Säsongen 22/23

Här diskuteras allt om Djurgården Hockey.
Skriv svar
Användarvisningsbild
Klaudius21

Säsongen 22/23

Inlägg av Klaudius21 »

Är det bara jag som inte fattar regelbrottet ”Spearing” varför den automatiskt ger matchstraff och avstängning? Man petar alltså någon med klubban och folk kallar det för ”handling med stor skaderisk”. Man kan slasha någon över handleden och få 2 minuters utvisning, men att peta på någon med samma klubba på ett skydd ger automatiskt matchstraff? Makes no sense.

Sen det med stor skaderisk fattar jag inte heller. Under mina 25 år av hockeytittande har jag inte sett eller hört någon som skadat sig av en spearing.
Användarvisningsbild
Vikas

Säsongen 22/23

Inlägg av Vikas »

Klaudius21 skrev: 2023-04-09 16:01:28 Är det bara jag som inte fattar regelbrottet ”Spearing” varför den automatiskt ger matchstraff och avstängning? Man petar alltså någon med klubban och folk kallar det för ”handling med stor skaderisk”. Man kan slasha någon över handleden och få 2 minuters utvisning, men att peta på någon med samma klubba på ett skydd ger automatiskt matchstraff? Makes no sense.

Sen det med stor skaderisk fattar jag inte heller. Under mina 25 år av hockeytittande har jag inte sett eller hört någon som skadat sig av en spearing.
Tanken är väl att det finns risk för interna skador om man hugger med klubbspetsen med tillräcklig kraft.

Nu var det ju knappast så i det här fallet, bara en lätt knuff. Men disciplinnämnden kan väl inte se skillnaden.
Medlem: Ja, ständig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av #10 »

Mattias_87 skrev: 2023-04-09 12:06:54 Skulle vilja höra hur DN resonerat om varför Vejdemos är värre den spearing Weigel gjorde.
Jo exakt
Användarvisningsbild
klintan85
Medlem: Ja, vanlig medlem

Säsongen 22/23

Inlägg av klintan85 »

Man fick ett stabilare intryck av Myrrenberg än Galadja igår.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
m0ng00se

Säsongen 22/23

Inlägg av m0ng00se »

thelinho skrev: 2023-04-09 12:54:07 Sett reprisen nu. Gör det ni med, vilken otrolig match!

Höjdpunkter:

Elliot vilken stjärna! 1-2 är kanske årets mål. Sen gör han 2-2 ca 13 sekunder senare? Måste vara något form av rekord.

Så som Schilling står upp för Galajda efter överkörningen är beundransvärd. Den glöden tänder resten av truppen (och publiken) vilket blir totalt matchavgörande. Ja, jag vågar påstå att Schilling där och då vänder hela matchbilden på egen hand. Kanske till och med serien?

Myrenberg sprider otrolig trygghet från att han kommer in på isen. Gör sig större än både Lindbom och Galajda. Täby-fostrad, något för framtiden? Förövrigt borde mörkblåa benskydd vara standard för våra keepers. Skitsnyggt!

Brodda är direkt involverad i 4 av 5 mål. Han gör två av dom. Står rätt placerad och är extremt effektiv när vi behöver det som mest. Vilken show.

Större delen av matchen står Djurgårdens spelare upp mer än vad dom sitter i båset. Och då är det säsongens mest intensiva match. Laganda, moral och hjärta!

Klasen lyfter PP från botten till toppen.

Östlunds dragning i ett tight friläge. Vilken kyla!

Vejdemo olyckligt att han ger sig på Weigel i ett så avgörande läge. Vi kommer få bättre lägen att sänka honom i den här serien. Men först och främst behöver vi vinna matcherna. Hoppas vi slipper avstängning, Weigel faller som ett asplöv, inte mycket till hockeyspelare i honom.

Krüger, som egentligen inte syns så mycket, men samtidigt är överallt - precis hela jävla tiden. Spelar osjälviskt, täcker skott, slår matchavgörande passningar, står upp för laget, för skölden, för Djurgårdens IF. Vi har helt klart en av världens bästa spelare på Hovet.

Dom har kört över båda våra målvakter. Dom har tagit ledningen i matcher, i matcherna. Dom har spelat fult och grisigt. Dom har provocerat oss. Dom har varit bättre. Men vi reser oss gång på gång och idag var vi faktiskt bättre över tre perioder. Trots två måls underläge. Sista fem spelar vi det mest uppoffrande boxplay jag någonsin sett på Hovet.

Den här serien kan plötsligt avgöras i Stockholm på onsdag. Säg mig, är det här ett Djurgården Hockey ni inte står bakom i vått och torrt resten av säsongen?
Word!

Är det nån som såg tv4 morgon å trisskrapet? Känns som hela löven borde varit där å kammat hem ett par millar. Sjukt att ha 0-2 och 2-3 ledning med matchbilden som var. Gjorde dom 3 mål på ett skott?

Jäkla moral och pannben av grabbarna å komma igen å bara köra.

ALLT jag lyssnat på idag. Poddar, intervjuer osv lyfter fram publiken och det ska NI fan ha ni som var där stor jäkla cred till er som ger den där extra pushen till grabbarna.

Nu nollställer vi idag som det så vackert heter och plockar fram den där fokuserade blicken å mörka ögonen å bara åker upp å kör över Asplöven (eller var det ett annat lag? 😉 ). Löv som löv i min bok!

Foooorrrzzaaa!!
Janzoo
Säsongskort: Ja

Säsongen 22/23

Inlägg av Janzoo »

Osten östlund skrev: 2023-04-09 12:29:13 En tanke!?

Ny flyger/chartrar dom plan. Delar vi plan med Björklöven upp/ner? Ur kostnad/miljö så är nog sannolikheten hög.
Hur hittar man info om att de flugit? Känns ju rätt dumt att sätta båda lagen på samma plan.

Det enda som sticker ut i Umeå är att det i natt kl. 00:19 landade ett plan av typ Beech 1900C. Den har bara 19 sittplatser. Samma bolag hade ett plan som skulle landa 23:27, dock med bara 13 platser. Bolaget heter Jonair och har sin hub i Umeå, så det känns mer rimligt att det skulle vara spelare från björklöven.
Användarvisningsbild
Philly Flu

Säsongen 22/23

Inlägg av Philly Flu »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-04-09 06:46:51 Nu svär jag i kyrkan. Men visade inte Stråle ett uns av mänsklighet under presskonferensen?
Sedan är jag fortsatt stolt över hur Garpen för sig i media. Liten onödig passning om Wagels uppkäftighet, men annars bra och proffsig.

Trodde inte vi skulle vinna igår, särskilt inte då Löven, utan att vara bra, får ta ledningen med 2-0.
Men skönt att ha fel. Stor eloge till laget.
Har inte sett så många intervjuer eller uttalanden av Björklövens tränare men de jag sett har inte varit något speciellt att lägga på minnet. Den tränare jag respekterar minst är Leksands.
Användarvisningsbild
Philly Flu

Säsongen 22/23

Inlägg av Philly Flu »

BOMBOM BOUCHARD skrev: 2023-04-09 06:46:51 Nu svär jag i kyrkan. Men visade inte Stråle ett uns av mänsklighet under presskonferensen?
Sedan är jag fortsatt stolt över hur Garpen för sig i media. Liten onödig passning om Wagels uppkäftighet, men annars bra och proffsig.

Trodde inte vi skulle vinna igår, särskilt inte då Löven, utan att vara bra, får ta ledningen med 2-0.
Men skönt att ha fel. Stor eloge till laget.
Garpen är uppfostrad vid tiden för DIFs två senaste guld. Vill minnas att blev man utvisad åkte man och satte sig. Resten av laget fokuserade på att döda utvisningen. Inget tjafs. Tjafsa kan bönderna hålla på med. De är alltid mindre än oss!
Cyber

Säsongen 22/23

Inlägg av Cyber »

sirwilliam skrev: 2023-04-09 15:24:03 Vilken fegis den där hutchins är. Har nu åkt ifrån varje grej han varit inblandad i. Tror inte jag sett en spelare sätta dig i utvisningsbåset så snabbt som han gjorde igår efter kört på galajda. Fuckin chicken!
Hutchings sänkte MoDos Tex Williamsson ifjol också (hjärnskakning). Ganska lik situation där Hutchings drar nytta av att backen är på honom för att köra över målvakten fullt medvetet.

Hutchings är en sämre spelare än Vejdemo, men han är mer unik i Löven. Det är deras mest fysiska forwards. De har ett par andra som Wiklund och Possler, men de är inte alls lika starka.
Användarvisningsbild
DIF_Soldier

Säsongen 22/23

Inlägg av DIF_Soldier »

Vikas skrev: 2023-04-09 11:48:35 Två matchers avstängning var.

Kommer undan helt för slewfooten som var värre.

Parodi.
"Vi säger två matcher var. Det blir lika och då är båda två kanske tillbaka till match sju. Tänk vad spännande!"

Där har du resonemanget, rakt upp och ned. Det finns ingen som helst bedömning för de isolerade händelserna i sig. Så är det också med domarbedömningarna in game: "Vad är mest spännande för narrativet i matchen, för produkten HA, Sveriges mest underhållande liga?"

Objektiv rättvisa, respekt för yrket och domarheder är ett minne blott. De är där för att rodda en show, en jävla cirkus.
hOCkeY SKa vARa UNderhÅLLniNG.

Betsson är väl huvudsponsor dessutom? Vad mer behöver jag säga?
Senast redigerad av DIF_Soldier den 2023-04-09 21:47:55, redigerad totalt 1 gånger.
Säg den glädje som varar
thelinho

Säsongen 22/23

Inlägg av thelinho »

Myrenberg, Djurgården sen barnsben.
Sväva i det blå
Användarvisningsbild
klintan85

Säsongen 22/23

Inlägg av klintan85 »

DIF_Soldier skrev: 2023-04-09 21:43:34

Parodi.
"Vi säger två matcher var. Det blir lika och då är båda två kanske tillbaka till match sju. Tänk vad spännande!"

Där har du resonemanget, rakt upp och ned. Det finns ingen som helst bedömning för de isolerade händelserna i sig. Så är det också med domarbedömningarna in game: "Vad är mest spännande för narrativet i matchen, för produkten HA, Sveriges mest underhållande liga?"

Objektiv rättvisa, respekt för yrket och domarheder är ett minne blott. De är där för att rodda en show, en jävla cirkus.

Största parodin igår var att man gav matchstraff på en lös spearing från Vejdemo men överkörningen av Galadja bara blev en tvåa och man fick inte ens fördel i den situationen med pp. Jag trodde att domarna skulle döma hårdare om skaderisken på situationen var högre. Samma i disciplinnämndens beslut så borde ju högre skaderisk ge längre avstängning. Galadja fick ju kliva av medans Vagel kunde fortsätta utan problem. Det finns ingen röd tråd i dessa beslut eller något beslut den här säsongen för den delen.
"98% av alla svenskar är djurgårdare, resten ljuger"
-Rolle Stoltz
EspenK

Säsongen 22/23

Inlägg av EspenK »

m0ng00se skrev: 2023-04-09 16:39:34
thelinho skrev: 2023-04-09 12:54:07 Sett reprisen nu. Gör det ni med, vilken otrolig match!

Höjdpunkter:

Elliot vilken stjärna! 1-2 är kanske årets mål. Sen gör han 2-2 ca 13 sekunder senare? Måste vara något form av rekord.

Så som Schilling står upp för Galajda efter överkörningen är beundransvärd. Den glöden tänder resten av truppen (och publiken) vilket blir totalt matchavgörande. Ja, jag vågar påstå att Schilling där och då vänder hela matchbilden på egen hand. Kanske till och med serien?

Myrenberg sprider otrolig trygghet från att han kommer in på isen. Gör sig större än både Lindbom och Galajda. Täby-fostrad, något för framtiden? Förövrigt borde mörkblåa benskydd vara standard för våra keepers. Skitsnyggt!

Brodda är direkt involverad i 4 av 5 mål. Han gör två av dom. Står rätt placerad och är extremt effektiv när vi behöver det som mest. Vilken show.

Större delen av matchen står Djurgårdens spelare upp mer än vad dom sitter i båset. Och då är det säsongens mest intensiva match. Laganda, moral och hjärta!

Klasen lyfter PP från botten till toppen.

Östlunds dragning i ett tight friläge. Vilken kyla!

Vejdemo olyckligt att han ger sig på Weigel i ett så avgörande läge. Vi kommer få bättre lägen att sänka honom i den här serien. Men först och främst behöver vi vinna matcherna. Hoppas vi slipper avstängning, Weigel faller som ett asplöv, inte mycket till hockeyspelare i honom.

Krüger, som egentligen inte syns så mycket, men samtidigt är överallt - precis hela jävla tiden. Spelar osjälviskt, täcker skott, slår matchavgörande passningar, står upp för laget, för skölden, för Djurgårdens IF. Vi har helt klart en av världens bästa spelare på Hovet.

Dom har kört över båda våra målvakter. Dom har tagit ledningen i matcher, i matcherna. Dom har spelat fult och grisigt. Dom har provocerat oss. Dom har varit bättre. Men vi reser oss gång på gång och idag var vi faktiskt bättre över tre perioder. Trots två måls underläge. Sista fem spelar vi det mest uppoffrande boxplay jag någonsin sett på Hovet.

Den här serien kan plötsligt avgöras i Stockholm på onsdag. Säg mig, är det här ett Djurgården Hockey ni inte står bakom i vått och torrt resten av säsongen?
Word!

Är det nån som såg tv4 morgon å trisskrapet? Känns som hela löven borde varit där å kammat hem ett par millar. Sjukt att ha 0-2 och 2-3 ledning med matchbilden som var. Gjorde dom 3 mål på ett skott?

Jäkla moral och pannben av grabbarna å komma igen å bara köra.

ALLT jag lyssnat på idag. Poddar, intervjuer osv lyfter fram publiken och det ska NI fan ha ni som var där stor jäkla cred till er som ger den där extra pushen till grabbarna.

Nu nollställer vi idag som det så vackert heter och plockar fram den där fokuserade blicken å mörka ögonen å bara åker upp å kör över Asplöven (eller var det ett annat lag? 😉 ). Löv som löv i min bok!

Foooorrrzzaaa!!
What is löv, bejbe dont hört me…
EspenK

Säsongen 22/23

Inlägg av EspenK »

thelinho skrev: 2023-04-09 21:46:31

Myrenberg, Djurgården sen barnsben.
Bra storlek på honom! Mindre rörlig men tror på honom i målet i nästa match!
Jämfört med Galajda ser han stor ut i målet. Och då har Glajdarn gjort det helt ok i två matcher.
JL18

Säsongen 22/23

Inlägg av JL18 »

DIF_Soldier skrev: 2023-04-09 21:43:34

Parodi.

Vejdemos klubba i magen är solklar och den leder till avstängning alla dagar i veckan. Med risk för att irritera folk är det lite som dom sa på dif podden, förstår man inte att den är solklar har man sett eller spelat för lite hockey.

Sen är det helt otroligt att Björklöven kommer undan med dels samma staff i situationen på Galajda, två min vardera, och dels att det blir samma längd på staffen i efterhand. DET är det mest usla av det som kom ut det här.

Jag gissar vilt på att Klasen inte är spelbar utan att honom kommer dom snickra ihop i godkänt skick till varannan match.
Ikväll vill jag se att vi spelar med dom grymma tvåvägs centrar vi har ! Norman mellan Brodin och Blomgren = Hot, det kan bli något framåt.
Rensfeldt får leda en defensiv kedja med lite istid tillsammans med Forsberg och Berglund/Liss på kanterna. Liss borde kanske vara extra spelaren.
Gå väldigt hårt på våra tre första och ta den här vinsten vi behöver redan ikväll! Sen avgör vi på onsdag med Klasen tillbaka.
Men jag tror väl att det blir som vanligt. Både Rensfeldt och Berglund kommer att gå center i varsin lina. Där som vanligt inte någon av dessa formationer blir ett hot offensivt.

Schilling behöver lugna ner sig lite jämnfört med sist. Kan bli väldigt kostsamt när det brinner till i huvudet på honom. Blir så otroligt tydligt när han tappar det.
Sen var det givetvis bra att han stod upp för Galajda.
Skriv svar