K4: Djurgårdens IF - Luleå HF, 14/3 2011

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Användarvisningsbild
BOMBOM BOUCHARD
Tipsmästare 2010/11
Medlem: Ja, vanlig medlem

Re: K4: Djurgårdens IF - Luleå HF, 14/3 2011

Inlägg av BOMBOM BOUCHARD »

Rigel skrev:Med Ölvestad och förhoppningsvis Hannula tillbaka kan vi dra ner Falk på backen igen och med dagens spel så finns det en gnutta hopp. Luleås backar börjar dessutom ta slut i slutet på matcherna.
Får vi även be om lite flyt och stolpe in framöver så kan DIF bli historiska.
Om vi ska dra tillbaka Falk så är det för att kunna avlasta med en extra back. Ser inte vem han ska peta rakt av. Claesson var riktigt bra igår.
Men OM vi lyckas få denna matchserie att fortlöpa över morgondagen kan det vara klokt att spela på fler än 6 backar.
Luleå snurrar på tre backpar och kommer få det allt tuffare desto fler matcher det går.
– Min erfarenhet är att alla lag som vinner en serie i bäst av sju förtjänar att gå vidare, säger Mattias Ekholm
Metal Machine

Inlägg av Metal Machine »

Håller inte med er om att Brodin och Fimpen borde skämmas över situationerna på slutet. Snarare är det domarna som borde skämmas över sina bedrövliga insatser under gårdagen. Brodins utvisning kändes mest som kompensation för powerplayet som ledde fram till Djurgårdens 3-2 mål, och utvisningen på Fimpen ställer jag mig fortfarande frågande till. Okej, det är möjligt att båda utvisningarna är korrekt dömda om man ska vara paragrafryttare och följa regelboken till punkt och pricka. Men i verkligheten vet vi ju alla att sådant där brukar släppas i 99 fall av 100, och att det bara blir larvigt om man ska börja ta ut i varje sådan situation. I det här fallet handlade det bara om att man ansåg sig ha förfördelat Luleå i skedet innan. Inget annat. Domarnnivån i Sverige är underbar... och inte är den bättre utomlands. Ni minns väl den där utbytesdomaren från Schwiez som dömde Dif - Brynäs tidigare under säsongen? Sämre domare får man f-n leta efter!

Magnutz: Ingen orsak! Det var trevligt att träffas. :)
Josefsson

Inlägg av Josefsson »

Det är som Widing säger i intervjun genant att se hur Luleåspelarna uppför sig. Cam Abbott får så FRUKTANSVÄRT ont av klubban i ansiktet innan 2-2 att benen inte bär honom: i 2 sekunder i alla fall tills armen är uppe då han studsar upp som en jojo och är redo att slå in en retur.

De två sista utvisningarna, där är plastikkirurgen halvvägs in på isen för att reparera Daniel Mannbergs svårt manglade ansikte efter Brodin var färdig med honom. Lyckligtvis kunde han ta sig av isen av egen maskin och spela nästa byte. Sjukvårdarna gjorde sig också redo att använda defibrilator på Pär Arlbrandt som man trodde tagit sin sista suck baserat på hur han rasade ihop som en säck potatis efter Christian Eklunds tackling. Jag blev verkligen väldigt överraskad när han kunde spela i 6 mot 4 på slutet.

När man se Luleå spela hockey förstår man de höga sjukskrivningstalen i Norrbotten, de är verkligen ett släkte känsliga fjärillar däruppe.
Metal Machine

Pinsam artikel av Sveriges sämsta s.k. expert, Leif Boork, i Expressen i dag, där han bl.a. försöker skylla över Dif-segern på domarna. Jag förstår inte hur den mannen tänker. Tittar han på samma matcher som oss andra? Helt j-vla ofattbart...
Användarvisningsbild
Acke83

Inlägg av Acke83 »

Så jäkla bra skriven Josefsson :D
Magnutz

Inlägg av Magnutz »

Josefsson skrev:Det är som Widing säger i intervjun genant att se hur Luleåspelarna uppför sig. Cam Abbott får så FRUKTANSVÄRT ont av klubban i ansiktet innan 2-2 att benen inte bär honom: i 2 sekunder i alla fall tills armen är uppe då han studsar upp som en jojo och är redo att slå in en retur.

De två sista utvisningarna, där är plastikkirurgen halvvägs in på isen för att reparera Daniel Mannbergs svårt manglade ansikte efter Brodin var färdig med honom. Lyckligtvis kunde han ta sig av isen av egen maskin och spela nästa byte. Sjukvårdarna gjorde sig också redo att använda defibrilator på Pär Arlbrandt som man trodde tagit sin sista suck baserat på hur han rasade ihop som en säck potatis efter Christian Eklunds tackling. Jag blev verkligen väldigt överraskad när han kunde spela i 6 mot 4 på slutet.

När man se Luleå spela hockey förstår man de höga sjukskrivningstalen i Norrbotten, de är verkligen ett släkte känsliga fjärillar däruppe.
Summa: Luleee spelar fegt, svinigt och ojuste. Att vinna 3 raka nu är ett måste!
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Jag tycker att man ska passa sig att kalla våra spelare för dumdristiga etc. när de får utvisningar mot sig.

För det första så är svenska domare enormt mottagliga för filmningar. Detta ligger tyvärr i den svenska folksjälen, vi är genetiskt och genom uppfostran programmerade att tänka på detta sätt. Om någon (skenbart eller på riktigt) gör illa sig är det a priori någon annans fel. Det värsta fallet från igår var troligtvis Kronwalls 2:a för crosscheking.

Detta utnyttjas av många elitserielag, men jag kan dock stolt konstatera att vi i DIF inte utnyttjar denna moraliskt sett väldigt tveksamma taktik.

Den enda lösningen på kort sikt vore att ta in NHL-domare. I NHL hade domarna troligtvis inte kunna hålla sig för skratt när luleåspelarna handlöst ramlar som en dyngrak gäst i kön på crazy horse. I sverige är det dock automatiskt en 2:a, av ovan nämda skäl.

Det kan vara bra att tänka på detta innan man sågar Kronwall, Fimpen, Brodin och Bombom för "dumma" utvisningar.
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Metal Machine

sensei skrev:Jag tycker att man ska passa sig att kalla våra spelare för dumdristiga etc. när de får utvisningar mot sig.

För det första så är svenska domare enormt mottagliga för filmningar. Detta ligger tyvärr i den svenska folksjälen, vi är genetiskt och genom uppfostran programmerade att tänka på detta sätt. Om någon (skenbart eller på riktigt) gör illa sig är det a priori någon annans fel. Det värsta fallet från igår var troligtvis Kronwalls 2:a för crosscheking.

Detta utnyttjas av många elitserielag, men jag kan dock stolt konstatera att vi i DIF inte utnyttjar denna moraliskt sett väldigt tveksamma taktik.

Den enda lösningen på kort sikt vore att ta in NHL-domare. I NHL hade domarna troligtvis inte kunna hålla sig för skratt när luleåspelarna handlöst ramlar som en dyngrak gäst i kön på crazy horse. I sverige är det dock automatiskt en 2:a, av ovan nämda skäl.

Det kan vara bra att tänka på detta innan man sågar Kronwall, Fimpen, Brodin och Bombom för "dumma" utvisningar.
+5.000.000
Användarvisningsbild
kotten

Inlägg av kotten »

Instämmer fullständigt i vad som skrivs om Luleåspelarna. Det är rent ut sagt löjligt hur de beter sig på isen.

Satan vad rolig matchen var igår. Rösten är fortfarande inte normal, men det är ju skit samma!
Passa er Luleå, Djurgån' är på gång!
Vem som helst kan sticka upp men vi är nummer ett
Användarvisningsbild
zOscaR

Inlägg av zOscaR »

sensei skrev:Jag tycker att man ska passa sig att kalla våra spelare för dumdristiga etc. när de får utvisningar mot sig.

Word.
Användarvisningsbild
android
Säsongskort: Ja

Inlägg av android »

Jag håller med dig i sak, Sensei.

Jag tycker inte att det har varit utvisning ens. Det tråkiga i kråksången är ju att det alltid är samma spelare som tar dessa utvisningar. Är det för att domarna har extra koll på dom?
Född till sportchef.
Norrastååå

Inlägg av Norrastååå »

Heder åt DIF. Fett att hitta formen såhär! Det jag såg påminde om förra årets roliga och starka upplaga av er fina "jurtjyrkogård". Hade varit djupt orättvist om ni inte hade vunnit denna matchen - och DET suger hårt (K3 mellan HV och AIK svider fortfarande i själen).

* Jag sade ju att ni behövde Ölvestad. Skön snubbe.
* Inställning, inställning och inställning.
* Fjärde segern är alltid svår. Att "stänga" en serie är svårt oavsett om man leder den med 3-0, 3-1 eller 3-2.

Bara att plocka matcherna en och en nu. Fokus, inställning och kvalitet. Luleå har en skitbra målvakt och ett antal kvalitetsspelare, men med rätt tryck så kan DIF absolut ta detta.

Ikväll AIK mot mitt HV. Hoppas vi kan upprepa er "resurrection" och tugga i oss match efter match!

Jag kommer hålla stenhårt på er i nästa match också (på TV4 Sport, nån måtta får det vara på DIF-hejandet även för mig).

Fridens liljor
// JV
Användarvisningsbild
Henkos
Medlem: Ja, ständig medlem

Inlägg av Henkos »

Håller med ang. domarnivån. Utvecklingen ser ganska oroväckande ut. Blir det som i fjollsporten fotboll är det ju bara att hitta en annan sport att följa.

_MEN_, nivån är inte något nytt och att överhuvudtaget riskera att åka ut när vi leder med 3-2 och det är fem minuter kvar, i en kvartsfinal, är helt åt helvete. Utvisningarna är tveksamma, iaf den på Fimpen men han borde iofs åkt precis innan då han trippar en luläää-spelare på blå med klubban.
Hursomhelst är det så jäkla onödigt att gå in vårdslöst i dessa situationer, särskilt med tanke på att vi precis innan gjort mål på en tveksamt dömd utvisning. Att det är just Fimpen och Brodin som gör det gång på gång förvånar väl ingen. Fimpen har hållt på så i alla år så han har jag gett upp hoppet om, Brodin dock är ju fortfarande ung och formbar så förhoppningsvis kan han bli mer disciplinerad även om jag är tveksam.
android skrev:Är det för att domarna har extra koll på dom?
Nej, inte i min mening. Även om jag gärna sett att det vore så för deras egen skull.
sensei
Kontakt:

Inlägg av sensei »

Att de är de som åker ut för tacklingar är för att det är dessa spelare som tacklas! Klart som fan att inte Tim Eriksson åker ut för tacklingarna?

En utvisning är aldrig bra, oavsett om vi leder, ligger under eller hur mycket tid det är kvar. Så Henkos, om man generaliserar ditt påstående så kan man säga att fimpen ALDRIG ska tacklas -- för han kan ju åka på en utvisning!

Så, hur man än vrider på det så är den fundamentala frågan den jag lyfter ovan. Vi måste bestämma oss för om vi ska ha kvar den fysiska kontakten i hockey. Ska vi det, ja då ska fan den som blir tacklad kunna ta emot också. Är du i kontakt med pucken så blir du tacklad, punkt slut. Fan, jag skulle tom kunna överväga att dela ut 2:or till de som inte klarar av att ta emot en tackling när de har pucken. De är en fara för sig själva.

Luleås spelare utnyttjar dagens svaga domare i sin taktik. Man tacklas inte (du kan ju åka ut!). Man förstärker och filmar för att maximera chansen till PP. Ska det få vara en framgångsrik taktik? Ska vi ha det så i DIF?
Gärna handleder men först ett rejält fysiskt spel
Metal Machine

Förutom det du så riktigt påpekar, sensei, så misstänker jag att man även från Luleås håll vill få Dif-spelarna att hålla igen, eftersom det är Dif som drar nytta av det fysiska spelet. På så sätt drar Luleå fördel av det spelet oavsett, så länge domarna vägrar sätta ner foten.
Skriv svar