Säsongen 2025/26: Återkomsten

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Babek

Inlägg av Babek »

Jaha en Skåneturné med match torsdag o lördag, 5 dagar vila tills 2 raka hemma mot överkomligt motstånd och sedan 12 dagar uppehåll.
Lägligt med ett ultimatum till Kimby nu tycker jag. Antingen får han lämna direkt efter Skåne vid dubbeltorsk där eller tills uppehållet vid uteblivna resultat.
Jag ser gärna en förändring direkt om vi kammar hem 0 från Danmark. Tror det kan vara bra tajming när det bara är 2 matcher innan uppehåll när glöden ofta får ett uppsving till en början iaf vid tränarbyte. Perfekt då att nyttja det innan uppehållet så vi går in i det med bättre känsla.
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av #10 »

Osten östlund skrev: 2026-01-26 12:56:42 Dagens Sanny/Madhawk. Så funderar Sanny varför vi med ca 2.30 kvar mot Malmö 0-1 underläge. Spelar Blomgren- Costmar- Grewe. Nån expert som kan svara Sanny?
Ungefär 1 promilles chans att vi gör mål med dom tre på isen samtidigt
Babek

Inlägg av Babek »

Vi överpresterade och hade en del flyt i höstas såklart och skulle ju inte hålla i längden med dom underliggande siffrorna. Men tycker det är för simpel analys att det bara är därför vi sjunker som en sten nu.
1. Vi släpper till ganska mycket fler skott nu än i höstas.
2. Tycker vi släpper till fler farliga lägen nu än i höstas även om vi blev tillbakapressade så upplevde jag ett annat lugn där fler stod rätt och avsluten kändes mer ofarliga.
3. Vi kunde förändra matchbilden oftare vid dålig start.
4. Vi visade upp en annan typ av höjd i delar av matcher som vi aldrig ser nu. Tänker typ Brynäs matcherna x2, andra Växjö borta och några perioder här o där vi stängde igen egen zon ordentligt och hade längre anfall. Sånt har vi inte sett sen Frölunda borta.

Vi var inte så bra som tabellen visade i början av nov. men tycker absolut inte att det ska skilja så här mycket. Vi har 17 pinnar senaste 20. Det tog vi på 9 matcher i oktober o då med Hugo i mål i 3 av dom.
Jag tror truppen slappnade av lite för mycket mentalt när bottenstriden kändes avlägsen och mer slutspel att sikta på än att inte åka ur. Sen kom direkt några käftsmällar med många bortamatcher på kort tid, sämre resultat, skador o sjukdomar, junisarna drog och märkliga turer med Hudon. Då blir det svårt att ställa om mentalt att gå från att hålla sig kvar till slutspelschans och sedan tillbaka till att hålla sig kvar.
Användarvisningsbild
supreme
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av supreme »

I senaste DIF News-podden tycker jag Falken, och Ribben, har riktigt vettiga instick i frågan varför det går så knapert just nu. För den som inte hört och är intresserad finns möjlighet att lyssna här:

TLDR:
Kanske ta in en mer erfaren backcoach för att stötta befintligt team.
De spelar inte klart situationer i egen zon och markering tappas gång på gång som leder till klara chanser.
Stöttas backarna på rätt sätt genom att belysa situationer man bör tänka extra på?
Självförtroende saknas och man litar inte helt fullt på varandra.
Dåligt defensiv mördar offensiven.
Skador/frånvaro stör det kreativa anfallsspelet.
Stressade avslut när man väl får anfall.
Spelare som inte är vana att hålla puck och skapa offensiv får nu det ansvaret när mer kreativa spelare saknas.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Ja, Ribben och Falk kan såklart hockeyns ABC.
Och ingen kan övertala mig att våra backar skulle sakna kunskaper i detta heller.
Inte heller vår backcoach.
Tycker vi dessutom ser ut att tappa centern i egen zon.

Men jag är övertygad om att våra ledare ser problemen och självklart ser de dem tydligare och bättre än vad jag ser dem.
Det jag tror är att man inte får ihop helheten, samspelet i egen zon. Spelarna i SHL är så skickliga så de utnyttjar minsta "spricka" eller osäkerhet i vårt försvarsarbete. Det leder till mer oro i leden osv.

Jag är säker på att det jobbas hela tiden med detta men det saknas en del skills och erfarenhet bland backarna.
Blixt är bra och tar stora kliv hela tiden, men SHL är en tuff liga för alla nya backar.
Laleggia har verkligen inte sina styrkor i defensiven, och bristerna blir tydliga i en nykomling med problem i defensiven.
Lindström har ännu inte hittat rätt och när han väl fått sina inskolningsmatcher på stor is kommer motgångarna för laget, tufft, för jag tror han besitter en rejäl nivå till i sig.
Sissons har likt Blixt ingen SHL rutin.
Pettersson och Holm klarar sig klart bäst och till det behövs väl inga större förklaringar, de har båda rutin och kapacitet för en bra defensiv i SHL.
Lägg till att vi startade med Pulli och Berg så förstår man att vi som nykomling kan få det tufft.
Håller vi oss kvar kommer Blixt, Sissons och Lindström gör en klart bättre säsong med erfarenhet i ryggen.
I detta hade en skadefri Kylington verkligen behövts.

Så, vad göra?
Finns det en defensivt skicklig och erfaren back ledig så ja tack gärna. :)
Behöver inte ha en offensiv i sig, så det kan öka chanserna att hitta någon back.
Sedan vore det absolut på sin plats med en erfaren röst som förstärkning till ledarna.
Någon som kan SHL- hockeyn och som varit med. En ny röst kan faktiskt göra underverk. Den nya rösten kan få alla dessa backar /forwards att följa en gemensam spelide i egen zon, skapa en trygghet. Det kan räcka till att vi tar de nödvändiga poängen.

Säcken? Bör finnas något bra namn ledigt. (Säcken är mer typen jag menar, en skicklig och erfaren tränare som har pondus och kompetens att implementera en tydligare defensiv struktur).
Förläng med Holm. Vår klart bästa back.
Användarvisningsbild
captcash

Inlägg av captcash »

Någon som tror vi får med oss någon poäng alls från Skåne-resan? Personligen tror jag vi kommer hem med 1p, lyckas kryssa mot malmö och sen sudden torsk medan Rövle dödar oss totalt.

Just nu känner jag bara att jag vill att hockey säsongen ska ta slut och att vi klarar kontraktet utan kvalspel, jag är inte sugen på mer hockey nu... vill sova, vakna upp och se att allt är safe för nästa säsong!
"Jag kan verkligen inte hitta en enda match där ett lag skjutit 29 skott i en period och gjort 0 mål." (detta över 33000 perioder).
Användarvisningsbild
Mattias_87
Medlem: Ja, ständig medlem
Säsongskort: Ja

Inlägg av Mattias_87 »

captcash skrev: 2026-01-27 09:32:14 Någon som tror vi får med oss någon poäng alls från Skåne-resan?
Klart vi inte tror. Men vi har ändå lyckats plocka en del poäng på bortais som ingen av oss hade förväntat sig.

Allt är möjligt i hockey.
Avskaffa tre mot tre.
Manijock

Inlägg av Manijock »

Allt förutom 0 poäng under resterande säsong är en bonus för mig. Så mycket sämre är vi än övriga lag! Sen är det förstås en ren lögn att vi skulle ha en uppåtgående trend spelmässigt. Det är precis tvärtom. Visst "bara" 0-1 senast, men sanningen är ju att det inte ens är nära. Vi blir bara sämre och sämre för varje match som går. Ser inte att Wikegård kommer agera något mer heller. Kanske att han skulle kunna snubbla in någon back som ersättare för Kylington vad det lider. Men exakt 0% att han ruckar på någon av sina polare i ledningen.

Enda chansen vi har är att Hv inte klarar av 8 poängs-intaget, men det känns osannolikt då de har en match kvar mot oss PLUS målskillnadsförsprång. Med andra ord, så har de redan käkat in 4 poäng och bara ligger 4 bakom....

Nej, det här är kolsvart.
antondahlback

Inlägg av antondahlback »

Manijock skrev: 2026-01-27 10:54:40 Allt förutom 0 poäng under resterande säsong är en bonus för mig. Så mycket sämre är vi än övriga lag! Sen är det förstås en ren lögn att vi skulle ha en uppåtgående trend spelmässigt. Det är precis tvärtom. Visst "bara" 0-1 senast, men sanningen är ju att det inte ens är nära. Vi blir bara sämre och sämre för varje match som går. Ser inte att Wikegård kommer agera något mer heller. Kanske att han skulle kunna snubbla in någon back som ersättare för Kylington vad det lider. Men exakt 0% att han ruckar på någon av sina polare i ledningen.

Enda chansen vi har är att Hv inte klarar av 8 poängs-intaget, men det känns osannolikt då de har en match kvar mot oss PLUS målskillnadsförsprång. Med andra ord, så har de redan käkat in 4 poäng och bara ligger 4 bakom....

Nej, det här är kolsvart.
Kanske dags att ta en paus från forumet en stund?

Jisses så mörkt... Tycker det är helt sjukt hur folk utan något som helst belägg beskyller wiken för att vara partisk emot ledarstaben. Uppenbarligen gör wiken bedömningen att det inte är läge att göra förändringar på ledarsidan och är helt övertygad om att det enda som spelar in här är samtal med ledande spelare och sina dryga 40 års erfarenhet.

Fortfarande har vi 8 poäng ned till HV och ett gynnsamt spelschema kvar. Jag väljer att tro på 3 pinnar mot malmö sen bryter vi trenden mot FBK och linköping hemma innan uppehållet.
Osten östlund

Inlägg av Osten östlund »

Problematiken är inte ett forum. Utan att man är passionerad, bryr sig om ngt. Samt innerst inne vill det bästa.

Är så här på alla forum ( kanske inte Häcken och Almtuna ). Folk utrycker sin oro på olika sätt. Vissa behöver skriva av sig, andra stoppa huvudet i sanden, nån fortsätter mumla om mesta mästarna och ngr är åsiktspoliser. Kan inte folk bara få köra sin grej? Bara scrolla vidare och skit i det om man blir provocerad. Personligen så går gränsen tycker jag, när man kontaktar ledare/liknande privat. Det är avskyvärt och patetiskt.

Känner med att detta är skit just nu. Noll glädje att se DIF torska och bli utspelade varenda jävla match. Tar mer än det ger!

Men i värsta fall? Så kommer jag kolla nästa höst, en onsdag på Almtuna - DIF!
Senast redigerad av Osten östlund den 2026-01-27 12:04:37, redigerad totalt 3 gång.
Osten östlund

Dagens träning, källa HN

Så här tränar Djurgården på tisdagen
Målvakter
Magnus Hellberg, Daniel Marmenlind
Backar
Gustav Lindström–Hugo Blixt
Jesper Pettersson–Joey LaLeggia
Philip Holm–Colby Sissons
Fred Nord–Valtteri Pulli
Forwards
David Blomgren–Viggo Björck–Joe Snively
Albin Grewe–Håvard Salsten–Mathias Emilio Pettersen
Victor Eklund–Marcus Krüger–Anton Frondell/Daniel Brodin
Linus Klasen–Ludvig Rensfeldt–Arvid Costmar/Theo Stockselius

Saknas
Oliver Kylington, Charles Hudon, Jacob Josefson, Oula Palve
Art Vandelay

Inlägg av Art Vandelay »

Jag har under en tid funderat på Gustav Lindström. Är det någon som kan förklara för mig vad det är tänkt att han ska göra? Vilken typ av spelare var han i Frölunda? Under hela säsongen tycker jag bara att han... är. Alltså han är på isen match efter match men vad är det han gör?
Användarvisningsbild
Jim Morrison

Inlägg av Jim Morrison »

Osten östlund skrev: 2026-01-27 12:00:37 Dagens träning, källa HN

Så här tränar Djurgården på tisdagen
Målvakter
Magnus Hellberg, Daniel Marmenlind
Backar
Gustav Lindström–Hugo Blixt
Jesper Pettersson–Joey LaLeggia
Philip Holm–Colby Sissons
Fred Nord–Valtteri Pulli
Forwards
David Blomgren–Viggo Björck–Joe Snively
Albin Grewe–Håvard Salsten–Mathias Emilio Pettersen
Victor Eklund–Marcus Krüger–Anton Frondell/Daniel Brodin
Linus Klasen–Ludvig Rensfeldt–Arvid Costmar/Theo Stockselius

Saknas
Oliver Kylington, Charles Hudon, Jacob Josefson, Oula Palve
11/14 forwards spelade förra säsongen i HA och 2/3 nyförvärv var tilltänkta till HA eller floppat.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Fragglepot

Inlägg av Fragglepot »

Vet inte om jag tror på tränarsparkning. Snarare att ta in en ny ass eller se om det kommer loss en rejäl värvning.

Båda tidigare uttågen har kommit efter sparkning. I Hardys fall vill jag minnas att vi hade sämre stats efter sparken, dvs vi hade kanske klarat oss kvar med Hardy. Medan Barrys sparkning gav ett poängmässigt uppsving, men alldeles försent.

På det kan man kolla på HV som har valt att stå bakom Blomqvist, på gott och ont. men de precis som vi har ju haft en pinsam mängd tränare de senare åren. Så skickar förhoppningsvis bättre signaler om man behåller Kimby, och istället förbättra det man har.
Osten östlund

Fragglepot skrev: 2026-01-27 12:46:55 Vet inte om jag tror på tränarsparkning. Snarare att ta in en ny ass eller se om det kommer loss en rejäl värvning.

Båda tidigare uttågen har kommit efter sparkning. I Hardys fall vill jag minnas att vi hade sämre stats efter sparken, dvs vi hade kanske klarat oss kvar med Hardy. Medan Barrys sparkning gav ett poängmässigt uppsving, men alldeles försent.

På det kan man kolla på HV som har valt att stå bakom Blomqvist, på gott och ont. men de precis som vi har ju haft en pinsam mängd tränare de senare åren. Så skickar förhoppningsvis bättre signaler om man behåller Kimby, och istället förbättra det man har.
Tror att vi kör på som vanligt, dom 4 nästkommande matcherna. Sedan är det ett lite längre uppehåll. Har vi torskat 4 raka, samt dom under oss börjar vinna. Kan det ev. hända ngt? Men kicka Kimby, samt "lyfta upp" Patrik och Honken är absolut inte ett alternativ.

Måste vara någon trovärdig som stärker upp som ass, eller HC. Typ Filander.
Skriv svar