Måste säga att jag håller med trådskaparen om en sak. Hockeyn känns inte "verklig". Jag tror dock att roten till det onda har att göra med alla omgångar. Det känns inte som att en förlust eller vinst spelar någon större roll då det tämligen omgående igen kommer en ny match. Jag tror det är av absoluta vikt att man får tillbaka känslan av att varje match gäller någonting, ungefär som det är i fotbollen idag. ( att 8/12 lag går till slutspel gör ju inte denna känsla mindre direkt. )
Av detta följer också att jag stenhårt är emot att stänga elitserien. Gör man detta blir serien än mindre "verklig" och matcherna kommer gälla än mindre. Tror knappast att publiken kommer att bli mer upphetsad om detta skulle gå igenom.
Vill man få elitserien mer levande borde man minska ner antalet omgångar kombinerat med att plocka upp fler nya lag. Drömmen i min bok är 20 lag, 38 omgångar, 8 bästa till slutspel som avgörs i bäst av fem matcher. De två sämsta lagen åker ur och ersätts med de två bästa i serien under. Skulle man ha detta upplägg skulle matcherna börja gälla mera kombinerat med att fler lag rimligtvis borde innebära ett bräddat intresse.
Avslutningsvis tycker jag nog att man bör ställa vissa krav på lagen som skall spela i högsta serien:
* Lagen skall ha ungdomsverksamhet.
* Lagen skall ha bra arena.
* Lagen skall ha en viss minimiomsättning.
* Lagen skall ha sin ekonomi i ordning.
* Lagen skall ha ungdomsverksamhet.
* Lagen skall ha bra arena.
* Lagen skall ha en viss minimiomsättning.
* Lagen skall ha sin ekonomi i ordning.
- Alla lag i ES har en ungdomsverksamhet - de skulle inte överleva annars.
- Det finns redan krav på hur arenan ska vara - det lag som inte når upp till de kraven måste få dispens annars kan de bli degraderade.
- Varför krav på miniomsättning!? Heder åt det lag som trots grymt låg omsättning klarar sig kvar i serien - skulle DIF bli tvugna att höja lönerna på spelarna för att få klara kravet på omsättningsvolym för att DIF inte drar runt så mycket stålar på öl, glass, godis och souvenirer.
- Sin ekonomi i ordning, det kravet finns med. DIF och elitlicens, låter det bekant..?
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche
Kan ju tillägga det åter en gång om nu inte alla utom 'Jojje' har fattat det. Den första bitan av inlägget var sarkastiskt skrivet. Jag kanske var lite otydlig, men jag trodde att det skulle vara så överdrivet att alla skulle inse detta.
Den andra hälften står jag för. Svensk klubbhåkki kommer sakta att tyna bort om den nuvarande utvecklingen får fortsätta.
Jermuk skrev:Kan ju tillägga det åter en gång om nu inte alla utom 'Jojje' har fattat det. Den första bitan av inlägget var sarkastiskt skrivet. Jag kanske var lite otydlig, men jag trodde att det skulle vara så överdrivet att alla skulle inse detta.
Den andra hälften står jag för. Svensk klubbhåkki kommer sakta att tyna bort om den nuvarande utvecklingen får fortsätta.
Jo du är lite otydlig ibland. Vad är "bitan" t ex?
Men det är ju kul att du kom med ett sådant bra förslag på hur vi ska lösa problemet, att linkan ska börja slåss. Jag hoppas du har tagit kontakt med Ledningen i DIF om detta.
Kall-El skrev:Vill man få elitserien mer levande borde man minska ner antalet omgångar kombinerat med att plocka upp fler nya lag. Drömmen i min bok är 20 lag, 38 omgångar, 8 bästa till slutspel som avgörs i bäst av fem matcher. De två sämsta lagen åker ur och ersätts med de två bästa i serien under. Skulle man ha detta upplägg skulle matcherna börja gälla mera kombinerat med att fler lag rimligtvis borde innebära ett bräddat intresse.
Det bästa vore om man återinförde systemet med tio lag och trettiosex omgångar där de fyra första lagen gick till semi, bäst av tre och därefter en final med bäst av fem matcher.
Sedan skulle det tillägget kunna göras att de två sämsta lagen obönhörligen åkte ur.
På så sätt skulle man både kunna få Elitserien mer intressant igen samt få lite rotation på lagen i denna liga.
Jermuk skrev:Det bästa vore om man återinförde systemet med tio lag och trettiosex omgångar där de fyra första lagen gick till semi, bäst av tre och därefter en final med bäst av fem matcher.
Sedan skulle det tillägget kunna göras att de två sämsta lagen obönhörligen åkte ur.
På så sätt skulle man både kunna få Elitserien mer intressant igen samt få lite rotation på lagen i denna liga.
Känns mer troligt att Kung Midas återuppstår och gör Globen till guld.
m0ng00se skrev:det är så vackert så man blir tårögd;)...
Att skaka hand med en hummer?
The surest way to corrupt a youth is to instruct him to hold in higher regard those who think alike than those who think differently.
/Friedrich Nietzsche