Bör vi oroa oss?

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

Kall-El skrev:Problemet är bara det att vi bara har två bra allrounda backar i Timmy och Ossi. Resten är rät bleka oavsett om det handlar om defensivt eller offensivt spel. Håller definitivt med de personer som tycker det saknas en offensiv, puckskicklig back. Med en sådan i laget blir inte bara PP-spelet bättre, vi får dessutom bättre uppspel även i spel 5-5 på isen. Skall man se det hela krasst borde man byta ut Tompa och Frylén mot kvickare och pucksäkrare backar. ( Hade det inte varit för att printz har en vettigare ålder än ovan två nämnda spelare hade jag velat ha bort honom istället. )
Jo, jag håller med om att, speciellt Tompa, borde bytas ut. MEN, jag vill hellre ha en allroundback i stället för en offensiv back. Dessutom måste du hålla med om att Printz har spelat upp sig, jag var skeptisk till honom väldigt länge men tyckar han har skärpt till sig. Dock så är det synd att sätta honom i backpar med Ronnie.
Therocket1
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Therocket1 »

Släpper man in ett mål i PP så får man -1, gör man ett mål i BP så får man +1. Men om du gör mål i ett PP så händer det inget med +/- statistiken, samma sak om du släpper in ett mål i BP.
Bild
kelle

het tips inte poäng på dom närmaste matcherna

Inlägg av kelle »

Hej
Hur mycket difare man är så kan man bar titta i spelprogrammet o konstatera att Det blir väldigt få poäng framöver. Den brist som är nu beror på att vi har bara en line som producerar Linkan-Hörnqvist-Danielsson sedan Skulle den göra ännu mera poäng om dom andra tog till vara på alla guldmackor som Eliseriens bästa passninsguru någon sin lägger(linkan) så det man får hoppas på är att dom andra lagen går oxå kort med poäng :(
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Rocker skrev:
Kall-El skrev:Problemet är bara det att vi bara har två bra allrounda backar i Timmy och Ossi. Resten är rät bleka oavsett om det handlar om defensivt eller offensivt spel. Håller definitivt med de personer som tycker det saknas en offensiv, puckskicklig back. Med en sådan i laget blir inte bara PP-spelet bättre, vi får dessutom bättre uppspel även i spel 5-5 på isen. Skall man se det hela krasst borde man byta ut Tompa och Frylén mot kvickare och pucksäkrare backar. ( Hade det inte varit för att printz har en vettigare ålder än ovan två nämnda spelare hade jag velat ha bort honom istället. )
Jo, jag håller med om att, speciellt Tompa, borde bytas ut. MEN, jag vill hellre ha en allroundback i stället för en offensiv back. Dessutom måste du hålla med om att Printz har spelat upp sig, jag var skeptisk till honom väldigt länge men tyckar han har skärpt till sig. Dock så är det synd att sätta honom i backpar med Ronnie.
Kan hålla med om att Printz djupa dalar är färre än förut, men för den sakens skulle är han i mina ögon långt från godkänd. Om man sedan betänker hur denna värvning presenterades samt längden på spelarens kontrakt kan endast den slutsatsen dras att detta var en spelare ledningen hade räknat med skulle gå in och leda ett backpar; Läs en spelare laget skulle byggas kring. ( Tänk själva efter på hur många spelare som fått kontrakt på längre tid än ett år. )

Printz kan säkerligen göra nytta i ett lag, men då måste han placeras ihop med en spelare som skall stå i rampljuset. Alltså en spelare som kan ta hand om pucken, sköta uppspelen, styra spelet i PP osv. Printz är i mina ögon alltså en "skuggspelare" och inte en "stjärnspelare" som man bygger laget kring. Haken är bara den att han är köpt som en "stjärnspelare" som skall kunna leda ett backpar och detta klarar han inte av.

Printz är en yngre och även något sämre kopia av Ronnie. Båda två kan om de utnyttjas på rätt sätt vara nyttiga för ett lag, men i rampljuset skall de knappast befinna sig.

Med detta i bakhuvudet känns det mycket märkligt att placera ihop Ronnie och Printz i ett backpar, ungefär lika korkat som när Säcken plocka ihop Mattson och Ronnie tillsammans. Det är helt uppenbart att detta inte är någon bra konstellation helt enkelt.

Personligen skulle jag gärna se att vi ersatte några av våra skuggspelare med andra spelartyper till nästa säsng. Görs inte detta kommer vi aldrig få till bra uppspel eller fungerande PP.

Avslutningsvis skulle jag gärna se följande backpar:

Ossi - Eklund
Ossi är bästa back, låt han lira med den mest lovande killen vi har för tusan. Backparet lär funka helt oki och Eklund lär utvecklas i massor.

Timmy - Ronnie
Borde matchas ihop då Timmy täcker upp en hel del av Ronnies svagheter.

Printz - Frylén
Båda dessa spelare köptes in inför säsongen och ingen av dem har i mina ögon kommit upp i ok i nivå. Frylén beskrevs om jag inte missminner mig som en spelare med handleder samt någon man kunde nyttja i PP. Printz en defensiv kugge. Båda två dessutom äldre spelare som knappast köptes in för att man skulle förädla dem vidare.

Tompa - Jiri
Ett backpar som på pappret borde kunna vara giftigt inte minst framåt. Tyvärr känns det som att de är lika svaga framåt som de är sårbara bakåt. Vad som hänt med Jiri begriper jag bara inte och Tmpa ser verkligen ut att vara så gammal som han är. Låt detta backpar nöta PP för där borde de med sin pucksäkerhet i alla fall kunna göra någon nytta.

Rulla på dessa fyra backpar, men begränsa sedan speltiden för de paren som för tillfället inte kommer upp i oki nivå. Då har i alla fall alla fått chansen att lyckas.
Användarvisningsbild
Stocky
Säsongskort: Ja

Inlägg av Stocky »

Håller med dig Kall-el, men jag trycker inte man kan jämföra Printz med R.Petterson. Ronnie har inte gjort en tackling sen han kom till ES, medans Prinz ser halv tokig ut på plan. Jag gillar Printz skarpt, i början på säsongen när han var Mr. Indianare tyckte jag han skulle bort direkt men nu är han topp 3 bland våra backar.

Men backparen får gärna se ut som du hade tänkte!
Kall-El

Inlägg av Kall-El »

Stocky skrev:Håller med dig Kall-el, men jag trycker inte man kan jämföra Printz med R.Petterson. Ronnie har inte gjort en tackling sen han kom till ES, medans Prinz ser halv tokig ut på plan. Jag gillar Printz skarpt, i början på säsongen när han var Mr. Indianare tyckte jag han skulle bort direkt men nu är han topp 3 bland våra backar.

Jag menade alltså att de var lika i sådan bemärkelse att de är "skuggspelare" och inte rätt personer att leda ett backpar. Sedan har de ju också den likheten att de är väldigt defensivt lagda. Att de sedan skiljer sig åt tacklingsmässigt torde de flesta känna till.

Skulle för övrigt vilja göra en liten ändring i de backparen jag nämnde ovan. Kanske hade det varit bättre om Jiri placerats ihop med Printz. Kanske, kanske, kanske kunde den kombinationen fungera. På pappret borde det i alla fall göra det. Om man körde detta upplägget istället kan Tompa och Frylén få värma bänk väldigt många minuter per match.
Användarvisningsbild
Stocky

Inlägg av Stocky »

Kall-El skrev:
Stocky skrev:Håller med dig Kall-el, men jag trycker inte man kan jämföra Printz med R.Petterson. Ronnie har inte gjort en tackling sen han kom till ES, medans Prinz ser halv tokig ut på plan. Jag gillar Printz skarpt, i början på säsongen när han var Mr. Indianare tyckte jag han skulle bort direkt men nu är han topp 3 bland våra backar.

Jag menade alltså att de var lika i sådan bemärkelse att de är "skuggspelare" och inte rätt personer att leda ett backpar. Sedan har de ju också den likheten att de är väldigt defensivt lagda. Att de sedan skiljer sig åt tacklingsmässigt torde de flesta känna till.

Skulle för övrigt vilja göra en liten ändring i de backparen jag nämnde ovan. Kanske hade det varit bättre om Jiri placerats ihop med Printz. Kanske, kanske, kanske kunde den kombinationen fungera. På pappret borde det i alla fall göra det. Om man körde detta upplägget istället kan Tompa och Frylén få värma bänk väldigt många minuter per match.
Jaha okej! Ja det stämmer ju.
Användarvisningsbild
Rocker

Inlägg av Rocker »

Kall-El skrev:

Jag håller med dig till stor del. Att Oscar inte får mer istid och inte får spela med Ossi är mycket konstigt. Om detta är en back som DIF hade tänkt att satsa på är detta en utomordentlig chans att ge honom rätt förutsättningar. Printz börjar faktiskt komma upp till de förväntningar jag hade på honom innan säsongen. Nu spelar han enklare och enklare och är småful och grinig i spelet, som när han spelade i AHL. Självklart är han, som du säger, ingen stjärnspelare. Han ska hålla tätt bakåt och reta gallfebern på motståndarforwards. Håller med till fullo om Jiri och Tompa. Den sistnämnde har blivit sämre på skridskorna och tappar oroväckande ofta markering, detta syns tydligt i +/-. Synd bara att Säcken inte vågar bänka honom.
Användarvisningsbild
Fricke

Inlägg av Fricke »

Håller visserligen med om att Jangler börjar bli till åren och att han inte hinner med i defensiven. Men förutom nyss nämnde Jangler och Ossi så finns det ingen i backbesättningen som snabbt kan spela eller föra upp pucken när DIF väl fått fatt i den i egen zon. Marusak klarade detta förra säsongen men han verkar bara vara rich, fat and happy nu.

Tänk på hur de andra kedjorna ALLTID tar burskydd och inväntar forwards som får föra upp pucken. Det är naturligtvis därför grislag som Mora och Timrå lyckas ställa upp i mittzon och stänga vägen...

Detta plus att Big Dick, Ottosson, Anger, Ölvestad, Bäcker, Marusak har lyckats tima en kollektiv formsvacka gör att vi tagit 3 poäng på de senaste sex matcherna.
Östgöten

Inlägg av Östgöten »

Fricke skrev:Håller visserligen med om att Jangler börjar bli till åren och att han inte hinner med i defensiven. Men förutom nyss nämnde Jangler och Ossi så finns det ingen i backbesättningen som snabbt kan spela eller föra upp pucken när DIF väl fått fatt i den i egen zon. Marusak klarade detta förra säsongen men han verkar bara vara rich, fat and happy nu.

Tänk på hur de andra kedjorna ALLTID tar burskydd och inväntar forwards som får föra upp pucken. Det är naturligtvis därför grislag som Mora och Timrå lyckas ställa upp i mittzon och stänga vägen...
Eklund visade i VM för juniorer att han kan föra upp pucken i anfallszon. Frågan är hur bra han är i positionsspelet. Jag tycker att tränarna borde pröva honom ett antal matcher tillsammans med Ossi som kanske ger nämnda spelare hungern tillbaka.
Användarvisningsbild
odburt

Inlägg av odburt »

Sorgligt men sant. Så är det.
Användarvisningsbild
odburt

Inlägg av odburt »

Tompa kan inte föra upp pucken genom mittzon.

Han k-u-n-d-e det, men han gör så många piruetter på egen blå att det är pinsamt för honom själv. Han spelar just nu under sin egen värdighet.
Användarvisningsbild
Caveman

Inlägg av Caveman »

Självklart så bör vi vara oroliga, det var jag redan när säsongen började.

Det är alltid enklast att bygga ett lag bakifrån, eller att när det går tungt spela enkelt. DIF har idag 3 backar som håller måttet, Ossi, Printz & Timmie, dem resterande är inte mycket att ha för ett lag som DIF, ett lag som är inblandat i alla möjliga "streck" där nere i serien. Printz är som sagt en av dem bästa backarna i serien i spelet i den egna zon, samma kunskaper som han blev värvad för. Ossi är ett par klasser bättre än dem flesta i serien, Timmie håller en hög elitseriestandard. Oscar Eklund bedömmer jag inte då han får obegripligt lite med speltid, verkar konstigt.

Tänker inte gå igenom hela laget men känner ändå att Anger måste nämnas, han presterar precis så mycket nu som jag räknade med när han blev värvad, alltså inte så mycket..

Såg att någon "klagade" över att när ett uppspel ska ske så används burskydd... ibland, detta i spelet 5/4.

Ser inget fel i det, bara forwards är med på det hela, båga ner med alla tre forward djupt i egen zon, sedan när anfallet kommer så kommmer alla fem svepandes över mittzon. Kanske verkar konstigt det jag skriver(iofs så är ingenting konstigt som jag skriver om spelet på plan), detta kan mycket väl vara den ena PP-formationens sätt att spela. Såg en match i natt (NHL) Devils-Totonto som slutade 3-2, men vilket gnuggande de var denna match. Där kan man tydligt se att Devils använder burskyddet som beskrev tidigare. Detta är inget nytt då jag följt Devils sedan tidigt 90-tal.

Sedan Micke Johansson, vad jag har förstått så är det han som styr upp spelet i PP. Då vi inte har så många spelskickliga backar kanske det är dags att börja spela med fyra forwards när vi har PP?
Dèlmar

Inlägg av Dèlmar »

Vår backbesättning håller tyvärr lägre klass i jämförelse med de andra lagen, detta är sanning.

De flesta lagen har minst 3-4 spelskickliga backar som kan behärska pucken och lägga en macka högt upp i banan.
Där brister vår backbesättning något enormt och detta ser jag som oundvikligt kommer hålla i längden. Oftast söker man första närmsta spelare, vilket blir en nödlösning. Därav krävs det att vi har spelskickliga centrar som kan möta upp pucken och avancera framåt i banan. För att fördjupa sig i vår backbesättning är det inget mysterium att vi ligger risigt till där och i ett eventuellt slutspel kommer detta bli ödesdigert. Larsson är den enda jag på rak arm kan komma på har varit matchavgörande när defensiven har vägt tyngst.
Vi kan med andra ord inte förlita oss på att en 21-åring ska rädda oss hela vägen fram till ett slutspel.

David Printz kommer aldrig någonsin i sin karriär kunna hantera en puck, detta är ett faktum. Att folk menar att det finns en bristvara där är befogat, däremot efterlyser man inte det spel han är kapabel till.
Det agerandet vi sett de senaste 10-15 matcherna börjar likna den Printz jag förväntade mig. Ligga rätt i positionerna, spela stabilt defensivt, inga indianare och framförallt ALDRIG anmärka sig på något sätt. Att hålla sig i skymundan och göra sitt jobb framför kassen anser jag att Printz endast bör fokusera på.

Man får nog ta en tankeställare angående Printz och ändra uppfattning. Han kommer helt enkelt inte vara den spelskickliga back som kan transportera pucken uppåt i banan och följa med i offensiven då han inte behärskar detta område. Man får en känsla att killen har ett väldigt taskigt självförtroende. När något går i motgång stärks han tyvärr inte av det. Där har Säcken och hela tränarstaben något att jobba på med Printz.

Håller fullständigt med om att enda spelformen där vi möjligtvis kan få nytta av Jiri är PP. Tyvärr räcker han inte till i 5-5 eller andra spelformer, även om man fortfarande hoppas att det ska lossna ordentligt för killen.
Där har vi ett tydligt bevis på hur svag killen är mentalt. Sällan skådat har man sett ett sådant svagt självförtoende.
Agerar som en oslipad junior ute på isen.

Kan verkligen inte förstå på något sätt hur en fulländad bössa helt plöstligt kan försvinna på en säsong även om det finns massvis med andra brister hos Jiri för tillfället. Att man känner oro när Jiri är på isen är bara förnamnet.
Bängan

Inlägg av Bängan »

Nackdelen med artistkontrakt är väl att Jiri inte kunnat träna med resten av laget under försäsongen och har utan tvivel inte fått/tagit den träning han behöver. Det känns riktigt bedrövligt att han sitter och lyfter feta checkar för ett spel tamejfan inte ens håller allsvensk klass.
Skriv svar