Jaha en Skåneturné med match torsdag o lördag, 5 dagar vila tills 2 raka hemma mot överkomligt motstånd och sedan 12 dagar uppehåll.
Lägligt med ett ultimatum till Kimby nu tycker jag. Antingen får han lämna direkt efter Skåne vid dubbeltorsk där eller tills uppehållet vid uteblivna resultat.
Jag ser gärna en förändring direkt om vi kammar hem 0 från Danmark. Tror det kan vara bra tajming när det bara är 2 matcher innan uppehåll när glöden ofta får ett uppsving till en början iaf vid tränarbyte. Perfekt då att nyttja det innan uppehållet så vi går in i det med bättre känsla.
Säsongen 2025/26: Återkomsten
Ungefär 1 promilles chans att vi gör mål med dom tre på isen samtidigtOsten östlund skrev: ↑2026-01-26 12:56:42 Dagens Sanny/Madhawk. Så funderar Sanny varför vi med ca 2.30 kvar mot Malmö 0-1 underläge. Spelar Blomgren- Costmar- Grewe. Nån expert som kan svara Sanny?
Vi överpresterade och hade en del flyt i höstas såklart och skulle ju inte hålla i längden med dom underliggande siffrorna. Men tycker det är för simpel analys att det bara är därför vi sjunker som en sten nu.
1. Vi släpper till ganska mycket fler skott nu än i höstas.
2. Tycker vi släpper till fler farliga lägen nu än i höstas även om vi blev tillbakapressade så upplevde jag ett annat lugn där fler stod rätt och avsluten kändes mer ofarliga.
3. Vi kunde förändra matchbilden oftare vid dålig start.
4. Vi visade upp en annan typ av höjd i delar av matcher som vi aldrig ser nu. Tänker typ Brynäs matcherna x2, andra Växjö borta och några perioder här o där vi stängde igen egen zon ordentligt och hade längre anfall. Sånt har vi inte sett sen Frölunda borta.
Vi var inte så bra som tabellen visade i början av nov. men tycker absolut inte att det ska skilja så här mycket. Vi har 17 pinnar senaste 20. Det tog vi på 9 matcher i oktober o då med Hugo i mål i 3 av dom.
Jag tror truppen slappnade av lite för mycket mentalt när bottenstriden kändes avlägsen och mer slutspel att sikta på än att inte åka ur. Sen kom direkt några käftsmällar med många bortamatcher på kort tid, sämre resultat, skador o sjukdomar, junisarna drog och märkliga turer med Hudon. Då blir det svårt att ställa om mentalt att gå från att hålla sig kvar till slutspelschans och sedan tillbaka till att hålla sig kvar.
1. Vi släpper till ganska mycket fler skott nu än i höstas.
2. Tycker vi släpper till fler farliga lägen nu än i höstas även om vi blev tillbakapressade så upplevde jag ett annat lugn där fler stod rätt och avsluten kändes mer ofarliga.
3. Vi kunde förändra matchbilden oftare vid dålig start.
4. Vi visade upp en annan typ av höjd i delar av matcher som vi aldrig ser nu. Tänker typ Brynäs matcherna x2, andra Växjö borta och några perioder här o där vi stängde igen egen zon ordentligt och hade längre anfall. Sånt har vi inte sett sen Frölunda borta.
Vi var inte så bra som tabellen visade i början av nov. men tycker absolut inte att det ska skilja så här mycket. Vi har 17 pinnar senaste 20. Det tog vi på 9 matcher i oktober o då med Hugo i mål i 3 av dom.
Jag tror truppen slappnade av lite för mycket mentalt när bottenstriden kändes avlägsen och mer slutspel att sikta på än att inte åka ur. Sen kom direkt några käftsmällar med många bortamatcher på kort tid, sämre resultat, skador o sjukdomar, junisarna drog och märkliga turer med Hudon. Då blir det svårt att ställa om mentalt att gå från att hålla sig kvar till slutspelschans och sedan tillbaka till att hålla sig kvar.
I senaste DIF News-podden tycker jag Falken, och Ribben, har riktigt vettiga instick i frågan varför det går så knapert just nu. För den som inte hört och är intresserad finns möjlighet att lyssna här:
TLDR:
Kanske ta in en mer erfaren backcoach för att stötta befintligt team.
De spelar inte klart situationer i egen zon och markering tappas gång på gång som leder till klara chanser.
Stöttas backarna på rätt sätt genom att belysa situationer man bör tänka extra på?
Självförtroende saknas och man litar inte helt fullt på varandra.
Dåligt defensiv mördar offensiven.
Skador/frånvaro stör det kreativa anfallsspelet.
Stressade avslut när man väl får anfall.
Spelare som inte är vana att hålla puck och skapa offensiv får nu det ansvaret när mer kreativa spelare saknas.
TLDR:
Kanske ta in en mer erfaren backcoach för att stötta befintligt team.
De spelar inte klart situationer i egen zon och markering tappas gång på gång som leder till klara chanser.
Stöttas backarna på rätt sätt genom att belysa situationer man bör tänka extra på?
Självförtroende saknas och man litar inte helt fullt på varandra.
Dåligt defensiv mördar offensiven.
Skador/frånvaro stör det kreativa anfallsspelet.
Stressade avslut när man väl får anfall.
Spelare som inte är vana att hålla puck och skapa offensiv får nu det ansvaret när mer kreativa spelare saknas.