Allsvenskan 2013/2014

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Låst
sensei
Kontakt:

Re: Allsvenskan 2013/2014

Inlägg av sensei »

Salas skrev:
sensei skrev:Det tar emot att länka till aftonbladet, men gör ett undantag

http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 8471204.ab

De som har orkat läsa något av mina inlägg känner genast igen resonemanget. I min värld är det ingen tvekan om att den bästa vägen framåt är en stängd elitserie.

Ofta får man motargumentet att allsvenska lag då inte har "något att spela för". Är inte detta motsägelsefullt nästan på ett komiskt plan? Jag menar vad har isåfall SHL-lagen att spela för om fenomenet uppflyttning är den enda betydelsefulla belöningen för en lyckad säsong?

Andra blandar in känslomässiga resonemang som "lag x förtjänar att åka ur...", men det har ju heller ingen som helst bäring. Det är ju knappast så att spelarna sitter och gråter för att laget har åkt ur; de har redan samma kväll fixat nytt kontrakt i någon annan klubb. Det är istället den uppbyggda organisationen som får lida och ett existerande publikunderlag som bara kastas bort som om det saknade värde.

Självklart, allting är inte perfekt i en stängd liga och det finns kluriga frågor att lösa. Men om SHL skall fortsätta utvecklas så måste det ske betydliga regeländringar för att försvåra upp och ned-flyttning. Lag som hör hemma, dvs har en kostym som passar, skall också spela i högsta ligan.

Sannolikt har "bomben" som diskuteras ovan något med detta att göra.
Jag förstår inte hur man på fullaste allvar ens kan överväga tanken av en stängd liga. Usch säger jag bara. Den dagen SHL (med eller utan DIF) stängs slutar jag omedelbart att följa svensk hockey.

Fatta hur det hade sett ut med transfers inför varje säsongsslut med stängd liga. Alla lag som med största sannolikhet vore avsågade hade tömt spelarförrådet år efter år, och det långsiktiga arbetet hade bara mynnat ut i en pajkastning.

Sen ska vi inte prata om de 20 sista omgångarna i serien för de avsågade lagen. Kul, helt fantastiskt. Publiken hade strömmat till arenorna runt om i landet...

Sen att aik och Örebro skulle få gratisplatser är ju bara löjligt. aik har sålt runt 1000 kvalseriekort. Dom ska spela kvalserien, det är ganska uppenbart.
Ja, självklart gör jag det -- på fullaste allvar. Vi ser hur de ligor som idag är stängda i EU och utanför, kör om oss och vi får rota bland resterna på spelarmarknaden när de har roffat åt sig sitt.

I en del ligor är det ju vanligt att trejda spelare som är bra för stunden mot framtidslöften osv. Det innebär ju bara en ny dimension till elithockeyn.

Men jag har inte sagt att det inte är helt problemfritt, jag menar isåfall så hade vi idag haft den perfekta liga, vilket vi ju bevisligen absolut inte har.

Kom gärna med egna förbättringsförslag med bibehållen öppen elitserie, det om något skulle vara oerhört intressant.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Användarvisningsbild
pulverapa
Säsongskort: Ja

Inlägg av pulverapa »

Felet är att skillnaden ekonomiskt är alldeles för stor mellan SHL och HA. Det är helt ofattbart att SHL är värt 10 gånger mer än HA. Just nu är hockeysystemet i Sverige extremt ohälsosamt, därav inte sagt att man ska stänga ligan. Det måste finnas andra lösningar, min är att försöka jämna ut den ekonomiska skillnaden lite mer.
Användarvisningsbild
minalman
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av minalman »

Tycker franchisemodellen kanske vore mest att föredra. Om stängd liga är en oundviklig framtid. Man sätter upp lag i de städer som har störst förutsättningar helt enkelt. Skit i de gamla klubbarna. Med stängd liga är det bara bluff att kalla lagen de gamla klassiska namnen.
- Fucking moral! (Astrit Ajdarevic, Svensk Mästare 2019)
ciirree

Re: Sv: Allsvenskan 2013/2014

Inlägg av ciirree »

Salas skrev:
Sen att aik och Örebro skulle få gratisplatser är ju bara löjligt. aik har sålt runt 1000 kvalseriekort. Dom ska spela kvalserien, det är ganska uppenbart.
Läs lite vad vi skrev sen.
En möjlig förklaring kan vara att ÖHK och AIK fortf. kvalar men 4 lag går upp ist för 2.
Användarvisningsbild
Salas

Inlägg av Salas »

sensei skrev:Kom gärna med egna förbättringsförslag med bibehållen öppen elitserie, det om något skulle vara oerhört intressant.
Saken är den att vi två uppenbarligen har olika värderingar av vad som är viktigt inom idrotten.

Idrott för mig är spänning. Kvalitén bör vara så bra som bara möjligt, men om kvalitén på spelet blir bra pga att all spänning dör, så är det ju sak samma ändå. Då har man tagit bort grundpoängen med lagidrott, och då står man där med hög kvalité till ingen nytta alls.

Charmen att kunna ha allt förlora alternativt allt att vinna är det bästa med lagidrott. All glädje som kan uppstå, likväl som all förtvivlan. Det där hopplösa tillståndet där man är helt maktlös, och bara kan tvinga sig att genomlida en hockeymatch trots att man helst inte vill det, för att kärleken till idrotten är så stor... för att alla framgångssagor väger upp alla misslyckanden.

För att kunna känna den där obeskrivliga glädjen och lyckan som bara lagidrott kan framkalla, så måste man också veta hur den där hemska förtvivlan och sorgen känns, som bara lagidrott kan framkalla i lagets värsta motgångar... som när jag i låg helt utslagen i chock när det blev klart att vi hamnade i kvalserien efter Linköpings sena kvittering. Allt det där kommer få mig att uppskatta spel SHL som aldrig förr, när vi väl är tillbaka.
Finns det bara saker att vinna, kommer man aldrig att uppskatta guldet när det väl kommer. Kolla bara i NHL, hur glädjande är det egentligen för den generella supportern i Nordamerika när favoritlaget vinner Stanley Cup jämfört med svensken när favoritlaget vinner SM-guld?

Givetvis är det inte optimalt att KHL växer och SHL får svårt att locka till sig bra spelare. Men det är en fullt naturlig utveckling, som hade kommit förr eller senare i vilket fall som helst. Vi har inga sponsorer för att kunna konkurrera med ekonomsikt oberoende ryssar/araber vars enda intresse är att bara slänga pengar åt alla håll och kanter för att som privatperson bli ihågkomna. Jag menar, vem fan hade vetat vem Roman Abramovic eller Mansour bin Zayed Al-Nahyan var om dom inte pumpat in pengar i Chelsea respektive Manchester City? Dom har pengarna och är desperata av att folk ska veta vilka dom är, och så länge som det är så som KHL rullar, så kommer vi aldrig kunna konkurrera, med eller utan stängd liga.
ciirree skrev:
Salas skrev:
Läs lite vad vi skrev sen.
En möjlig förklaring kan vara att ÖHK och AIK fortf. kvalar men 4 lag går upp ist för 2.
Var inte direkt syftat till dig, utan mer till trollet som du bemödade dig att besvara på twitter. Ett litet troll från någon skog vars uppmärksamhetsbehov är så stort så att han skiter på sig. Hade planer på 4 uppflyttade lag funnits hade givetvis media fått nys på det, och inte något random troll.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Tror det är vanskligt att jämföra hur glad eller ledsen någon blir, det är nog väldigt individuellt och oberoende av seriesystem. Se t ex på vancouvers upplopp vid SC-förluster.

Men vi har olika värderingar. Jag vill att "businessen" (i brist på bättre ord) får större utrymme på högsta elitnivå, på bekostnad av åshöjden-charmen eller vad vi skall kalla det. Dels för att jag tror att det är bäst och dels för att klubbarna själva vill det.

Charmen kan dock gärna få vara kvar i lägre seriesystem, där inte folks jobb och så stora ekonomiska värden står på spel på samma sätt.
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Mattias_87 »

Sensei: Tror du inte på ett mellanting? Jag tror inte heller på en helstängd liga men jag förstår också att något måste göras. Jag själv tycker krav på lönegolv, juniorverksamhet, arena och kanske även publik borde finnas med. Skulle inte det duga?
Avskaffa tre mot tre.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

Men sensei, du har aldrig svarat på min uppenbara fråga om de där lägre seriesystemen...de kommer ju i praktiken dö ut. Vem kommer bry sig om de lag som blir över i Hockeyallsvenskan och under när det inte finns något att sträva efter?

Vad händer med talangutvecklingen i svensk hockey som till hyfsat stor del drivs av att många unga spelare får chansen i ett lägre seriesystem och tar enorma steg för att sen få chansen på allvar högre upp? Visst att lag i den högsta serien möjligtvis vågar släppa fram talanger på ett annat sätt om inte risken för degradering finns men det kommer med mitt sätt att se det inte gynna svensk hockey eftersom unga spelare tenderar att få en mindre roll i lagen ju högre upp i seriesystemen man kommer.

Hur tycker du dessutom man skall få ett folk att bli intresserade av en stängd liga när det står klart vilka lag som går till slutspel när det inte finns något att slåss om i botten av serien? Förstår inte resonemanget. Jag hävdar fortfarande att det fungerar i NHL för att det är en helt annan klass på underhållningen som enkom beror på kvalitén på spelarna i ligan. Det är ett sådant glapp på spelare i NHL och SHL att det är löjligt, väldigt många i USA & Kanada går ju på hockey en grundseriematch mycket för att få se alla stjärnspelare, lirare som kan göra det lilla extra, liksom för att kunna se storstjärnorna på isen samtidigt. Bara för att någonting fungerar skapligt på ett ställe behöver inte betyda att man kan applicera samma tankesätt till vår liga här... Se bara på Finland och hur väl det har fallit ut där. Inte alls, enligt vad jag förstår.

Sen behöver man definitivt göra saker för att få det mer intressant även här.

Jag tycker man skall snegla på fotbollen istället och se vad som fungerar där och plocka vissa element. Utöka ligan, göra det enklare att trilla ur (och samtidigt naturligtvis enklare att gå upp. EDIT: målet är att det inte skall vara så sjukt stor skillnad ekonomiskt mellan de bägge serierna, det är ju ett av grundproblemen). Sen kan man laborera med mindre rinksize, ta vissa regler (hybrid icing) från NHL etc.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

-daniel- skrev:Men sensei, du har aldrig svarat på min uppenbara fråga om de där lägre seriesystemen...de kommer ju i praktiken dö ut. Vem kommer bry sig om de lag som blir över i Hockeyallsvenskan och under när det inte finns något att sträva efter?

Vad händer med talangutvecklingen i svensk hockey som till hyfsat stor del drivs av att många unga spelare får chansen i ett lägre seriesystem och tar enorma steg för att sen få chansen på allvar högre upp? Visst att lag i den högsta serien möjligtvis vågar släppa fram talanger på ett annat sätt om inte risken för degradering finns men det kommer med mitt sätt att se det inte gynna svensk hockey eftersom unga spelare tenderar att få en mindre roll i lagen ju högre upp i seriesystemen man kommer.

Hur tycker du dessutom man skall få ett folk att bli intresserade av en stängd liga när det står klart vilka lag som går till slutspel när det inte finns något att slåss om i botten av serien? Förstår inte resonemanget. Jag hävdar fortfarande att det fungerar i NHL för att det är en helt annan klass på underhållningen som enkom beror på kvalitén på spelarna i ligan. Det är ett sådant glapp på spelare i NHL och SHL att det är löjligt, väldigt många i USA & Kanada går ju på hockey en grundseriematch mycket för att få se alla stjärnspelare, lirare som kan göra det lilla extra, liksom för att kunna se storstjärnorna på isen samtidigt. Bara för att någonting fungerar skapligt på ett ställe behöver inte betyda att man kan applicera samma tankesätt till vår liga här... Se bara på Finland och hur väl det har fallit ut där. Inte alls, enligt vad jag förstår.

Jag tycker man skall snegla på fotbollen istället och se vad som fungerar där och plocka vissa element. Utöka ligan, göra det enklare att trilla ur (och samtidigt naturligtvis enklare att gå upp. EDIT: målet är att det inte skall vara så sjukt stor skillnad ekonomiskt mellan de bägge serierna, det är ju ett av grundproblemen). Sen kan man laborera med mindre rinksize, ta vissa regler (hybrid icing) från NHL etc.
Ärligt talat vet jag inte, jag ställer ju inte frågan hur hockeyn i sverige på alla tänkbara nivåer kan bli helt optimal, utan hur vi kan göra elithockeyn mer hållbar. Det är ju den som är "drabbad" av business och konkurrens numera, på ett helt annat sätt än förr. Därav krav på förändring.

Mattias87s förslag gillar jag isåfall bättre, eftersom det mer går i linje med vad klubbarna själva vill. Däremot gillar jag dina punkter för att förbättra själva spelet.

Det skulle vara väldigt intressant med andras synpunkter också, inte minst sm910 då jag känner att jag snart har tjatat tillräckligt om detta.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Det är aldrig en bra idé att göra något som 95% av fansen skulle hata.
Expert.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

SirDIFalot skrev:Det är aldrig en bra idé att göra något som 95% av fansen skulle hata.
Nej, det kan bli en jobbig resa. Fast med all respekt -- det är ju inte fansens jobb som står på spel bara för att en målvakt gör en dålig match i en kvalserie.
Användarvisningsbild
-daniel-

Inlägg av -daniel- »

sensei skrev:
-daniel- skrev:Men sensei, du har aldrig svarat på min uppenbara fråga om de där lägre seriesystemen...de kommer ju i praktiken dö ut. Vem kommer bry sig om de lag som blir över i Hockeyallsvenskan och under när det inte finns något att sträva efter?

Ärligt talat vet jag inte, jag ställer ju inte frågan hur hockeyn i sverige på alla tänkbara nivåer kan bli helt optimal, utan hur vi kan göra elithockeyn mer hållbar. Det är ju den som är "drabbad" av business och konkurrens numera, på ett helt annat sätt än förr. Därav krav på förändring.

Mattias87s förslag gillar jag isåfall bättre, eftersom det mer går i linje med vad klubbarna själva vill. Däremot gillar jag dina punkter för att förbättra själva spelet.

Det skulle vara väldigt intressant med andras synpunkter också, inte minst sm910 då jag känner att jag snart har tjatat tillräckligt om detta.
Jag ser det mer som ett led i att förbättra just elithockeyn; man kan inte sopa undan benen från de serier under det du kallar elithockey eftersom det tar bort själva grundfundamenten till idrotten som sådan.

Sen kan jag hålla med dig om att eftersom idrott och business ändå går hand i hand är det absolut inte fel att låta just businessen få ett större inflytande; det går ju ändå åt det hållet och har så gjort en längre period. Men det handlar ju om att hitta en balans mellan vad fansen i stort tycker är acceptabelt och att klubbarna skall överleva och faktiskt kunna gå runt rent ekonomiskt. Inte helt självklart och där kan man ju ha olika åsikter.

Personligen tror jag som sagt på att få ett än större intresse till Hockeyallsvenskan och genom det få TV-avtal som är betydligt mer lukrativa vilket kommer jämna ut skillnaderna mellan serierna betydligt mer än vad det är nu. Så istället för att tappa några fantasisummor (för att vara i Sverige alltså) på 25 miljoner - och oftast betydligt mer eftersom omsättningen i klubbarna tenderar att sjunka radikalt - kanske man förlorar låt oss säga 5-10 miljoner i rena TV-pengar på att åka ur högsta ligan. Vilket gör att man förhoppningsvis inte får sådana enorma glapp och slipper få klubbar som tokflippar ut i ren panik för att åka ut...
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Skellefteå är Sveriges bästa och mest proffsiga elithockeyverksamhet. Hade vi stängt ligan före dom kom upp så.. Ja. Alltså. Hotet om nedflyttning ställer krav på våra elitföreningar att fortsätta skötas på den nivån.
Expert.
Användarvisningsbild
Vikas

Inlägg av Vikas »

En idé som jag länge funderat över är individuella TV-avtal. Ett sådant system skulle göra att de mest attraktiva klubbarna får mer pengar och därmed i sinom tid skapar den mest intressanta högstaligan.

Dock skulle ju alla smålag börja gråta floder över världens alla orättvisor. Klart att lilla Asplöven eller Troja-Ljungby ska ha samma intäkter som Malmö och Djurgården.
Användarvisningsbild
SirDIFalot

Inlägg av SirDIFalot »

Vikas skrev:En idé som jag länge funderat över är individuella TV-avtal. Ett sådant system skulle göra att de mest attraktiva klubbarna får mer pengar och därmed i sinom tid skapar den mest intressanta högstaligan.

Dock skulle ju alla smålag börja gråta floder över världens alla orättvisor. Klart att lilla Asplöven eller Troja-Ljungby ska ha samma intäkter som Malmö och Djurgården.
Jag är inte för en sådan idé. Tycker den har förstört spanska ligan i fotboll där det bara blir en lavinartad effekt av att stormakterna blir starkare och starkare och till slut ostoppbara eftersom de bara får mer och mer pengar. I England delas TV-pengarna lika och där är det en mer underhållande liga tack vare detta. Tycker Tv-pengarna är en del av belöningen efter den sportsliga prestationen att ta sig till högsta ligan eller hålla sig kvar i den.
Expert.
Låst