DIF_Soldier skrev: ↑2026-06-21 18:22:49
Alltså, Hartmann i sig är det ju inget fel på så, om det hade varit en rak ersättare till Grewe, Pettersen eller Hank. Men verkar det vara ”och”, inte ”istället för.”
Fast det är klart - om man säger tack och hej till Stockan och plockar in Hartmann som ersättare så känns det mycket bättre, så länge det inte blir istället för en spelare med spets.
Jag tänker ju att kommer det in en vass forward på vänsterkanten för topp 6 vilket vi verkar leta efter, så ser det ju bra ut. Vejdemo har uppgraderat centersidan. Även om Frondell och Eklund är tunga tapp så kommer ju samtidigt Björck vara ännu bättre, Nordmark vet man för lite om men förväntas gå i andrarundan, säkert fler påväg upp. Ingen trodde ju att Björck skulle slå sig in i SHL förra säsongen.
Vad gäller tapp av seniorer så är ju:
Ut:
Brodin
Rensfeldt
Palve
Costmar
Klasen
In:
Vejdemo
Gunler
Hartmann
Kraftig uppgradering skulle jag säga. Nu är väl inte Hartmann klar ännu men skulle inte byta ut någon av dom vi tappat mot någon av dom på in-listan.
Målvaktssidan står sig stabil. Inga sänken från start.
LaLeggia ut - Carlsson in. Svårt att säga men känslan är väl att vi får in en bättre tvåvägsback.
Tappar vi Björck vore det katastrof. Men där är vi inte ännu. Här och nu har jag svårt att förstå hur folk kan vara så rabiata när truppbygget har uppgraderats på många positioner och där fler är påväg in. Men alla ser det såklart olika.
Det känns väl bara lite tråkigt att vi inte landat någon bomb ännu.
Inga av de vi värvat, förutom Vejdemo, är särskilt flashig, det är inga klara förstalinespelare.
Jämför med Hudon, Bourqe, Bulan, Ante, Josef, Samuelson osv. Och där sätter jag inte riktigt Vejdemo, om inte annat för att det var så väntat och hade viskats så mycket.
Mer som att gå på ett party och bli bjuden på lådvin och smörgåstårta.
Trevligt absolut, gör säkert jobbet, men ibland vill man bara ha lite caviar och champagne.
Kan nöja mig med en god köttbit och en iskall. Med tanke på vad Wiken sagt, listor som har presenterats gällande spelare som vill hit. Samt vi har pengar. Så blir man besviken när vi plockar spelare från HA och från en bottenkonkurent i SHL.
Medans exempelvis Örebro värvar Salo, Dickinson och budar på Abols.
Hugo Pettersson är en gubbe vi skulle plockat, hur hamnade han i Malmö?
Problemet är att i nuvarande trupp är det endast Hellberg, Björck och Hudon som har någon form av spetskompetens som sticker ut. Vill man vara snäll kan man inkludera Vejdemo, Josefson och Snively. I övrigt är det väldigt mycket "bra inställningsspelare" som varken gör till eller från. Med tanke på hur få platser vi har kvar att fylla blir i alla fall jag orolig när ytterligare en spelare (Hartmann) som är svår att definiera vad exakt han är bra på ska in. Därtill har vi Gunler som inte gjorde mycket väsen av sig poängmässigt i AHL-slutspelet. Dock har jag inte sett något så spelmässigt kanske han var bra, jag har ingen aning.
Jag ser oftast saker positivt och tog strid här under säsongen när det var oerhört mörkt och folk skrev om att det absolut skulle bli kval. Just nu sällar jag mig dock till den oroliga skaran för det är alldeles för mycket bredd i truppen och för få spelare som kan göra skillnad.
DIF_Soldier skrev: ↑2026-06-21 18:22:49
Alltså, Hartmann i sig är det ju inget fel på så, om det hade varit en rak ersättare till Grewe, Pettersen eller Hank. Men verkar det vara ”och”, inte ”istället för.”
Fast det är klart - om man säger tack och hej till Stockan och plockar in Hartmann som ersättare så känns det mycket bättre, så länge det inte blir istället för en spelare med spets.
Jag tänker ju att kommer det in en vass forward på vänsterkanten för topp 6 vilket vi verkar leta efter, så ser det ju bra ut. Vejdemo har uppgraderat centersidan. Även om Frondell och Eklund är tunga tapp så kommer ju samtidigt Björck vara ännu bättre, Nordmark vet man för lite om men förväntas gå i andrarundan, säkert fler påväg upp. Ingen trodde ju att Björck skulle slå sig in i SHL förra säsongen.
Vad gäller tapp av seniorer så är ju:
Ut:
Brodin
Rensfeldt
Palve
Costmar
Klasen
In:
Vejdemo
Gunler
Hartmann
Kraftig uppgradering skulle jag säga. Nu är väl inte Hartmann klar ännu men skulle inte byta ut någon av dom vi tappat mot någon av dom på in-listan.
Målvaktssidan står sig stabil. Inga sänken från start.
LaLeggia ut - Carlsson in. Svårt att säga men känslan är väl att vi får in en bättre tvåvägsback.
Tappar vi Björck vore det katastrof. Men där är vi inte ännu. Här och nu har jag svårt att förstå hur folk kan vara så rabiata när truppbygget har uppgraderats på många positioner och där fler är påväg in. Men alla ser det såklart olika.
Det känns väl bara lite tråkigt att vi inte landat någon bomb ännu.
Inga av de vi värvat, förutom Vejdemo, är särskilt flashig, det är inga klara förstalinespelare.
Jämför med Hudon, Bourqe, Bulan, Ante, Josef, Samuelson osv. Och där sätter jag inte riktigt Vejdemo, om inte annat för att det var så väntat och hade viskats så mycket.
Mer som att gå på ett party och bli bjuden på lådvin och smörgåstårta.
Trevligt absolut, gör säkert jobbet, men ibland vill man bara ha lite caviar och champagne.
Kan nöja mig med en god köttbit och en iskall. Med tanke på vad Wiken sagt, listor som har presenterats gällande spelare som vill hit. Samt vi har pengar. Så blir man besviken när vi plockar spelare från HA och från en bottenkonkurent i SHL.
Medans exempelvis Örebro värvar Salo, Dickinson och budar på Abols.
Hugo Pettersson är en gubbe vi skulle plockat, hur hamnade han i Malmö?
Örebro värvar Salo, Vi värvar LC.
Vill vi ens ha Dickinson? Jag tar mycket hellre Vejdemo!
Abols kan alla svenska klubbar glömma. Han kommer hamna i Schweiz.
Någonting mer kommer ju komma in, frågan är bara hur spetsigt det blir. Det troliga är ju att vad det än blir så kommer inte alla här inne vara nöjda ändå.
DIF_Soldier skrev: ↑2026-06-21 18:22:49
Alltså, Hartmann i sig är det ju inget fel på så, om det hade varit en rak ersättare till Grewe, Pettersen eller Hank. Men verkar det vara ”och”, inte ”istället för.”
Fast det är klart - om man säger tack och hej till Stockan och plockar in Hartmann som ersättare så känns det mycket bättre, så länge det inte blir istället för en spelare med spets.
Jag tänker ju att kommer det in en vass forward på vänsterkanten för topp 6 vilket vi verkar leta efter, så ser det ju bra ut. Vejdemo har uppgraderat centersidan. Även om Frondell och Eklund är tunga tapp så kommer ju samtidigt Björck vara ännu bättre, Nordmark vet man för lite om men förväntas gå i andrarundan, säkert fler påväg upp. Ingen trodde ju att Björck skulle slå sig in i SHL förra säsongen.
Vad gäller tapp av seniorer så är ju:
Ut:
Brodin
Rensfeldt
Palve
Costmar
Klasen
In:
Vejdemo
Gunler
Hartmann
Kraftig uppgradering skulle jag säga. Nu är väl inte Hartmann klar ännu men skulle inte byta ut någon av dom vi tappat mot någon av dom på in-listan.
Målvaktssidan står sig stabil. Inga sänken från start.
LaLeggia ut - Carlsson in. Svårt att säga men känslan är väl att vi får in en bättre tvåvägsback.
Tappar vi Björck vore det katastrof. Men där är vi inte ännu. Här och nu har jag svårt att förstå hur folk kan vara så rabiata när truppbygget har uppgraderats på många positioner och där fler är påväg in. Men alla ser det såklart olika.
Det känns väl bara lite tråkigt att vi inte landat någon bomb ännu.
Inga av de vi värvat, förutom Vejdemo, är särskilt flashig, det är inga klara förstalinespelare.
Jämför med Hudon, Bourqe, Bulan, Ante, Josef, Samuelson osv. Och där sätter jag inte riktigt Vejdemo, om inte annat för att det var så väntat och hade viskats så mycket.
Mer som att gå på ett party och bli bjuden på lådvin och smörgåstårta.
Trevligt absolut, gör säkert jobbet, men ibland vill man bara ha lite caviar och champagne.
Kan nöja mig med en god köttbit och en iskall. Med tanke på vad Wiken sagt, listor som har presenterats gällande spelare som vill hit. Samt vi har pengar. Så blir man besviken när vi plockar spelare från HA och från en bottenkonkurent i SHL.
Medans exempelvis Örebro värvar Salo, Dickinson och budar på Abols.
Hugo Pettersson är en gubbe vi skulle plockat, hur hamnade han i Malmö?
Örebro värvar Salo, Vi värvar LC.
Vill vi ens ha Dickinson? Jag tar mycket hellre Vejdemo!
Abols kan alla svenska klubbar glömma. Han kommer hamna i Schweiz.
Någonting mer kommer ju komma in, frågan är bara hur spetsigt det blir. Det troliga är ju att vad det än blir så kommer inte alla här inne vara nöjda ändå.
Salo är en toppback i ligan. Realistiskt gällande LC är att han behöver tid. Precis som Lindström.
"Bland annat har HV71 och Djurgården uppgetts ha varit med i budgivningen gällande Dickinson. Men nu ska 28-åringen ha valt spel i Örebro, enligt Expressen."
Men ska man tro på Hartmann ryktet. Så innebär det förhoppningsvis att vi lastar pengarn på dom 2 sista gubbarna ?
Gunler / Hartmann ? om det är någon annan blir jag överraskad
Jo, timingen stämmer bra med Gunler, Calder är avgjord, midsommar över.
Apropå Calder, kan Wiken ha kört en rövare med Nylander...?
Vore väl inte en helt dålig värvning rent skillsmässigt?
Har ingen aning om hur han är som person dock.
Det är alltid kul att spela match. Så enkelt är det.
Hartman är väl en ok andra/tredjekedjespelare. Producerar ungefär för det. Men som några varit inne på tidigare ser jag gärna man tar en sådan spelare underifrån som har mer utveckling i sig. Skulle hellre sett en 23 åring från allsvenskan även fast det är osäkrare kort att till exempel ta in Stockselius den äldre skulle jag nog hellre gjort det. Men vi borde ha en del stålar att lasta på sista back och sista forward nu.
Blir väl lite dumt göra sådana jämförelser men spelare för spelare har det väl ersatts nåt i stil med detta.
LaLeggia- Carlsson
Carlsson mer komplett även fast han också har väldigt hög spets i PP och ett bra skott. Men LaLeggias offensiva skills blir tuffa att ersätta.
Pulli- Liam
Pulli gjorde inte många glada. En ung billig junne för framtiden känns bra. Blixt har väl lite tagit Pullis roll också.
Kylington-Ny
Borde inte vara svårt att spetsa här. Kylington var väldigt bra när han var bra men var det för sällan och dessutom skadad en hel del.
Ylönen/Palve- Hartmann(?)
Ylönen en jätteflopp och Palve gjorde det rätt bra när han väl spelade men skadad mycket. Hartman har inte samma skills som dessa spelare men tror jag kommer prestera på en jämnare nivå. Uppköp mot fjolårets Ylönen/Palve
Frondell- Ny
Viktigt få in toppspelare här. Snackas om att vi letar försstacenter men jag ser gärna en till forward som är rightare istället. Tror denna spelare kommer vara bättre än Frondells 28 poäng ifjol även fast det är en sämre hockeyspel nu.Borde finnas pengar att lasta in från Klasen, Rensfeldt och Broddas löner.
Fimpen- Gunler
Håller väl Fimpen som en bättre spelare just nu men tror Gunler kommer prestera I paritet med Fimpens poäng ifjol. Runt 25 poäng(Fimpen 24 poäng) kan vi nog förvänta oss.
Kryckan- Vejdemo
Älskar Kryckan men Vejdemo av idag känns som ett uppköp mot Kryckans fjolår.
Rensfeldt- Ersätts internt. Salsten tar väl den platsen i första hand. Kryckan snackas väl också om att han kan fortsätta. Ludde hade en riktigt svag säsong tyvärr och blir uppköp här.
Klasen- Spelade väl knappt och ersätts inte mer än hans löneutrymme går väl till Frondells ersättare. Stockselius tar denna spot om han kommer tillbaka.
Costmar- Nordmark
Ersätter internt med billig junne som jag tror kommer få sitt stora genombrott i år.
Brodin- Hank
De ligger väl ungefär på samma nivå just nu. Men går ner massa i lön i detta byte. Borde väl på sin höjd vara trettondeforward. Men Brodda platsade inte på hela säsongen så knappast ett nedköp. Skulle dock hellre satsat på något yngre.
Jag kanske är för positiv i vissa bedömningar men ser inte att vi skulle vara ett sämre lag än ifjol. Några få kanske kommer vara sämre men tror nog många spelare kommer ta steg jämfört med ifjol. Lindström, Blomman, Grewe, Emilio, Björck, Salsten.
Tänker laget ser ut nåt i stil med detta när vi går in i säsongen:
Hellberg(Marmenlind)
Lucas- Jeppe P
Lindström-Ny
Holm-Sissons
Blixt/Liam
Jag tror båse Stockselius(om han kommer tillbaka)och Nordmark kommer ta plats men att de startar som extraforwards. Sen Kryckan på det? Skulle som sagt hellre ta en riktigt vass högerskjutande forward istället för denna centerbredd vi verkar planera för. Men aldrig dåligt med många bra centrar såklart. Skulle gärna sett fler spetsspelare in men svårt då de spets vi tappar spelade med juniorlöner. Gillar också att vi bygger mer svenskt igen!
diftobbe89 skrev: ↑2026-06-21 19:10:45
Jag tänker ju att kommer det in en vass forward på vänsterkanten för topp 6 vilket vi verkar leta efter, så ser det ju bra ut. Vejdemo har uppgraderat centersidan. Även om Frondell och Eklund är tunga tapp så kommer ju samtidigt Björck vara ännu bättre, Nordmark vet man för lite om men förväntas gå i andrarundan, säkert fler påväg upp. Ingen trodde ju att Björck skulle slå sig in i SHL förra säsongen.
Vad gäller tapp av seniorer så är ju:
Ut:
Brodin
Rensfeldt
Palve
Costmar
Klasen
In:
Vejdemo
Gunler
Hartmann
Kraftig uppgradering skulle jag säga. Nu är väl inte Hartmann klar ännu men skulle inte byta ut någon av dom vi tappat mot någon av dom på in-listan.
Målvaktssidan står sig stabil. Inga sänken från start.
LaLeggia ut - Carlsson in. Svårt att säga men känslan är väl att vi får in en bättre tvåvägsback.
Tappar vi Björck vore det katastrof. Men där är vi inte ännu. Här och nu har jag svårt att förstå hur folk kan vara så rabiata när truppbygget har uppgraderats på många positioner och där fler är påväg in. Men alla ser det såklart olika.
Det känns väl bara lite tråkigt att vi inte landat någon bomb ännu.
Inga av de vi värvat, förutom Vejdemo, är särskilt flashig, det är inga klara förstalinespelare.
Jämför med Hudon, Bourqe, Bulan, Ante, Josef, Samuelson osv. Och där sätter jag inte riktigt Vejdemo, om inte annat för att det var så väntat och hade viskats så mycket.
Mer som att gå på ett party och bli bjuden på lådvin och smörgåstårta.
Trevligt absolut, gör säkert jobbet, men ibland vill man bara ha lite caviar och champagne.
Kan nöja mig med en god köttbit och en iskall. Med tanke på vad Wiken sagt, listor som har presenterats gällande spelare som vill hit. Samt vi har pengar. Så blir man besviken när vi plockar spelare från HA och från en bottenkonkurent i SHL.
Medans exempelvis Örebro värvar Salo, Dickinson och budar på Abols.
Hugo Pettersson är en gubbe vi skulle plockat, hur hamnade han i Malmö?
Örebro värvar Salo, Vi värvar LC.
Vill vi ens ha Dickinson? Jag tar mycket hellre Vejdemo!
Abols kan alla svenska klubbar glömma. Han kommer hamna i Schweiz.
Någonting mer kommer ju komma in, frågan är bara hur spetsigt det blir. Det troliga är ju att vad det än blir så kommer inte alla här inne vara nöjda ändå.
Salo är en toppback i ligan. Realistiskt gällande LC är att han behöver tid. Precis som Lindström.
"Bland annat har HV71 och Djurgården uppgetts ha varit med i budgivningen gällande Dickinson. Men nu ska 28-åringen ha valt spel i Örebro, enligt Expressen."
Men ska man tro på Hartmann ryktet. Så innebär det förhoppningsvis att vi lastar pengarn på dom 2 sista gubbarna ?
Är Dickinson ens den spetsen vi vill ha? Mer jämförbart mot Vejdemo och då vet jag vad jag vill ha alla dagar i veckan.
Hoppas verkligen vi hittar något som kan toppa det här laget. Just nu hittar vi bara mellanmjölk vilket inte ger eufori direkt. Inget ont om spelarna i sig som hälsas varmt välkomna till laget. Men vi behöver två megaspets så vi kan gå in med måttot att få bättre placering än förra säsongen..