Slutändan är inte här än.klintan85 skrev: ↑2022-10-05 20:00:03Jo men i slutändan är det poängen som räknas. Nu ligger de under med 0-2 hemma mot Almtuna. En av de sämst tippade lagen.Jim Morrison skrev: ↑2022-10-05 19:52:45? Dom har släppt till absolut minst skott på mål i hela serien, både i och utanför skottsektorn. Dom har lite otur just nu men generellt spelat mycket bättre än oss.
Allt handlar inte om det såklart men detta är varför det är farligt att bara analysera spelet efter vinster.
Säsongen 22/23
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Säsongen 22/23
Expert.
Säsongen 22/23
Samma problem som uppstod när pandemin bröt ut. Amatörer som vi härinne får ta del av massa siffror som knappt ens experter begriper sig på.... Ser det mest som en kul grej att försöka stärka sina åsikter och känslor på. Vilket är så just vi amatörer ska tolka det. Inga konstigheter och är det något man kan vara säker på, så är det att det är totalt värdelöst att bottna någon sorts framtidstydan i statistik.diftobbe89 skrev: ↑2022-10-05 21:26:10 Kan ni inte berätta lite mer om framtiden. Vad kommer hända? Vilka kommer gå upp? Vem har mest slagna felpass om 20 matcher? Måste vara underbart att bara titta på ett papper sen ha facit och kunna veta allt om framtiden![]()
Så många gånger man gått på pumpen i motsatt situation.
Ena lägret: "Fy fan va uselt att förlora tre raka matcher".
Andra lägret: "Det är lugnt. Fortsätter vi bara att komma till avslut såhär ofta så kommer det vända."
Lex är Bergfors bra eller inte

- Jim Morrison
Säsongen 22/23
Stats är verkligen inte allt men just många skott på mål emot = dåligt lag är ganska enkelt att föra i bevis.Manijock skrev: ↑2022-10-06 09:07:38Samma problem som uppstod när pandemin bröt ut. Amatörer som vi härinne får ta del av massa siffror som knappt ens experter begriper sig på.... Ser det mest som en kul grej att försöka stärka sina åsikter och känslor på. Vilket är så just vi amatörer ska tolka det. Inga konstigheter och är det något man kan vara säker på, så är det att det är totalt värdelöst att bottna någon sorts framtidstydan i statistik.diftobbe89 skrev: ↑2022-10-05 21:26:10 Kan ni inte berätta lite mer om framtiden. Vad kommer hända? Vilka kommer gå upp? Vem har mest slagna felpass om 20 matcher? Måste vara underbart att bara titta på ett papper sen ha facit och kunna veta allt om framtiden![]()
Andra lägret: "Det är lugnt. Fortsätter vi bara att komma till avslut såhär ofta så kommer det vända."
Lex är Bergfors bra eller inte![]()
21/22: flest skott på eget mål DIF - DIF nedflyttade till HA
20/21: flest skott på eget mål Brynäs - negativt kval
19/20: flest skott på eget mål IKO och Leksand - negativt kval för båda men inställd säsong pga corona
18/19: flest skott på eget mål MIK - MIK nedflyttade till HA
17/18: flest skott på eget mål KHK - KHK nedflyttade till HA
16/17: flest skott på eget mål Rögle och Leksand 2a och 3a - båda spelar negativt kval
15/16: flest skott på eget mål Modo och Karlskrona båda top5 - spelar negativt kval
14/15: flest skott på eget mål Leksand - Leksand nedflyttade till HA
13/14: näst flest skott på eget mål aik - aik nedflyttade till HA
12/13: flest skott på eget mål Rögle - Rögle nedflyttade till HA
Det är 10 år bakåt där statistiken stämt. Så just den känns ganska korrekt dvs att dom sämsta lagen har flest skott på eget mål.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
Säsongen 22/23
Det är ju enkel logik, ju mer skott desto större chans för mål. Har ni aldrig spelat NHL på tvspel?Jim Morrison skrev: ↑2022-10-06 10:30:12Stats är verkligen inte allt men just många skott på mål emot = dåligt lag är ganska enkelt att föra i bevis.Manijock skrev: ↑2022-10-06 09:07:38Samma problem som uppstod när pandemin bröt ut. Amatörer som vi härinne får ta del av massa siffror som knappt ens experter begriper sig på.... Ser det mest som en kul grej att försöka stärka sina åsikter och känslor på. Vilket är så just vi amatörer ska tolka det. Inga konstigheter och är det något man kan vara säker på, så är det att det är totalt värdelöst att bottna någon sorts framtidstydan i statistik.diftobbe89 skrev: ↑2022-10-05 21:26:10 Kan ni inte berätta lite mer om framtiden. Vad kommer hända? Vilka kommer gå upp? Vem har mest slagna felpass om 20 matcher? Måste vara underbart att bara titta på ett papper sen ha facit och kunna veta allt om framtiden![]()
Lex är Bergfors bra eller inte![]()
19/20: flest skott på eget mål IKO och Leksand - negativt kval för båda men inställd säsong pga corona
16/17: flest skott på eget mål Rögle och Leksand 2a och 3a - båda spelar negativt kval
15/16: flest skott på eget mål Modo och Karlskrona båda top5 - spelar negativt kval
Det är 10 år bakåt där statistiken stämt. Så just den känns ganska korrekt dvs att dom sämsta lagen har flest skott på eget mål.

Säsongen 22/23
Klart vi har förbättringsarbete framför oss. Främst spelet i egen zon. Det jag främst stör mig på, är snacket om att man hellre skulle byta plats med Lövens situation.... Sjukaste jag hört!
Hur kan 4 poäng på 4 matcher vara mer värt än 9, bara för att man skjutit färre skott? Säger statistiken att vi ska fortsätta förlora skotten med det dubbla, även mot sämre motstånd? Tror ni Lövens supportrar resonerar likadant?
Vad säger ni om vårat fantastiska special teams? Det brukar ju vara synonymt med ett topplag i vanliga fall. Naturligtvis kommer vi fortsätta att vara typ 100%iga i det eftersom vi varit det hittils. Det blir SHL med lätthet.....
Vi har spelat fyra matcher mot tre förmodade topplag. Avvakta lite och se om vi har samma bekymmer om 10 omgångar.
Brukar ju vara jag som är snabbare med domedagstänket. Nu snackar folk om att vi är ett bottenlag "egentligen" för att vi släpper igenom mycket skott(som i de flesta fall är just ofarliga). Så illa är det verkligen inte.
Hur kan 4 poäng på 4 matcher vara mer värt än 9, bara för att man skjutit färre skott? Säger statistiken att vi ska fortsätta förlora skotten med det dubbla, även mot sämre motstånd? Tror ni Lövens supportrar resonerar likadant?
Vad säger ni om vårat fantastiska special teams? Det brukar ju vara synonymt med ett topplag i vanliga fall. Naturligtvis kommer vi fortsätta att vara typ 100%iga i det eftersom vi varit det hittils. Det blir SHL med lätthet.....

Vi har spelat fyra matcher mot tre förmodade topplag. Avvakta lite och se om vi har samma bekymmer om 10 omgångar.
Brukar ju vara jag som är snabbare med domedagstänket. Nu snackar folk om att vi är ett bottenlag "egentligen" för att vi släpper igenom mycket skott(som i de flesta fall är just ofarliga). Så illa är det verkligen inte.
- Jim Morrison
Säsongen 22/23
Vi måste helt klart vänta åtminstone 10 matcher innan man kan se några tydliga signaler. Om det ser likadant ut oavsett om vi möter ett topplag eller bottenlag så blir jag orolig på riktigt, nu är det alldeles för tidigt som du säger.Manijock skrev: ↑2022-10-06 13:28:28 Klart vi har förbättringsarbete framför oss. Främst spelet i egen zon. Det jag främst stör mig på, är snacket om att man hellre skulle byta plats med Lövens situation.... Sjukaste jag hört!
Vad säger ni om vårat fantastiska special teams? Det brukar ju vara synonymt med ett topplag i vanliga fall. Naturligtvis kommer vi fortsätta att vara typ 100%iga i det eftersom vi varit det hittils. Det blir SHL med lätthet.....![]()
Också ett plus att vi har fantastiska special teams, grymt målvaktsspel och grym offensiv.
Mitt i livet händer det att döden kommer och tar mått på människan. Det besöket glöms och livet fortsätter. Men kostymen sys i det tysta.
-
Säsongen 22/23
Jag tittade om Lövens matcher, och det är tokdominans stundtals, det är det jag menar. Poängen kommer börja trilla in förr eller senare.Manijock skrev: ↑2022-10-06 13:28:28 Klart vi har förbättringsarbete framför oss. Främst spelet i egen zon. Det jag främst stör mig på, är snacket om att man hellre skulle byta plats med Lövens situation.... Sjukaste jag hört!
5 poängs differans betyder inte ett skit när vi har 48 omgångar kvar. Så jo, jag hävdar fortfarande att de är i en bättre sits än oss. Deras spel stämmer men med otur just nu, vårat spel är stundtals i klass med bottenlagen men med medstuds och ett målvaktsspel som inte kommer hålla i 52 omgångar.
Statistiken visar inte allt som många här är inne på, men däremot så kan den visa om man är på rätt spår eller inte. I lövens fall så gäller det att inte få panik, det kommer falla på plats. Men i vårat fall så gäller det att redan nu titta på vad som gått snett och hur vi fixar det, och speciellt oroväckande är det pga att vi ser noll förbättring mot förra säsongen, gällande försvarsspelet.
Och jag håller med föregående inlägg, vi tar självklart med oss det fina PP spelet, BP och bra målvaktsspel. Men vi måste kunna spela 5v5 också och inte stå och luta oss mot 19-årige Lindbom, speciellt inte i ett slutspel.
Säsongen 22/23
Eller så börjar Löven(spelare och folk runtomkring föreningen) tänka och ifrågasätta idén när poängen inte trillar in. Vi har sett det tusen ggr förr! Tror också att Björklöven är bättre än tabellen visar, men förluster gör betydligt större skada än vad man tror. Precis som att poäng gör att man slappnar av och föder harmoni. Vinster är alltid viktigast! Harmoni och trygghet leder ALLTID till bättre spel.Nattuggla_ skrev: ↑2022-10-06 14:32:03Jag tittade om Lövens matcher, och det är tokdominans stundtals, det är det jag menar. Poängen kommer börja trilla in förr eller senare.Manijock skrev: ↑2022-10-06 13:28:28 Klart vi har förbättringsarbete framför oss. Främst spelet i egen zon. Det jag främst stör mig på, är snacket om att man hellre skulle byta plats med Lövens situation.... Sjukaste jag hört!
5 poängs differans betyder inte ett skit när vi har 48 omgångar kvar. Så jo, jag hävdar fortfarande att de är i en bättre sits än oss. Deras spel stämmer men med otur just nu, vårat spel är stundtals i klass med bottenlagen men med medstuds och ett målvaktsspel som inte kommer hålla i 52 omgångar.
Statistiken visar inte allt som många här är inne på, men däremot så kan den visa om man är på rätt spår eller inte. I lövens fall så gäller det att inte få panik, det kommer falla på plats. Men i vårat fall så gäller det att redan nu titta på vad som gått snett och hur vi fixar det, och speciellt oroväckande är det pga att vi ser noll förbättring mot förra säsongen, gällande försvarsspelet.
Och jag håller med föregående inlägg, vi tar självklart med oss det fina PP spelet, BP och bra målvaktsspel. Men vi måste kunna spela 5v5 också och inte stå och luta oss mot 19-årige Lindbom, speciellt inte i ett slutspel.
Sjukt frustrerande att förlora när man är bra. Frustration hos motståndare är bra. Livsfarligt när man själv har det.
-
Säsongen 22/23
Håller med i mkt här.Manijock skrev: ↑2022-10-06 15:20:46Eller så börjar Löven(spelare och folk runtomkring föreningen) tänka och ifrågasätta idén när poängen inte trillar in. Vi har sett det tusen ggr förr! Tror också att Björklöven är bättre än tabellen visar, men förluster gör betydligt större skada än vad man tror. Precis som att poäng gör att man slappnar av och föder harmoni. Vinster är alltid viktigast! Harmoni och trygghet leder ALLTID till bättre spel.Nattuggla_ skrev: ↑2022-10-06 14:32:03Jag tittade om Lövens matcher, och det är tokdominans stundtals, det är det jag menar. Poängen kommer börja trilla in förr eller senare.Manijock skrev: ↑2022-10-06 13:28:28 Klart vi har förbättringsarbete framför oss. Främst spelet i egen zon. Det jag främst stör mig på, är snacket om att man hellre skulle byta plats med Lövens situation.... Sjukaste jag hört!
Sjukt frustrerande att förlora när man är bra. Frustration hos motståndare är bra. Livsfarligt när man själv har det.
Sen ska sägas också att det finns färska exempel på lag med bra stats som legat farligt till och lag med sämre stats som gått bra.
Malmö ex med fina underliggande siffror förra säsongen, tampades ju som bekant med oss länge och slogs om sista platsen i ingenmansland.
Samma säsong hade Rögle överraskande dåliga siffror men man slutade 1a och åkte ut i semi.
Säsongen 22/23
Du ser, vi kan mötas på mitten.Nattuggla_ skrev: ↑2022-10-06 15:42:32Håller med i mkt här.Manijock skrev: ↑2022-10-06 15:20:46Eller så börjar Löven(spelare och folk runtomkring föreningen) tänka och ifrågasätta idén när poängen inte trillar in. Vi har sett det tusen ggr förr! Tror också att Björklöven är bättre än tabellen visar, men förluster gör betydligt större skada än vad man tror. Precis som att poäng gör att man slappnar av och föder harmoni. Vinster är alltid viktigast! Harmoni och trygghet leder ALLTID till bättre spel.Nattuggla_ skrev: ↑2022-10-06 14:32:03Jag tittade om Lövens matcher, och det är tokdominans stundtals, det är det jag menar. Poängen kommer börja trilla in förr eller senare.Manijock skrev: ↑2022-10-06 13:28:28 Klart vi har förbättringsarbete framför oss. Främst spelet i egen zon. Det jag främst stör mig på, är snacket om att man hellre skulle byta plats med Lövens situation.... Sjukaste jag hört!
Sen ska sägas också att det finns färska exempel på lag med bra stats som legat farligt till och lag med sämre stats som gått bra.
Malmö ex med fina underliggande siffror förra säsongen, tampades ju som bekant med oss länge och slogs om sista platsen i ingenmansland.
Samma säsong hade Rögle överraskande dåliga siffror men man slutade 1a och åkte ut i semi.
Det som gör idrotten så fin. Att den inte går att räkna ut på förhand på något sätt. Allt avgörs i stunden och kan vända fram och tillbaka helt utan logik.
Sen kan statistiken absolut vara högst användbar. Vi är klart ense om att spelet I egen zon behöver förbättras.
Säsongen 22/23
Stats är verkligen inte allt men just många skott på mål emot = dåligt lag är ganska enkelt att föra i bevis.
[/quote]
Bra sammanställning men hur såg dessa lags stats ut efter 4 spelade? Om inte dessa vilka toppade den statistiken, vilka gjorde då det och hur slutade det?
Att de lag som har sämst stats mot sig när säsongen är slut också oftast hamnar i negativt kval är ju knappast en shocker.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
-
Säsongen 22/23
21/22: flest skott på eget mål DIF - DIF nedflyttade till HA (DIF)Praetori skrev: ↑2022-10-06 20:07:45
Bra sammanställning men hur såg dessa lags stats ut efter 4 spelade? Om inte dessa vilka toppade den statistiken, vilka gjorde då det och hur slutade det?
Att de lag som har sämst stats mot sig när säsongen är slut också oftast hamnar i negativt kval är ju knappast en shocker.
20/21: flest skott på eget mål Brynäs - negativt kval (HV71 - åkte ur)
19/20: flest skott på eget mål IKO och Leksand - negativt kval för båda men inställd säsong pga corona (Oskarshamn toppade, Leksand 5a)
18/19: flest skott på eget mål MIK - MIK nedflyttade till HA (Timrå - nerflyttande - förlust mot Hockeyallsvenska Oskarshamn).
17/18: flest skott på eget mål KHK - KHK nedflyttade till HA (Karlskrona)
16/17: flest skott på eget mål Rögle och Leksand 2a och 3a - båda spelar negativt kval (Malmö - semifinalförlust) [Leksand 3a i listan efter fyra omgångar - åkte ur mot Hockeyallsvenska Mora]
15/16: flest skott på eget mål Modo och Karlskrona båda top5 - spelar negativt kval (Malmö - ingenmannsland)
14/15: flest skott på eget mål Leksand - Leksand nedflyttade till HA (Leksand)
13/14: näst flest skott på eget mål aik - aik nedflyttade till HA (Modo - åttondelsförlust) [aik 3a i listan vid denna tidpunkt]
12/13: flest skott på eget mål Rögle - Rögle nedflyttade till HA (Rögle - tabellen haltar något men alla spelat minst fyra omgångar).
Dina svar i fetstil. Så statistiken stämmer ganska väl, kusligt.
Det finns några avvikelser, främst Malmö som gick till semifinal. Den säsongen slutade man 5a i ligan på flest antal skott emot, så man ryckte upp sig något.
Andra intressanta noteringar när jag ändå höll på.
Björklöven som spelade final, och gjorde det bra, förra säsongen mot HV71 släppte till 4e mest skott i ligan mot eget mål. Troja, som åkte ur mot Södertälje, slutade 9a i samma tabell, altså fem placeringar bättre.
Skott i skottsektorn likadant. Troja 9a i den tabellen efter säsongen, och Björklöven 7a.
Efter fyra omgångar: Troja näst minst, Björklöven näst mest. Så det finns ju färska undantag också.
Sett till Corsi så är Björklöven sämst i ligan efter fyra spelade omgångar ifjol, Troja mitten.
Kollar man stats på målvaktsspel och special teams så är de båda i botten för Troja, det var nog en del i att man åkte ur.
Säsongen 22/23
Jag vill hävda att den gamla bevingade frasen: "Det finns tre sorters lögner: lögner, förbannade lögner och statistik." inte är helt missvisande.
nån här visade nån stats på om man släpper till flest skott så blir man ett bottenlag och det stämmer säker på sitt sätt men med tanke på att vi släppte till +40 skott sist mot KIK och höll nollan så har vi säkert en målis med skaplig räddningsprocent (har inte kollat det) och tar man fram stats senaste 10 åren så det lag som har en målis med bra räddningsprocent bör förmodligen ligga högt upp i tabellen. Har inte kollat det heller så har inga underbyggda argument men tycker det låter logiskt. såå vad betyder det då.ena statistiken säger att vi ska vara ett bottenlag och den andra att vi ska vara ett topplag?
Lögn, förbannad lögn och statistik;)
man kan vrida och vända på stats, få fram det man vill få fram för att hävda det man tycker.
Personligen är jag mer för att kolla på fakta och faktan från sista matchen var att vi släppte till massor med skott, hade en jäkligt bra målis och vann med 0-1 borta mot popp-laget KIK som gått rätt bra hittills. Detta med en backbesättning som inte är den "ordinarie" (iom Schilling och Elliot som kommer stärka både offensivt och defensivt). Det kallar jag ett rätt bra styrkebesked ändå. En sån match hade vi ALDRIG vunnit förra säsongen. Då hade vi sullat till och tappat in 2 mål i 1a perioden och sen hade det bara rullat på och dom vikt ner sig och vi hade torskat med 4-2 eller nått sånt
Om det var nån som trodde att vi med bra lag på pappret bara skulle kunna ställa in skridskorna och segla igenom HA och vinna mot ex KIK med 4-5 mål så får man nog vrida om förväntningarna lite. HA är en tuff liga. Finns inga lätta matcher och ovanpå det så kommer alla vilja göra sin bästa match mot just djurgårn och täppa till truten på Stockholmarna. Det är det läget vi måste gilla och gneta till oss dom här 0-1 vinsterna emellanåt
Fooorrrzzzaa!!
nån här visade nån stats på om man släpper till flest skott så blir man ett bottenlag och det stämmer säker på sitt sätt men med tanke på att vi släppte till +40 skott sist mot KIK och höll nollan så har vi säkert en målis med skaplig räddningsprocent (har inte kollat det) och tar man fram stats senaste 10 åren så det lag som har en målis med bra räddningsprocent bör förmodligen ligga högt upp i tabellen. Har inte kollat det heller så har inga underbyggda argument men tycker det låter logiskt. såå vad betyder det då.ena statistiken säger att vi ska vara ett bottenlag och den andra att vi ska vara ett topplag?
Lögn, förbannad lögn och statistik;)
man kan vrida och vända på stats, få fram det man vill få fram för att hävda det man tycker.
Personligen är jag mer för att kolla på fakta och faktan från sista matchen var att vi släppte till massor med skott, hade en jäkligt bra målis och vann med 0-1 borta mot popp-laget KIK som gått rätt bra hittills. Detta med en backbesättning som inte är den "ordinarie" (iom Schilling och Elliot som kommer stärka både offensivt och defensivt). Det kallar jag ett rätt bra styrkebesked ändå. En sån match hade vi ALDRIG vunnit förra säsongen. Då hade vi sullat till och tappat in 2 mål i 1a perioden och sen hade det bara rullat på och dom vikt ner sig och vi hade torskat med 4-2 eller nått sånt
Om det var nån som trodde att vi med bra lag på pappret bara skulle kunna ställa in skridskorna och segla igenom HA och vinna mot ex KIK med 4-5 mål så får man nog vrida om förväntningarna lite. HA är en tuff liga. Finns inga lätta matcher och ovanpå det så kommer alla vilja göra sin bästa match mot just djurgårn och täppa till truten på Stockholmarna. Det är det läget vi måste gilla och gneta till oss dom här 0-1 vinsterna emellanåt
Fooorrrzzzaa!!
- Jim Morrison
Säsongen 22/23
Vet inte vad som skulle vara lögn, det enda jag visade var att laget som släppt till flest skott emot dom senaste tio åren har också varit det sämsta laget som åkt ur serien. Det är alltså fakta, ingen åsikt. Bra målvaktsspel hjälper såklart men även dom har dippar under en säsong.
Såhär, om ditt lags absolut viktigaste spelare är målvakten så har du problem.
Såhär, om ditt lags absolut viktigaste spelare är målvakten så har du problem.
Säsongen 22/23
Det är som sagt bara tack vare bra målvaktspel och speciell teams som DIF har tagit de poängen de har tagit för spelet 5 mot 5 är otroligt dåligt hittills. Det är inte bara nya backar som behövs i detta lag man behöver också få in fler forwards som kan kliva fram i 5 mot 5 och göra dessa viktiga mål. DIFs tre största stjärnor i laget som är tänkt att leda detta lag är ju inte direkt några stora målgörare. Man behöver killerinstinkt.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
-Rolle Stoltz