Silly Season 2026/27

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Nypovich
Medlem: Ja, vanlig medlem

Silly Season 2026/27

Inlägg av Nypovich »

Jim Morrison skrev: 2026-06-18 22:27:20
Nypovich skrev: 2026-06-18 22:14:47 Självklart pratar han inkl Gunler. Får vi in Gunler och en toppforward till så borde vi va nöjda. Återigen, förutom Frondell och Eklund så har vi ju inte tappat något nämnvärt. Där kommer ju junisar underifrån komma in med energi. Vejdemo ser jag som en bra ersättare för Frondell med. Kör man Viggo, Snively och Hudon i första , Vejdemo, Gunler och en toppforward till i andra så är det ändå bra uppställt. Det går ju även mix and match. Men frågan är, vad har vi tappat som gjort det så katastrofalt dåligt?
Frågan är väl snarare vad som var så fantastiskt bra i det man har kvar?
Vi ska alltså byta ut halva laget och tro att det blir bättre ?
In Wikegård we trust!
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Silly Season 2026/27

Inlägg av Jim Morrison »

Nypovich skrev: 2026-06-18 22:28:22 Vi ska alltså byta ut halva laget och tro att det blir bättre ?
Vi var inte bättre än motståndarna i fler än kanske fem matcher totalt på hela säsongen och ska nog tacka alla hockeygudar som finns att Hellberg stod.

Vi har inte möjlighet att byta ut halva laget men jag förstår inte riktigt resonemanget med att vi ”bara” har tappat Frondell och Eklund och inte har något större behov av att förstärka nämnvärt.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Nypovich

Silly Season 2026/27

Inlägg av Nypovich »

Jim Morrison skrev: 2026-06-18 22:30:08
Nypovich skrev: 2026-06-18 22:28:22 Vi ska alltså byta ut halva laget och tro att det blir bättre ?
Vi var inte bättre än motståndarna i fler än kanske fem matcher totalt på hela säsongen och ska nog tacka alla hockeygudar som finns att Hellberg stod.

Vi har inte möjlighet att byta ut halva laget men jag förstår inte riktigt resonemanget med att vi ”bara” har tappat Frondell och Eklund och inte har något större behov av att förstärka nämnvärt.
För att vi har en budget att förhålla oss till? Vejdemo är ”inget nämnvärt”? Gunler ser jag som en väldigt bra spelare, men inte spets. Förhoppnings kommer det in en till spets därefter. Men genuin fråga då, vad ska vi ta in och till vilken position? Vem ska ersättas där, samtidigt som det måste va garanterad succé då.
In Wikegård we trust!
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Silly Season 2026/27

Inlägg av DIF_Soldier »

Nypovich skrev: 2026-06-18 22:14:47
DIF_Soldier skrev: 2026-06-18 22:03:58
Jim Morrison skrev: 2026-06-18 21:17:43 Sommarintervju med MDB på svenskafans.

Ungefär tre spelare behövs, både backar och forwards. Utöver det, känner jag mig tillfreds. Vi ska bygga ett lag som kan fylla SHL-kostymen ännu mer och vi är på god väg. Vi räknar med att spelare kommer att ta ytterligare kliv. Individuellt sett räknar jag med att alla kommer ta ytterligare kliv.

Iskallt eller blåögt - vi får helt enkelt se.
Det vi alla länge undrat är: menar de tre spelare inkl eller exkl Gunler? Dvs pratar MDB utifrån vad han vet eller vad vi (officiellt) vet?
Hoppas verkligen - och lyssna nu om någon från DIF media läser (vilket ni säkert gör) - att kommunikén när Gunler presenteras klargör detta.

Pratar vi tre spelare utöver Gunler låter det rimligt. Gunler, en center, en vinge, en back. MEN ska det bara in en forward utöver Gunler, som dessutom inte ens är uttalad center, ja då blir jag riktigt jävla nervös.
Självklart pratar han inkl Gunler. Får vi in Gunler och en toppforward till så borde vi va nöjda. Återigen, förutom Frondell och Eklund så har vi ju inte tappat något nämnvärt. Där kommer ju junisar underifrån komma in med energi. Vejdemo ser jag som en bra ersättare för Frondell med. Kör man Viggo, Snively och Hudon i första , Vejdemo, Gunler och en toppforward till i andra så är det ändå bra uppställt. Det går ju även mix and match. Men frågan är, vad har vi tappat som gjort det så katastrofalt dåligt?
Vi har tappat

- en generationstalang som skrivit svensk hockeyhistoria genom att vara den fjärde 18-åringen någonsin att dunka in 20 kassar

- en Victor Eklund som gjorde över en poäng per match sin korta sejour i Nordamerika.

- en back som stod för 40 poäng, mest någonsin i modern Djurgårdshistoria. Vi har ersatt med en skadebenägen L Carlsson som missade 14 av sitt lags sista 20 matcher, varav tio raka. Carlsson ska helt plötsligt lira över 20 min per match i 52 omgångar som någon slags bärande back? När han är borta har vi 7 backar, inklusive en junis, en Hugo Blixt med mycket att lära, en åldrad P Holm och ett icke nämnt nyförvärv. Gud hjälpe oss säger jag bara.

- en back med över 200 NHL-matcher i bra ålder som trots si blygsamma insats höjde nivån betänkligt på en svag backsida.

- samt eventuellt tappat Viggo Björck. Som allra minst under en stor mängd matcher både i början av säsongen och runt jul. Eller helt och hållet.

Utöver detta räddades säsongen av en initial poängskörd långt över förväntan. Med mer rättvisa siffror hade vi redan i fjol kvalat.
Senast redigerad av DIF_Soldier den 2026-06-18 22:45:00, redigerad totalt 2 gång.
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Silly Season 2026/27

Inlägg av Jim Morrison »

Nypovich skrev: 2026-06-18 22:37:06 För att vi har en budget att förhålla oss till? Vejdemo är ”inget nämnvärt”? Gunler ser jag som en väldigt bra spelare, men inte spets. Förhoppnings kommer det in en till spets därefter. Men genuin fråga då, vad ska vi ta in och till vilken position? Vem ska ersättas där, samtidigt som det måste va garanterad succé då.
Fast det är du som säger att vi inte har något större behov av att förstärka laget då vi bara har tappat Frondell och Eklund. Min poäng är att jag tycker inte att laget var tillräckligt bra till att börja med.

Jag tycker att vi behöver ta in en förstacenter, en förstaback och en grym vinge utöver Gunler. Annars tycker jag vi går plus/minus noll på skicklighet in och ut ur laget och då kommer det verkligen krävas stor utveckling på samtliga(!) spelare i laget vilket MDB säger att han tror på (apropå iskallt eller blåögt)
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Nypovich

Silly Season 2026/27

Inlägg av Nypovich »

DIF_Soldier skrev: 2026-06-18 22:40:42

Ungefär tre spelare behövs, både backar och forwards. Utöver det, känner jag mig tillfreds. Vi ska bygga ett lag som kan fylla SHL-kostymen ännu mer och vi är på god väg. Vi räknar med att spelare kommer att ta ytterligare kliv. Individuellt sett räknar jag med att alla kommer ta ytterligare kliv.

Det vi alla länge undrat är: menar de tre spelare inkl eller exkl Gunler? Dvs pratar MDB utifrån vad han vet eller vad vi (officiellt) vet?
Hoppas verkligen - och lyssna nu om någon från DIF media läser (vilket ni säkert gör) - att kommunikén när Gunler presenteras klargör detta.

Pratar vi tre spelare utöver Gunler låter det rimligt. Gunler, en center, en vinge, en back. MEN ska det bara in en forward utöver Gunler, som dessutom inte ens är uttalad center, ja då blir jag riktigt jävla nervös.
Självklart pratar han inkl Gunler. Får vi in Gunler och en toppforward till så borde vi va nöjda. Återigen, förutom Frondell och Eklund så har vi ju inte tappat något nämnvärt. Där kommer ju junisar underifrån komma in med energi. Vejdemo ser jag som en bra ersättare för Frondell med. Kör man Viggo, Snively och Hudon i första , Vejdemo, Gunler och en toppforward till i andra så är det ändå bra uppställt. Det går ju även mix and match. Men frågan är, vad har vi tappat som gjort det så katastrofalt dåligt?
Vi har tappat

- en generationstalang som skrivit svensk hockeyhistoria genom att vara den fjärde 18-åringen någonsin att dunka in 20 kassar

- en Victor Eklund som gjorde över en poäng per match sin korta sejour i Nordamerika.

- en back som stod för 40 poäng, mest någonsin i modern Djurgårdshistoria. Vi har ersatt med en skadebenägen L Carlsson som missade 14 av sitt lags sista 20 matcher, varav tio raka. Carlsson ska helt plötsligt lira över 20 min per match i 52 omgångar som någon slags bärande back?

- en back med över 200 NHL-matcher i bra ålder som trots si blygsamma insats höjde nivån betänkligt på en svag backsida.

- samt eventuellt tappat Viggo Björck. Som allra minst under en stor mängd matcher både i början av säsongen och runt jul. Eller helt och hållet.

Utöver detta räddades säsongen av en initial poängskörd långt över förväntan. Med mer rättvisa siffror hade vi redan i fjol kvalat.
Det är tre stycken spelare du nämner, resten är antagande där du säger att vår kommande säsong kommer gå dåligt och att spelare kommer försvinna/va skadade?.

Frondell har ersatts av Vejdemo vilket är en bättre tvåvägs.
LaLeggias ersättare Carlsson kan mycket väl va bättre försvarsmässigt, vilket vi var i mer behov av.

Nordmark och Stockselius (som förhoppningsvis kommer tillbaka) kan mycket väl ersätta Eklund.

Utöver det här så kommer troligtvis en topp4 samt topp 6 forward. Samt att spelare som Blomgren, Salsten och Emilio kommer ta kliv efter en shl-säsong.
In Wikegård we trust!
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Silly Season 2026/27

Inlägg av DIF_Soldier »

Jim Morrison skrev: 2026-06-18 22:43:29
Nypovich skrev: 2026-06-18 22:37:06 För att vi har en budget att förhålla oss till? Vejdemo är ”inget nämnvärt”? Gunler ser jag som en väldigt bra spelare, men inte spets. Förhoppnings kommer det in en till spets därefter. Men genuin fråga då, vad ska vi ta in och till vilken position? Vem ska ersättas där, samtidigt som det måste va garanterad succé då.
Fast det är du som säger att vi inte har något större behov av att förstärka laget då vi bara har tappat Frondell och Eklund. Min poäng är att jag tycker inte att laget var tillräckligt bra till att börja med.

Jag tycker att vi behöver ta in en förstacenter, en förstaback och en grym vinge utöver Gunler. Annars tycker jag vi går plus/minus noll på skicklighet in och ut ur laget och då kommer det verkligen krävas stor utveckling på samtliga spelare i laget vilket MDB säger att han tror på (apropå iskallt eller blåögt)
Exakt detta. Specillt i ljuset av att MDB hävdar att vi ska "växa in i SHL-kostymen ännu mer." Han menar alltså att denna trupp inte bara ska hålla samma nivå utan dessutom bli BÄTTRE. Samtidigt rustar många andra lag ännu bättre än de gjorde i fjol. Vilka utöver Björklöven är vi egentligen bättre än på papperet? Möjligen LHC, men de har ännu pengar att spendera och förmodligen en friskare och bättre backsida än i fjol.
Säg den glädje som varar
Nypovich

Silly Season 2026/27

Inlägg av Nypovich »

Jim Morrison skrev: 2026-06-18 22:43:29

Jag tycker att vi behöver ta in en förstacenter, en förstaback och en grym vinge utöver Gunler. Annars tycker jag vi går plus/minus noll på skicklighet in och ut ur laget och då kommer det verkligen krävas stor utveckling på samtliga(!) spelare i laget vilket MDB säger att han tror på (apropå iskallt eller blåögt)
Ja, men jag är realistisk och förstår att der ”inte bara är att ta in” utan man får jobba med det som finns tillgängligt. Lite slarvigt skriver. Sen att MDB säger att laget är bra, man är nöjd osv är ju ett nödvändigt ont från hans sida. Lite som Leksand skulle gå till slutspel förra året från deras sida.
In Wikegård we trust!
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Silly Season 2026/27

Inlägg av Jim Morrison »

Hur stora steg brukar 26 åringar (Pettersen, Salsten, Grewe) ta egentligen? Blomgren fyller förvisso 23 men jag kan inte tänka mig att han tar enorma kliv?
Osten östlund

Silly Season 2026/27

Inlägg av Osten östlund »

Procenten är lite som när Stefan Löven mumlade om 50, 40, 30? Ni som minns ni minns.

En power forward låter det som?

MDB nedan, Svenska fans

-Hur nöjd är du med truppbygget inför kommande säsong och hur färdiga är ni?

Det börjar närma sig sitt slut. Om det är 90-95% eller 85% klart, låter jag vara osagt. Mattekunskaperna faller, jag sa i en tidigare intervju att vi var 90-95% klara men ta mig inte på orden. Ungefär tre spelare behövs, både backar och forwards. Utöver det, känner jag mig tillfreds. Vi ska bygga ett lag som kan fylla SHL-kostymen ännu mer och vi är på god väg. Vi räknar med att spelare kommer att ta ytterligare kliv. Individuellt sett räknar jag med att alla kommer ta ytterligare kliv. Alla ska veta vad djurgårdskulturen består av, att jobba målmedvetet varje dag.

-Vad är det exakt för typ av spelare som fortfarande fattas?

Får se lite… Kommer söka spelare som kan hjälpa oss att bli bättre. Vi skulle behöva någon forward som är en kraftfull järnkamin, helt enkelt. Marknadens tillgänglighet måste man också utgå ifrån.
Senast redigerad av Osten östlund den 2026-06-18 23:01:42, redigerad totalt 3 gång.
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Silly Season 2026/27

Inlägg av Jim Morrison »

Nypovich skrev: 2026-06-18 22:51:52 Ja, men jag är realistisk och förstår att der ”inte bara är att ta in” utan man får jobba med det som finns tillgängligt. Lite slarvigt skriver. Sen att MDB säger att laget är bra, man är nöjd osv är ju ett nödvändigt ont från hans sida. Lite som Leksand skulle gå till slutspel förra året från deras sida.
Det är en stor skillnad på om man inte vill ta in och om man inte kan ta in.

Vill man inte så är jag tveksam till hur man värderar truppen och kan man inte så gav man ut alldeles för feta kontrakt till rätt halvdana spelare att man nu är bakbundna.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Silly Season 2026/27

Inlägg av DIF_Soldier »

Nypovich skrev: 2026-06-18 22:48:57

Vi har tappat

- en back som stod för 40 poäng, mest någonsin i modern Djurgårdshistoria. Vi har ersatt med en skadebenägen L Carlsson som missade 14 av sitt lags sista 20 matcher, varav tio raka. Carlsson ska helt plötsligt lira över 20 min per match i 52 omgångar som någon slags bärande back?

Det är tre stycken spelare du nämner, resten är antagande där du säger att vår kommande säsong kommer gå dåligt och att spelare kommer försvinna/va skadade?.

LaLeggias ersättare Carlsson kan mycket väl va bättre försvarsmässigt, vilket vi var i mer behov av.

Nordmark och Stockselius (som förhoppningsvis kommer tillbaka) kan mycket väl ersätta Eklund.

Utöver det här så kommer troligtvis en topp4 samt topp 6 forward. Samt att spelare som Blomgren, Salsten och Emilio kommer ta kliv efter en shl-säsong.
Du inleder med att säga att jag antar saker men avslutar med att själv anta att tre spelare kommer att ta kliv - det vet vi inte.
Sen sitter du och hoppas att Stockselius kommer tillbaka, SEN hoppas du att han också ska täcka Eklunds 24 pinnar. Mycket hoppas där.

Lucas Carlsson kan vara Jaccob Slavin i fårakläder men det hjälper ingen om han inte spelar. Hans skadehistorik bör och ska oroa de som vill att han ska spela.

Att en 31-årig Vejdemo är bättre än Frondell är bara... ja, det får stå för dig. No way säger jag. Att Hank the tank är bättre än Rensfeldt anser jag dessutom inte heller, även om det såklart är en kostnadsfråga.
Senast redigerad av DIF_Soldier den 2026-06-18 23:02:42, redigerad totalt 1 gånger.
Säg den glädje som varar
Nypovich

Silly Season 2026/27

Inlägg av Nypovich »

Jim Morrison skrev: 2026-06-18 22:53:02 Hur stora steg brukar 26 åringar (Pettersen, Salsten, Grewe) ta egentligen? Blomgren fyller förvisso 23 men jag kan inte tänka mig att han tar enorma kliv?
Snively - Viggo/Ny - Hudon
Gunler - Vejdemo - Ny spets
Blomgren - JJ - Pettersen/Nordmark
Grewe - Salsten - Pettersen/Nordmark

Lägg till Krüger, Stockselius, Hank. Centrarna kan ju sjunka ner ett hack och att typ Salsten får gå ut på kant. Jag ser absolut den uppställningen som något att gå in säsongen i.
In Wikegård we trust!
Nypovich

Silly Season 2026/27

Inlägg av Nypovich »

DIF_Soldier skrev: 2026-06-18 22:59:31
Nypovich skrev: 2026-06-18 22:48:57

Vi har tappat

Du inleder med att säga att jag antar saker men avslutar med att själv anta att tre spelare kommer att ta kliv - det vet vi inte.
Sen sitter du och hoppas att Stockselius kommer tillbaka, SEN hoppas du att han också ska täcka Eklunds 24 pinnar. Mycket hoppas där.

Lucas Carlsson kan vara Jaccob Slavin i fårakläder men det hjälper ingen om han inte spelar. Hans skadehistorik bör och ska oroa de som vill att han ska spela.

Att en 31-årig Vejdemo är bättre än Frondell är bara... ja, det får stå för dig. No way säger jag.
En säsong i Shl brukar göra det med spelare som inte varit här innan så. Kollar man på vad Vejdemo kommer göra över hela isen och ledarskapet så kommer det va en ersättare, ja.
In Wikegård we trust!
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Silly Season 2026/27

Inlägg av Jim Morrison »

Nypovich skrev: 2026-06-18 23:00:12
Jim Morrison skrev: 2026-06-18 22:53:02 Hur stora steg brukar 26 åringar (Pettersen, Salsten, Grewe) ta egentligen? Blomgren fyller förvisso 23 men jag kan inte tänka mig att han tar enorma kliv?
Snively - Viggo/Ny - Hudon
Gunler - Vejdemo - Ny spets
Blomgren - JJ - Pettersen/Nordmark
Grewe - Salsten - Pettersen/Nordmark

Lägg till Krüger, Stockselius, Hank. Centrarna kan ju sjunka ner ett hack och att typ Salsten får gå ut på kant. Jag ser absolut den uppställningen som något att gå in säsongen i.
Byt ut Gunler mot Ylönen så har du typ fjolårets uppställning minus två av landets mest framstående juniorer.

Vi är ett JVM eller skada på JJ bort att ställa upp med Vejdemo, Salsten och Hank som våra top9 centrar utöver det.
Skriv svar