Ja, självklart gör jag det -- på fullaste allvar. Vi ser hur de ligor som idag är stängda i EU och utanför, kör om oss och vi får rota bland resterna på spelarmarknaden när de har roffat åt sig sitt.Salas skrev:Jag förstår inte hur man på fullaste allvar ens kan överväga tanken av en stängd liga. Usch säger jag bara. Den dagen SHL (med eller utan DIF) stängs slutar jag omedelbart att följa svensk hockey.sensei skrev:Det tar emot att länka till aftonbladet, men gör ett undantag
http://www.aftonbladet.se/sportbladet/h ... 8471204.ab
De som har orkat läsa något av mina inlägg känner genast igen resonemanget. I min värld är det ingen tvekan om att den bästa vägen framåt är en stängd elitserie.
Ofta får man motargumentet att allsvenska lag då inte har "något att spela för". Är inte detta motsägelsefullt nästan på ett komiskt plan? Jag menar vad har isåfall SHL-lagen att spela för om fenomenet uppflyttning är den enda betydelsefulla belöningen för en lyckad säsong?
Andra blandar in känslomässiga resonemang som "lag x förtjänar att åka ur...", men det har ju heller ingen som helst bäring. Det är ju knappast så att spelarna sitter och gråter för att laget har åkt ur; de har redan samma kväll fixat nytt kontrakt i någon annan klubb. Det är istället den uppbyggda organisationen som får lida och ett existerande publikunderlag som bara kastas bort som om det saknade värde.
Självklart, allting är inte perfekt i en stängd liga och det finns kluriga frågor att lösa. Men om SHL skall fortsätta utvecklas så måste det ske betydliga regeländringar för att försvåra upp och ned-flyttning. Lag som hör hemma, dvs har en kostym som passar, skall också spela i högsta ligan.
Sannolikt har "bomben" som diskuteras ovan något med detta att göra.
Fatta hur det hade sett ut med transfers inför varje säsongsslut med stängd liga. Alla lag som med största sannolikhet vore avsågade hade tömt spelarförrådet år efter år, och det långsiktiga arbetet hade bara mynnat ut i en pajkastning.
Sen ska vi inte prata om de 20 sista omgångarna i serien för de avsågade lagen. Kul, helt fantastiskt. Publiken hade strömmat till arenorna runt om i landet...
Sen att aik och Örebro skulle få gratisplatser är ju bara löjligt. aik har sålt runt 1000 kvalseriekort. Dom ska spela kvalserien, det är ganska uppenbart.
I en del ligor är det ju vanligt att trejda spelare som är bra för stunden mot framtidslöften osv. Det innebär ju bara en ny dimension till elithockeyn.
Men jag har inte sagt att det inte är helt problemfritt, jag menar isåfall så hade vi idag haft den perfekta liga, vilket vi ju bevisligen absolut inte har.
Kom gärna med egna förbättringsförslag med bibehållen öppen elitserie, det om något skulle vara oerhört intressant.