HA 22/23: Almtuna IS - Djurgårdens IF 8/10

Här diskuterar vi Djurgården Hockeys matcher.
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

diftobbe89 skrev: 2022-10-08 20:10:57
Praetori skrev: 2022-10-08 19:59:56
Magnutz skrev: 2022-10-08 18:33:55 Ursäkts-SM pågår och jag längtar tills att det är över.

Alla lag har nya spelare att spela in.

Vi behöver skärpa allt.

Så.

Fortsätt jobba. Lär av misstagen. Var som en jävla pokemon. Utvecklas.
Is i magen men hur lång tid ska Fagervall få på sig att "sätta det"? Eller ska vi satsa på att Jocke&Ragge kommer reda ut det här om de bara får tid på sig?
Turbulens eller tveksamheter kan säkerligen få den här truppen att haverera precis som förra året så jag säger alternativ 2 och att det kommuniceras med extremt eftertryck. "Vi bygger för kontinuitet. En ny Djurgårdsanda och den processen måste få ta tid".. typ. Bort med pressen.

Att vi inte spelar "bra" undgår inte forumet och det undgår då garanterat inte spelarna eller ledarna. Lätt att sånt blir självförstärkande och klubben måste vara otroligt tydlig så att målsättning och krav inte blir press, ångest och osäkerhet.
Håller helt med dig om allting. Ingen jävla turbulens och ändringar redan det skulle få det här laget än mer nervöst och tveksamt på isen. Då kan det gå riktigt illa.

Här känner jag mig trygg med KG tror han har stort förtroende för Fagervall och Ragge. Fagervall har dessutom gjort det jävligt bra i allsvenskan tidigare och är en riktigt ledare, flytta upp Honken bredvid möjligtvis.
Hade vi agerat vid den här tidpunkten ifjol så hade vi haft en enormt mycket bättre chans att vända på trenden och undgått kvalspel. Vi väntade för länge och det blev för tight. Ska vi göra om samma misstag igen?
Användarvisningsbild
diftobbe89
Medlem: Ja, vanlig medlem

Inlägg av diftobbe89 »

Nattuggla_ skrev: 2022-10-08 21:41:50
diftobbe89 skrev: 2022-10-08 20:10:57
Praetori skrev: 2022-10-08 19:59:56
Magnutz skrev: 2022-10-08 18:33:55 Ursäkts-SM pågår och jag längtar tills att det är över.

Alla lag har nya spelare att spela in.

Vi behöver skärpa allt.

Så.

Fortsätt jobba. Lär av misstagen. Var som en jävla pokemon. Utvecklas.
Is i magen men hur lång tid ska Fagervall få på sig att "sätta det"? Eller ska vi satsa på att Jocke&Ragge kommer reda ut det här om de bara får tid på sig?
Turbulens eller tveksamheter kan säkerligen få den här truppen att haverera precis som förra året så jag säger alternativ 2 och att det kommuniceras med extremt eftertryck. "Vi bygger för kontinuitet. En ny Djurgårdsanda och den processen måste få ta tid".. typ. Bort med pressen.

Att vi inte spelar "bra" undgår inte forumet och det undgår då garanterat inte spelarna eller ledarna. Lätt att sånt blir självförstärkande och klubben måste vara otroligt tydlig så att målsättning och krav inte blir press, ångest och osäkerhet.
Håller helt med dig om allting. Ingen jävla turbulens och ändringar redan det skulle få det här laget än mer nervöst och tveksamt på isen. Då kan det gå riktigt illa.

Här känner jag mig trygg med KG tror han har stort förtroende för Fagervall och Ragge. Fagervall har dessutom gjort det jävligt bra i allsvenskan tidigare och är en riktigt ledare, flytta upp Honken bredvid möjligtvis.
Hade vi agerat vid den här tidpunkten ifjol så hade vi haft en enormt mycket bättre chans att vända på trenden och undgått kvalspel. Vi väntade för länge och det blev för tight. Ska vi göra om samma misstag igen?
Tycker mest du spekulerar.

Säg mig, vad vill du göra? Ska du sparka tränaren redan och ta in en ny? Vem då isåfall? Vad talar för att laget skulle må bra av det?
Spela fult
Praetori

Inlägg av Praetori »

Nattuggla_ skrev: 2022-10-08 21:41:50 Hade vi agerat vid den här tidpunkten ifjol så hade vi haft en enormt mycket bättre chans att vända på trenden och undgått kvalspel. Vi väntade för länge och det blev för tight. Ska vi göra om samma misstag igen?
Barry avgick rätt omgående och vi försökte "värva" oss ikapp i ett läge där vi hade noll kontinuitet och dessutom utan hjärta.
Jag är allergisk mot röjsågar i lagidrott. Låt processen ta sin tid. Fagervall är en av huvudanledningarna till att Björklöven vuxit till en potentiell SHL-kandidat och hans "karriärsteg" är en av anledningarna till att de inte tagit steget än.

Hockey är mer än att sitta som nån amatör och toppa kedjor inför nästa byte. Det kanske kan vinna nån match men det bygger inte en dynasti.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
GoseeDIF

Inlägg av GoseeDIF »

Amatöranalys men ändå, fan va dåliga skott och fan vad dåliga avslut rent generellt. Menar inte straffarna idag(som var sådär...) utan alla tidigare frilägen och skott på mål. Känns inte vasst. Läge att öva skott och frilägen på träningarna eller?
När hockeyn går dåligt har jag svårt att glädjas över fotbollen.
Praetori

Inlägg av Praetori »

GoseeDIF skrev: 2022-10-08 22:05:29 Amatöranalys men ändå, fan va dåliga skott och fan vad dåliga avslut rent generellt. Menar inte straffarna idag(som var sådär...) utan alla tidigare frilägen och skott på mål. Känns inte vasst. Läge att öva skott och frilägen på träningarna eller?
Spelare på den här nivån behöver inte träna teknik.
"Träning" handlar om fysik och matchförberedelser.
Varianter på tekning, PP och att lära känna sina kedjekamrater möjligen.
Det är matcher, matchande och kontinuitet som gäller.

TLDR; Det är mentalt och inte tekniskt/fysiskt.
Skilj på teknik och taktik/synk.
- This is not a penalty this is a thing of beauty. If you don't like it change the channel.
GoseeDIF

Inlägg av GoseeDIF »

Ok, fattar. Hade gärna sett mer distinkta avslut men såklart lätt för mig att säga:)
När hockeyn går dåligt har jag svårt att glädjas över fotbollen.
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

Praetori skrev: 2022-10-08 21:57:38
Nattuggla_ skrev: 2022-10-08 21:41:50 Hade vi agerat vid den här tidpunkten ifjol så hade vi haft en enormt mycket bättre chans att vända på trenden och undgått kvalspel. Vi väntade för länge och det blev för tight. Ska vi göra om samma misstag igen?
Barry avgick rätt omgående och vi försökte "värva" oss ikapp i ett läge där vi hade noll kontinuitet och dessutom utan hjärta.
Jag är allergisk mot röjsågar i lagidrott. Låt processen ta sin tid. Fagervall är en av huvudanledningarna till att Björklöven vuxit till en potentiell SHL-kandidat och hans "karriärsteg" är en av anledningarna till att de inte tagit steget än.

Hockey är mer än att sitta som nån amatör och toppa kedjor inför nästa byte. Det kanske kan vinna nån match men det bygger inte en dynasti.
Men vi har inte tid, varför är det så svårt för er att förstå? Ni bevittnade en kopia av det vi går igenom nu för mindre än ett år sedan. Sen sitter ni naiva här igen och säger att det måste få ta tid? Blir galen.

Spelar man i Finland har man all tid i världen för där kan du aldrig åka ur. Lägg din plan på 3 eller 5 år framåt. Men här har vi inte det.
Det handlar om att inte fastna i Hockeyallsvenskan för länge, för länge för att inte ta sig ur (aik, Modo, Södertälje, Mora ex). Stannar vi för länge så är det en ny, sämre budget. Supportar kommer tröttna, sponsorer kommer lämna osv.
Tid, nej det har vi inte.

Barry fick gå ganska snabbt ja, men det dröjde till efter nyår tills vi fick en riktig coach. Det skulle vara prio direkt efter att Barrry lämnade.
Knickedick

Inlägg av Knickedick »

Praetori skrev: 2022-10-08 22:09:40
GoseeDIF skrev: 2022-10-08 22:05:29 Amatöranalys men ändå, fan va dåliga skott och fan vad dåliga avslut rent generellt. Menar inte straffarna idag(som var sådär...) utan alla tidigare frilägen och skott på mål. Känns inte vasst. Läge att öva skott och frilägen på träningarna eller?
Spelare på den här nivån behöver inte träna teknik.
"Träning" handlar om fysik och matchförberedelser.
Varianter på tekning, PP och att lära känna sina kedjekamrater möjligen.
Det är matcher, matchande och kontinuitet som gäller.

TLDR; Det är mentalt och inte tekniskt/fysiskt.
Skilj på teknik och taktik/synk.
Och här är varför Sverige i stort är på väg att hamna på efterkälken i hockey. Vi fostrar inga lirare....mest brunkare... De är bra på att åka skridskor snabbt rakt fram ner i sarghörnet. Men saknar i stort finess och splitvision och har svårt med liret. Nu prata jag generellt och inte DIF.
Men jag håller med om att på den här nivån är det redan försent.

Jag tror nog det tränas för lite lir och spelsekvenser dock. PP-BP_ skalspel är det det brukar gå ut på.

Med det sagt är det inte alls konstigt att GoseeDIF tycker att det ser lite taskigt ut på den fronten. De flesta svenska spelare är idag dåliga på klubbhantering/klubbteknik och sidledsförflyttningar av kroppen med puck.
Användarvisningsbild
diftobbe89

Inlägg av diftobbe89 »

Nattuggla_ skrev: 2022-10-08 22:14:17

Men vi har inte tid, varför är det så svårt för er att förstå? Ni bevittnade en kopia av det vi går igenom nu för mindre än ett år sedan. Sen sitter ni naiva här igen och säger att det måste få ta tid? Blir galen.

Spelar man i Finland har man all tid i världen för där kan du aldrig åka ur. Lägg din plan på 3 eller 5 år framåt. Men här har vi inte det.
Det handlar om att inte fastna i Hockeyallsvenskan för länge, för länge för att inte ta sig ur (aik, Modo, Södertälje, Mora ex). Stannar vi för länge så är det en ny, sämre budget. Supportar kommer tröttna, sponsorer kommer lämna osv.

Barry fick gå ganska snabbt ja, men det dröjde till efter nyår tills vi fick en riktig coach. Det skulle vara prio direkt efter att Barrry lämnade.
Får man fråga hur gammal du är? Maken till att låta som en snorunge med hybris. Vi är inne i en process som kommer ta sin tid oavsett tränare och oavsett om du vill eller inte. Ingen här är naiv eller tycker det har sett bra ut hittills. Begrips?

Får man fråga vad DU hade gjort i det här läget? Vem ska du anställa som ny coach?
Spela fult
Nattuggla_

Inlägg av Nattuggla_ »

diftobbe89 skrev: 2022-10-08 22:28:40

Får man fråga hur gammal du är? Maken till att låta som en snorunge med hybris. Vi är inne i en process som kommer ta sin tid oavsett tränare och oavsett om du vill eller inte. Ingen här är naiv eller tycker det har sett bra ut hittills. Begrips?

Får man fråga vad DU hade gjort i det här läget? Vem ska du anställa som ny coach?
Det är inte jag som satt tidsplanen och förväntningarna, det gjorde K-G och Djurgården. Det var ingen hemlighet att man vill att den här resan ska gå snabbt.

Jag hade anställt ett komplement till nuvarande tränarstab, inte sparkat.
En assisterande med andra kvalitéer än de som redan finns. Någon som kan analysera spelet med modern teknik, köra mycket video osv. Det hade hjälpt på sikt, tror jag, och vi hade haft en bra mix.
Användarvisningsbild
diftobbe89

Inlägg av diftobbe89 »

Nattuggla_ skrev: 2022-10-08 23:07:22
diftobbe89 skrev: 2022-10-08 22:28:40

Det är inte jag som satt tidsplanen och förväntningarna, det gjorde K-G och Djurgården. Det var ingen hemlighet att man vill att den här resan ska gå snabbt.

Jag hade anställt ett komplement till nuvarande tränarstab, inte sparkat.
En assisterande med andra kvalitéer än de som redan finns. Någon som kan analysera spelet med modern teknik, köra mycket video osv. Det hade hjälpt på sikt, tror jag.
En bra mix mellan starkt ledarskap, erfarenhet och modern analytisk kompetens.
Jo men frågar du KG tror jag också han hade sagt att det kommer ta sin tid innan vi når vår fulla potential, säsongen håller på fram till vårkanten. Vi är inne på match SEX. Jag är helt med på att trycka på panikknappen om det här pågår för länge men just nu får vi fan ge hela föreningen lite arbetsro och tid att forma något riktigt bra i denna rebuild.
Spela fult
Användarvisningsbild
Hepsnastian

Inlägg av Hepsnastian »

reservjesus skrev: 2022-10-08 20:42:06
Jim Morrison skrev: 2022-10-08 20:31:16
diftobbe89 skrev: 2022-10-08 20:24:54 Vi ska inte göra oss av med Fagervall iallafall det tror jag skulle vara ett misstag.
Jag vet inte. Jag tycker det ser skrämmande dåligt ut med tanke på den truppen vi har så jag vet faktiskt inte. Han kan åtminstone inte fortsätta ha ensamt ansvar över trupp och spelidé. Med tanke på hur mycket vi investerat i denna säsong och denna satsning så agerar jag mycket hellre i god tid än att vänta tills typ nästa år.

Vi kan börja med att ta in en assisterande utifrån som kanske kan ge ett lite mer ”nördigt” perspektiv och ge lite mer balans.
Vad finns det för alternativ?
Nisse Ekman kanske? :idea:
Delägare
Användarvisningsbild
SirDIFalot
Säsongskort: Ja

Inlägg av SirDIFalot »

Vi spelar dock inte alls likt hur Fagervalls björklöven spelade. Börjar allt mer tro att han är bra i rollen som ansiktet utåt men att spelramarna sätts av hans assisterande. Har sett olika ut på olika ställen.
Expert.
Användarvisningsbild
Ohddan

Inlägg av Ohddan »

Frågan kvarstår från någon tidigare i tråden.
Hur vill vi spela?
Det ser ju knappast ut som att vi är ett lag som vill äga mycket puck t ex.
Användarvisningsbild
Vikas

Inlägg av Vikas »

Det var någon som jämförde oss med Tingsryd pga vår kontringshockey hittills.

Kan inte direkt säga att han hade fel.
Skriv svar