, snälla håll med nu, måste måste måste ha uppsikt över spelet och de får inte, snälla håll med nu, får inte böja sig framåt efter pucken eller annat... Vemfan böjer sig framåt i hockey..

Efter att ha kollat på bildsekvenserna är det ju fan löjligt. Bortsett från att tacklingen tar illa, vem spelar hockey på det viset?! "Fosterställning" är ingen bra kroppshållning i någon sport.

Med uppsikt från Berglunds sida hade det inte blivit mer än en tackling. Nu blir det som det blir för att en av två inte spelar hockey.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
Kentta

Inlägg av Kentta »

Nu är mediadrevet igång också...

Seriöst, 10 matcher är väl inte rimligt någonstans? Högst 5 enligt mig.

Edit: Här du Magnus, Ros tycker att tacklingsförbud är det enda sättet att få bort dessa fula tacklingar.. http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 3740957.ab
Senast redigerad av Kentta den 2011-10-06 21:46:21, redigerad totalt 1 gånger.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Jepe skrev:Rent såhär så tycker jag att den här tacklingen är ruskigt ful av några enkla anledningar:

- Killen har precis vänt sig om och sträckt sig efter pucken, vilken han inte ens rör
- Bertilsson kommer i hög fart och ser hela händelsen men väljer ändå att fullfölja tacklingen fullt ut.

Den här är inte snygg!
Visa mig en länk på en snygg tackling på youtube.

Föreställ dig sen att den mottagande parten sträcker sig efter pucken och böjer ned huvudet och blir skadad.

Har tacklingen plötsligt blivit ful?

Sen undrar jag om LHO kan utveckla resonemanget att Kronwalls tacklingar är konst men t e x den nu aktuella är ful. Jag får inte ihop det. Blind side hit är det då inte, det siktas inte alls mot något huvud eller ens högt.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Inlägg av SirDIFalot »

Det är inte mycket som är fel egentligen, möjligen att Berglund inte hinner peta till pucken så därmed blir det en interference. Tacklingen är framifrån så det är Berglunds eget ansvar. Men visst är det väl så kallat elakt av Bertilsson att tackla någon som är ur balans.

2 min eller 2+10? Typ.
Expert.
Användarvisningsbild
Silverminken

Inlägg av Silverminken »

Den där tacklingen är ruskigt ful! Det fanns ingen anledning att gå in så hårt och bestämt. pucken var redan på väg långt bort och Bertilsson hade utan tvekan kunnat avbrutit sin satsning men valde att trycka på ordentligt.

Jag älskar tacklingar men så där får det inte gå till.

Sen tycker jag inte det ska vara 10 matcher eller mer som det pratas om i media.
"Ett till powerplay mål skulle smaka fisk, eller vad säger man? tårta?" - Niklas Wikegård
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Kentta skrev:Nu är mediadrevet igång också...

Seriöst, 10 matcher är väl inte rimligt någonstans? Högst 5 enligt mig.
Och där har Media-drevet lyckats med att fostra dig. De skriver "10 matcher" och du jämkar ner det till 5 matcher. Jag säger - INGA matchers avstängning förutom den Bertilsson får per automatik. Av det jag ser av proppen är det inget vidrigt ohämmat ont i den.

Som jag döpte tråden till så är det fysiska spelet under belägring. Spelare som inte ser sig om eller har uppsikt över spelet på isen är med medias syn på det hela inte tacklingsbara. Det är ju som att de har en fredad zon runt omkring sig. Det är vidrigt. Det förstör hockeyn.
Användarvisningsbild
Jepe

Inlägg av Jepe »

sensei skrev:
Jepe skrev:Rent såhär så tycker jag att den här tacklingen är ruskigt ful av några enkla anledningar:

- Killen har precis vänt sig om och sträckt sig efter pucken, vilken han inte ens rör
- Bertilsson kommer i hög fart och ser hela händelsen men väljer ändå att fullfölja tacklingen fullt ut.

Den här är inte snygg!

Föreställ dig sen att den mottagande parten sträcker sig efter pucken och böjer ned huvudet och blir skadad.

Sen undrar jag om LHO kan utveckla resonemanget att Kronwalls tacklingar är konst men t e x den nu aktuella är ful. Jag får inte ihop det. Blind side hit är det då inte, det siktas inte alls mot något huvud eller ens högt.
Det som gör tacklingen så ful är just det att Bertilsson har så pass god tid på sig att se. 1. Killen har aldrig kontakt med pucken. 2. Han har tid att se att killen inte har koll på vad som är påväg att komma, skillnad hade varit om han hade varit puckförande!

Själva tacklingen i sig är det inget fel på, inga höga händer armbågar eller liknande. Det som gör den ful är just ovan nämnda!

EDIT: Finns mängder av fina tacklingar, vilka också har relaterat i skador, som varit klockrena men i de fallen har spelaren varit puckförande.
2014-04-07, vad hände?
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

sensei skrev: Sen undrar jag om LHO kan utveckla resonemanget att Kronwalls tacklingar är konst men t e x den nu aktuella är ful. Jag får inte ihop det. Blind side hit är det då inte, det siktas inte alls mot något huvud eller ens högt.
En Kronwalled är oftast en open ice hit framifrån där motståndaren är puckförande och åker rakt mot "Niklas" men missbedömer situationen eller noterar inte vad som komma skall.
I dessa fall är det som ni säger, man måste titta upp...annars smäller det.

Men att tackla någon från sidan eller nån som vänder på huvudet precis för att ta emot en passning är också väldigt effektivt ...men ganska talanglöst och fegt.
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Lee Harvey Oswald skrev:
sensei skrev: Sen undrar jag om LHO kan utveckla resonemanget att Kronwalls tacklingar är konst men t e x den nu aktuella är ful. Jag får inte ihop det. Blind side hit är det då inte, det siktas inte alls mot något huvud eller ens högt.
En Kronwalled är oftast en open ice hit framifrån där motståndaren är puckförande och åker rakt mot "Niklas" men missbedömer situationen eller noterar inte vad som komma skall.

Men att tackla någon från sidan eller nån som vänder på huvudet precis för att ta emot en passning är också väldigt effektivt ...men ganska talanglöst och fegt.
Tackling från sidan är tillåtet vad jag vet.

Jag är lite 50/50 här. Bertilsson bör se att Berglund inte är puckförande och bör därför inte tacka från början.

Största felet gör emellertid Berglund som glider omkring som Quasimodo.

Btw... "Niklas"?
Säg den glädje som varar
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Jepe skrev:
sensei skrev:

Den här är inte snygg!

Det som gör tacklingen så ful är just det att Bertilsson har så pass god tid på sig att se. 1. Killen har aldrig kontakt med pucken. 2. Han har tid att se att killen inte har koll på vad som är påväg att komma, skillnad hade varit om han hade varit puckförande!

Själva tacklingen i sig är det inget fel på, inga höga händer armbågar eller liknande. Det som gör den ful är just ovan nämnda!

EDIT: Finns mängder av fina tacklingar, vilka också har relaterat i skador, som varit klockrena men i de fallen har spelaren varit puckförande.

Jag förstår ärligt talat inte.

Du säger ju själv att han sträcker sig efter pucken. Menar du att den lilla millimeter, eller en liten touch av pucken millisekunden innan gör en tackling rätt eller fel?

Känns som att man går något enkelt ganska komplicerat, om du frågar mig: Han är där. Pucken är där. Motståndaren kommer inte dolt eller på annat sätt på ett nedrigt sätt. Han kommer rakt framifrån.

Den luleå-pajsarsaren som inte ser upp borde få 10 matchers avstängning, minst. Samma princip som när du inte skyddar dig själv med bilbälte i bil, t ex.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

DIF_Soldier skrev:
Lee Harvey Oswald skrev:

Tackling från sidan är tillåtet vad jag vet.

Jag är lite 50/50 här. Bertilsson bör se att Berglund inte är puckförande och bör därför inte tacka från början.

Största felet gör emellertid Berglund som glider omkring som Quasimodo.

Btw... "Niklas"?
Petter-Niklas, Niklas Lindgren (Haga Mannen) eller Niklas Kronwall.
Bara några exempel...
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Användarvisningsbild
Jepe

Inlägg av Jepe »

sensei skrev:
Jepe skrev:
sensei skrev:

Den här är inte snygg!

Jag förstår ärligt talat inte.

Du säger ju själv att han sträcker sig efter pucken. Menar du att den lilla millimeter, eller en liten touch av pucken millisekunden innan gör en tackling rätt eller fel?

Känns som att man går något enkelt ganska komplicerat, om du frågar mig: Han är där. Pucken är där. Motståndaren kommer inte dolt eller på annat sätt på ett nedrigt sätt. Han kommer rakt framifrån.

Den luleå-pajsarsaren som inte ser upp borde få 10 matchers avstängning, minst. Samma princip som när du inte skyddar dig själv med bilbälte i bil, t ex.
Jag har sett tacklingen 1 gång och vad jag kan se (kan ha fel) så har pucken passerat Luleå spelaren så pass mycket (utan att han rör den) att Bertilsson även hade haft möjlighet att gå på den och hålla den kvar i zon (istället för att sätta in tacklingen). Sen så är väl Luleå inte direkt kända för att ha spelare som håller upp huvudet hela tiden.

Men det är inte direkt så att jag sitter här och skriker efter avstängning, jag tycker bara att tacklingen är ful (vilket iofs kanske rör till det lite).
2014-04-07, vad hände?
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Lee Harvey Oswald skrev:
DIF_Soldier skrev:
Btw... "Niklas"?
Petter-Niklas, Niklas Lindgren (Haga Mannen) eller Niklas Kronwall.
Bara några exempel...
Jag har absolut ingen aning om vad du menar och jag är djupt förvirrad :P
Säg den glädje som varar
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Fan det blir alltid spindligt i online-debatter..

Men,

det fysiska spelet blir eftersatt och svårt att utföra när de "vekaste" sätter normen. Spelare anmäls av privatpersoner som vredgats framför TVn. Spelare anmäls av motståndarlaget.. det anmäls och anmäls. Vart är det på väg, spelet, sporten?!

Rädda killar spelar bandy.

Sen ska vi nog ge fan i att bedöma millimeter eller decimeter eller ens meter som pucken är från spelare. Har ni nån gång varit på is med klubba och puck vet ni hur satans fort det går för pucken att susa förbi. Ni vet också hur fort det går från att en spelare gör en sak tills han gör något helt annat. Det kan se ut som att spelarna har all tid i världen, men, det har de inte. Det MÅSTE ställas krav på uppsikt. Spelare som sätter efter puck kan inte vara fredade och slippa ta ansvar. De måste vara en del av spelet de också.

För att vara tydlig: Inhoppade armbågar eller tacklingar som DENNA och andra rent skitiga och fula tacklingar som är utförda med uppsåt ska beivras.

För övrigt borde då denne Hedman som medvetet satte en stenhård armbåge i nyllet på Honken anmälas i efterhand. Det överfallet, och det är ett överfall i detta fallet, är äckligare än Nisses "yxhugg" och Ölvestads "Inhoppade armbågstackling" etc... men, det är ju klart. Honken förtjänade säket den smällen.

Åter till kärnan: Det fysiska spelet måste fredas. Utan det har vi inget kampmoment kvar. Gillar/klarar man inte att bli tacklad ska man inte spela hockey.
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Kolla denna video. - Sen är det bara att ringa förbu(n)det för här ska det stängas av och bestraffas.
Skriv svar