Globen

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Användarvisningsbild
Andy
Medlem: Ja, vanlig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Andy »

Globen är Sveriges bästa, snyggaste och modernaste arena. Det kan ingen ifrågsätta även om en och annan bondlada dykt upp här och där under årens lopp ute på Sveriges landsbyggd.

Dessutom är det ett grymt tryck i en fullsatt Glob (minns slutspelen på 90-talet).

Det stora problemet är inte att Globen är en dålig arena - det stora problemet är att folk inte kommer på matcherna och att Hovet därför inte känns lika ödsligt.

I mitt tycke ska Sveriges snyggaste och bästa lag spela i Sveriges snyggaste och bästa arena (vilket är globen) och inte trycka i en mörk, omoderna islada från forntiden (Hovet) som dessutom är elitseriens sunkigaste...

Fokusera på att lös publik"krisen" och fyll globen i stället....

Andy

P.S Jag var med på Hovets ståplats långt innan Globen ens var påtänkt - så ingen kan beskylla mig för att vara osentimental. Jag älskar Hovet - men det är nya tider nu...
"En Djurgårdare är aldrig nöjd, bara stolt" - Mika Zibanejad
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Andy skrev: Fokusera på att lös publik"krisen" och fyll globen i stället...
Det finns ett återkommande hvuvdproblem.
55 omgångar, 27 hemmamatcher.
Finns inte en sportmössa att fylla globen mer än en gång per säsong så länge det ser ut så.

Folk i huvudstan verkar varken ha lust, tid eller råd (oavsett arena)

Man skyller på fotbollssäsongen ända in i december.
Det 1:a acceptabla publiksiffrorna brukar dyka upp i Jan-Feb
Under glansåren var det bara marginellt bättre publiksiffror, så det är ju inte bara för att vi sladdat i tabellen det sista 3 åren
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Är inte så många personer som orkar engagera sig i 27 matcher hemma på en säsong, framförallt inte om det på dessa matcher dessutom läggs ett långt slutspel. Att man sedan möter samtliga lag hemma två gånger underlättar inte heller. Visst i bondhålor som Karlstad, Jönköping och Linköping funkar detta upplägg inte minst för att respektive hockeylag är ensamt elitlag av klass, men i STHLM där utbudet är så mycket större kombinerat med 3 rivaliserande klubbar blir det tvärstopp. När sedan seriemakarna lyckas slänga iho ett upplägg som ibland medför 5/7 matcher hemma gör det inte heller enklare direkt. Att matchdagar liksom startider varierar lika mycket som Stefan Petersson klubbkänsla är ytterligare en spik i kistan.

Vill man lösa publikkrisen, om man nu kan kalla det hela för en kris, måste man gonomföra större förändringar. Minska ner antalet omgångar är givetvis prioritet nummer ett, fasta speldagar söndagar, tisdag och torsdag en bra fortsättning. Att aldrig spela två matcher hemma på raken eller spela 5/7 matcher hemma är också en nödvändig förändring. Vill man se en verklig effekt måste dock hela serieupplägget förändras. Öka ut elitserien till 20 lag. Då får man en grundserie på 38 matcher vilket är lagom. De 8 bästa lagen tar sig till slutpspel och de två sämsta ryker ur serien. Under elitserien spelas en norr respektive södergrupp där vinnarna i respektive grupp tar klivet upp till elitseren.

Med detta upplägg får man en levande serie över hela sverige vilket måste gangna sporten i stort. Färre matcher betyder dessutom mer tid till träning och därmed möjlighet till att utveckla spelarna. Färre matcher betyder vidare mindre slitage och skador på spelare vilket är till fördel för klubbarna.

Undrar för övrigt om det finns någon mer plastig idrott än amerikansk fotboll? Jag menar hade de haft lite stake over there hade de sjävfallet spelat rugby istället för en kvasivariant med 50 kilo extra skydd.
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Debatten är konstig just nu, där DIF antingen ska spela alla matcher på Hovet alternativt Globen. Det enda rätta är att i stort sett bara spela på hovet framtill jul och att spela mer på Globen våren när slutspelet börjar närma sig. Övriga tidpunkter när DIF kan spela på Globen är när Djurgården möter Frölunda, Färjestad och Leksand som lockar storpublik. Övriga tillfällen spelas på Hovet. Generellt sätt är en fördelning med 70 procent på Hovet och 30 procent på Globen rimlig. Vi som älskar Hovet får inte glömma att 30 procent av tiden på Globen skapar utrymme för Djurgårdens sponsorer att på ett hyfsat bra sätt odna kundarrangemang och motsvarande. 30 procent av matcherna på Globen skapar även förutsättningar för att Aftonbladets trötta och överviktiga journalister ska ges utrymme att gå på Globen, se på Hockey samtidigt som de äter ett par räkmackor med extra mycket majonäs.

För övrigt borde en av DIF:s sponorer kunna köpa namnet på Hovet över en tidsperiod på ett sätt att DIF inte behöver betala några hyror för Hovet, som DIF sannolikt aldrig kommer att få köpa. Varför inte Ericsson Stadium eller Prince Philip Arena, där DIF spelar med tre kronor på bröstet. Fast det kanske inte våra ombudskapitalister i Stadshuset går med på.
Användarvisningsbild
blårandigt

Inlägg av blårandigt »

Fråga: Hej!
I vilken arena kommer ni spela i om det blit slutspel?
Emil (2008-01-20 10:18:55)

Svar: Det är blandat, mest Hovet i kvartsfinal, sedan blir det gradvis mer fler Globenmatcher, men även en eventuell final kan komma att spelas på Hovet.
2008-01-23 15:33:58

" men även en eventuell final kan komma att spelas på Hovet."

Snackar han i nattmössan eller?! :evil: :?
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Samtliga matcher borde gå på hovet.

Bättre tryck och därmed större möjligheter att påverka spelare och domare i rätt riktning.
Användarvisningsbild
Emil Svelander

Inlägg av Emil Svelander »

blårandigt skrev:Fråga: Hej!
I vilken arena kommer ni spela i om det blit slutspel?
Emil (2008-01-20 10:18:55)

Svar: Det är blandat, mest Hovet i kvartsfinal, sedan blir det gradvis mer fler Globenmatcher, men även en eventuell final kan komma att spelas på Hovet.
2008-01-23 15:33:58

" men även en eventuell final kan komma att spelas på Hovet."

Snackar han i nattmössan eller?! :evil: :?
Fruktansvärd idioti om en finalmatch skulle spelas på Hovet. Vi skulle gå miste om miljoner...
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Känns som en helt meningslös frågeställnig för vi tar oss inte till final i alla fall.

Det jag kommer ihåg från slutspel förr om åren är att det brukade typ krävas semifinal för att globen skulle bli utsåld. Så länge som man inte kan garantera en beläggning på minst 12 000 åskådare på denna arena bör Hovet gå före.

Hade man varit lite smarta borde man förlägga samtliga slutspelsmatcher på hovet samt lägga upp ett system som sade att personer som köpt plåtar till de sista 5 matcherna i grundserien ( eller något liknande ) hade rätt att köpa biljetter till slutspelsmatcherna någon dag före alla andra. Med detta system hade man kunnat ta ikapp de pengar som man EVENTUELLT hade tappat på att spela ett slutspel på Hovet jämfört med Globen.

Men som sagt huvudfrågan just nu borde kanske vara att ta sig till slutspel för vi är långtifrån där ännu.
Användarvisningsbild
blårandigt

Inlägg av blårandigt »

Kall-El skrev:Känns som en helt meningslös frågeställnig för vi tar oss inte till final i alla fall.

Ja, men bara tanken av att spela finalerna på Hovet är ju helt... :evil:
Användarvisningsbild
melker

Inlägg av melker »

Andy skrev:Globen är Sveriges bästa, snyggaste och modernaste arena. Det kan ingen ifrågsätta även om en och annan bondlada dykt upp här och där under årens lopp ute på Sveriges landsbyggd.

Dessutom är det ett grymt tryck i en fullsatt Glob (minns slutspelen på 90-talet).

Det stora problemet är inte att Globen är en dålig arena - det stora problemet är att folk inte kommer på matcherna och att Hovet därför inte känns lika ödsligt.

I mitt tycke ska Sveriges snyggaste och bästa lag spela i Sveriges snyggaste och bästa arena (vilket är globen) och inte trycka i en mörk, omoderna islada från forntiden (Hovet) som dessutom är elitseriens sunkigaste...

Fokusera på att lös publik"krisen" och fyll globen i stället....

Andy

P.S Jag var med på Hovets ståplats långt innan Globen ens var påtänkt - så ingen kan beskylla mig för att vara osentimental. Jag älskar Hovet - men det är nya tider nu...
SÅ jävla rätt! Ursäkta språket, helt i min mina ord det du säger.
Användarvisningsbild
blårandigt

Inlägg av blårandigt »

Själv så skulle jag vela se att alla matcher som inte drar så värst mkt publik ska spelas på Hovet tex.Mora.

Sedan alla andra "stora" matcher ska spelas på Globen.
Skriv svar