Djurgårdens IF - Troja-Ljungby 12/9 2013

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Användarvisningsbild
Struten
Säsongskort: Ja

Re: Djurgårdens IF - Troja-Ljungby 12/9 2013

Inlägg av Struten »

Tycker det här med Jimmie är så jävla sorgligt och två gånger under hyllningen så var jag nära att börja gråta i klacken. Trodde att jag redan förstått innebörden av hans besked och kommit över det men när jag såg videon och Jimmie med barnen slog det mig och jag försvann i en dimma av uppenbarelser och sorg. Aldrig mer får jag se hans tacklingar, hans känslosamma firanden efter mål eller hans underbara åkningar på utsidan av backen där han sedan trycker in både målvakt och puck.

Framförallt så kommer jag sakna honom som person och hans sätt att vara, både på och utanför isen. En riktig Djurgårdare. En person som jag verkligen kopplar ihop med Stockholms Stolthet. Man har vuxit upp med en form av trygghet som medlem i Djurgårdsfamiljen när man vet att man alltid har nummer 19 där som man kan luta sig mot och vara stolt över när läget har varit som värst. Att man förlorar så många, starka profiler samtidigt är tufft och även fast man skriker och sjunger med samma engagemang under matcherna så känner jag ändå att något saknas. Att skapa ikoner tar naturligtvis tid och Jimmie är en av dem som har nått hela vägen fram till djupet av mitt hjärta.

Jag kommer alltid att identifiera mig med DIF men just nu är det omöjligt att gå in med samma känsla såsom man har gjort tidigare. Har man väl vuxit upp med någon är det en sann övergångsfas när den personen försvinner. Även om det i slutändan mest handlar om ett spel om en liten gummipuck. Ett spel som aldrig mer kommer få äran att inkludera Jimmie Ölvestad som en av aktörerna.

Åh Jimmie Jimmie...
Manijock
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av Manijock »

Snabb analys. Skitdåligt spel stundtals, oroväckande taskigt med varianter offensivt. Kladdigt försvarsspel, otroligt klantiga Bajen-misstag där varenda liten studs blir emot oss. Backsidan är precis lika svag som väntat... Hittils!

Vår brunkarkedja är inte särskilt brunkig, bara långsam och stel. En energikedja som själva först får energi efter 2-2 målet? Långt ifrån godkänt. Det är ni som ska väcka laget, inte tvärtom! Johner-kedjan var sämst på isen fram till mitten på matchen ungefär. Då hände något. Saviano började vinna dueller, Johner hakade på, och Ljungh höll sig ur vägen. Saviano bäst ihop med Nisse Andersson när matchen summeras. Nisse som var först i backchecking samtidigt som han lyckades vara först upp i forecheck? Galet taggad och levererade det spelet jag förväntade mig att Lofquist skulle göra. Förstakedjan var dock absolut sämst. Sörensen får rampfeber, Jocke Eriksson har uppenbara problem i den här skitligan, där har vi en spelare som föredrar det mera strukturerade delen av spelet. Sen Guter som är totalt osynlig.

Huddinge-killarna dock, riktigt imponerad. Hade många olika kreativa lösningar och är faktiskt den enda kedjan som ständigt tenderade att parkera i offensiv zon. Sundberg känns oerhört spännande och Heinerö bjöd på starka Tim-vibbar när han hittade luckor intill sargen som inte fanns när han precis ska bli tacklad. Kul!

Bäst: Nisse, Arnesson (Nya Ronnie P? Bergsäker!), Saviano, Heinerö, Sundberg och Ölvestad!!!!

Sämst: Norell (premiärnerver multum?), Sam (SLUTA KLADDA), Ahlén (Jaa faktiskt trots avgörande målet så är han förmodligen en av Allsvenskans oklokaste spelare. Rent farlig!), Guter och Jocke E. Den enorma domarskandalen är trots allt det som ekar allra högst nu i eftersvallningarna. Helt fruktansvärt och utgår från att videodomaren/domaren, vems felet nu än må vara, anmäls pronto. Både Troja och DIF skall kräva det om inte annat!

Detta är en analys efter första seriematchen och bara för att jag tycker så just nu, så utgår jag från att saker och ting ändras desto längre säsongen går. Nu har jag skrivit detta så ingen går bananas över att jag använder "hårda ord" eller är "osnäll" mot något...
Janzoo

Inlägg av Janzoo »

Inte för att vara negativ, men var det någon annan som tänkte på att Lofquist droppade pucken bakåt i VARJE uppspel? Mer lättläst än en lättläst barnbok.
Användarvisningsbild
Nummer19

Inlägg av Nummer19 »

B.I.B.A skrev:För övrigt: Visst är Ölves son sjukt lik honom? Pappa upp i dagen. Blev tårögd när jag såg vilken beundran det fanns i hans barns ögon när han hyllades och de följde med ut på isen.

Ölvestad är kärlek.
Hans son är ruskigt likt Jimmie. Förresten, någon som vet om lillgrabben lirar hockey? Vore otroligt mäktigt om mini-Ölvestad någon dag skulle knipa en tröja i Djurgår'n. Vi behöver fler generationer av Ölvestads.
"Play for the name on the front of the shirt, and they'll remember the name on the back." - Tony Adams
Användarvisningsbild
Hawk
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Hawk »

Nummer19 skrev:
B.I.B.A skrev:För övrigt: Visst är Ölves son sjukt lik honom? Pappa upp i dagen. Blev tårögd när jag såg vilken beundran det fanns i hans barns ögon när han hyllades och de följde med ut på isen.

Ölvestad är kärlek.
Hans son är ruskigt likt Jimmie. Förresten, någon som vet om lillgrabben lirar hockey? Vore otroligt mäktigt om mini-Ölvestad någon dag skulle knipa en tröja i Djurgår'n. Vi behöver fler generationer av Ölvestads.
Detta tänkte jag på direkt. Satan vad lik lillgrabben är farsan :)
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Stulle skrev: Jag ger domaren kredd för att han hade stake nog att ändra sitt domslut. Rätt ska va rätt, oavsett hur mån domaren är om sin stolthet.

Att målet inte blir godkänt från början är det pajasvarning på, inte att domaren gör rätt för sig.
Jag är med dig här, det är faktiskt riktigt bra agerat. Vi måste komma ihåg att det är den fortsatt anonyma videodomaren som lämnade det felaktiga beslutet som huvuddomaren sedan förmedlade. Lindkvist gjorde med andra ord inget fel utan snarare något modigt.

Som sagt är jag grymt glad över att spelarna får åka från Hovet med publiken med sig istället för mot sig. En del rötägg hade sett till att bua u spelarna från isen i en premiär, det är fan oroväckande och huvudlöst. Spelarna ska ju förhelvete se oss som ett stöd, inte vara rädda för oss.

Använd hjärnan, jävla pack!
Säg den glädje som varar
Användarvisningsbild
Kentta

Inlägg av Kentta »

DIF_Soldier skrev:En del rötägg hade sett till att bua u spelarna från isen i en premiär, det är fan oroväckande och huvudlöst. Spelarna ska ju förhelvete inte vara rädda för oss.
När folk (enstaka, ska sägas) började bua efter första perioden höll jag på att få psykbryt. Vem fan tänker ens tanken?
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Jimpa är hockeyfarsa så jag gissar att det är grabben som lirar. ;)

I övrigt. Nerver och klantighet i period 1. Sedan spel i trojazonen i 40 minuter + OT.

Att Sam droppar bakolm ryggen eller att vi verkar ha lite ont om varianter... vafan ska man ta sig till mot ett lag som bosätter sig i egen zon hela tiden? Det kan lätt se fantasilöst ut men att köra in i en sån där köttmur gång på gång måste vara hemskt. Jag upplevde det som fartfyllt och det var ett sjuhelvetes snurr på våra killar. Vi blir jobbiga att möta denna säsong!

Reideborn måste täppa till över axlarna. Dvs inte sitta ner så djupt eller något sånt.

I övrigt: Fick en hel del bra filmmaterial.

Tack för ikväll
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Inlägg av DIF_Soldier »

Sportmänniskor i allmänhet hör sannerligen inte till den upplysta skaran. Vilka jävla cromagnontyper.
Säg den glädje som varar
20002001

Inlägg av 20002001 »

Millwall:

Skriv samma saker imorgon till mig när du nyktrat till och sovit på saken så ska du nog se att du förstår lika väl som jag att man inte kan vara nöjd med en sån här läktarinsats i en premiär. Om vi är nöjda med det vi presterar idag så vill jag inte ens tänka på hur serielunken blir.

Med det sagt så är vi fortfarande Sveriges bästa fans men hur fan kan du kalla mig pajas när jag bara vill att vi ska bli bättre på läktaren? Är det inte bra att jag vill det? Om alla hade varit lika nöjda som dig så blir det klapp-pinnar och hårdrocksmusik på Hovet 2015. Vi måste bli bättre.

Att folk buar ut spelarna efter en period är för mig helt jävla otroligt uselt. Vakna upp för fan!

Sov gott
Djurgårns IF du är allt jag har!
ALDRIG lämnar jag dig ensam kvar
Användarvisningsbild
Zephyrox

Inlägg av Zephyrox »

DIF_Soldier skrev:
Stulle skrev: ..Spelarna ska ju förhelvete se oss som ett stöd, inte vara rädda för oss...
:!: :!: :!:

Om man ska bua åt någon som bär skölden ska man ha bra mycket mer kött på benen än en halv match. Annars ser jag det som en attack mot DIF och allt vad det innebär..
Tydligen är jag "omogen" och "oseriös" för att jag vill döpa min son till Fimpen.
Användarvisningsbild
Rojk

Djurgårdens IF - Troja-Ljungby 12/9 2013

Inlägg av Rojk »

Janzoo skrev:Inte för att vara negativ, men var det någon annan som tänkte på att Lofquist droppade pucken bakåt i VARJE uppspel? Mer lättläst än en lättläst barnbok.
Jag tror inte det handlar om att lura motståndarna utan att komma med fart. Även om Troja läser droppen finns det inget de kan göra. Trycker de högre upp blir de antingen bortspelade med en pass eller screenade av Sam. Dessutom om man hamnar i trångmål kan man alltid dumpa ned pucken på en Sam med kroppen i rätt riktning och sticker på direkten.

Angående kvitteringsmålet så hade Garpenlöv en teori om att videogranskaren endast får besvara domarens fråga och inget annat. Det kan ha gått till så här:
  • Domaren ringer och frågar om sparken var korrekt. Granskaren säger nej.
    Zabel påpekar att klubban måste ha varit sist på pucken.
    Domaren ringer igen och ställer den frågan. Granskaren säger ja.
Jag säger inte att det var så, men kanske. Sjukt frustrerande dock att behöva vänta när de rullar reprisen om och om igen på TV och man ser att det är helt korrekt.

Tyvärr hann jag bara se tredje perioden på TV då jag hade ett viktigt rep inför söndagens spelning. Det är alltid svårt att gå in med två måls underläge inför sista. Brukar alltid tendera att bli stressigt, framför allt när man får PP mot sig. Tycker ändå spelarna gör det bra även om pucken inte alltid ville studsa vår väg (säger jag efter två trafikmål). Denna säsong kommer bli väldigt spännande.

Folk nämnde att publiken buade efter första. Nu var jag ju inte där, men någon i tråden kom med förklaringen att det buades åt en puck out (som aldrig blev utvisning?). Men vad vet jag.

Idag är Jimmie nummer ett, nummer två, nummer tre...ja ni kan resten.

God natt hockeyapor!
It's easier to be an asshole to words than to people
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Med tanke på premiärnerverna får jag vara nöjd med två pinnar.

Tycker Nils gör en bra match. Hela Huddinge-kedjan. Norell visar att han inte kommer spela mycket J20 i år.

Sörensen och Guter kändes ljumna om vi jämför med försäsongen. Jocke Eriksson tycker jag ärligt talat är dålig med pucken. Slarvade bort alldeles för många anfall på egen hand. Skulle han inte tagit så mycket tekningar hade jag gett honom underkänt.

Nu så, move on.
Expert.
Användarvisningsbild
pulverapa

Sv: Re: Djurgårdens IF - Troja-Ljungby 12/9 2013

Inlägg av pulverapa »

Stulle skrev:Jag vill distinkt minnas att samma sak hände förra säsongen när det gäller ändring av domslut. Kommer inte ihåg om det var en match i HA eller ES.

En intressant sak gällande ändringen är dock att efter matchen var klar så intervjuades Troja-tränaren av S24 där tränaren förklarade vad domaren sa till honom när målet blev godkänt. Domarens första känsla va att målet va godkänt men att han fick annat besked i lurarna från praktikant-råttan i videorummet. Förmodligen kände han att något var fel. Sen när han fick se reprisbilderna så började väl fjaskorubrikerna spelas upp i skallen på honom vilket gjorde att han gick på sin initiala känsla och ringde upp igen.

Jag ger domaren kredd för att han hade stake nog att ändra sitt domslut. Rätt ska va rätt, oavsett hur mån domaren är om sin stolthet.

Att målet inte blir godkänt från början är det pajasvarning på, inte att domaren gör rätt för sig.
Det hände i slutspelet mellan frölunda-luleå.
Användarvisningsbild
Lee Harvey Oswald

Inlägg av Lee Harvey Oswald »

Millwall skrev:
-daniel- skrev:
Millwall skrev:Ni verkar ju vara neutrala ÖIS-klacken som hejar på alla...

Fy fan...........
Sluta trolla. Börja tänka.
Ät skit din jöns..
Kenny Pavey i högform ser jag, grabbigt!

Jag vill vara som du ibland, kan vi ses så jag får börja lära mig?
-Det är en ganska kort tid man lever, med tanke på hur länge man ska vara död sedan
Skriv svar