SHL 18/19 : Djurgårdens IF - Örebro 16/2-2019
Re: SHL 18/19 : Djurgårdens IF - Örebro 16/2-2019
Skrev det i förra matchtråden och skriver det igen:
Vad tänkte Jocke på inför denna säsong och för all del även med de senaste signingarna?
Snacka om ett lagbygge som kan beskrivas som ett luftslott eller fuskbygge. Ett lag som offensivt är mer eller mindre helt beroende av en spelare ( Josefsson ) och sedan en naiv tro till att unga spelare skall "topprestera" i match efter match. Hur kan man tro att det skall gå att bygga ett vettigt lag av ett fåtal toppspelare, ett antal unga lovande spelare och sedan en drös med "bottom-6 spelare"?
Sedan måste man återigen resa frågetecken för Musse, om det nu stämmer att han sköter PP.
Frånsett de matcher som Josefsson spelat i PP har det i alla fall enligt mig sett jävligt risigt ut i den spelformen. Borde man inte kunna förvänta sig lite bättre resultat än så över en längre period? ( Och dessutom är ju frågan är framgången i PP med Josefsson spelarens förtjänst eller tränarens? Jag börjar luta åt det förstnämnda mer och mer. )
Vad tänkte Jocke på inför denna säsong och för all del även med de senaste signingarna?
Snacka om ett lagbygge som kan beskrivas som ett luftslott eller fuskbygge. Ett lag som offensivt är mer eller mindre helt beroende av en spelare ( Josefsson ) och sedan en naiv tro till att unga spelare skall "topprestera" i match efter match. Hur kan man tro att det skall gå att bygga ett vettigt lag av ett fåtal toppspelare, ett antal unga lovande spelare och sedan en drös med "bottom-6 spelare"?
Sedan måste man återigen resa frågetecken för Musse, om det nu stämmer att han sköter PP.
Frånsett de matcher som Josefsson spelat i PP har det i alla fall enligt mig sett jävligt risigt ut i den spelformen. Borde man inte kunna förvänta sig lite bättre resultat än så över en längre period? ( Och dessutom är ju frågan är framgången i PP med Josefsson spelarens förtjänst eller tränarens? Jag börjar luta åt det förstnämnda mer och mer. )
- SirDIFalot
- Säsongskort: Ja
Allvarligt talat. Vad är fel med Jockes lagbygge? Kan någon som tycker det förklara på ett ordentligt sätt. Snälla. (Om det bara handlar om någon skev uppfattning om att vi har mycket mer pengar än vi har, eller att spelarna vi har är billigare än dom är så skitsamma)
Expert.
Med tanke på att PP varit bedrövligt i samtliga säsonger där Musse stått vid rodret (även med spelare som Thoresen) så ska han nog inte ha nån cred alls .Kall-El skrev:Skrev det i förra matchtråden och skriver det igen:
- Mattias_87
- Medlem: Ja, ständig medlem
Problemet med Jockes lagbygge är att Ante är långtidsskadad och Josefson förhoppningsvis bara korttidsskadad. Att Dick inte presterar så bra som vi hade hoppats på och att Davidsson + Fjällby inte ens är hälften så bra som förra säsongen.SirDIFalot skrev:Allvarligt talat. Vad är fel med Jockes lagbygge? Kan någon som tycker det förklara på ett ordentligt sätt. Snälla. (Om det bara handlar om någon skev uppfattning om att vi har mycket mer pengar än vi har, eller att spelarna vi har är billigare än dom är så skitsamma)
Jocke har inte gjort något fel enligt mig.
Avskaffa tre mot tre.
Jocke har gjort flertalet märkligt val enligt mig:
* Inte ta höjd för Antes skadehistorik/skadebenägenhet
* Satsa resurser på en skadedrabbad Dick
* En enligt mig snudd på naiv tro på att unga spelare skall leverera på en hög nivå över tid ( Vilket de sällan klarar av att göra. )
* Ersätta spetsspelare med en större mängd breddspelare. ( Högström mot Norell och Petersson t ex eller Wirtanen mot Ante )
* Att inte lyckas förlänga med någon av två högpresterande centrar från förra säsongen. Spelare som vi dessutom kunde byggt laget kring över tid. ( Två hade nog inte gått, men att missa båda.... )
* Senaste förstärkningarna ter sig mycket märkliga. Hur mycket sämre spelare är t ex Falk jämfört med den nya centern? Att signa Guter i första läget är svårköpt för min del. Att ge honom ytterligare en säsong snudd på obegripligt. ( Finns redan en mycket stor mängd av spelare av Guters kvalité och typ i truppen. ) En Ahlén-typ hade i detta läget varit mer vettigt för min del i alla fall.
* Inte ta höjd för Antes skadehistorik/skadebenägenhet
* Satsa resurser på en skadedrabbad Dick
* En enligt mig snudd på naiv tro på att unga spelare skall leverera på en hög nivå över tid ( Vilket de sällan klarar av att göra. )
* Ersätta spetsspelare med en större mängd breddspelare. ( Högström mot Norell och Petersson t ex eller Wirtanen mot Ante )
* Att inte lyckas förlänga med någon av två högpresterande centrar från förra säsongen. Spelare som vi dessutom kunde byggt laget kring över tid. ( Två hade nog inte gått, men att missa båda.... )
* Senaste förstärkningarna ter sig mycket märkliga. Hur mycket sämre spelare är t ex Falk jämfört med den nya centern? Att signa Guter i första läget är svårköpt för min del. Att ge honom ytterligare en säsong snudd på obegripligt. ( Finns redan en mycket stor mängd av spelare av Guters kvalité och typ i truppen. ) En Ahlén-typ hade i detta läget varit mer vettigt för min del i alla fall.
- diftobbe89
- Medlem: Ja, vanlig medlem
Hahaha detta måste SHL's största fjant-trupp genom tiderna, jisses vilka ryggradslösa småpojkar till att varav rädda för konflikter och stå upp för skölden. Anställ lite riktiga järnkaminer.
Helt okej att förlora ibland men man kan förlora på olika sätt.
Helt okej att förlora ibland men man kan förlora på olika sätt.
Spela fult
Vet inte riktig om man inför denna säsong var helt beroende av Josefson för att nå framgång Ante,Dicken, Josefson, Lilja, Hultström,Brodin SHLs på pappret bästa målvakt även Högström, känns ändå som ett ganska ok lag som ska kunna leverera. Sen att Ante blir borta helt, Dicken konstant skadad Josefson lirat ca 60% Högström drar iväg, svårt som sportchef se allt detta komma, lägg där till att de flesta som gjort något som liknar fram gång, blir kallade till kalle anka kupper med landslaget(har vi någonsin haft så många spelare)där då de övriga lagen får tid att fila på sitt spel, medans vi får plocka upp juniorspelare för att ens kunna genomföra en träning.Kall-El skrev:Skrev det i förra matchtråden och skriver det igen:
-
Kan till viss del hålla med om slutstycket, men det är inte direkt så att Engqvist och problematik kring skador är något nytt. Det spolierade slutet av hela hans förra säsong. Tycker man borde tagit större höjd för att täcka upp just honom och hans skadehistorik.emilin skrev:Vet inte riktig om man inför denna säsong var helt beroende av Josefson för att nå framgång Ante,Dicken, Josefson, Lilja, Hultström,Brodin SHLs på pappret bästa målvakt även Högström, känns ändå som ett ganska ok lag som ska kunna leverera. Sen att Ante blir borta helt, Dicken konstant skadad Josefson lirat ca 60% Högström drar iväg, svårt som sportchef se allt detta komma, lägg där till att de flesta som gjort något som liknar fram gång, blir kallade till kalle anka kupper med landslaget(har vi någonsin haft så många spelare)där då de övriga lagen får tid att fila på sitt spel, medans vi får plocka upp juniorspelare för att ens kunna genomföra en träning.Kall-El skrev:Skrev det i förra matchtråden och skriver det igen:
25/4-2025
Klacken har inte varit på plats på länge. Den ger ingen extraenergi längre.BIX skrev:Hur kan vi göra en tydlig markering ?
Vad kan klacken göra ?
Stanna hemma en martch ?
Vi kan inte göra något. Det är upp till laget.
Nu tar vi mazarin så ses vi sen.
- SirDIFalot
Alltså man måste ta risker som sportchef. Att Ante var ett osäkert kort gjorde säkert att vi var tvingade att lägga mer pengar på en till C. Dvs Josefson. Dick Axelsson är som jag förstått det inte alls dyr sett till hans CV. Under 200k tror jag Madhawk sa? Att lita på att unga spelare ska leverera? Ja det är något man måste. Förklara gärna hur det, i praktiken annars ska gå till. Vilka unga spelare är det ens som fått för stor roll som de ej kunnat leva upp till? Och hur skulle man undvikit det i så fall.
Expert.
Den största skillnaden i årets trupp om man jämför med förra året är "juniorkedjans" prestation.
Jonte blixtrar till då och då, men de andra två håller inte för SHL som de spelat i år. Fjällby framför allt.
Hade de spelat ens i närheten som de gjorde förra året så hade vi tagit många extrapoäng.
Jonte blixtrar till då och då, men de andra två håller inte för SHL som de spelat i år. Fjällby framför allt.
Hade de spelat ens i närheten som de gjorde förra året så hade vi tagit många extrapoäng.
Det är inte bara ett par usla perioder utan "Matcher" i plural. Det som är skrattretande är att det faktiskt inte hade kunnat gått sämre om valfri här på forumet hade coachat laget och satt ihop spelartruppen.Praetori skrev:Haha näe men att folk vill hänga sportchef och tränarstab när vi ligger fyra, sex pinnar upp till serieledning efter ett par usla perioder hockey är skrattretande.Momentumet skrev:Nu tillhör ju inte jag dem som pratat om SM-guld direkt. Men du kanske tycker att vi ska fortsätta på den inslagna vägen?Praetori skrev:Så lät det inte när vi ledde serien och hade bäst PP i landet.Momentumet skrev:Alla inser att det behövs förändringar i tränarstaben utom den naive sportchefen. Erkänn att du har gjort bort dig. Visa detta genom att på något sätt agera. Sparka, bänka, skäll, jag bryr mig inte. BARA NÅGOT HÄNDER.
Att skylla på ekonomi duger inte, att köra strutsen kommer bli långt mycket dyrare än ett brutet kontrakt eller två...
Noll mål framåt hemma mot Örebro! Det är fan skandal och jävlar om dom inte vaskar om helt i laget. Det kommer se ut exakt lika ut i de matcher som är kvar när Josefsson är borta om inte det sker! Fattar inte varför våran coach-staff är så rädd för att sätta upp den som är 2:a center i hierarkin upp till "1:a" när JJ är borta. Det är ju inte så att det skulle förstöra någon annan producerande kedja.
Man är inte bättre än sin senaste match.
Enkelt man borde inte räknat med att Ante kunde spela en minut hockey mer.SirDIFalot skrev:Alltså man måste ta risker som sportchef. Att Ante var ett osäkert kort gjorde säkert att vi var tvingade att lägga mer pengar på en till C. Dvs Josefson. Dick Axelsson är som jag förstått det inte alls dyr sett till hans CV. Under 200k tror jag Madhawk sa? Att lita på att unga spelare ska leverera? Ja det är något man måste. Förklara gärna hur det, i praktiken annars ska gå till. Vilka unga spelare är det ens som fått för stor roll som de ej kunnat leva upp till? Och hur skulle man undvikit det i så fall.
Josefsson borde alltså ersatt Ante rakt av och sedan borde man funderat över vad man skulle göra med LJ och Ljungh efter det. Enkelt uttryckt menar jag att vi är en bra center kort och det lider vi något oerhört av nu. Sedan underlättare det ju inte heller att "Center-Davidssons" nivå denna säsong tyvärr är ojämn. ( Vilket är naturligt med tanke på spelarens ålder. )
För att fortsätta resonemanget om uppenbara saker som borde gjorts hamnar i alla fall jag på Högström och det faktum att han inte ersattes. Visst jag kan köpa att man inte hittade en lika bra spelare, men nog sjutton måste det funnits mer pålitliga namn att hämta in än Petersson och Norell...
Och visst kan man chansa lite grand, men att chansa på centerpositionen, ja det gör man bara inte i min bok.
-
Håller med fram tills Högström. Problemet där var att han fick bud och stack VÄLDIGT sent, när truppen i princip var klar.Kall-El skrev:Enkelt man borde inte räknat med att Ante kunde spela en minut hockey mer.SirDIFalot skrev:Alltså man måste ta risker som sportchef. Att Ante var ett osäkert kort gjorde säkert att vi var tvingade att lägga mer pengar på en till C. Dvs Josefson. Dick Axelsson är som jag förstått det inte alls dyr sett till hans CV. Under 200k tror jag Madhawk sa? Att lita på att unga spelare ska leverera? Ja det är något man måste. Förklara gärna hur det, i praktiken annars ska gå till. Vilka unga spelare är det ens som fått för stor roll som de ej kunnat leva upp till? Och hur skulle man undvikit det i så fall.
Josefsson borde alltså ersatt Ante rakt av och sedan borde man funderat över vad man skulle göra med LJ och Ljungh efter det. Enkelt uttryckt menar jag att vi är en bra center kort och det lider vi något oerhört av nu. Sedan underlättare det ju inte heller att "Center-Davidssons" nivå denna säsong tyvärr är ojämn. ( Vilket är naturligt med tanke på spelarens ålder. )
För att fortsätta resonemanget om uppenbara saker som borde gjorts hamnar i alla fall jag på Högström och det faktum att han inte ersattes. Visst jag kan köpa att man inte hittade en lika bra spelare, men nog sjutton måste det funnits mer pålitliga namn att hämta in än Petersson och Norell...
Och visst kan man chansa lite grand, men att chansa på centerpositionen, ja det gör man bara inte i min bok.
Man kan väl också räkna in Ågren som oflyt, hade säkert spottat it någon/några poäng och då hade vi inte varit så beroende av att våra junisar som plockas upp och av förståeliga skäl inte kör över allt på den här nivån inte bär poängen på samma sätt.
Men jag hade lagt allt mitt krut på en bra center till - LJ eller Ljungh som kan systemet och blivit ”kulturbärare”, och letat en andraslips med iallafall rutin på SHL-nivå. Det hade föranlett mindre dålig organisation och i mina ögon färre bottennapp.
25/4-2025
- SirDIFalot
LJ och Ljungh valde att lämna då dom fick bättre betalt och vi troligtvis skulle ha Ante, Josefson, Vejdemo och Davidsson på centersidan att konkurrera med.
Ni ställer orealistiska krav. ”En bra center till” (om vi tar pengar från någon annan position till det) vill förmodligen inte signa här om det inte finns en självklar plats för honom.
Ni ställer orealistiska krav. ”En bra center till” (om vi tar pengar från någon annan position till det) vill förmodligen inte signa här om det inte finns en självklar plats för honom.
Expert.