Det närmaste exemplet jag kan komma på är nog Henrik Sedin, även om jag är lite osäker på hur mycket han faktiskt spelade center då. Han hade dessutom Daniel Sedin vid sin sida som draghjälp. Annars kanske Nicklas Bäckström? Oavsett är det rätt imponerande sällskap Viggo hamnar i.-daniel- skrev: ↑2026-03-13 09:00:23 Om inte pucken var svart och hal osv så hade vi kommit 1:a i serien!
Jag är allmänt väldigt imponerad av den här säsongen. Nu ska väl sägas att jag tror vår budget är högre än flera lag som hamnat före oss i tabellen, men vi måste någonstans inse att vi är ett nykomplingslag trots allt.
Enskilt absolut största utropstecknet är Viggo Björck, han kommer bli en gigant i NHL (trots sin brist på storlek). Det är få spelare jag sett i SHL som gett samma intryck vid samma ålder, kommer direkt ihåg två stycken som jag blev lika imponerad över men på helt andra sätt.
Kommer ihåg en bortamatch i Södertälje när jag var på plats och såg en ung gallerprydd Gabriel Landeskog ta sina första skär i större sammanhang. Fantastisk.
En annan är Rasmus Dahlin som jag satt på Hovet och bara förundrades över och sa till mina bänkgrannar; "Vem i helvete är den där #26 med galler som leker med i princip alla andra??".
Viggo är på samma nivå. Har det någonsin hänt i SHL / Elitseriens historia att en så pass ung spelare går in och förstacentrar en lina på det sätt som han gjort efter JVM? Det tror jag inte.
Den spelare han däremot verkligen påminner mig om är Henrik Zetterberg. Även om Zäta var lite äldre när han slog igenom tycker jag att de delar mycket i sitt sätt att spela: samma spelintelligens och allround-egenskaper, liknande skridskoåkning och känsla i besluten ute på isen. Båda är spelare som kan bidra i alla delar av spelet – lika användbara defensivt som offensivt, och kapabla att producera både mål och assist.
Zetterberg var dessutom ganska tunn i unga år, precis som Viggo, och byggde successivt upp sin fysik för att bli den framgångsrika NHL-spelare han blev. Tiderna ser lite annorlunda ut i dag, men förhoppningsvis kan just den utvecklingskurvan göra att vi får njuta av Viggo även nästa säsong.