Säsongen 2025/26: Återkomsten

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

-daniel- skrev: 2026-03-13 09:00:23 Om inte pucken var svart och hal osv så hade vi kommit 1:a i serien!

Jag är allmänt väldigt imponerad av den här säsongen. Nu ska väl sägas att jag tror vår budget är högre än flera lag som hamnat före oss i tabellen, men vi måste någonstans inse att vi är ett nykomplingslag trots allt.

Enskilt absolut största utropstecknet är Viggo Björck, han kommer bli en gigant i NHL (trots sin brist på storlek). Det är få spelare jag sett i SHL som gett samma intryck vid samma ålder, kommer direkt ihåg två stycken som jag blev lika imponerad över men på helt andra sätt.

Kommer ihåg en bortamatch i Södertälje när jag var på plats och såg en ung gallerprydd Gabriel Landeskog ta sina första skär i större sammanhang. Fantastisk.

En annan är Rasmus Dahlin som jag satt på Hovet och bara förundrades över och sa till mina bänkgrannar; "Vem i helvete är den där #26 med galler som leker med i princip alla andra??".

Viggo är på samma nivå. Har det någonsin hänt i SHL / Elitseriens historia att en så pass ung spelare går in och förstacentrar en lina på det sätt som han gjort efter JVM? Det tror jag inte.
Det närmaste exemplet jag kan komma på är nog Henrik Sedin, även om jag är lite osäker på hur mycket han faktiskt spelade center då. Han hade dessutom Daniel Sedin vid sin sida som draghjälp. Annars kanske Nicklas Bäckström? Oavsett är det rätt imponerande sällskap Viggo hamnar i.

Den spelare han däremot verkligen påminner mig om är Henrik Zetterberg. Även om Zäta var lite äldre när han slog igenom tycker jag att de delar mycket i sitt sätt att spela: samma spelintelligens och allround-egenskaper, liknande skridskoåkning och känsla i besluten ute på isen. Båda är spelare som kan bidra i alla delar av spelet – lika användbara defensivt som offensivt, och kapabla att producera både mål och assist.

Zetterberg var dessutom ganska tunn i unga år, precis som Viggo, och byggde successivt upp sin fysik för att bli den framgångsrika NHL-spelare han blev. Tiderna ser lite annorlunda ut i dag, men förhoppningsvis kan just den utvecklingskurvan göra att vi får njuta av Viggo även nästa säsong.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Fragglepot

Inlägg av Fragglepot »

Det är ju löjligt vilken hög kvalité Viggo håller nu, och motståndarna är högst medvetna. Hur många utvisningar fick han med sig igår? Pga hård uppvaktning.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Uppfriskande att för en stund slippa läsa om hur dålig Kimby är och att det är Hellberg som räddar laget.

Nu hoppas jag på Malmö i playinn, sedan lär det roliga ta ett abrubt slut mot Saik i kvarten. Gott så.

Hoppas att Wiken inte nu svävar iväg. Detta lag behöver uppraderas, rejält. Att vi nu vinner över proppmätta topplag ger då inte mig hybris.
Skönt att vi klarade kontraktet. Bonus med playinn.
Men nästa år vill jag på allvar att ett upprustat DIF går för Guld. (se tidigare inlägg s190 om ni undrar hur jag menar)
Förläng med Holm. Vår klart bästa back.
Art Vandelay

Inlägg av Art Vandelay »

Var det någon mer än jag som tänkte på att Pulli satt och gäspade i båset precis innan nedsläpp? :lol:
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Art Vandelay skrev: 2026-03-13 10:31:22 Var det någon mer än jag som tänkte på att Pulli satt och gäspade i båset precis innan nedsläpp? :lol:
Aah, Frölunda borta, en dag på jobbet bara :D
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Art Vandelay

Inlägg av Art Vandelay »

Lee Harvey Oswald skrev: 2026-03-13 10:32:42
Art Vandelay skrev: 2026-03-13 10:31:22 Var det någon mer än jag som tänkte på att Pulli satt och gäspade i båset precis innan nedsläpp? :lol:
Aah, Frölunda borta, en dag på jobbet bara :D
:lol:

Alltså lite "Aja spelar fan ingen roll vad jag gör jag kommer ändå aldrig slå mig in i detta laget. Lika bra att jag sätter mig tillrätta, vilar och myser lite istället."
Användarvisningsbild
-daniel-
Säsongskort: Ja

Inlägg av -daniel- »

Jim Morrison skrev: 2026-03-13 09:12:25
-daniel- skrev: 2026-03-13 09:00:23 Om inte pucken var svart och hal osv så hade vi kommit 1:a i serien!

Jag är allmänt väldigt imponerad av den här säsongen. Nu ska väl sägas att jag tror vår budget är högre än flera lag som hamnat före oss i tabellen, men vi måste någonstans inse att vi är ett nykomplingslag trots allt.

Enskilt absolut största utropstecknet är Viggo Björck, han kommer bli en gigant i NHL (trots sin brist på storlek). Det är få spelare jag sett i SHL som gett samma intryck vid samma ålder, kommer direkt ihåg två stycken som jag blev lika imponerad över men på helt andra sätt.

Kommer ihåg en bortamatch i Södertälje när jag var på plats och såg en ung gallerprydd Gabriel Landeskog ta sina första skär i större sammanhang. Fantastisk.

En annan är Rasmus Dahlin som jag satt på Hovet och bara förundrades över och sa till mina bänkgrannar; "Vem i helvete är den där #26 med galler som leker med i princip alla andra??".

Viggo är på samma nivå. Har det någonsin hänt i SHL / Elitseriens historia att en så pass ung spelare går in och förstacentrar en lina på det sätt som han gjort efter JVM? Det tror jag inte.
Det närmaste exemplet jag kan komma på är nog Henrik Sedin, även om jag är lite osäker på hur mycket han faktiskt spelade center då. Han hade dessutom Daniel Sedin vid sin sida som draghjälp. Annars kanske Nicklas Bäckström? Oavsett är det rätt imponerande sällskap Viggo hamnar i.

Den spelare han däremot verkligen påminner mig om är Henrik Zetterberg. Även om Zäta var lite äldre när han slog igenom tycker jag att de delar mycket i sitt sätt att spela: samma spelintelligens och allround-egenskaper, liknande skridskoåkning och känsla i besluten ute på isen. Båda är spelare som kan bidra i alla delar av spelet – lika användbara defensivt som offensivt, och kapabla att producera både mål och assist.

Zetterberg var dessutom ganska tunn i unga år, precis som Viggo, och byggde successivt upp sin fysik för att bli den framgångsrika NHL-spelare han blev. Tiderna ser lite annorlunda ut i dag, men förhoppningsvis kan just den utvecklingskurvan göra att vi får njuta av Viggo även nästa säsong.
Jag håller med om likheterna med Zetterberg, har tänkt på det flera gånger.
Användarvisningsbild
Legion

Inlägg av Legion »

DIF_Soldier skrev: 2026-03-13 01:13:33 Är det mitt destruktiva jag som letar locker room cancer? Backar på Oliver. Då MÅSTE det vara Oula polarn... eller solbrills-Gurra. :D

Folk saknas = DIF spelar hockey.
Alla friska = DIF är platta.
Varför?

Är Charles svaret på alla frågor? Utan honom sög vi. Ge honom C i så fall.
Principalis suspicio 100% Palve. Vunna/Förlorade med honom i laguppställningen är crystal clarum.
Han är en levande Voodoo docka för oss!
Nypovich

Inlägg av Nypovich »

Buford skrev: 2026-03-13 08:55:53
Lee Harvey Oswald skrev: 2026-03-13 08:38:23
Praetori skrev: 2026-03-12 22:32:51 Sjukt ändå att mittsegmentet är så pass jämt poängmässigt att vi skulle legat 5a om vi kunde gjort jobbet mot Leksand och HV.
Ja, eller om vi hade gett fan i att vara så klappusla perioden december-januari

Men som flera redan summerat.
Det blir ju (oavsett uttåg i Åttondel) med beröm Godkänt denna comeback-säsong.

Starkt jobbat!
Så är det, laget har ju nånstans överträffat alla förväntningar! Ryker vi i åttondelsfinal så kommer man man direkt börja längta (nåja, psyket och nerverna behöver få vila ett tag) efter nästa säsong då vi förhoppningsvis har ett riktigt starkt DIF, hoppas innerligt att vi kan vara i topp hela vägen då...
Sk bara genomlida 5-6 månader av abstinens innan det drar igång igen. Wiken har verkligen gjort att man är taggad på framtiden!
In Wikegård we trust!
DIFLuWi

Inlägg av DIFLuWi »

Nypovich skrev: 2026-03-13 12:39:29
Praetori skrev: 2026-03-12 22:32:51 Sjukt ändå att mittsegmentet är så pass jämt poängmässigt att vi skulle legat 5a om vi kunde gjort jobbet mot Leksand och HV.

Starkt jobbat!
Så är det, laget har ju nånstans överträffat alla förväntningar! Ryker vi i åttondelsfinal så kommer man man direkt börja längta (nåja, psyket och nerverna behöver få vila ett tag) efter nästa säsong då vi förhoppningsvis har ett riktigt starkt DIF, hoppas innerligt att vi kan vara i topp hela vägen då...
Sk bara genomlida 5-6 månader av abstinens innan det drar igång igen. Wiken har verkligen gjort att man är taggad på framtiden!
Vafan njut lite, ta en öl, släng på nått på grillen, badbrallor, linneskjorta osv osv.
Det kommer ramla in lite nyförvärv, hoppet kommer tändas, bilder från Bosön kablas ut. Livet kommer kännas bra!

Se till att njut av uppehåll och stora förhoppningar!

Snart är vi i den bistra verkligheten med tisdagsförlust och att forumets små vättar spyr galla på allt och alla!
Det är alltid kul att spela match. Så enkelt är det.
Knickedick

Inlägg av Knickedick »

DIFLuWi skrev: 2026-03-13 14:22:34
Nypovich skrev: 2026-03-13 12:39:29

Starkt jobbat!
Vafan njut lite, ta en öl, släng på nått på grillen, badbrallor, linneskjorta osv osv.
Det kommer ramla in lite nyförvärv, hoppet kommer tändas, bilder från Bosön kablas ut. Livet kommer kännas bra!

Se till att njut av uppehåll och stora förhoppningar!

Snart är vi i den bistra verkligheten med tisdagsförlust och att forumets små vättar spyr galla på allt och alla!
Exakt!

Kanske slänga ett öga på fotbollssäsongen också.
Sen ska vi inte stänga säsongen i förtid.
Vi ska sikta högt och hoppas på en säsong fram till maj.
Om inte så släng ett öga på Junior-slutspelet, följa några djurgårdare i NHL. Hellberg och Björck i VM.

Sen är det dags för träningsmatcher fortare än du anar.

Finns många sätt att följa DIF-hockey bara man vill.

Men först Slutspel!
Stöka av (jag hoppas på Malmö) sen är det bara fylla Hovet så många matcher vi kan lyckas få till.
Flawless

Inlägg av Flawless »

Ser fram emot att bläddra igenom detta forum efter säsongen och svara på alla domedagsgnällinlägg 😁
Babek

Inlägg av Babek »

Flawless skrev: 2026-03-13 17:49:21 Ser fram emot att bläddra igenom detta forum efter säsongen och svara på alla domedagsgnällinlägg 😁
Utan att ha någon grund men känslan är att tävlingssäsongens första domedagsgnällinlägg kom runt 15.40 den 13/9 kanske? ;) får se om man har rätt!
Användarvisningsbild
fryppe

Inlägg av fryppe »

Flawless skrev: 2026-03-13 17:49:21 Ser fram emot att bläddra igenom detta forum efter säsongen och svara på alla domedagsgnällinlägg 😁
Man får erkänna att man hade en svart period ett tag, va dock inte så jävla farligt från min sida om jag kommer ihåg rätt :roll:
men en del "panik" inlägg blev det nog.
DIFLuWi

Inlägg av DIFLuWi »

fryppe skrev: 2026-03-13 18:26:30
Man får erkänna att man hade en svart period ett tag, va dock inte så jävla farligt från min sida om jag kommer ihåg rätt :roll:
men en del "panik" inlägg blev det nog.
Den är det ju också skillnad på inläggen som skrivs under brinnande hetta i matchtrådarna och sådant som skrivs i det här delforumet. (Mest för att jag själv vill komma undan :wink:)
Det är alltid kul att spela match. Så enkelt är det.
Skriv svar