Silly Season 2026/27

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Osten östlund

Silly Season 2026/27

Inlägg av Osten östlund »

DIFLuWi skrev: 2026-06-21 19:33:59
diftobbe89 skrev: 2026-06-21 19:10:45
DIF_Soldier skrev: 2026-06-21 18:22:49 Alltså, Hartmann i sig är det ju inget fel på så, om det hade varit en rak ersättare till Grewe, Pettersen eller Hank. Men verkar det vara ”och”, inte ”istället för.”

Fast det är klart - om man säger tack och hej till Stockan och plockar in Hartmann som ersättare så känns det mycket bättre, så länge det inte blir istället för en spelare med spets.
Jag tänker ju att kommer det in en vass forward på vänsterkanten för topp 6 vilket vi verkar leta efter, så ser det ju bra ut. Vejdemo har uppgraderat centersidan. Även om Frondell och Eklund är tunga tapp så kommer ju samtidigt Björck vara ännu bättre, Nordmark vet man för lite om men förväntas gå i andrarundan, säkert fler påväg upp. Ingen trodde ju att Björck skulle slå sig in i SHL förra säsongen.

Vad gäller tapp av seniorer så är ju:

Ut:
Brodin
Rensfeldt
Palve
Costmar
Klasen

In:
Vejdemo
Gunler
Hartmann

Kraftig uppgradering skulle jag säga. Nu är väl inte Hartmann klar ännu men skulle inte byta ut någon av dom vi tappat mot någon av dom på in-listan.

Målvaktssidan står sig stabil. Inga sänken från start.

LaLeggia ut - Carlsson in. Svårt att säga men känslan är väl att vi får in en bättre tvåvägsback.

Tappar vi Björck vore det katastrof. Men där är vi inte ännu. Här och nu har jag svårt att förstå hur folk kan vara så rabiata när truppbygget har uppgraderats på många positioner och där fler är påväg in. Men alla ser det såklart olika.
Det känns väl bara lite tråkigt att vi inte landat någon bomb ännu.
Inga av de vi värvat, förutom Vejdemo, är särskilt flashig, det är inga klara förstalinespelare.

Jämför med Hudon, Bourqe, Bulan, Ante, Josef, Samuelson osv. Och där sätter jag inte riktigt Vejdemo, om inte annat för att det var så väntat och hade viskats så mycket.

Mer som att gå på ett party och bli bjuden på lådvin och smörgåstårta.
Trevligt absolut, gör säkert jobbet, men ibland vill man bara ha lite caviar och champagne.
Kan nöja mig med en god köttbit och en iskall. Med tanke på vad Wiken sagt, listor som har presenterats gällande spelare som vill hit. Samt vi har pengar. Så blir man besviken när vi plockar spelare från HA och från en bottenkonkurent i SHL.

Medans exempelvis Örebro värvar Salo, Dickinson och budar på Abols.

Hugo Pettersson är en gubbe vi skulle plockat, hur hamnade han i Malmö?
Användarvisningsbild
Art Vandelay

Silly Season 2026/27

Inlägg av Art Vandelay »

Problemet är att i nuvarande trupp är det endast Hellberg, Björck och Hudon som har någon form av spetskompetens som sticker ut. Vill man vara snäll kan man inkludera Vejdemo, Josefson och Snively. I övrigt är det väldigt mycket "bra inställningsspelare" som varken gör till eller från. Med tanke på hur få platser vi har kvar att fylla blir i alla fall jag orolig när ytterligare en spelare (Hartmann) som är svår att definiera vad exakt han är bra på ska in. Därtill har vi Gunler som inte gjorde mycket väsen av sig poängmässigt i AHL-slutspelet. Dock har jag inte sett något så spelmässigt kanske han var bra, jag har ingen aning.

Jag ser oftast saker positivt och tog strid här under säsongen när det var oerhört mörkt och folk skrev om att det absolut skulle bli kval. Just nu sällar jag mig dock till den oroliga skaran för det är alldeles för mycket bredd i truppen och för få spelare som kan göra skillnad.
Skriv svar